روی موج خبر

۱۳۹۸/۱۱/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۲۰۵

  روسیه تهدید امریکا علیه سردار قاآنی

 را محکوم کرد؛ ایسنا|

وزارت خارجه روسیه تهدید نماینده ویژه امریکا در امور ایران علیه فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران را غیرقابل قبول خواند. ماریار زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه در واکنش به سخنان اخیر برایان هوک، نماینده ویژه امریکا در امور ایران، تهدیدات این مقام امریکایی علیه سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران را محکوم کرد و گفت: بار دیگر تاکید می‌کنم که چنین بیانیه‌هایی برای ما غیرقابل قبول است. اینگونه ادعاها، قوانین را نقض می‌کنند و ابرازشان اشتباه است. برایان هوک، نماینده ویژه امریکا در امور ایران در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط مدعی شد: اگر قاآنی، جانشین (سپهبد شهید) سلیمانی بخواهد راه او را ادامه دهد، به همان سرنوشت سلیمانی دچار خواهد شد. ترامپ همواره در این سال‌ها کاملا شفاف گفته است که هرگونه حمله به امریکایی‌ها یا منافع امریکا با پاسخی سخت مواجه خواهد شد.

  اشخاص از گمانه‌زنی غیرمستند و انتساب مطالب دروغ خودداری کنند؛  شورای نگهبان|

همزمان با گسترده‌تر شدن دامنه انتقادات از فرآیند احراز صلاحیت‌ها، روابط عمومی شورای نگهبان در اطلاعیه‌ای بر لزوم پرهیز از گمانه زنی غیرمستند درباره بررسی صلاحیت‌ها و انتساب مطالب دروغ به شورای نگهبان تاکید کرد. در این اطلاعیه آمده است: در امروز و روزهای گذشته اخبار و مطالب مختلفی نسبت به دلایل عدم تأیید صلاحیت داوطلبان انتخابات منتشر می‌شود که عموماً کذب و بی‌اساس است. هرچند شورای نگهبان بارها از مسوولان، فعالان سیاسی و رسانه‌ها درخواست کرده است که در خصوص نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان و دلایل عدم تأیید افراد از گمانه‌زنی‌های غیرمستند خودداری ورزند، اما با این‌حال شاهد تکرار این ادعاها در فضای عمومی کشور هستیم. در ادامه این اطلاعیه آمده است: شورای نگهبان ضمن تکذیب و عدم تأیید مطالب منتشرشده و تأکید بر اینکه تأیید صلاحیت داوطلبان مبتنی و مستند به مواد ۲۸، ۲۹ و ۳۰ قانون انتخابات و ادله ابرازی از مراجع ذی‌صلاح است، همچون گذشته از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی، درخواست می‌کند از هرگونه اظهارنظر و گمانه‌زنی غیرمستند، انتشار شایعات بی‌اساس و انتساب مطالب دروغ به شورای نگهبان که باعث نگرانی افکار عمومی می‌گردد، خودداری نمایند و اعلام می‌دارد حق این نهاد در پیگیری قضایی موارد نقض قانون از جمله نشر اکاذیب محفوظ است.

  هشدار سفارت ایران در پکن به ایرانیان مقیم چین درباره ویروس کرونا؛تسنیم|

با توجه به شیوع ویروس جدید کرونا، از هموطنان ارجمند مقیم چین درخواست می‌گردد ضمن توجه به هشدارهای پزشکی-بهداشتی در این خصوص، تا حد امکان از حضور در اماکن پر تردد اجتناب ورزند. سفارت ایران در پکن با صدور اطلاعیه‌ای درباره ویروس کرونا آورده است: با توجه به شیوع ویروس جدید کرونا، از هموطنان ارجمند مقیم چین درخواست می‌گردد ضمن توجه به هشدارهای پزشکی- بهداشتی در این خصوص، تا حد امکان از حضور در اماکن پر تردد اجتناب ورزند. طبق تمهیدات دولت چین در حال حاضر ورود و خروج غیر ضروری به شهرهای قرنطینه شده امکان‌پذیر نیست. این بیانیه می‌افزاید: هموطنان عزیزی که قصد سفر به چین را دارند پیش از سفر آخرین وضعیت شیوع ویروس در مقصد را رصد نموده و از تردد در اماکن مشکوک به آلودگی اجتناب ورزند. در صورت مشاهده علائم ابتلا به ویروس‌ به مراکز درمانی مراجعه و جهت دریافت خدمات کنسولی با سفارت یا کنسولگری‌های ایران تماس حاصل کنند.

  امریکا به کشورها و شرکت‌ها در مورد همکاری با ایران هشدار داد؛ مهر|

وزیر خارجه امریکا بار دیگر کشورها و شرکت‌های بین‌المللی را تهدید کرد که در صورت همکاری با ایران در فهرست تحریم‌های امریکا قرار می‌گیرند. به گزارش مهر، «مایک پمپئو»، در یک پیام توئیتری با تأکید بر اینکه «کارزار فشار حداکثری علیه ایران تا زمان تغییر رفتار این کشور ادامه خواهد یافت»، هشدار داد: «اگر شما فعالیت‌های رژیم را تسهیل کنید، تحریم خواهید شد. این در حالی است که دولت امریکا سال گذشته برخلاف موازین بین‌المللی و به صورت کاملاً یکجانبه در اردیبهشت پارسال از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام خارج و تحریم‌های پیش‌تر لغو شده علیه ایران را مجدداً برقرار کرد.

   دستور امریکا به مرزبان‌های این کشور برای بازداشت مسافران ایرانی‌تبار؛ ایسنا|

دولت امریکا در اقدامی که احتمالا خلاف قانون اساسی این کشور به شمار می‌رود بعد از ترور سردار قاسم سلیمانی دستور بازداشت مسافران ایرانی‌تبار را در گذرگاه‌های مرزی این کشور داده است. گزارش یک رسانه کانادایی حاکی است دولت امریکا در اقدامی غیرقانونی به ماموران مرزبانی خود دستور داده تمامی مسافرانی که متولد ایران هستند را در گذرگاه‌های مرزی بازداشت و مورد بازجویی قرار دهند. پایگاه «سی‌بی‌سی» می‌گوید اوایل ژانویه سال جاری میلادی به ماموران امریکایی شاغل در گذرگاه‌های مرزی این کشور با کانادا دستور داده شده مسافران زاده‌شده در ایران را بازداشت کرده و مورد بازجویی قرار دهند. سی‌بی‌سی به ایمیلی از یک مامور مرزبانی امریکا استناد کرده که به رویت این رسانه رسیده است .

 

ارسال نظر