با یک جناح نمی‌توان کشور را اداره کرد

۱۳۹۸/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۵۷۲
با یک جناح نمی‌توان کشور  را  اداره کرد

واعظی: تشکیل کمیسیون مشترک به معنای بر هم خوردن برجام نیست

گروه ایران|

در فضای بعد از حوادث تلخ اخیر و شرایطی که هنوز آثار و تبعات ردصلاحیت‌های گسترده کاندیداهای انتخابات یازدهم مجلس در فضای عمومی جامعه و محافل سیاسی و رسانه‌ای جریان دارد رییس‌جمهوری در نشست هیات دولت در پاستور با تاکید بر این واقعیت که برای بهبود شاخص‌های کلی جامعه باید طیف‌های مختلف سیاسی و جناحی را در فرآیند مدیریت کشور مشارکت دهیم گفت: بگذارید در میدان انتخابات، همه احزاب و گروه‌ها شرکت کنند، با یک جناح نمی‌توان کشور را اداره کرد، کشور برای همه است.

روحانی دیروز در جلسه هیات دولت کرد: این سرزمین به سلیقه خاص و جناح و افکار خاصی معلق نیست و به همه ارتباط دارد. احساس ما این است که جان هر فرد ایرانی جان همه ماست و همان‌طور که قرآن به‌ ما آموخته از دست رفتن یک نفر بی‌گناه به منزله از دست رفتن انسانیت است. رییس‌جمهوری گفت: از همه آنهایی که در این انتخابات نقش دارند خواهشمندم، آنجایی که روشن است صلاحیت یک فردی رد شود، حتما رد کنید. در جاهایی که نامشخص یا احتمالات ضعیف است، مردم را ناراحت نکنیم.

روحانی ادامه داد: به مردم نگوییم که در برابر یک صندلی مجلس ۱۷ نفر، ۱۷۰ نفر، هزار و ۷۰۰ نفر، نامزد هستند از چند جناح هزار و ۷۰۰ نفر، و ۱۷ نفر از چند جناح هستند آیا از یک جناح هستند؟ این‌گونه که انتخابات نیست. مانند این است که در یک مغازه‌ای از یک جنسی، دو هزار تا بگذارید و بگویید که تنوع است.

  این یک جنس است؛ آن‌طرف چی؟

روحانی با بیان اینکه مردم تنوع می‌خواهند، یادآور شد: بگذارید در میدان انتخابات، همه احزاب و گروه‌ها شرکت کنند. شما ضرر نمی‌کنید. با یک جناح نمی‌توان کشور را اداره کرد. کشور برای همه است. اگر همه ۸۳ میلیون نفر متحد باشیم و یک نفر مخالف، آن یک نفر را باید جذب کنیم. یک نفر مخالف برای ما زیاد است.

رییس‌جمهوری اضافه کرد: شما یک جناح و یک جمعیت بزرگ را مخالف می‌کنید؟ حواسمان را جمع کنیم. پاسداشت خون شهید سلیمانی اتحاد است.  شهید سلیمانی حزبی نبود.  من حدود ۴۰ سال با  سردارسلیمانی دوست بودم.  بیش از ۲۰ سال ما از نزدیک با هم کار کردیم. من او را خوب می‌شناسم. او جناحی و حزبی نبود. او با همه خوب بود. پیش همه می‌رفت و از همه مشورت می‌گرفت. بیاییم سبک و فکر سردار سلیمانی را در این مملکت اجرا کنیم. یکی بشویم و در کنار هم قرار بگیریم.

   اروپا قدم اشتباه دیگری بردارد، ضرر می‌کند

واکنش به رفتارهای کشورهای اروپایی در خصوص برجام بخش دیگری از اظهارات رییس‌جمهوری را تشکیل می‌داد. روحانی اظهار داشت: اروپایی‌ها می‌گویند در مساله هسته‌ای ایران به‌طور مثال گام پنجم را برداشته، ما هم باید گام‌برداریم. گامی که شما باید‌بردارید بازگشت به تعهدات است. ما این را به صراحت به شما گفته‌ایم. من به دو نفر از رهبران اروپا که همین روزها با آنها صحبت کردیم به صراحت گفته‌ایم، آنچه را که ما انجام دادیم اولا قابل بازگشت است. دوم اینکه هر کاری که ما در هسته‌ای انجام می‌دهیم با نظارت آژانس است. بنابر این‌گونه صحبت‌ها که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است از حرف‌های بی‌اساس و واهی است که لطفا تکرار نکنید و کنار بگذارید. کشوری که پادمان و پروتکل اجرایی را اجرا می‌کند، نمایندگان و بازرسان آژانس به راحتی در اینجا حضور دارند. دوربین‌های آنها در مراکز غنی‌سازی ما است. این حرف چه معنایی دارد؟ روحانی گفت: اگر شما قدم اشتباهی‌بردارید ضرر خواهید کرد. راه درست را انتخاب کنید. راه درست هم این است که به برجام برگردید. نمی‌دانم نخست‌وزیر در لندن، چطور فکر می‌کند که می‌گوید برجام را کنار بگذاریم و طرح ترامپی را اجرا کنیم. ترامپ جز نقض عهد و زیرپا گذاشتن قانون و مقررات بین‌المللی کاری انجام نداده است. رییس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: ترامپ در مساله آب و هوا برای شما چه کاری انجام داد و شما در ناتو برابر کارشکنی‌های ترامپ چه کردی؟ در یونسکو و شورای حقوق بشر که ترامپ از آنجا خارج شد چه کاری انجام دادید؟ شما سه کشور اروپایی کجا توانستید کاری انجام دهید؟ نمونه‌ای برای ما بگویید. همه ۲8 – ۲7 کشورهای اروپایی، در یک مورد بگویید که تا به حال چه کاری انجام داده‌اید که ما دلمان گرم بشود و بگوییم که برای برجام هم می‌توانید کاری انجام دهید. شما در هیچ کجا نتوانستید کاری انجام دهید.

وی گفت: شما بودید که همه پروازهای ما را به عراق گزارش می‌دادید. مسوول این جنایات در جنگ عراق شما بودید. ما که یادمان نمی‌رود در طائف، شما صدام را تشویق کردید که به ایران حمله کند. اینها را کسی از یاد نخواهد برد. شما مسوول خون مردم ما هستید، شما قاتل هستید. قاتل نه یک نفر بلکه قاتل صدها هزار نفر هستید که برای کشور خودشان دفاع کردند. این همه معلول، مجروح و جانباز را شما مسوول آنها هستید. آن وقت شما برای مردم ما دلسوزی می‌کنیدو این برای مردم ما این قابل قبول است؟

  ناامنی منطقه به نفع هیچ‌کس نیست

روحانی اضافه کرد: من این نکته را به صراحت به دنیا می‌گویم که ناامنی منطقه به نفع هیچ‌کس نیست. ناامنی این منطقه حساس و مهم به ضرر دنیاست. این را من به مسوولان مختلفی که این روزها با من صحبت کرده‌اند، نیز گفته‌ام. ناامنی به ضرر اروپا و آسیا و خود امریکا و همه است.

وی عنوان کرد: چرا این منطقه را ناامن کرده‌اید و آمدید ملت ما را تحریم کردید و به آنها زور می‌گویید و چرا مردم یمن را بمباران می‌کنید و در امور عراق، لبنان و لیبی مداخله و نفت سوریه را غارت می‌کنید. شما در همه این منطقه دخالت می‌کنید. همه جا را ناامن کرده‌اید. این ناامنی غیرقابل تحمل است در جو ناامنی و به‌هم‌ریختگی جامعه هر حادثه‌ای ممکن است پیش‌آید. چرا شما جامعه ما و منطقه را ناامن کرده‌اید؟

رییس‌جمهوری تصریح کرد: بیایید به خاطر ناتوانی، ضعف و ترس‌تان برابر امریکا از ملت ایران عذرخواهی کنید. ما باز هم شما را به برجام دعوت می‌کنیم. روحانی خطاب به مردم گفت: چگونه شد که امریکا به پای میز مذاکره آمد. چرا امریکا سال ۹۰ و ۹۱ به پای میز مذاکره نیامد. و چرا در سال ۹۲ آمد. در سال ۹۰ و ۹۱ امریکا فکر که تحریم اثر گذاشته و گفت فشار را بیشتر کنیم ایران تسلیم می‌شود. انتخابات سال ۹۲ کاری کرد و امید بزرگی به مردم داد و دیدند که همه‌چیز برعکس شد. در برجام کاری انجام نشده بود که قیمت‌ها و تورم پایین آمده بود. رشد و رونق اقتصادی امید مردم بود. رییس‌جمهوری ادامه داد: عربستان و اسراییل رسما گفتند که ما ترامپ را وادار کردیم. عربستان و اسراییل و تندروهای امریکا به ترامپ گفتند که از برجام بیرون برود تا ما کار نهایی را انجام بدهیم و حکومت ایران را ساقط کنیم. روحانی افزود: امروز که همه شما متوجه شده‌اید که اشتباه کرده‌اید. در برجام اشتباه کردید، در ترور شهید سلیمانی و در منطقه و عراق اشتباه کردید در یمن و در تحریم نفت ایران اشتباه کردید. بیایید دست از اشتباه ‌بردارید و برگردید. ما آماده هستیم اگر شما برگردید و راهی را انتخاب کنید به نفع ثبات و امنیت منطقه باشد، سرباز امریکایی امروز در ناامنی است، فردا ممکن است سرباز اروپایی هم در ناامنی باشد.

وی یادآور شد: بیایید این امنیت را درست کنید ما نمی‌خواهیم این ناامنی در دنیا باشد. ما می‌خواهیم شما از منطقه بروید البته نه با جنگ، بلکه می‌خواهیم عاقلانه از منطقه بروید. و این به نفع شما هم است. اما در عین حال مسیر را طی کنیم که به نفع جهان و منطقه باشد. راه جبران این حوادث انسجام و ایستادگی کل ملت‌های منطقه و ملت ایران برابر جنایتکاران واقعی است. مردم عزیز، برابر فشار حداکثری ما نیاز به انسجام، دوستی و برادری حداکثری داریم.

  تشکیل کمیسیون مشترک به معنای استفاده

از مکانیزم ماشه و بر هم خوردن برجام نیست

بعد از پایان صحبت‌های رییس‌جمهوری اعضای کابینه در حیاط دولت پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران شدند؛ رییس دفتر رییس‌جمهوری اعلام کرد که تشکیل کمیسیون مشترک به معنای استفاده از مکانیزم ماشه و بر هم خوردن برجام نیست. رییس دفتر رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه تشکیل کمیسیون مشترک به معنای استفاده از مکانیزم ماشه و بر هم خوردن برجام نیست، گفت: با شناختی که از کار و همچنین مواضع اروپایی‌ها دارم، معتقدم که جلسه‌ای تشکیل خواهد شد و ماجرا در همان جا حل و فصل خواهد شد و به هیچ‌وجه موضوع نه به شورای امنیت می‌رود و نه مکانیزم ماشه اجرایی می‌شود.

واعظی با بیان اینکه «تشکیل کمیسیون مشترک به معنای استفاده از مکانیزم ماشه و بر هم خوردن برجام نیست»، ادامه داد: ایران نیز در گذشته درخواست تشکیل این کمیسیون را دادیم و در این کمیسیون بحث کردیم و حرف‌های یکدیگر را شنیدیم. برداشت من این است که با شناختی که از کار و همچنین مواضع اروپایی‌ها دارم و دیروز نیز روسیه اعلام کرد که این حق ایران است که وقتی طرف مقابل به تعهدات خود عمل نمی‌کند ایران هم تعهدات خود را کاهش دهد، معتقدم که جلسه‌ای تشکیل خواهد شد و ماجرا در همان جا حل و فصل خواهد شد و به هیچ‌وجه موضوع نه به شورای امنیت می‌رود و نه مکانیزم ماشه اجرایی می‌شود.

وی گفت: به نظر من آنچه که از سوی اروپایی‌ها اعلام می‌شود تبلیغاتی است و این تبلیغات هم هیچ پایه و اساس ندارد و کاری که اروپایی‌ها اعلام کردند به نظر می‌رسد که از موضع ضعف و انفعالی است.

  افزایش قیمت خودروها ناشی از نوسانات بازار است

آخرین چهره‌ای که در حیاط دولت حضور یافت رحمانی وزیر صمت کابینه بود که در واکنش به پرسش‌هایی که با موضوع افزایش قیمت خودرو مطرح می‌شدند گفت: از بهمن تا امروز خودروسازها افزایش قیمتی از طرف کارخانه نداشته‌اند و نوسانات بازار بوده که بیشتر از برخی اتفاقات نشأت گرفته و با افزایش تولید این مشکل برطرف می‌شود.

رحمانی ادامه داد: خودروسازها بحث تولید داخل را جدی گرفتند و برنامه‌های متنوعی اجرا کردند و بخشی از قطعاتی که از خارج می‌آوردند را در داخل تولید کردند که قیمت تمام شده را پایین‌تر می‌آورد. و یکی دیگر هم کمک محدودی بود که از نظام بانکی انجام شده و در جای خود موثر بوده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ما نه فقط برای امسال بلکه برای تولیدات خودرو تا سال آینده هم خواسته‌ایم که افزایش را شاهد باشیم و حتما عید و آخر سال نیز یکی از دوره‌هایی است که تقاضا بیشتر می‌شود و برای آن هم برنامه‌ریزی‌هایی را داریم.

 

 

 

ارسال نظر