نباید اجازه داد فرصت همکاری ایران و اروپا از بین برود

۱۳۹۸/۱۰/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۱۵۳
نباید اجازه داد فرصت همکاری ایران و اروپا از بین برود

گروه ایران|

بعد از پاسخ کوبنده ایران به رفتارهای مخرب ایالات متحده که با حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر امریکا در عین الاسد به بارزترین وجه نمایان شده بود و باعث عقب‌نشینی آشکار ترامپ از مواضع اعلام شده‌اش شد؛ رییس‌جمهوری در جریان تماس‌های تلفنی با رهبران کشورهای مختلف ضمن تشریح رویکردهای صلح‌طلبانه ایران، اعلام کرد که فضای التهاب‌آلودی که این روزها در فضای کلی منطقه مشاهده می‌شود، ناشی از راهبردهای غلط و مخربی است که امریکا و متحدانش در دستور کار قرار داده‌اند . روحانی همچنین تاکید کرد که پایان این فضای غبارآلود تنها در صورت خروج کامل امریکا از منطقه، محقق خواهد شد.

بر این اساس رییس‌جمهوری کشورمان روز گذشته ابتدا در جریان تماس تلفنی رییس شورای اروپا با وی محاسبات غلط و زیان بار امریکا را ناشی از عدم شناخت این کشور از ایران و منطقه دانست و با بیان اینکه اتحادیه اروپا باید با اتخاذ مواضع مستقل از واشنگتن، اجازه ندهد ایران کاملا از اروپا مایوس شود، تصریح کرد: مجموعه اتحادیه اروپا، قدرتی بزرگ با مسوولیتی سنگین در جهان است و اگر بخواهد در مسیر تقویت صلح و ثبات منطقه فعالیت کند، تهران آماده همکاری و مشارکت با این اتحادیه است.

روحانی روز پنجشنبه در تماس تلفنی «شارل میشل» رییس شورای اروپا با وی، گفت: ایران آماده است با اتحادیه اروپا همکاری نزدیک‌تری داشته باشد و معتقدیم نباید اجازه داد فرصت همکاری، از بین برود. رییس‌جمهور با اشاره به ابراز همدردی رییس شورای اروپا به خاطر حوادث اخیر گفت: تظاهرات گسترده مردمی از کشمیر تا عراق و لبنان به دنبال ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی بیانگر محبوبیت و نقش بزرگ این شهید در ثبات و امنیت منطقه است. روحانی اظهارداشت: امریکا با تشدید تحریم‌ها علیه ایران حتی در بحث دارو و مواد غذایی دست به تروریسم اقتصادی زد و با ترور فرمانده بزرگ ایران، همه مقررات بین‌المللی را زیر پا گذاشت و اروپا باید در خصوص این اقدامات تروریستی امریکا واکنش نشان دهد.

رییس‌جمهور در پاسخ به توضیحات رییس شورای اروپا تاکید کرد: ایران و اروپا به دنبال ثبات منطقه و تحکیم مجدد برجام هستند و برای ما بسیار مهم است که اروپا و چین و روسیه بتوانند برای حفظ برجام نقش مهم خود را ایفا کنند تا منافع ایران تامین شود. روحانی پنج گام ایران در کاهش تعهدات برجامی را در راستای ایجاد تعادل دانست و اظهارداشت: ایران به همکاری‌های خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان ادامه خواهد داد. رییس شورای اروپا نیز در این تماس تلفنی ضمن ابراز تسلیت به خاطر حوادث اخیر در ایران گفت: برجام دستاورد 10 سال مذاکره بود و اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را برای حفظ این توافق به‌کار خواهد گرفت.

شارل میشل گفت: اروپا همچنین همه تلاش خود را به‌کار گرفته است تا نقش مثبتی در فضای سیاسی سطح جهانی و منطقه ایفا کند و در روزهای اخیر بارها از امریکا خواسته است تا بیش از این باعث افزایش تنش در منطقه نشود. ما نگران تحولات منطقه هستیم و همه طرف‌ها را به خویشتنداری دعوت می‌کنیم. رییس شورای اروپا همچنین از همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به‌رغم کاهش تعهدات برجامی قدردانی کرد.

  ضرورت بررسی دقیق و سریع

علت حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی

اما در شرایطی که برخی رسانه‌های غربی با برجسته کردن خط رسانه‌ای حاشیه‌ای در خصوص سقوط هواپیمای اوکراینی تلاش می‌کردند تا موضوع حمله موشکی ایران به مواضع رسمی امریکا را در حاشیه قرار دهند؛ گفت‌وگوی تلفنی روحانی با رییس‌جمهوری اوکراین بخشی از تلاش‌های رسانه‌ای در این زمینه را مهار کرد. بعد از تماس تلفنی رییس شورای اروپا روسای جمهور ایران و اوکراین روز پنج شنبه با ابراز تسلیت بابت سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی که منجر به کشته شدن مسافران این هواپیما شد بر ضرورت بررسی دقیق و سریع علت سقوط این هواپیما تاکید کردند. ولادیمیر زلیسنکی رییس‌جمهور اوکراین در تماس تلفنی با حسن روحانی با قدردانی از اقدامات انجام شده از سوی نیروهای امدادی، اورژانس و کاشناسان فنی ایران در این حادثه، خواستار همکاری مشترک هیات‌های فنی دو کشور برای بررسی این حادثه و مشخص شدن دلایل سقوط هواپیما طبق پروتکل‌های بین‌المللی شد. روحانی نیز با تاکید بر همکاری کامل هیات‌های فنی دو کشور برای انجام همه اقدامات لازم در این زمینه اظهار داشت: به وزارت راه و شهرسازی دستور می‌دهم که تیم مشترکی از کارشناسان دو کشور برای بررسی دقیق علت این حادثه تشکیل دهد. در این گفت‌وگوی تلفنی همچنین بر تعامل وزرای خارجه ایران و اوکراین برای تسریع و تسهیل در همکاری‌های کارشناسان دو کشور در بررسی ابعاد این حادثه و انجام اقدامات لازم توافق کردند. روسای جمهور ایران و اوکراین همچنین در این تماس تلفنی با اشاره به روابط خوب دو کشور بر توسعه و تعمیق روابط در همه زمینه‌ها تاکید کردند.

  ترور سپهبد شهید سلیمانی

نشات گرفته از حمایت امریکا از تروریسم بود

بعد از گفت‌وگو با رییس‌جمهوری اوکراین نوبت به گفت‌وگوی رییس‌جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر ایتالیا رسید که عصر پنجشنبه در تماسی تلفنی درباره مهم‌ترین مسائل دوجانبه و منطقه و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کنند. روحانی و «جوزپه کونته» در این تماس تلفنی، دوستی دو ملت را ریشه‌دار و عمیق دانستند و بر این نکته اشتراک نظر داشتند که باید بیش از پیش از ظرفیت دو کشور در مسیر تعمیق روابط مشترک و تقویت صلح و امنیت در منطقه بهره گرفت. رییس‌جمهور همچنین خواهان اتخاذ مواضع مستقل اتحادیه اروپا در خصوص مسائل مهم منطقه شد و گفت: امنیت در منطقه امکان پذیر نیست مگر اینکه همه به قانون احترام بگذارند و تلاش کنند که مانع تکرار اینگونه جنایات در سطح جهان شوند.

روحانی در این گفت‌وگو با اشاره به همکاری‌های مشترک ایران و اروپا و از جمله ایتالیا در موضوعات مهم منطقه‌ای تصریح کرد: اتحادیه اروپا مسوولیت سنگینی در مسائل جهانی دارد و باید مستقل از سیاست‌های اشتباه امریکا و با اتخاذ مواضع درست در مسیر تقویت صلح و ثبات منطقه و جهان بکوشد و بی‌تردید تهران در چنین شرایطی در کنار این اتحادیه خواهد بود. رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه مشکلات منطقه باید به دست خود منطقه انجام گیرد، رای قاطع پارلمان عراق مبنی بر لزوم خروج نیروهای امریکایی از این کشور را پاسخ قاطع و روشنی به مداخلات و اقدام تروریستی امریکا دانست. نخست‌وزیر ایتالیا نیز در این تماس تلفنی با بیان اینکه دولت ایتالیا میزان تاثر و عصبانیت ملت بزرگ ایران را از قتل سپهبد سلیمانی درک می‌کند، خواهان تلاش همگانی برای کاستن از سطح تنش‌ها در منطقه شد و اظهارداشت: ایتالیا همه تلاش خود را برای کاهش تنش و تقویت صلح و ثبات در منطقه به‌کار خواهد گرفت. نخست‌وزیر ایتالیا در این تماس تلفنی همچنین بر اهمیت برجام و راه‌های حفظ این توافق بین‌المللی به رغم مانع تراشی‌های امریکا تاکید کرد.

  تقویت ثبات و امنیت منطقه

 برای ایران بسیار حائز اهمیت است

رییس‌جمهور تقویت ثبات و امنیت منطقه را برای ایران بسیار حائز اهمیت دانست و تاکید کرد که تنها راه حفظ امنیت منطقه، تقویت دوستی و همکاری میان همسایگان و جلوگیری از دخالت بیگانگان است.

روحانی در تماس تلفنی شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی که پیرو شهادت سپهبد سلیمانی صورت گرفت، ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی را جنایتی بزرگ از سوی امریکا خواند و خواهان محکومیت این جنایت از سوی همه کشورهای جهان به ویژه همسایگان شد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه ترور سپهبد شهید سلیمانی به عنوان میهمان مردم و دولت عراق اهانتی بزرگ نسبت به حاکمیت عراق و جنایتی بسیار بزرگ علیه ملت ایران بود، گفت: مصوبه مجلس عراق در خصوص لزوم خروج نیروهای امریکایی از این کشور و حمایت‌های گسترده مردم آن کشور بسیار ارزشمند بود. روحانی همچنین به پاسخ نظامی ایران به این اقدام تروریستی دولت امریکا اشاره و تاکید کرد که اگر امریکا بخواهد در برابر اقدام ما پاسخ دهد، با یک جواب بسیار بزرگ و خطرناکی مواجه خواهد شد و امیدوارم امریکایی‌ها که همیشه زندگی سیاسی آنها پر از اشتباه بوده، مرتکب اشتباهی دیگری نشوند. رییس‌جمهور افزود: امیدوارم در این مقطع حساس، همه کشورهای خواهان امنیت با اقدام جدی، امریکا را به سمت قانون و انسانیت هدایت کنند. روحانی تصریح کرد: ایران همانند گذشته در کنار دولت و ملت قطر برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه خواهد بود و علاقه‌مندیم روابط دو کشور بیش از پیش توسعه یابد. امیر قطر نیز در این تماس تلفنی با بیان اینکه قطر موضع دولت و ملت ایران را در قبال تحریم‌های کشورش فراموش نمی‌کند، گفت: ما مخالف هرگونه ایجاد تنش علیه ایران هستیم. شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده دو کشور تاکید کرد که باید از همه این ظرفیت‌ها برای توسعه بیش از پیش روابط تهران - دوحه در همه زمینه‌ها بهره گرفت.

 

ارسال نظر