ستاره‌ای بر شانه‌های مردم

۱۳۹۸/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۸۲۲
ستاره‌ای بر شانه‌های مردم

گروه ایران|

«از کربلا و نجف به اهواز و از اهواز به مشهد مقدس و جوار امام رضا (ع)؛ این مسیری است که سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی دیروز برای رسیدن به وطن طی کرده است؛ مسیری که سردار سربلند ایران پیش از این هم بارها و بارها آن را طی کرده بود؛ زمانی برای مساعدت به کردهای عراقی در مقابله با داعش، زمانی دیگر برای مرهم گذاشتن بر داغ مردم عراق زیر تازیانه‌های اشغالگران امریکایی و هنگامه دیگری هم برای کمک به مردم سیل‌زده خوزستان و وقتی که تمام این تلاش‌ها و کوشش‌ها به ثمر می‌رسید؛ برای خلوت کردن با امام غریب خراسان، راهی مشهد الرضا می‌شد تا مرهمی برای دلتنگی‌هایش بیابد.  این‌بار اما سفر سردار شهیدمان با گذشته فرق می‌کرد؛ این‌بار مرد و زن پیر و جوان و شیعه و سنی و کرد و فارس در کنار هم جمع شدند تا یکصدا سردار عزیزشان را برای سفر ابدی‌اش بدرقه کنند. از خیابان مولوی اهواز به سمت خیابان نادری، با گذر از پل چهارم از روی رودخانه کارون؛ این مسیری است که اهوازی‌ها زیاد از آن گذشته‌اند. سال‌هاست که این، مسیر تشییع در اهواز است. از سال‌های جنگ و بمب و موشک و عملیات، تا بمب‌گذاری‌های دهه هشتاد در خیابان‌های شهر، تا تفحص جزیره‌ها و مناطق عملیاتی و برگشتن سربازان و فرماندهان مفقود دفاع مقدس در دهه نود، تا حمله تروریستی به رژه اهواز در سال گذشته، اهوازی‌ها در این مسیر از مولوی به رودخانه کارون به نادری بارها و بارها عزیزانشان تشییع کرده‌اند. این‌بار اما مراسم تشییع با همه مراسم‌های قبلی فرق داشت؛ این‌بار انگار قطعه‌ای از قلب و روح مردم بر روی شانه‌ها تشییع می‌شد؛ مراسم تشییع سردار قاسم سلیمانی و همراهانش.» اینگونه بود که از 6 صبح دیروز یکشنبه، میدان مولوی تا پل چهارم، شاهد حضور اهوازی‌ها برای شرکت در مراسم تشییع بود. آنها در صحبت‌هایشان از سیل امسال خوزستان یاد می‌کردند. ار روزهایی که احساس می‌کردند هیچکس در این کره خاکی به یادشان نیست و خود را تنهاترین احساس می‌کردند؛ در همان روزها و لحظات بود که سایه مردی در این شهر پیدا شد که نه برای دوربین و پست و انتخابات بلکه برای آرامش مردمش کار می‌کرد و قدم برمیداشت؛ مردم خوزستان می‌گویند که برای تشکر آمده‌اند چون سردار سلیمانی در سیل، خوزستانی‌ها را تنها نگذاشت و به آنها کمک کرد.. اهوازی‌ها با پرچم‌های طایفه‌ای که هر قدوم و قبیله‌ای از آن برخوردار است و نشان اعتبار و شرف خانوادگی آنهاست در میدان مولوی جمع شدند، آهنگران نوحه‌های سال‌های جنگ را خواند، چونان اشک در چشم جمع شدند؛ همان جوان‌هایی که سردار مدام تذکار میداد که نباید آنها را پس زد؛ همان جوان‌ها سینه زدند، شعار دادند و همان‌گونه که سال‌های سال برای تشییع عزیزان‌شان از کارون گذشتند و در کنار تابوت‌های شهدای حوادث مختلف سوگواری کردند، دیروز هم با گذر از مسیر معروف رودخانه، به مصلای اهواز رفتند تا به سردار سلیمانی و همراهانش ادای احترام کنند؛ اینجا خوزستان است؛ سردار به کارون رسیده است؛ حالا دیگر سردار در خانه است.

   فریاد انزجار از ترور و خشونت

 مردان و زنان اهوازی از پیر تا جوان و اقشار مختلف پا به صحنه گذاشتند و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهانش، فریاد انزجار خود را از این حمله تروریستی ابراز کردند و با سر دادن شعارهای «مرگ بر امریکا»، «مرگ بر اسراییل»، «می‌کشم آنکه برادرم کشت»، «سردار سرفراز خوش آمدی به اهواز»، «این گل پرپر از کجا آمده؟/از سفر کرب و بلا آمده»، «سردار با صلابت شهادتت مبارک» این اقدام را محکوم کردند . حوالی ساعت ۱۰ صبح هزاران نفر از مردم خوزستان پیکر مطهر سردار شهید قاسم سلیمانی را حوالی حسینیه ثارالله اهواز تشییع کردند. پیکر مطهر فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ابو مهدی المهندس از فرماندهان برجسته محور مقاومت و همرزمان شهیدشان بامداد دیروز وارد فرودگاه بین‌المللی اهواز شد. مردم خوزستان در اطراف فرودگاه با سر دادن شعارهای مرگ بر امریکا و مرگ بر اسراییل و با عزاداری و سوگواری از سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و یاران شهیدش استقبال کردند. هزاران نفر از مردم خوزستان با حضور در اهواز مراسم بی‌نظیری را برای تشییع پیکر سردار شهید قاسم سلیمانی که ناجوانمردانه از سوی جوخه‌های مرگ امریکا در فرودگاه بغداد ترور شده بود، رقم زدند که شاید چنین تجمعی در طول تاریخ خوزستان بی‌سابقه بوده است. مردم خوزستان از همان روز اول درخواست داده بودند که پیکر پاک «سید شهدای مقاومت» ابتدا وارد خوزستان تا مردم با حضوری تاریخی از مجاهدت‌های غیرقابل وصف سردار قاسم سلیمانی تقدیر کنند چرا که او از جنگ هشت ساله تا سیل امسال، همواره در کنار مردم خوزستان بود. وقتی روز شنبه رسماً اعلام شد که قرار است پیکر مطهر سردار قاسم سلیمانی قرار است روز یکشنبه وارد خوزستان شود، مردم سر از پا نمی‌شناختند و هر کس به شیوه‌ای، خود را مهیای حضور در این مراسم می‌کرد. گروه‌های مختلفی مردمی، قومی، سیاسی و اجتماعی خوزستان حضور باشکوهی در مراسم بودند و شهادت سردار قاسم سلیمانی تمام خط و خطوط رایج در خوزستان را تار و مار کرد و همه یکصدا برای سردار قاسم سلیمانی شعار دادند و روزی تاریخی را برای خوزستان و ایران رقم زدند. عشایر غیور خوزستانی هم مثل همیشه حضوری چشم نواز در مراسم دارند و آنها با لباس‌های محلی و شعارها و حرکات حماسی خود از پیکر مطهر این سردار دلیر ایرانی به خوبی استقبال کردند. گریه‌های مردم خوزستان برای وداع با سردار دل‌ها لحظه‌ای قطع نمی‌شد و شکار اشک ریختن‌های مردم به خصوص مادران برای سردار قاسم سلیمانی به راحتی برای تصویربرداران دست یافتنی است. شعارهای حماسی این مراسم آنقدر احساسی سر داده می‌شود که صدای بلندگوهای مراسم به سختی به گوش مردم می‌رسد و مردم یک‌صدا علیه امریکا و اسراییل و در نکوداشت سردار سلیمانی شعار می‌دهند.

    یا امام رضا، قاسم رسید از کربلا

بعد از تشییع پیکر پاک سردار در خوزستان نوبت به مردم مشهد رسید که پروانه وار دور پیکر سردارشان بگردند. پیکر سردار شهید سلیمانی و یارانش دیروز با حضور پرشور مردم ولایتمدار و انقلابی مشهد با شعار «فریاد یا امام رضا، قاسم رسید از کربلا » به سمت حرم رضوی در حال تشییع است. پیکر سردار شهید سلیمانی و یارانش در غروب یکشنبه 15 دی‌ماه با حضور گسترده و پرشور مردم ولایتمدار و انقلابی مشهد با شعار «فریاد یا امام رضا، قاسم رسید از کربلا » تشییع شد. مسیر تشییع سردار دل‌ها به سمت حرم رضوی ستاره باران شد. صحن جامع رضوی برای برگزاری نماز جماعت و مراسم گرامی‌داشت سردار شهید قاسم سلیمانی فرش شده است. مردم با ندای «لبیک یا حسین»، «مرگ بر امریکا» و «مرگ بر اسراییل» نفرت خود را نسبت به این اتفاق نشان می‌دهند. در این میان تعدادی از فرماندهان ارتش و سپاه به همراه هیأت همراه به جایگاه ویژه مراسم وارد شدند. مردم شهیدپرور مشهد با شعارهای «خون سلیمانی حیات‌بخشید ما را از فتنه‌ها نجات بخشید»، «فاتحه‌ای برای خود بخوانید منتظر پاسخ ما بمانید»، «مرگ بر امریکا»، «این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده»، ...، پیکر پاک این شهدا را تا حرم مطهر رضوی بدرقه کردند. مردم از نقاط مختلف شهر با مترو، اتوبوس و سایر وسایل نقلیه با وجود ازدحام بسیار زیاد جمعیت خود را به حرم می‌رسانند و با توجه به محدودیت‌های ترافیکی در خیابان‌های منتهی به حرم رضوی رفت و آمد وسایل نقلیه عمومی به صورت مداوم انجام می‌شود. با توجه به تاخیر در زمان بندی تشییع پیکر شهید سلیمانی مردم چند ساعت زودتر در خیابان‌های منتهی به حرم حضور بهم رسانده بودند. مردم از ورودی‌های مختلف حرم رضوی وارد می‌شدند و به سمت ورودی باب‌الرضا که تشییع پیکر سردار سلیمانی به آن منتهی می‌شود، حرکت می‌کنند و با گذشت زمان جمعیت در صحن جامع رضوی افزایش پیدا می‌کند. جمعیت به قدری زیاد بود که مجال نفس کشیدن نیست همه قشر مردم از پیر و جوان گرفته تا کودک و خردسال در میان جمعیت با چشمان گریان منتظر ورود پیکر سردار شهید سلیمانی هستند. در محدوده خیابان امام رضا (ع) تا میدان پانزدهم خرداد جمعیت دوشادوش یکدیگر مشغول عزاداری، سینه‌زنی و شعار دادن بودند. در این میان پیرزنی که عکس سردار سلیمانی را در دست گرفته و با چشمان جست‌وجوگر خود به انتظار ورود پیکرها بود و در خصوص حضور خود در این مراسم می‌گوید: به عشق اسلام آمده‌ام و بسیار خوشحالم از اینکه توانسته‌ام به جای ماندن در خانه، در این مکان حضور داشته باشم و در کنار مردم مشغول عزاداری شوم. همه ما مردم فقط منتظر یک انتقام سخت هستیم.

 

ارسال نظر