ایران و روسیه به دنبال صلح در منطقه هستند

۱۳۹۸/۱۰/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۴۷۶
ایران و روسیه به دنبال صلح در منطقه هستند

گروه ایران|

همزمان با دور تازه مشکل‌آفرینی‌های ایالات متحده در منطقه که با حمله اخیر امریکا به عراق آغاز شده؛ ایران با استفاده از دایره نفوذ منطقه‌ای خود و از دل افزایش مبادلات ارتباطی با کشورهای اثرگذار در منطقه تلاش می‌کند تا کشورهای منطقه را متوجه این واقعیت مشخص کند که امنیت و آرامش پایدار در منطقه نه با حضور نیروهای خارجی بلکه از دل گفت‌وگو و مذاکره کشورهای منطقه حاصل می‌شود. دیروز هم وزیر امورخارجه کشورمان که برای رایزنی و گفت‌وگو در خصوص موضوعات مختلف راهی مسکو شده بود؛ در دیدار با وزیر خارجه روسیه خواستار همکاری همه کشورها برای مقابله با یکجانبه گرایی گسترده امریکا در جهان شد.  «محمد جواد ظریف» در دیدار با سرگئی لاوروف گفت: ایران و روسیه بر خلاف امریکا به دنبال صلح و ثبات در منطقه هستند و طرح‌های ارایه شده از سوی دو کشور نشانگر این واقعیت است. او افزود: برخلاف دیگران که در منطقه ما به جنگ افروزی دامن می‌زنند ایران و روسیه پیشنهادهای مهمی که بسیار هم شبیه به هم هستند برای صلح در منطقه ارایه کرده‌اند.  ظریف ارایه طرح گفت‌وگوی روسیه در خلیج فارس و طرح صلح هرمز را در راستای چنین سیاستی عنوان کرد. سفر وزیر امور خارجه ایران به مسکو در راستای تبیین راهبرد مشترک ایران و روسیه برای صلح منطقه‌ای صورت گرفت و در ادامه نیز با سفر به پکن برای هماهنگی‌های بیشتر تداوم پیدا کرد. ایران، روسیه و چین به عنوان سه ضلع اصلی مثلثی که طی روزهای اخیر رزمایش نظامی مشترکی را نیز در خلیج فارس و دریای عمان برگزار کردند و بازتاب‌های فراوانی در سطح بین‌المللی پیدا کرد. وزیر امور خارجه پیش از ترک مسکو به مقصد پکن گفت: برخلاف دیگران که هزاران مایل دورتر از سواحل خود به جنگ افروزی دفاعی دست می‌زنند، ‌ایران و روسیه برای صلح در سوریه با یکدیگر همکاری کرده‌اند و اکنون پیشنهادهای مهمی برای صلح در خلیج فارس ارایه کرده‌اند.

محمدجواد ظریف قبل از ترک روسیه اما در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «در روسیه با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور گفت‌وگوی پرباری داشتم.» ظریف تاکید کرد: «برخلاف دیگران که هزاران مایل دورتر از سواحل خود به جنگ‌افروزی «دفاعی» دست می‌زنند، ایران و روسیه برای صلح در سوریه با یکدیگر همکاری کرده‌اند و اکنون پیشنهادهای مهمی برای صلح در خلیج فارس ارایه کرده‌اند. مقصد بعدی: چین.» بعد از انتشار این توئیت بود که ظریف مسکو را به مقصد پکن ترک کرد. به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت‌وگو و رایزنی درخصوص روابط دوجانبه، برجام و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی هدف از این سفر است.  «گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین هم دیروز در کنفرانس خبری در پکن با اعلام این خبر گفت: وزیر خارجه ایران در یک دیدار رسمی و به دعوت «وانگ یی» وزیر خارجه چین به این کشور سفر می‌کند و با همتای چینی خود دیدار می‌کند. این دیپلمات چینی اظهارداشت: پکن مایل است با تهران همکاری کند تا توسعه پایدار و همکاری استراتژیک جامع بین چین و ایران را تقویت کند و به‌طور مشترک توافقنامه هسته‌ای ایران و صلح و ثبات را در منطقه خلیج فارس حفظ کند.

  گسترش روابط اقتصادی و امنیتی

«محمد جواد ظریف» دیروز در کنفرانس خبری مشترک با «سرگئی لاوروف» گفت: دولت امریکا تلاش می‌کند منویات خود را به دیگر کشورها تحمیل کند و روسیه و ایران مقابله با این رویکرد را در قالب برجام و سایر حوزه‌ها انجام دادند. موضع کشورهای اروپایی اگر چه از نظر سیاسی عموما از برجام حمایت کرده‌اند اما از نظر عملی اقدامی برای مقابله با تحریم‌های امریکا و همین‌طور برای اجرای تعهدات خودشان نکرده‌اند. ظریف گفت: ایران و روسیه در مورد اینکه اروپا باید تعهدات خود را اجرا کند هم‌نظر هستند و این نظر در کمیسیون مشترک به شرکای اروپایی (اتحادیه اروپا) در برجام اعلام شده است. در زمینه منطقه ما دو طرح شبیه به هم در خصوص امنیت خلیج فارس داریم که مبنای آن بر همکاری و گفت‌وگو استوار است نه اینکه به دنبال امنیت از طریق مقابله، تهدید و توسل به زور باشیم و امیدواریم با مشارکت یکدیگر دو طرح را گسترش دهیم و سایر کشورها را برای پیوستن به این طرح تشویق کنیم. ظریف خاطرنشان کرد: زمینه‌های همکاری میان دو کشور فراوان است و ما از گسترش روابط دو ملت و گسترش توریسم حمایت می‌کنیم.

  گسترش روابط در همه زمینه‌ها

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما امروز در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کردیم، روابط دوجانبه به صورت گسترده در تمامی زمینه‌ها در حال گسترش است ضمن اینکه زمینه‌های متعددی برای گسترش روابط وجود دارد که اتحادیه اقتصادی اوراسیا، استفاده از ارزهای ملی در تجارت برای خارج شدن از وابستگی به دلار امریکا و همکاری در خصوص توسعه فناوری، حوزه‌های مختلف انرژی از جمله آنها است.

ظریف گفت: حوزه‌های متعددی وجود دارد که نه تنها

 دو جانبه بلکه به صورت سه جانبه و با مشارکت دیگر کشورها همچون جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و ترکیه دنبال می‌شود. وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: همکاری‌های چند جانبه دو کشور را بیش از پیش به یکدیگر پیوند می‌دهد به‌طوری که روابط امروز دو کشور در بهترین دوران تاریخی خود قرار دارد. وی با اشاره به همکاری منطقه‌ای ایران و روسیه گفت: ما همکاری‌های خوبی برای پایان دادن به مشکلات و دردهای مردم سوریه با هم داریم که به روند آستانه منجر شد که در پی آن تنش در این کشور کاهش یافت. امروز در پی همکاری‌های

سه جانبه ما (ایران، روسیه و ترکیه) توانسته‌ایم اولین روند سیاسی را بعد از چندین سال جنگ در سوریه شروع کنیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: کمیته قانون اساسی سوریه بسیار مهم است و ما امیدواریم طرفین این کمیته بتوانند کار را با جدیت پیش ببرند ایران و روسیه در این زمینه تلاش‌های زیادی کردند و همراه با شریک ما ترکیه به این تلاش‌ها ادامه خواهیم داد.

ظریف به اوضاع در ادلب در شمال غربی سوریه نیز اشاره کرد و گفت: شرایط در ادلب شکننده است و لازم است همکاری‌ها در زمینه آرامش در ادلب و پایان دادن به حضور تروریست‌ها ادامه پیدا کند؛ ما در این زمینه با روسیه و ترکیه همکاری می‌کنیم.

  برجام به دلیل اقدامات امریکا و اروپا

در معرض فروپاشی است

وزیر امور خارجه روسیه، اقدامات امریکا در برجام را مغایر و متناقض همه اصول و معیارهای بین‌المللی دانست و گفت: برجام به دلیل اقدامات امریکا و فعالیت‌های غیرمستمر اتحادیه اروپا در معرض فروپاشی قرار دارد«سرگئی لاوروف دیروز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با « ظریف» در ساختمان ضیافت‌های وزارت خارجه روسیه گفت: امریکا کشورهای دیگر را وادار می‌کند که تعهدات خود در چارچوب برجام را اجرا نکنند و در همین حال اصرار دارد که ایران ۱۰۰ درصد تعهدات داوطلبانه خود در این توافق بین‌المللی را اجرا کند. برجام در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تایید شده و لازم الاجرا است. ما از شرکای غربی می‌خواهیم واقعیت موجود در مورد برجام را بپذیرند. به گفته لاوروف، برجام به خاطر اقدامات امریکا و اقدامات غیرمستمر اتحادیه اروپا

در معرض فروپاشی قرار دارد.

وی ادامه داد: بر اثر سیاست‌های غیرسازنده واشنگتن که همچنان ادامه دارد، دستاورد مهم دیپلماسی بین‌المللی یعنی برجام در معرض نابودی قرار گرفته است. متاسفانه شاهد اقدامات غیرمستمر شرکای اروپایی هستیم که به‌طور کامل به تعهدات خود در برجام عمل نمی‌کنند.  لاوروف در بخش دیگری در نشست خبری گفت: یا امریکا کاملا به تعهدات خود در برجام عمل می‌کند و ایران نیز به تعهدات برعهده گرفته در این توافق بازمی‌گردد که این راه‌حل ایده آل است. یا اینکه باید پذیرفت که شرکای غربی برای اجرای تعهدات بین‌المللی خود آماده نیستند و در آن صورت برجام باید توافق غیرمعتبر شناخته شود.

وی ادامه داد: در همین حال تعهدهای بین‌المللی ازجمله توافقنامه پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و توافق عدم انتشار سلاح‌های کشتار جمعی معتبر خواهد بود.  لاوروف در بخش دیگر نشست خبری خاطرنشان کرد که برجام دستاورد مهم دیپلماتیک و ابتکار برای جلوگیری از انتشار سلاح کشتار جمعی محسوب می‌شود.

وی افزود: از پیشنهاد امانوئل مکرون رییس‌جمهوری فرانسه در مورد برجام حمایت کردیم و از پیشنهاد همسایه ما ژاپن برای حفظ برجام استقبال می‌کنیم.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه با بیان اینکه امریکا تلاش می‌کند گفت‌وگوها در مورد برجام را به نفع خود دنبال کند، ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم ما سعی می‌کنیم که راه‌حلی پیدا شود که رضایت شرکای ایرانی را جلب کند و برای بقیه طرف‌ها هم قابل قبول باشد.

وی افزود: همه پیشنهادات درباره حمایت از برجام روی میز قرار دارد و ما تاکید داریم که همه شرکت‌کنندگان در این توافق به تعهدات خود عمل کنند. لاوروف ادامه داد: روسیه و ایران خواهان تلاش کشورها برای تامین ثبات و امنیت منطقه هستند.  وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو طرح برای تامین امنیت خلیج فارس را ارئه کرده است، اظهار کرد: ایران نیز طرح صلح هرمز را پیشنهاد کرده و امروز در مورد اجرای این طرح‌ها و گفت‌وگوها برای آرامش منطقه تبادل نظر کردیم.

وزیر خارجه روسیه گفت: ما اتفاق نظر داریم که آغاز به‌کار کمیته قانون اساسی سوریه یکی از نتایج مهم مذاکرات در فرمت آستانه است. وی افزود: ما توافق کردیم که به همکاری‌ها در فرمت آستانه که در چارچوب آن روسیه، ایران و ترکیه مشارکت دارند ادامه دهیم. لاوروف خاطرنشان کرد که در دیدار امروز برنامه زمانی دیدارها در فرمت آستانه بررسی شد. وزیر خارجه روسیه در بخش دیگر نشست خبری گفت: حل مسائل لیبی باید بدون قید و شرط انجام گیرد و مسائل این کشور به نفع مردم آن با توقف اقدامات جنگی حل و فصل شود. وی با بیان اینکه توافق باید به دست‌اید که قابل اجرا باشد، اضافه کرد: توافق‌های زیادی برای حل مسائل لیبی به دست آمده و این مساله در چند نشست و کنفرانس بین‌المللی ازجمله در ایتالیا مورد بررسی قرار گرفته است. وزیر خارجه روسیه گفت: ایده ایجاد محدوده پرواز ممنوع در لیبی را ایده خوبی نمی‌دانیم، زیرا ناتو پس از قطعنامه شورای امنیت درباره لیبی (در سال ۲۰۱۱) تصمیم به بمباران لیبی گرفت. وی ادامه داد: شرکای ما در ناتو با این اقدام بار دیگر اعتبار خود را خدشه‌دار کرده و با نقض قطعنامه شورای امنیت، به بمباران لیبی پرداختند. لاوروف گفت: به‌جای تکرار اشتباه گذشته باید جامعه جهانی بر طرف‌های درگیر در لیبی فشار وارد آورد تا توافقی برای توقف اقدامات جنگی به دست آید و شورای امنیت در حل مسائل این کشور نقش مرکزی خود را ایفا کند.

 

 

ارسال نظر