اولویت ایران حفظ برجام است

۱۳۹۸/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۸۷۴
اولویت ایران حفظ برجام است

در شرایطی که هنوز ابهامات فراوانی در خصوص نحوه پرداخت یارانه‌های معیشتی در سطح افکار عمومی و رسانه‌ها به چشم می‌خورد سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با بیان اینکه نزدیک به پنج میلیون نفر درخواست بررسی درآمدها و هزینه‌های خود را دادند، اعلام کرد: « بیش از ۲ میلیون نفر اجازه دادند که مسائل هزینه‌ها و درآمدهایشان بررسی شود اما این کار زمان‌بر است و به مرور که به نتیجه رسیدند، به اینها پاسخ می‌دهند. ما هر زمان به ترکیبی از درآمد و سایر درآمدها رسیدیم، بر اساس آن ترکیب‌ها عمل خواهیم کرد.»اظهاراتی که گویای این واقعیت است که آن‌دسته افرادی که هنوز موفق به ثبت نام برای دریافت طرح حمایتی نشده‌اند طی روزهای آینده و بعد از اطلاع‌رسانی نهادهای مسوول می‌توانند فرآیند ثبت نام خود را دنبال کنند.  در کنار موضوع یارانه‌های حمایتی سخنگوی دولت با تشریح دستاوردهای سفر رییس‌جمهوری به ژاپن؛ شکست حصار تحریم‌ها و رساندن صدای ملت به گوش جهانیان را مهم‌ترین بخش از دستاوردهای سفر روحانی ارزیابی کرد. ربیعی افزود: پیام رییس‌جمهور این است که حصر ایران باید شکسته شود و حصر ایران شکستنی است.حصر ایران آنگاه شکسته خواهد شد که به تحلیل دقیق مقام معظم رهبری تولید داخلی چنان رونق گیرد که تحریم گران بی‌اثر بودن اقدامات خود را به چشم ببینند.

به گزارش «تعادل» سخنگوی دولت همچنین در تشریح دستاوردهای این سفر گفت: تاسیس «صندوق مشترک برای تأمین مالی همکاری‌های فناورانه میان کشورهای اسلامی»، تاسیس «مرکز تحقیقات مشترک در حوزه فناوری‌های هوش مصنوعی» و « امنیت سایبری» و تاسیس «بازار مشترک کشورهای اسلامی در حوزه اقتصاد دیجیتال» و همکاری و تبادل تجربیات در زمینه رمزارزها، طرح‌های اجرایی ایران در این اجلاس بود که از سوی رییس‌جمهوری مطرح شد.

  ابهامات بسته حمایتی

بعد از اظهارات مقدماتی ربیعی نوبت به پرسش‌های مطرح شده از سوی خبرنگاران رسید؛ ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره بسته‌های حمایتی و معیشتی تاکید کرد: گفته بودیم به ۶۰ میلیون نفر پرداخت شود و بررسی می‌کنیم افرادی که واجد شرایط هستند اضافه شوند. در استان تهران ۵۰ درصد و شهر تهران حدود ۳۰ درصد یارانه گرفتند. طبیعی است به هر کسی هم بگویید می‌گویند نگرفتیم. ولی سیستان و بلوچستان بالای ۸۰ درصد گرفته‌اند. اتفاق دیگر این است که خیلی‌ها خودشان را مستحق می‌دانند اما وضع دیگران را نمی‌دانند این پایش پایگاه‌های اطلاعاتی است. ما باید بپذیریم افرادی که در این پایگاه استحقاق بیشتری برای دریافت یارانه داشتند، در لیست قرار بگیرند. سخنگوی دولت با بیان اینکه نزدیک به پنج میلیون نفر درخواست بررسی درآمدها و هزینه‌های خود را دادند، افزود: بیش از ۲ میلیون نفر اجازه دادند که مسائل هزینه‌ها و درآمدهای‌شان بررسی شود اما این کار زمان‌بر است و به مرور که به نتیجه رسیدند، به اینها پاسخ می‌دهند. ما هر زمان به ترکیبی از درآمد و سایر درآمدها رسیدیم، بر اساس آن ترکیب‌ها عمل خواهیم کرد. ربیعی درباره اخبار مربوط به تایید و اجرایی شدن پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت گفت: امروز به نقل از یکی از اعضای مجمع این خبر را شنیدم، اما منبع رسمی و موثقی برای این خبر نتوانستم پیدا کنم. برخی معتقد هستند اکنون که تحریم هستیم، مسائل مربوط به این لوایح هم به آن اضافه شود؛ اما این استراتژی «آب که از سر بگذرد چه یک وجب، چه صد وجب» اشتباه و بی‌معنا است و برای مردم قابل قبول نیست. عدم تصویب لوایح مرتبط به FATF ابعاد جدیدی از محدودیت برای مردم وکشور ایجاد می‌کند. سخنگوی دولت ادامه داد: برخی هم ابهام ایجاد می‌کنند که قبول کردن این لوایح منجر به این می‌شود که حقوق گروه‌های انقلابی که مبارزه آنها مورد قبول ما هم هست، زیر سوال برود. ما اصلا این نوع ایراد و ابهام‌ها را قبول نداریم چرا که اصلا منجر به چنین اتفاقی نخواهد شد. تمام متخصصان امنیتی کشور اعلام کرده‌اند حق تحفظ این کنوانسیون‌ها به اندازه‌ای هست که نگرانی وجود نداشته باشد.

  سهمیه‌های  بنزینی

ربیعی در پاسخ به این پرسش که وزارت کشور هنوز سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی را نداده است، گفت: دو شرکت بزرگ تاکسیرانی اینترنتی گزارش پیمایش‌های خود را به وزارت کشور ارایه می‌کنند و بعد از ارایه گزارش یک ماهه، پول به کارت‌های آنان واریز می‌شود. مشکلی تحت این عنوان که صدی هفت پرداخت کردن سهمیه بنزین کم است مطرح شده اما اینکه بگویند اصلا پولی واریز نمی‌شود را نشنیده‌ام ولی پیگیری خواهم کرد. سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی رسیدگی دولت به خانواده‌های آسیب دیده در حوادث آبان ماه، اظهار کرد: ما هیات بررسی که برای این موضوع تشکیل داده‌ایم تاکنون جلسات گوناگونی داشته است. البته مشکل این بوده که اطلاع‌رسانی درباره کار این هیات انجام نشده ولی یکی از کارهای این هیات استفاده از معتمدین محلی در رسیدگی به خانواده‌های آسیب دیده بوده که طی آن به همه خانواده‌های آسیب دیده در این حوادث سرکشی شده و حمایت‌های لازم هم از آنها انجام شده که لازم نیست اینجا به آن اشاره شود.

  اولویت ایران حفظ برجام است

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره گام پنجم کاهش تعهدات برجامی، گفت: اولویت ایران همواره حفظ برجام بوده و هست. البته بارها تاکید کرده‌ایم که برجام توافق جمعی است و بقای آن بدون پایبندی همه طرفین توافق به تعهدات خود قطعا امکانپذیر نیست. سخنان رییس‌جمهوری در ژاپن هم موضع جدیدی نیست. از همان نخستین روزهای پس از برجام بارها مشروع‌بودن حضور ایران در برجام به تامین منافع ملی کشور را شفاف و رسمی اعلام کردیم. هنوز تغییری در مواضع برجامی ما رخ نداده است.  وی افزود: ما مشغول رصد مواضع شرکای‌مان در برجام هستیم و قطعاً اگر به آن نتیجه برسیم تصمیم رییس‌جمهوری دنبال می‌شود و متناسب با مواضع مثبت یا منفی و خنثی آنها تصمیمات خودمان را به موقع اتخاذ می‌کنیم. البته اینکه برخی می‌گویند دولت همه‌چیز را به برجام یا نتایج مذاکرات خارجی متصل کرده حرف نادرستی است. هیچ دولتی به اندازه این دولت در مسائل آب، برق و زیرساخت‌های اینترنت در مناطق محروم کار نکرده و همین الان هم کاهش واردات و کمک به تولید ملی خیلی صورت گرفته است. ربیعی با بیان اینکه این قضاوت‌ها انگی است برای فعال‌نبودن دیپلماسی کشور، تاکید کرد: ما سیاست دو ستونه داریم. اقتصاد داخل را باید قوی کنیم. باید مردم را نسبت به مشکلات ناشی از تحریم‌ها توجیه کنیم و در کنار آن دیپلماسی هم داشته باشیم. ما تحریم را حق ملت ایران نمی‌دانیم. تحریم ظلمی است که سر ما آمده است. مانند این است که ما بگوییم فعلا زیر ظلم زندگی می‌کنیم تا آثار ظلم را از بین ببریم. خیر این‌چنین نیست. ما هم باید آثار ظلم را از بین ببریم و هم اینکه تلاش کنیم این ظلم از بین برود. سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات متناقض مقامات اروپایی درباره فعال‌شدن مکانیسم ماشه تصریح کرد: بر اساس اظهارات اروپایی‌ها پیش‌بینی ما این است که آنها اکنون برجام را برهم نمی‌زنند و سیاست مکانیزم ماشه را راه‌اندازی نمی‌کنند. تمام کشورهای مهم جنوب شرقی آسیا، دوستان و شرکای شرقی ما و اروپایی‌ها به نحوی برماندن در برجام تاکید دارند. ما همه طرف‌های برجام را دعوت می‌کنیم به جای تهدید به‌طور کامل به تعهدات‌شان عمل کنند که در این صورت نیازی به نگرانی از کاهش قانونی و مجاز تعهدات ایران برابر عدم اجرای تعهدات دیگران به وجود نمی‌آید. وی با بیان اینکه تنها عمل به تعهدات برجامی طرف اروپایی است که می‌تواند ما را از ادامه کاهش تعهدات‌مان منصرف کرده و به انجام کامل آنها بازگرداند، گفت: معتقدیم سه کشور اروپایی به خوبی می‌دانند که گام‌های کاهش تعهدات ایران در صورت عمل آنها به تعهدات‌شان برگشت‌پذیر است. ما آنها را دعوت می‌کنیم درباره تصمیمات و واکنش‌های احتمالی و ناموجه خود در آینده بیشتر دقت کنند چون ممکن است آسیب ترمیم‌ناپذیری به برجام وارد شود و باید تصریح کنیم که جمهوری اسلامی با این تهدیدات از مطالبه به حق و قانونی خود عقب نخواهد نشست و برای هر سناریویی آماده هستیم.

 

 

ارسال نظر