امریکایی‌ها دیگر هیچ حقی در برجام ندارند

۱۳۹۸/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۶۱۴
امریکایی‌ها  دیگر هیچ حقی در برجام  ندارند

در شرایطی که طی روزهای اخیر برخی اظهارات از سوی مقامات امریکایی در خصوص استفاده ایالات متحده از برنامه ماشه در برجام روی ویترین مطرح می‌شود، نماینده ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به برخی اظهارات مقامات امریکایی مبنی بر اینکه هنوز عضو برجام هستند و می‌توانند از فرآیند شورای امنیت استفاده کنند، گفت: این استدلال هیچ پایه و اساس حقوقی ندارد چرا که آنها نمی‌توانند هم در برجام باشند و هم نباشند. مجید تخت‌روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل متحد، پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که درباره قطعنامه 2231 برگزار شد، این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگاران مطرح کرد. وی افزود: در جلسه هم اشاره کردم روزی که رییس‌جمهوری امریکا از برجام خارج شد، یادداشتی به وزارتخانه‌های مختلف داد که در آن یادداشت به صراحت اعلام کرده است امریکا عضوی از برجام نیست.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: در این یادداشت از کلمه‌ای به «عنوان عضو» استفاده کرد که در خود برجام به کار رفته است. از این رو خودشان قبول دارند که عضو برجام نیستند و حرف آنها مبنی بر اینکه در برجام حضور دارند، از نظر حقوقی هیچ پایه و اساسی ندارد. تخت‌روانچی اضافه کرد: آنها نمی‌توانند هم در برجام باشند و هم نباشند. اگر در برجام هستند چرا در یک‌سال و نیم گذشته به تعهدات خود عمل نکرده‌اند. بنابراین ادله بسیار بسیار ضعیف حقوقی و سیاسی دارند.

   انتقاد به گزارش دبیرکل

نماینده ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به این سوال ایرنا که آیا دبیرخانه سازمان ماموریتی برای تحقیق درباره حادثه آرامکو دارد و آیا این مساله به قطعنامه 2231 مربوط می‌شود که در گزارش به آن اشاره شده است، گفت: ما به دبیرخانه هم گفته‌ایم که بر اساس قطعنامه 2231 نمی‌توانند وارد مقولاتی شوند که خارج از حیطه کاری آنها است. تخت‌روانچی افزود: حیطه کاری دبیرخانه 2231 بسیار روشن است و این شامل انجام تحقیقات نمی‌شود. البته در این موضوع به‌خصوص، ادعاهای مطرح شده علیه خود را رد کرده‌ایم اما به عنوان یک اصل، دبیرخانه سازمان ملل متحد نباید وارد این مقولات شود. وی با بیان اینکه کشورهای دیگر همچنین نظری دارند، ادامه داد: قطعنامه 2231، قطعنامه تحریمی نیست که کمیته‌ای داشته باشد. بنابراین وقتی کمیته تحریم وجود ندارد نمی‌توانند درباره اینکه تحریمی نقض شده است یا خیر تحقیقی انجام دهند. ما این موضوع را به دبیرخانه سازمان ملل متحد هم گفته‌ایم.

   آوای تحریم‌شدگان

نماینده ایران در سازمان ملل متحد به اثر تحریم بر بیماران صعب‌العلاج و نادر هم اشاره کرد و گفت: در سخنرانی خود از «آوا» صحبت کردم، دختر 2 ساله اهوازی که بیماری پروانه‌ای داشت. تخت‌روانچی افزود: توضیح دادم که این نوع بیماران این روزها در ایران در اثر تحریم‌های ظالمانه امریکا چه مشکلاتی دارند و تشریح کردم فشارهای امریکا به شرکت‌های خارجی اجازه نمی‌دهد این نوع داروها را به ایران ارسال کنند و گفتم که این دختر کوچک 2 ساله نهایتا به دلیل نرسیدن تجهیزات درمانی لازم از دنیا رفت. وی با بیان اینکه در نشست شورای امنیت به ارعاب حاصل از تحریم‌ها برای شرکت‌های اروپایی اشاره کرده است که از ارسال دارو به ایران خودداری می‌کنند، اضافه کرد: خوشبختانه اکثر داروها را خودمان تولید می‌کنیم اما طبیعتا همچون بسیاری از کشورها برخی داروها نیازمند واردات هستند که این تحریم‌ها باعث شده است تا به آنها دسترسی نداشته باشیم.

   انزوای امریکا

نماینده ایران در سازمان ملل متحد درباره ارزیابی خود از نشست شورای امنیت هم گفت: این جلسه هر 6 ماه یک‌بار در شورای امنیت برای اجرای قطعنامه 2231 برگزار می‌شود، در جلسه امروز همه اعضا به غیر از امریکا از برجام حمایت کردند و خواستار اجرای کامل آن شدند. تخت‌روانچی افزود: امریکایی‌ها در این مساله در موضع ضعف قرار دارند و تحریم‌هایی که بیش از یک‌سال و نیم علیه ایران اعمال کرده‌اند برخلاف حقوق بین‌الملل و تعهداتشان است. وی با بیان اینکه اعضای شورای امنیت بر لزوم اجرای کامل برجام، اتفاق نظر داشتند، ادامه داد: ما هم در جلسه با ارایه ادله حقوقی خود بسیار روشن تشریح کردیم که ادعای امریکایی‌ها برای آغاز گفت‌وگو غیرواقعی است و صداقتی در آن نمی‌بینیم. نماینده ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: برای اینکه نمی‌توانند همزمان صحبت از گفت‌وگو داشته باشند و در عین حال سیاست فشارحداکثری خود را اعمال کنند. از این‌رو گفتیم در گام نخست باید تحریم‌ها را بردارند و تازمانی که تحریم وجود داشته باشد، حاضر به گفت‌وگو نیستیم. تخت‌روانچی یادآور شد: امریکایی‌ها عادت دارند از موضع بالا مذاکره کنند. عادت دارند که بخواهند اهرم فشار در مذاکره داشته باشند و ما به صراحت اعلام کردیم که حاضر نیستیم در این شرایط گفت‌وگو کنیم. وی اظهار کرد: امریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که در این زمینه چه کار باید بکنند و در جلسه هم مطرح شد که باید قطعنامه 2231 و برجام به‌طور کامل اجرا شود. نماینده ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به اینکه آیا اعضای شورای امنیت خروج امریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها را نقض قطعنامه 2231 می‌دانند، گفت: به‌طور طبیعی همه اعضا از یک ادبیات استفاده نمی‌کنند. آن چه که روشن است همه از اجرای برجام و قطعنامه حمایت کردند. تخت‌روانچی افزود: برخی از اعضا به صراحت امریکا را محکوم می‌کنند به اینکه قطعنامه و برجام را نقض می‌کند و برخی در لفافه می‌گویند؛ اما از هر ادبیاتی که در جلسات شورا استفاده شود نشان‌دهنده این است که 14 عضو یک طرف و یک عضو در طرف دیگر است.  وی خاطرنشان کرد: این خود نشان‌دهنده انزوای امریکا در سطح بین‌المللی است که بعد از یک‌سال نیم از خروج برجام و با فشاری که به کشورهای دیگر وارد می‌سازد تا آنها را همراه خود سازد، نتوانسته است به این هدف برسد.

 

 

ارسال نظر