روی موج خبر

۱۳۹۸/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۵۳۲

  مشکلات طرح جدید بانکداری با کمک حوزه قابل حل است؛ مهر|

یکی از مراجع تقلید شیعیان ضمن اعلام مخالفت با طرح جدید بانکداری، گفت: با کمک حوزه و علمایی که در رشته بانکداری فعالیت کرده‌اند می‌توان مشکلات طرح جدید بانکداری را حل کرد.  آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی دیروز در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با بیان اینکه فضلای حوزه از تصویب قانون بانکداری اظهار نگرانی کرده‌اند، اظهار داشت: اخذ دیرکرد حرام است و نباید با حیل شرعی اخذ دیرکرد را قانونی کرد. برخی معتقدند که این جریمه دریافت و در حساب خاص و برای فلان کار استفاده می‌شود، در حالی که در اینجا بحث در خصوص مصرف آن نیست، بلکه بحث بر اصل دریافت آن است که این موضوع به هیچ طریق قابل حل نیست. استاد سطوح عالی حوزه با تأکید بر اینکه ربا در قرآن حرام اعلام شده و گناهی بزرگ محسوب می‌شود، افزود: طرح جدید بانکداری باید بررسی و اصلاح شود زیرا اشکالات بسیاری بر آن وارد است. آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به نگرانی مردم از اخذ دیرکرد، تصریح کرد: با کمک حوزه و علمایی که در رشته بانکداری فعالیت کرده‌اند می‌توان مشکلات طرح جدید بانکداری را حل کرد.

   واکنش ظریف به ادعای امریکا مبنی‌بر استفاده از مکانیزم ماشه؛ تعادل|

وزیر امو رخارجه کشورمان به ادعای امریکا مبنی بر استفاده از مکانیزم ماشه واکنش نشان داد. ظریف در مورد استفاده از مکانیزم ماشه در پایمی که در توئیتر منتشر کرد نوشت: «انجام اقدامات بی‌سابقه برای تنبیه کسانی که به دنبال تبعیت از شورای امنیت سازمان ملل هستند، برای وزارت خارجه امریکا کافی نیست. اکنون وزارت خارجه امریکا ادعا کرده که امریکا به دلیل آنکه یکی از اعضای برجام بوده، می‌تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند.»وزیر خارجه ایران در ادامه به خروج امریکا از برجام اشاره کرد و نوشت: «خبر فوری؛ دونالد ترامپ به وضوح خیلی وقت پیش، حضور امریکا در برجام را متوقف کرده است. بی‌شرمانه است.»

  بیش از ۹۱ درصد از داوطلبان انتخابات تایید صلاحیت شدند؛ وزارت کشور|

وزیر کشور از تایید صلاحیت بیش از 91 درصد از داوطلبان انتخابات مجلس دهم خبر داد. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با اعلام پایان زمان فعالیت قانونی هیات‌های اجرایی انتخابات یازدهمین دوره مجلس گفت: از مجموع ۱۶۰۳۳ نفر داوطلبانی که برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس دهم ثبت نام اولیه کردند تا پایان زمان قانونی رسیدگی به صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی، تعداد ۸۴۸ نفر اعلام انصراف کردند. در نهایت پرونده ۱۵۱۸۵ نفر مورد بررسی قرار گرفت و در نتیجه صلاحیت ۹۱.۲ درصد از افراد در هیاتهای اجرایی مورد تایید قرار گرفت و نتیجه به هیات‌های نظارت اعلام شد. وی با اشاره به اینکه در این دوره از انتخابات، با تغییر قانون در سال ۹۵، دادستان‌های مراکز حوزه انتخابیه به ترکیب هیات‌های اجرایی اضافه و نماینده شورای اسلامی شهرستان از جمع معتمدین حذف شدند، تصریح کرد: هیات‌های اجرایی در ۱۰ روز زمان قانونی فعالیت خود بر اساس استعلام از مراجع چهارگانه و مبتنی بر موازین قانونی ماموریت بررسی صلاحیت داوطلبان را به انجام می‌رساندند.

  فرصت ۴ روزه داوطلبان نمایندگی احراز صلاحیت نشده برای شکایت؛ وزارت کشور|

هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس اعلام کرد: داوطلبان نمایندگی مجلس که صلاحیت‌شان در هیات‌های اجرایی احراز نشده، ۴ روز فرصت دارند شکایت خود را به دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان‌ها اعلام کنند. هیات مرکزی نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس دومین اطلاعیه خود را صادر کرد. در این اطلاعیه امده است: به اطلاع آن عده از داوطلبان نمایندگی مجلس که توسط هیات‌های اجرایی حوزه‌های انتخابیه صلاحیت آنان احراز نگردیده است می‌توانند از تاریخ ابلاغ فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه حداکثر ظرف مدت چهار روز از تاریخ ۱۳۹۸/۰۹/۲۸ الی ۱۳۹۸/۱۰/۰۱ در وقت اداری از ساعت 8 تا 17 به دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان‌ها مراجعه و پس از دریافت فرم، شکایت خود را تنظیم و رسید دریافت نمایند.»

  محمد قاسمی، سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس شد؛ خانه ملت|

محمد قاسمی به سرپرستی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منصوب شد. بر اساس حکمی از سوی علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، محمد قاسمی به سرپرستی مرکز پژوهش‌های مجلس منصوب شد. وی که طی سال‌های متمادی به عنوان معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس به خدمت مشغول بود، از صاحبنظران اقتصادی کشور محسوب می‌شود. در حکم انتصاب علی لاریجانی خطاب به سرپرست مرکز پژوهش‌ها از خدمات ارزشمند کاظم جلالی، ریاست این مرکز تشکر و قدردانی شده و آمده است: «آقای دکتر جلالی که در دو دوره مجلس، ریاست مرکز پژوهش‌ها را به عهده داشتند، خدمات شایسته‌ای به مجلس و کمیسیون‌های آن ارایه نمودند.»  گفتنی است کاظم جلالی به تازگی مسوولیت سفارت جمهوری اسلامی را در روسیه پذیرفته است‌.

 

ارسال نظر