آمادگی ایران برای مبادله همه زندانیان با امریکا

۱۳۹۸/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۱۷۸
آمادگی ایران  برای مبادله همه زندانیان با امریکا

در حالی که بعد از ماجرای تبادل زندانیان بین ایران و امریکا بحث بر سر این موضوع که آیا می‌توان این الگو را در سایر حوزه‌های ارتباطی نیز تسری داد مطرح شده است، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان می‌گوید: بعد از آزادی دکتر سلیمانی، آقای ظریف پیشنهاد نقل و انتقال به‌صورت پکیجی را در توییت خود داد و الان هم ‌آماده هستیم تا همه گروگان‌هایی را که ما در امریکا داریم در قالب یک پکیجی مبادله کنیم. سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تبادل زندانی بین ایران و امریکا در هفته گذشته و احتمال تداوم آن در آینده گفت: بعد از آزادی زندانی ایرانی در امریکا، آقای ظریف پیشنهاد نقل و انتقال به‌صورت بسته را در توییت خود مطرح کردند و اکنون هم بعد از مبادله ما آماده هستیم تا همه گروگان‌هایی که در امریکا داریم مبادله کنیم و توپ در زمین امریکاست. موسوی افزود: امریکا همیشه از ترفند فشار استفاده کرده ولی این ما هستیم که باید مصون‌سازی در مقابل فشارها را داشته باشیم و روند وزارت امور خارجه نیز بر همین مبناست و البته به برخی کشورها اعلام کرده‌ایم که استقلال خود را حفظ کرده و درگیر فشار و موضوعات بیهوده نشوند.

موسوی همچنین در پاسخ به پرسش‌هایی که با موضوع آزمایش‌های موشکی ایران مطرح شده بود، گفت: قطعنامه‌های سازمان ملل هرگز ایران را از آزمایش‌های متعارف موشکی منع نکرده است و ایران مبتنی بر منافعش در این زمینه برنامه‌هایش را به پیش خواهد برد.  بعد از برگزاری نشست خبری سخنگوی دولت در سایر استان‌ها، سخنگوی وزارت خارجه نیز دیروز ۲۳ آذرماه، اولین نشست خبری خود را در خارج از تهران و در شهر تبریز برگزار کرد. نشستی که در جریان برگزاری آن به مهم‌ترین پرسش‌های مطرح شده از سوی خبرنگاران در حوزه دیپلماسی پاسخ داده شد و ابعاد و زوایای برنامه‌های آتی ایران در این خصوص نیز تشریح شد.درخصوص حال و هوای این نشست اما سید عباس موسوی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «به احترام مردم ‎آذربایجان، خبرنگاران و رسانه‌های استانی، نخستین نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خارج از تهران را در تبریز برگزار کردم. تجربه بسیار خوبی بود که امیدوارم در مناسبت‌های مختلف و در سفرهای احتمالی به سایر استان‌ها نیز تکرار شود.» سیدعباس موسوی ظهر دیروز در نشست خبری خود در تبریز گفت: سیاست خارجی دولت در دو دوره اخیر متوازن و فعال بوده است و همسایگان را به عنوان اولویت‌های اصلی قرار دادیم. وی با بیان اینکه گاهی برخی همسایگان بر اساس توهمات از ما دوری می‌کنند، افزود: استان‌های مرزی ما و آذربایجان‌های ما نقش محوری در حوزه روابط به ویژه اقتصادی دارند، تبریز موقعیت استراتژیک دارد و می‌تواند قطب مراودات با همسایگان باشد و برخی تفاهمنامه‌ها در این راستا امضا شده است. موسوی ادامه داد: مسائل داخلی کشورها و انتخابات آنها به ما ارتباطی ندارد و این مساله در انگلستان هم برای ما صادق است، امیدواریم دولت جدید انگلیس به تعهدات خود در برجام پایبند بماند و اقدامات عملی برای بازگشت به تعهدات خود را انجام دهد. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بعد از سرکار آمدن ترامپ در امریکا، او از بسیاری معاهدات بین‌المللی از جمله برجام خارج شد و طوری رفتار کرد که انگار انقلاب اتفاق افتاده است.

  امیدواریم تبادل زندانیان

 منجر به گفت‌وگوی گسترده‌تر شود

در همین خصوص سخنگوی وزارت خارجه امریکا با بیان اینکه امیدواریم تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن منجر به گفت‌وگوی گسترده‌تر در امور کنسولگری بشود، افزود: تا زمانی که ایران به رفتارهای خود ادامه دهد ما نیز به سیاست فشار حداکثری ادامه خواهیم داد. به گزارش ایسنا، اریکا چیوسانو، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در گفت‌وگو با پایگاه خبری اخبار الیوم در پاسخ به این سوال که آیا امریکا برای مقابله با ایران در کنار کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خواهد ایستاد؟مدعی شد: ما از طریق سیاست فشار حداکثری و تحریم‌های بی‌سابقه‌ای که علیه ایران وضع کردیم این کشور را از منابعش محروم کردیم. وی افزود: علاوه بر این ما تلاش‌های مشترکی برای تقویت آزادی کشتیرانی و مقابله با تهدیدات تجارت بین‌المللی در تنگه هرمز داریم. سخنگوی عربی زبان وزارت خارجه امریکا در پاسخ به این سوال که آیا واشنگتن از نیروهای خود در عراق برای مقابله با ایران استفاده خواهد کرد، گفت: ائتلاف بین‌المللی همچنان در کنار دولت عراق ایستاده است تا شکست قطعی و دایمی داعش در عراق و سوریه را تضمین کند. چیوسانو در گفت‌وگو با این پایگاه خبری مصری در پاسخ به این سوال که آیا همان‌گونه که حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران در سوم دسامبر جاری اعلام کرد، واشنگتن پیام‌هایی محرمانه برای مذاکره با تهران فرستاده است خاطرنشان کرد: دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا به‌طور علنی اعلام کرد که هر وقت شرایط مناسب فراهم شود من آماده مذاکره خواهم بود.

  اهداف سفر روحانی به ژاپن

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سفر آینده روحانی به ژاپن جهت ثمربخشی است، ژاپن روابط دیرینه با ما داشت و از مشتریان اصلی نفت ما بود که براثر فشارهای غیرقانونی امریکا دست کشید و این برای ما قابل قبول نیست. موسوی ابراز داشت: پیشنهادات دولت ژاپن برای کاهش تنش در منطقه از روی حسن نیت است و جمهوری اسلامی ایران از این حسن نیت استقبال می‌کند. وی ادامه داد: حذف روادید بین دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان از دستور کارهای دو دولت است، کشور آذربایجان از دوستان ماست و ما از طرف خود حسن نیت برای حذف روادید اتباع آن کشور را انجام می‌دهیم. موسوی افزود: در برجام صرفا برای موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی مذاکره کردیم که آنها سعی کردند مساله موشکی را مطرح کنند.

  محکومیت رزمایش موشکی  امریکا

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: از رزمایش موشکی اخیر ایالات متحده ابراز نگرانی کرده و محکوم می‌کنیم که خروج یکجانبه از پیمان با روسیه است و باعث بی‌ثباتی در جهان می‌شود. موسوی گفت: اعتراض خود را از اقدامات اشرار در عراق علیه کنسولگری ایران در نجف اعلام کردیم، پیگیری‌های حقوقی و سیاسی ما همچنان برای جبران این امر و مجازات مسببان ادامه دارد. وی گفت: هر کسی داخل ایران جرم مرتکب شود، طبق قانون اتباع ایرانی محسوب شده و مجازات می‌شود و ادعای دولت فرانسه در خصوص زندانیان با تابعیت دوگانه فرانسوی وارد نیست. وی گفت: اگر زمینه عفو برای هر زندانی فراهم باشد، طبق قانون مشمول می‌شود و تفاوتی بین ایرانی و اتباع دوگانه ندارد.

  مواضع ایران در مورد منطقه قره‌باغ

موسوی ادامه داد: مواضع جمهوری اسلامی در مورد منطقه قره باغ روشن است و در چارچوب قوانین بین‌المللی اعلام موضع کردیم و آماده همکاری برای کاهش تنش بین دو کشور همسایه جمهوری آذربایجان و ارمنستان هستیم و راه‌های مسالمت آمیز برای حل اختلافات را بیان کردیم. وی در خصوص عدم حضور پوتین و اردوغان در تبریز و برگزاری اجلاس سه جانبه گفت: دلایل لغو سفر پوتین و اردوغان به تبریز در شهریور سال قبل عدم هماهنگی تشریفاتی بین کشورهای میزبان و میهمان بود. وی گفت: تبریز نقش تاریخی و محوری در حفظ ثبات، اقتدار و صلابت ایران داشته و ایران مدیون تبریز و تبریز مدیون ایران است. اینکه امروز کنفرانس مطبوعاتی خود را در تبریز برگزار می‌کنم جای امیدواری است که تبریز همچون گذشته جایگاه بین‌المللی ویژه در عرصه بین‌المللی داشته باشد.

  پیگیری مسائل زیست محیطی رود ارس

وی گفت: رودخانه‌های مرزی ما با همسایگان یکی از موضوعات مهم برای دو طرف است و مسائل زیست محیطی رود ارس هم برای ما مهم بود و نشست‌ها و پیگیری‌های زیادی در خصوص آلودگی رود ارس از طرف ارمنستان صورت گرفته و به جاهای خوبی رسیده است. وی همچنین گفت: امریکا همیشه ادعا داشت دارو و غذا جزو موارد تحریمی نیست و مساله انسانی است اما عملا راه رسیدن دارو و غذا را به کشور ما بستند و اخیرا در بدترین اقدام بانک مرکزی را تحریم کرد تا نتواند پول برای دریافت دارو را پرداخت کند، اینها تروریسم اقتصادی و جنایت علیه بشریت است و مغایر با حقوق بین‌الملل است. موسوی ادامه داد: امریکا ادعای بی‌جایی کرده که ایران مسوول حمله موشکی به آرامکو بوده و سازمان ملل بعد از تحقیقات به این نتیجه رسید که ایران نقش نداشته و امریکا این روسیاهی را هم باید تحمل کند. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: موضوع حج از مسائل عمده‌ای است که جدا از روابط ایران و عربستان است و رایزنی‌هایی برای برپایی حج عمره انجام شده است.

 

 

ارسال نظر