بسط تبادل زندانیان به سایر مسائل به امریکا بستگی دارد

۱۳۹۸/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۸۴۶
بسط تبادل زندانیان به سایر مسائل به امریکا بستگی دارد

پخش اعتراف، منش دولت نیست

گروه ایران|

در شرایطی که اظهارات اخیر رییس‌جمهوری در خصوص توسعه اینترنت ملی، طی هفته گذشته با سوءتفاهم‌های گسترده در فضای عمومی کشور مواجه شده بود و برخی افراد و جریانات آن را بر خلاف وعده‌های رییس‌جمهوری در خصوص گردش آزاد اطلاعات تعبیر و تفسیر می‌کردند؛ سخنگوی دولت با تاکید براینکه برداشت نادرستی از سخنان رییس‌جمهوری صورت گرفته است، گفت: « آینده اقتصاد دنیا و اقتصاد دیجیتال مبتنی بر اینترنت است و دولت به هیچ‌وجه نه الان و نه در آینده برنامه‌ای برای قطع اینترنت ندارد.» اظهاراتی که نشان می‌دهد دولت نه تنها نسبت به حقوق مردم در دسترسی به اینترنت جهانی متعهد است بلکه اساسا به دنبال آن است تا بسترسازی لازم برای افزایش میزان دسترسی به اینترنت جهانی را نیز فراهم کند.

در کنار بحث اینترنت ملی و گردش آزاد اطلاعات، خبرنگار تعادل در جریان گفت‌وگو با سخنگوی دولت تلاش کرد تا پاسخی برای این پرسش کلیدی بیابد که آیا می‌توان از الگوی ارتباطی که در جریان تبادل اخیر زندانیان ایرانی و امریکایی به کار گرفته شده در سایر حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و... نیز استفاده کرد؟ ربیعی اما با اشاره به اینکه توپ در حال حاضر در زمین امریکایی‌هاست، گفت: «این تصمیم در اختیار امریکاست؛ رییس‌جمهوری‌ اعلام کرده‌اند چنانچه امریکا همه تحریم‌ها را لغو کند و آماده باشد ما کماکان همانطور که اعلام کردیم در کوتاهترین زمان ممکن نشست ۱+۵ در قالب ۱+۵ باز هم تکرارپذیر خواهد بود.»

علی ربیعی در ابتدای نشست خبری دیروز با بازخوانی حوادث آبان ماه98 گفت: در چند روز گذشته پس از روزهای تلخ، مواضع و رویکرد دلجویانه رهبر معظم انقلاب در قبال آسیب دیدگانی که به تعبیر ایشان از مصادیق شهید و جانباز به حساب می‌آیند، مهم و راهگشا بود، قطعا این وقایع نیازمند علت‌یابی علمی و دقیق از ماجراست.وی افزود: من می‌خواهم بار دیگر از همین تریبون به ملت شریف و به خصوص خانواده‌های آسیب‌دیدگان تاکید کنم که همه ما درغم و شادی‌ها در کنار هم هستیم. این رمز ماندگاری ایران در طول تاریخ بوده و خواهد بود، باید از این فراز و نشیب‌ها گذر کرده و متحد با یکدیگر رو به آینده حرکت کنیم. فراموش نکنیم که در وضعیتی به نام تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته‌ایم که اقتصاد و معیشت و حتی ارتباط ما با جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است. ربیعی در بخش دیگر از اظهارات خود با اشاره به پیش رو بودن انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی گفت: همه باید بدانیم که مسیر نجات کشور از انتخابات می‌گذرد. انتخابات و رجوع به صندوق رأی یکی از افتخارات نظام ایران است و در عین حال تنها راه و بهترین راه موجه برای ایجاد تغییرات مورد نظر بین نسلی است.

 تبادل‌ها براساس مذاکره صورت نگرفت

ربیعی اما در پاسخ به پرسش «تعادل» اظهار داشت: پیشنهاد مبادله زندانیان یک سال پیش از طرف ایران و در جریان برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک مطرح شد آن زمان دولت امریکا از قبول آن خودداری کرد. برای آزاد کردن مسعود سلیمانی که در مهرماه ۹۷ به اتهام واهی دور زدن تحریم‌ها بازداشت شد رایزنی صورت گرفت در حالی که وی یک محقق سرشناس در سلول‌های بنیادی بود را ادامه می‌دادیم.سخنگوی دولت عنوان کرد: از طرف دیگر ما به دلایل انسان‌دوستانه تصمیم گرفتیم که بنابر پیامی که سه ماه پیش از یکی از مقام‌های سابق امریکا درباره آمادگی برای مبادله آورده بود قرار شد در مورد سلیمانی مبادله‌ای را داشته باشند. اصل ما همه در مقابل همه بود. هنوز براساس همین اصل اصرار داریم. به هر حال ما پذیرفتیم که در مقابل سلیمانی تبادلی را انجام بدهیم.وی افزود: خرسندیم که امریکا در این مورد با آزاد کردن یک ایرانی بی‌گناه تصمیم درست را گرفت و از حسن نیت دولت سوییس هم قدردانی می‌کنیم. همانطور که گفتیم آماده بازگرداندن همه ایرانیانی که به ناحق در امریکا زندانی هستند نیز آمادگی داریم. اما تاکید می‌کنم که این مبادله براساس مذاکره صورت نگرفت اما بسط این گفت‌وگوها به سایر مسائل باز هم به امریکا بستگی دارد.

ربیعی ادامه داد: امریکا همین امروز می‌تواند با توقف تحریم‌هایی که انجام داده و ظالمانه دنبال کرده همان‌گونه که قبلا نیز اعلام کردیم زمینه را برای ۱+۵ آماده کند.سخنگوی دولت گفت: این تصمیم در اختیار امریکاست وگرنه ما بر سر تبادل زندانی بحث و مذاکره نخواهیم داشت اما باز هم رییس‌جمهوری‌ اعلام کرده‌اند چنانچه امریکا همه تحریم‌ها را لغو کند و آماده باشد ما کماکان همانطور که اعلام کردیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن نشست ۱+۵ در قالب ۱+۵ باز هم تکرارپذیر خواهد بود.ربیعی درباره این ایده که تبادل زندانیان بین ایران و امریکا پیش درآمد مذاکره در زمینه‌های دیگر با این کشور است گفت: آزادی مسعود سلیمانی صرفا در چارچوب تبادل زندانیان بوده است و باز هم حاضریم در زمینه تبادل زندانیان اقدام کنیم. اما هیچ مذاکره‌ای در کنار این اتفاق قرار ندارد مذاکره یا هر گونه گفت‌وگو در قالب گروه ۱+۵ و پس از اینکه امریکا دست از تحریم و تروریست اقتصادی بردارد انجام می‌شود باید آن شرایط آماده شود تا ما اعلام بکنیم بحث جدیدی در این زمینه ما نداشتیم

 پخش اعتراف، منش دولت نیست

ربیعی درباره سخنان رییس‌جمهوری پس از اعتراضات اخیر، گفت: درباره اعترافات تلویزیونی قبلا صحبت کرده‌ام منظور رییس‌جمهور به هیچ‌وجه تایید اعترافات تلویزیونی به عنوان رایج آن نبوده و نیست. رییس‌جمهور گفت که قطعا این مساله باید در چارچوب قانون با اجازه مقام قضایی و رعایت آیین دادرسی کیفری و پس از تایید حکم صورت بگیرد.وی افزود: شاید رییس‌جمهوری می‌خواسته است شاهدی بیاورد از اینکه به هر حال مردم ما بدانند افرادی هم بوده‌اند که هیجان زده بوده یا حق داشته‌اند یا درد داشته‌اند، که این تفکیک باید صورت بگیرد تا آگاهی عمومی افزایش پیدا کند. وگرنه پخش اعتراف منش دولت نیست، مگر اینکه با اذن قضایی مطابق با آیین دادرسی و به ضرورت تشخیص قاضی صورت بگیرد.ربیعی درباره برخی گمانه زنی‌ها از اینترنت ملی گفت: با وجود آنکه بسیاری این موضوع را پیگیری می‌کردند اما دولت مخالف چنین طرحی است و اعتقادی به این طرح نداریم و بنای دولت جزیره کردن ایران در دنیا نیست.

 حذف ۱۰۰ ردیف بودجه

ربیعی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره لایحه بودجه و تاکیدات رهبری بر اصلاح ساختار بودجه و بستن آن بدون اتکا به بودجه و اعمال نشدن این موضوع گفت: اصلاح ساختار اقتصادی در بودجه هم در دوران تحریم و هم در دوران غیرتحریم و رونق می‌تواند دنبال شود. اما در دوران تحریم قطعا با بودجه محدود که باید حقوق و دستمزد کارمند و بازنشسته هم تامین شود، با دشواری‌هایی روبرو خواهیم بود. اما بردن درآمدهای نفتی به بودجه عمرانی طبق روال قبلی خواهد بود.سخنگوی دولت اظهار داشت: ما کارهایی که در اصلاح ساختار می‌توانستیم انجام دهیم، مانند درآمدهای پایدار، هزینه‌های کارا، ثبات بخشی به توسعه و عدالت و مراحل بودجه‌ریزی را سعی کردیم مراعات کنیم. وی یکی از موارد درآمدها در لایحه را مولدسازی دارایی‌های دولت عنوان و تصریح کرد: در این مورد اصلاحات ساختاری اعمال شده است که مبلغ ۴۹ و نیم هزار میلیارد تومان از این محل باید تامین درآمد داشته باشیم. ربیعی با اشاره به هزینه‌های کارا، گفت: در این مورد هم با حذف ۱۰۰ ردیف و مدیریت متمرکز در استان‌ها و برنامه محور کردن در توزیع اعتبارات و بهینه کردن آنها، اقداماتی انجام شده است. قطعا معتقدیم اگر در شرایط فروش نفت بهتر قرار داشتیم بودجه می‌توانست با نگاه توسعه‌ای بهتر طراحی شود. بودجه در اختیار مجلس است و مجلس نباید سقف را افزایش دهد چون هر گاه سقف افزایش یافت موجب به هم ریختن ساختار شد. اما مجلس می‌تواند اصلاحات مدنظر را اعمال کند.

 درباره FATF نباید تصمیمی گرفت که تحریم‌ها را برخود سخت‌تر کنیم

ربیعی با بیان اینکه اخیرا جلساتی در مجمع درباره FATF بوده است، گفت: نه فقط یک کمیسیون بلکه دو کمیسیون مجمع باهم جلسه گذاشتند؛ همکاران ما در دولت مشارکت جدی داشتند مجمع در آخرین جلسه خود که ترکیبی از دو کمیسیون بود اعلام کرد این موضوع با توجه به سوالاتی که از دولت داشته و پاسخ‌هایی که از ۱۱ سوال مجمع دولت پاسخ داده، نیاز به بررسی بیشتر دارد.

وی افزود: توضیحات شفاهی جنیدی و دژپسند در جلسات ارایه شد و مجمع تشخیص هم بررسی را به جلسات بعد موکول کرد.سخنگوی دولت با توجه به پاسخ‌های داده شده از سوی دولت ابراز امیدواری کرد، مجمع تشخیص تصمیماتی بگیرد که راهگشای زندگی اقتصاد ایرانیان باشد و نباید تصمیماتی بگیریم که تحریم‌ها را بر خودمان سخت‌تر کنیم.

 مجروحان نیروی انتظامی  بیشتر از افراد عادی بود

ربیعی درباره علت تاخیر در اعلام کشته‌شدگان اخیر گفت: اتفاقاتی در خیابان‌ها رخ داد که تعداد مجروحان نیروی انتظامی بسیار بیشتر از مجروحان عادی است. باید تفکیک شود.وی ادامه داد: معتقدیم در این ماجرا عده‌ای بی‌گناه به ناحق، مظلوم واقع شده اند؛ آمار فله‌ای که امریکا اعلام کرد را نمی‌توانیم مدنظر قرار دهیم. افرادی که قصد و غرضی نداشته‌اند باید مشمول لطف و تفکیک شوند که این تفکیک زمان‌بر است. صادقانه و درست اطلاعات کامل را خواهیم داد و این نیاز به تفکیک دارد و آمار براساس این تفکیک بیان خواهد شد.

 

ارسال نظر