رویکرد سازمان انرژی اتمی مبتنی بر صادرات است

۱۳۹۸/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۷۶۴
رویکرد سازمان انرژی اتمی مبتنی بر صادرات است

گروه ایران|

«صادرات یکی از رویکردهای اصلی در سازمان انرژی اتمی است.» این عباراتی است که دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی با استفاده از آنها تلاش می‌کند تا تصویری از مهم‌ترین اهداف سازمان در حوزه دانش هسته‌ای را ارایه کند. دانشی که علی اصغر زارعان معتقد است در آینده هر کشوری که از آن برخوردار باشد می‌تواند گام‌های بلندتری به سمت توسعه و فناوری‌های جدید بردارد و کشورهایی که بهره‌ای از این علم نبرده باشند با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهند شد.

پنجاهمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور اما از دیروز در دانشگاه آزاد واحد کرج گشایش یافت؛ نمایشگاهی در 20 غرفه در سه بخش کلی مرور چرخه سوخت، نیروگاهی و کاربردهای جنبی صنعت هسته‌ای در صنایع مختلف که تلاش می‌کند تصویری از مهم‌ترین دستاوردهای دانشمندان و متخصصان ایرانی در حوزه صنعت هسته‌ای را در اختیار مخاطبان و بازدیدکنندگان قرار دهد؛ بر اساس اعلام برگزارکنندگان در این نمایشگاه نمونه‌های سنگ معدن اورانیوم، کیک زرد، نسل‌های مختلف سانتریفیوژ، نمونه‌های مختلف مجتمع‌های سوخت تولیدی، نمونه‌های اکسیژن ۱۸ و آب سنگین اراک، زنجیره ۱۰تایی ماشین‌های سانتریفیوژ IR1 وIR6 نمونه‌های مختلف رادیو داروهای تشخیصی و درمانی و نمونه‌های جدید ارقام تولیدی کشاورزی و ...به نمایش گذاشته شده است.

دیروز دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی به عنوان میهمان ویژه این نمایشگاه گفت: برند هسته‌ای ایران در سطح مراکز علمی تحقیقاتی امریکا و روسیه با اقتدار جای خود را باز کرده است.

علی اصغر زارعان دیروز در بازدید از پنجاهمین نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در گفت‌وگو با ایرنا افزود: صادرات یکی از رویکردها در سازمان انرژی اتمی است. برای رسیدن به هدف صادراتی باید تولید علم تبدیل به فناوری شده و در این فناوری ضمن استفاده کشور، از سرریز دانش مان صادرات نیز داشته باشیم.

دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی گفت: از جمله صادرات فناوری‌های این سازمان آب سنگین است که توانستیم حدود ۳۰ تن آن را در قالب یک پارت به امریکایی‌هایی که می‌گفتند ایران بلوف می‌زند، فروختیم و ۴۰ تن از این محصول را نیز روس‌ها خریداری کردند. برای آب سنگین تولید جمهوری اسلامی علاوه بر اینکه به امریکا و روسیه فروخته شده، کشورهای اروپایی نیز درخواست‌هایی داشته‌اند که به بعضی از آنها فروخته شده و درخواست بعضی از کمپانی‌ها نیز در دست بررسی است.

وی به انحصارشکنی ایران در ورود به کنسرسیومی که در خارج از کشور تشکیل شده و پنج کشور عضو آن هستند، ‌اشاره و تصریح کرد: ایران با صادرات آب سنگین و حتی مواد اورانیوم توانست این انحصار را بشکند. زارعان ادامه داد: این اتفاق نشان داد که در عرصه هسته‌ای نیز تجاری‌سازی صورت گرفته و جمهوری اسلامی ایران در بازارهای بین‌المللی پس از برجام، ‌ورود کرده است.

وی بیان داشت: نزدیک به ۴۰۰ تن کیک زرد را بعد از برجام و در طول مذاکرات وارد کردیم و به ازای آن ۸.۵ تن اورنیوم غنی شده را تحویل دادیم.

  انحصارشکنی باشگاه هسته‌ای

زارعان اضافه کرد: انحصار باشگاه هسته‌ای که پیش‌تر در اختیار پنج کشور جهان بود با صادرات اورانیوم، آب سنگین و دریافت مواد اولیه از سوی جمهوری اسلامی ایران شکسته شده است.

دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی گفت: ایران در باشگاه هسته‌ای ورود کرده و آن انحصار را شکسته و پرچم جمهوری اسلامی اکنون علاوه بر عرصه هسته‌ای در سایر صنایع نیز برافراشته شده است.

وی افزود: توفیق این انحصار شکنی با اقتدار، غرور، تلاش مضاعف، کار جهادی و روحیه بسیجی، خودباوری، عدم اعتماد به بیگانه و وجود روحیه استکبار ستیزی به دست آمده است.  زارعان اضافه کرد: این موفقیت با کار شبانه‌روزی هدایت شده، برنامه‌ریزی شده و با هدف‌گذاری مشخص در صنعت هسته‌ای به عنوان یک صنعت اقتدارآفرین و با فناوری بالا رخ داده و از سرریز این دانش هم ما در بقیه صنایع اثرگذار بودیم.

دستیار ویژه رییس‌جمهوری با بیان اینکه ماشین سانتریفیوژ در انرژی اتمی فقط برای غنی‌سازی به کار نمی‌رود، اظهار داشت: این ماشین در حوزه‌های دیگر مثل سلامت و صنعت نیز به کار می‌رود.

وی گفت: در پی نیازمندی فولاد مبارکه اصفهان به جوش‌های لیزری برای تولید و پیوست نوعی از ورق‌های فولادی به شرطی که تاثیری از نظر مقاومت و کشش این ورقه‌ها نداشته باشد، انرژی اتمی توانست این دستاورد را تولید کند.

زارعان افزود: همچنین صنعت نفت نیازمند نوعی سانتریفیوژ با عنوان سنگ مخزن بود که تصور ساخت آن را از طریق ما نداشتند ولی چون قبل از آن برای انستیتوپاستور انجام داده بودیم با آنها نیز عقد قرارداد کردیم.

وی ادامه داد: سازمان انتقال خون کشور نیز برای فرآوری خون نیاز به سانتریفیوژ داشت که قرار بود آن را از آلمان خریداری کند ولی با عملی نشدن این قرارداد، سازمان انتقال خون بر این باور شد که این توانمندی در سازمان انرژی اتمی کشور وجود دارد .

دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: در پی تفاهمنامه منعقد شده اکنون در حال کارهای اجرایی آن هستیم که در روز ۲۰ فروردین ماه سال ۹۹ امیدواریم رونمایی شود.

وی با اشاره به رونمایی از بیش از ۵۰ دستاورد صنعت هسته‌ای در روز ۲۰ فروردین ماه سال ۹۹  اضافه کرد: دستاوردهای سال ۹۹ نسبت به سال‌های ۹۶ تا ۹۸ با اهمیت‌تر و باارزش‌تر و از نظر کیفی و تعداد هم قابل قیاس نیست.

 

ارسال نظر