روی موج خبر

۱۳۹۸/۰۹/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۶۸۳

   روحانی دو قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد؛ پاد|

حسن روحانی دو قانون مصوب مجلس را برای اجرا به وزارتخانه‌های «راه و شهرسازی» و «صنعت، معدن و تجارت» ابلاغ کرد. براین اساس، در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رییس‌جمهور «قانون موافقتنامه کشتیرانی تجاری دریایی در دریای خزر بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قزاقستان» را برای اجرا به وزارت راه و شهرسازی و «قانون موافقتنامه چارچوب تسهیل تجارت بدون کاغذ فرامرزی در آسیا و اقیانوسیه» را برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرد.

   ظریف از آزادی مسعود سلیمانی خبر داد؛ تعادل|

وزیر امور خارجه کشورمان از آزادی مسعود سلیمانی خبر داد و از دولت سوییس قدردانی کرد. محمد‌جواد ظریف، در صفحه توییترش نوشت: «بسیار خوشحالم که استاد دکتر مسعود سلیمانی و آقای وانگ به زودی به خانواده‌هایشان ملحق می‌شوند. از همه کسانی که در این امر دخیل بودند به‌ویژه دولت سوییس قدردانی می‌کنم. مسعود سلیمانی، پژوهشگر حوزه سلول‌های بنیادی و دانشیار دانشگاه تربیت مدرس که جزو یک درصد دانشمندان برتر جهان از حیث استنادهای علمی در مجلات معتبر علمی شناخته می‌شود، ۱۵ مهر ماه سال گذشته در قالب یک فرصت مطالعاتی عازم کشور امریکا شد، اما پیش از ورود به خاک کشور امریکا به علت نامعلومی از سوی پلیس FBI دستگیر و زندانی شد. این دانشمند ایرانی که در رشته خون‌شناسی (هماتولوژی) و سلول‌های بنیادی تحقیق می‌کند، توسط موسسه امریکایی به نام «مایو کلینیک» که یکی از معتبرترین مراکز و دانشگاه‌های علوم پزشکی جهان است، برای انجام تحقیقات تخصصی به این کشور دعوت شد و برخلاف تمامی پروتکل‌های دانشگاهی و تحقیقاتی در امریکا در بازداشت بود.

   روابط تهران- بوداپست رو به رشد است؛ ایرنا|

سفیر ایران در مجارستان روابط دوجانبه تهران و بوداپست را به‌ویژه در سال‌های اخیر در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، پارلمانی، علمی و دانشگاهی رو به رشد توصیف کرد. غلامعلی رجبی یزدی در پایان ماموریتش در مجارستان به روابط دو کشور از لحاظ اقتصادی اشاره کرد و گفت: گسترش حجم روابط تجاری دوجانبه از ۳۲ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ به بیش از ۱۸۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ قابل توجه است. علاوه بر رشد ۳ برابری حجم مبادلات دو کشور، میزان صادرات غیرنفتی ایران به مجارستان نیز رشد داشته است. سفیر ایران در بوداپست افزود: زمینه‌سازی صادرات نفت ایران به مجارستان و واردات محموله‌های نفتی این کشور از ایران نیز از رشد قابل توجه‌ای برخوردار بوده است.

   تمام اعضای برجام امریکا را ریشه تنش‌ها می‌دانند؛ مهر|

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: در نشست کمیسیون مشترک برجام همه اعضا صحه گذاشتند که امریکا ریشه تنش‌ها در برجام است. سید عباس عراقچی پس از پایان چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک برجام که روز جمعه در وین برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: همه اعضا تاکید داشتند که بدون برخورداری ایران از برجام، نمی‌توان این توافق بین‌المللی را ادامه داد. عراقچی همچنین درخصوص اولین ملاقات خود با رافائل گروسی مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بلافاصله پس از نشست کمیسیون مشترک برجام انجام شد، این ملاقات را مفید ارزیابی کرد.

   ارسال لایحه موافقتنامه تطبیق شرایط یکپارچه معاینه فنی به مجلس؛ پاد|

رییس‌جمهور لایحه موافقتنامه تطبیق شرایط یکپارچه معاینه فنی ادواری وسایل نقلیه چرخدار و شناسایی متقابل این بازرسی‌ها را به مجلس ارسال کرد. با هدف وضع مقررات یکپارچه در زمینه تقویت بازرسی‌ها در روند تولید، تردد و معاینه فنی وسایل نقلیه چرخدار به منظور پیشگیری از وقوع حوادث جاده‌ای و کاهش آلودگی‌های ناشی از آن، رییس‌جمهور لایحه موافقتنامه تطبیق شرایط یکپارچه معاینه فنی ادواری وسایل نقلیه چرخدار و شناسایی متقابل این بازرسی‌ها را برای طی تشریفات قانونی به مجلس ارسال کرد. با به رسمیت شناخته شدن رشد حمل و نقل جاده‌ای و افزایش خطرات و ناگواری‌های برآمده از آن که همه طرف‌های متعهد را با دشواری‌های ایمنی و زیست محیطی مواجه ساخته است.

   پروژه مدرنیزه کردن «فردو» به‌طور کامل انجام خواهد شد؛  فارس|

معاون وزیر خارجه روسیه درباره تعلیق اقدامات شرکت «روس‌اتم» در تاسیسات اتمی فردو تاکید کرد مسکو این پروژه را به‌طور کامل اجرا خواهد کرد، اما نیاز به زمان برای ارزیابی شرایط جدید است. «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو پروژه مدرنیزه کردن تاسیسات هسته‌ای فردو در ایران را تکمیل خواهد کرد.   روز پنج‌شنبه شرکت روسی مجری طرح تبدیل مرکز فردو به محلی برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار اعلام کرد با توجه به آغاز غنی‌سازی اورانیوم در این مرکز، پروژه تولید ایزوتوپ به حالت تعلیق درآمده است. شرکت «روس اتم» روسیه با بیان اینکه با آغاز غنی‌سازی اورانیوم در مرکز فردو امکان تولید رادیو ایزوتوپ‌های پایدار وجود ندارد، گفته پروژه تبدیل کاربری این مرکز به حالت تعلیق درآمده است. براساس گزارش خبرگزاری تاس، ریابکوف در واکنش به این موضوع گفت: «ما پروژه را رها نکردیم و در حال مذاکره در این زمینه هستینم. (پروژه) به‌طور کامل اجرا خواهد شد.»

 

ارسال نظر