شورای هماهنگی سران قوا موقتی است

۱۳۹۸/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۲۵۵
شورای هماهنگی سران قوا موقتی است

در شرایطی که بعد از افزایش قیمت بنزین پرسش‌های فراوانی در خصوص نقش و جایگاه مجلس در موضوعات کلان و نظام تصمیم‌سازی کشور ایجاد شده؛ رییس مجلس دهم تاکید می‌کند که شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا امری موقتی است وهرگز نمی‌خواهد جایگزین مجلس شود. اظهاراتی که به نظر می‌رسد در پاسخ به پرسش‌هایی مطرح شده که این روزها در خصوص چرایی عدم اطلاع نمایندگان در خصوص افزایش قیمت بنزین مطرح می‌شود.

علی لاریجانی در نشست خبری دیروز و در پاسخ به سوالی درباره جایگاه مجلس پس از ۱۲ سال ریاست وی در راس این قوه گفت: اینکه یک نهادی که امام فرمودند در راس امور است به این معنا نیست که در همه امور دخالت کند و تصمیم بگیرد. بالاترین مقام کشور رهبری است ایشان هم در همه امور دخالت نمی‌کنند بلکه جهت را مشخص می‌کنند جایگاه مجلس هم ریل‌گذاری است. وی افزود: ممکن است نگاهی به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا وجود داشته باشد که این شورا امری موقتی است و رهبری خواستند برای شرایط فعلی سازوکاری در نظر گرفته شود درآنجا ما مراقبیم که قانونگذاری نشود. مگر اینکه ضرورتی وجود داشته باشد. مثلا بحران ارز باید مهار می‌شد و سازوکاری در نظر گرفته می‌شد اما این موضوع موقت است و این شورا هرگز نمی‌خواهد جایگزین مجلس شود و نباید هم بشود. رییس مجلس تاکید کرد: نگهبانی از جایگاه مجلس مهم است و جایگاه مجلس نباید تحدید شود.

  موضوع اصلاح ساختار بودجه  ابتدا باید در دولت صورت گیرد

رییس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه مجلس چه اقداماتی را در راستای اصلاح ساختار بودجه کشور انجام خواهد داد؟ گفت: موضوع اصلاح ساختار بودجه ابتدا باید در دولت صورت گیرد و لایحه باید لایحه‌ای باشد که با ساختار بودجه واقعی تطبیق داشته باشد در این خصوص سازمان برنامه و بودجه باید برنامه مدونی داشته باشند اگر حرف در این باره سنجیده باشد مجلس هم حمایت خواهد کرد، ولی باید حرف را دید، چرا که قانون اساسی در این باره مواردی را مشخص کرده است. برای مثال پیشنهادی شد که بودجه دو ساله ارایه داده شود اما این موضوع با قانون اساسی سازگار نیست. ما اصراری بر گسترش ردیف‌ها نداریم و اینکه اشاره می‌کنید لابی‌هایی انجام می‌شود باید بگویم ممکن است مشکل برخی دستگاه‌ها با دولت حل نشود و آنها مشکلات خود را با کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی در میان می‌گذارند. این کلمه در لابی لفظی است که برداشت‌های مختلف از آن انجام می‌شود. این موضوعی معمول است که اگر برخی دستگاه‌ها مشکل‌شان حل نشود موضوع را با کمیسیون‌های مجلس در میان بگذارند.  لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مجلس در حوزه رونق تولید چه اقداماتی انجام داده و به چه دلیل تحقیق و تفحص‌هایی که برای مجلس هزینه‌بر است به سرانجام نمی‌رسد؟ تصریح کرد: مجلس با دقت زیادی بر روی موضوع رونق تولید کار کرد و کمیسیونی را برای این موضوع مشخص کرد. در این مجلس قانون رفع موانع تولید تصویب شد که یکی از قوانین مترقی کشور است. البته برخی از زوایای آن اجرایی نشده از همان کمیسیون مذکور چندین گزارش به مجلس شورای اسلامی داده شد که در چه حوزه‌هایی نقص وجود داشته اما در این حوزه هم در تقنین و هم در نظارت کارهای خوبی انجام شده است.

  کمیسیون‌های تخصصی مجلس پیگیر نظارت بر قیمت کالاها هستند

رییس مجلس در پاسخ به سوالی درباره نقش نظارتی مجلس برای مقابله با گران شدن کالاها با اصلاح قیمت بنزین گفت: سازوکار این کار روشن است، کمیسیون‌های تخصصی مجلس پیگیر هستند همان روز که در مجلس بحث شد کمیسیون‌های اقتصادی و بودجه مامور شدند. جلساتی هم با ستاد تنظیم بازار، سازمان تعزیرات و وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد که چطور کار کرده و نظارت می‌کنند. جلسه‌ای هم در صحن مجلس داشتیم که نمایندگان نظراتشان را بیان کردند. باید تلاش شود عرضه و تقاضا به گونه‌ای تنظیم شده که مشکلات ایجاد نشود به خصوص که اکنون در شرایط تحریم هستیم.

وی ادامه داد: فرمانده سپاه هم پیشنهادی داده بود که بسیج می‌تواند در بخش نظارت کمک کند ما هم توصیه کردیم از وجود این عزیزان استفاده شده و آموزش‌های لازم را ببینید لذا در حال پیگیری موضوع هستیم.

وی با اشاره به قانون مصوب مجلس درباره هدفمندی یارانه گفت: در سال ۸۸ مجلس قانونی به نام هدفمندی با ۱۶ ماده را تصویب کرد، قانون بسیار دقیقی که اختیار و الزام را به دولت می‌داد که ظرف مدتی یارانه‌های مربوط به انرژی و یارانه‌های دیگر حتی آب را از حالت غیر شفاف درآورده و مشخص کند در نهایت هم از درآمدهای حاصله ۵۰ درصد یارانه به مردم داده شده و مابقی برای بودجه تولید و حمل ونقل خرج شود. مجلس با ریل‌گذاری این اختیار را به دولت داد البته دولت در گذشته به دقت آن را اجرایی نکرد تا اینکه حدود دو سال پیش این موضوع مجددا در مجلس و دولت بحث شد.

  علاوه بر حجم زیاد مصرف انرژی

مصرف غیرعادلانه داریم

رییس مجلس یادآور شد: مشکل این است که ما در کشورمان علاوه بر حجم زیاد مصرف انرژی مصرف غیرعادلانه داریم. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، ایران از لحاظ شاخص مصرف انرژی در سال ۲۰۱۹ رتبه اول دنیا را داشته فقط در سال ۲۰۱۵ حدود ۴۷ میلیارد دلار یارانه انرژی داده شده این یعنی از جیب مردم می‌رود و مشکلاتی همچون محیط زیست ایجاد می‌کند،

وی ادامه داد: در دولت در شورای هماهنگی سران قوا پیشنهادی در مورد اصلاح بنزین مطرح شد، پیشنهادات دیگری هم مطرح شد منتها دولت می‌گوید که بنا به مصوبه مجلس اختیار انجام کار را دارد. این موضوع پیش از این هم در مجلس مطرح شده بود ما در سال ۹۵ جلسه‌ای داشتیم و به صورت مفصل درباره یارانه‌ها صحبت کردیم در مهر ۹۸ هم آقای مصری از طرف هیات رییسه مامور شد تا جلسه‌ای با مرکز پژوهش‌ها و سازمان برنامه برگزار کند نتیجه آن جزوه و کتابی شد بدان معنا آنکه حدود هزار و 300 هزار میلیارد تومان یارانه در کشور به صورت غیرعادلانه توزیع می‌شود باید سالانه سهم هر خانوار از یارانه انرژی حدود ۵۷ میلیون تومان باشد که این اتفاق رخ نمی‌دهد سهم برخی از خانوارها بسیار کم و برخی دیگر بسیار زیاد است. بنابراین پیشنهاداتی مطرح شد که قیمت بنزین چطور باشد سناریوها هم به دنبال آن آمد که مرکز پژوهش‌ها و سازمان برنامه به صورت جداگانه آن را بیان کردند. یک پیشنهاد همین بود که اجرا شد یعنی بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان و غیرسهمیه‌ای ۳۰۰۰ تومان. پیشنهاد دیگر روی ۲۰۰۰ تومان بود سه ساعت در مجلس بحث شد و مرکز پژوهش‌ها و سازمان برنامه هم حضور داشتند. رییس قوه مقننه به تصمیم سران قوا برای اصلاح قیمت بنزین اشاره و اظهار کرد: آن چه در این شورا مطرح شد دو وجهه مشورتی و تصمیم‌گیری داشت. پیشنهاداتی درباره نرخ‌های بنزین بود اما همه در قالب مشورت بود چون اصل کار با دولت است آن جا بحث کردند و قیمت عوض شد اما در کل چارچوب کار با دولت بود. اینها مربوط به وجه مشورتی است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر از آنجا که منابع به وجود آمده از اصلاح قیمت بنزین اندک بود و طبق قانون دولت باید ۵۰ درصد آن را در قالب یارانه به مردم می‌داد در این جلسه تصمیم‌گیری شد که با توجه به شرایط تحریمی ۱۰۰ درصد درآمد به مردم داده شود موضوعی که در نهایت هم به تایید رهبری رسید. قانون تغییر می‌کرد که با آن همه پول در قالب یارانه به مردم داده شد این مکانیزم جایگزینی بود ولی در نهایت قبل از آن مجلس با تصویب قانون هدفمندی اختیار را به دولت داده بود.

  از زمان اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین مطلع بودم

وی با بیان اینکه از زمان اجرای این طرح مطلع بوده، یادآور شد: من روز پنج‌شنبه با آقای رحمانی حرف زدم. روز سه‌شنبه هم در جلسه غیرعلنی به نمایندگان گفتم چیزی شبیه طرح آقای مصری در روزهای آینده در حال اجراست. ضمن اینکه دولت طبق قانون هدفمندی می‌توانست این کار را انجام دهد ولی به خاطر شرایط آمد و مشورت کرد اما این پیشنهاد مربوط به دولت بود. رییس مجلس اضافه کرد: آن قسمتی که سران تصمیم گرفتند این بود که همه منابع را به مردم بدهند اما در روند اجرا اقناع عمومی لازم بود و الان هم هست. چه کسی باید این کار را بکند؟ طبیعتا باید رسانه‌ها این کار را انجام دهند. البته شنیدم ستادی که در وزارت کشور تشکیل شده بود بخش رسانه‌ای هم داشت. به هر حال اگر نقصی بوده باید برطرف شود.

 

 

ارسال نظر