حفظ برجام با حفظ صلح و ثبات منطقه ارتباط مستقیم دارد

۱۳۹۸/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۶۳۶
حفظ برجام با حفظ صلح و ثبات منطقه ارتباط مستقیم دارد

«پاریس به گفت‌وگو با ایران در خصوص برجام و سایر مسائل ادامه خواهد داد.» این اظهارات مربوط به آخرین اظهارنظری است که فلورانس پارلی وزیر دفاع فرانسه در خصوص تداوم مناسبات ارتباطی با ایران انجام داده است. اظهاراتی که نشان می‌دهد هرچند مشکلات عدیده‌ای بر سر تداوم اجرای برجام به چشم می‌خورد اما اروپا همچنان تلاش می‌کند تا مهم‌ترین دستاوردش در حوزه دیپلماسی را از گزند حاشیه‌ها و مشکلاتی که به دلیل رویکردهای خصمانه امریکای مدل ترامپ ایجاد شده است؛ حفظ کند.  وزیر دفاع فرانسه روز گذشته در سخنانی در پانزدهمین کنفرانس امنیت منطقه‌ای موسوم به «گفت‌وگوهای منامه» ضمن پرداختن به مسائل خاورمیانه تاکید کرد: « پاریس همچنان به گفت‌وگو با تهران ادامه خواهد داد.»

اظهارات فلورانس پارلی درخصوص گفت‌وگو با ایران را می‌توان بخشی از طرح امانوئل مکرون رییس‌جمهوری فرانسه برای تاکید بر ضرورت گفت‌وگو با ایران دانست. اگرچه ابتکار مکرون برای انجام گفت‌وگوی مستقیم میان ایران و امریکا محقق نشد، اما به نظر می‌رسد وی از شکست طرح ابتکاری خود مایوس نشده و همچنان معتقد است کلید حل بسیاری از مسائل خاورمیانه را باید در روند گفت‌وگو با ایران جست‌وجو کرد.

به گزارش روزنامه «نیویورک تایمز»، فلورانس پارلی دیروز در نشست منامه همچنین درخصوص اهمیت حفظ اتحاد و همکاری میان فرانسه و متحدانش تصریح کرد: پاریس در کنار متحدان خود خواهد ایستاد. متحدان ما می‌توانند روی همکاری فرانسه حساب کنند. روز چهارشنبه گذشته نیز «اگنس فون در مول» سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه ضمن تقبیح اقدام اخیر دولت ترامپ مبنی بر لغو معافیت‌های هسته‌ای مربوط به سایت «فردو»، از برجام حمایت کرد. او تاکید کرد: «حفظ برجام رابطه مستقیم با حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و ثبات منطقه دارد.» امانوئل مکرون رییس‌جمهوری فرانسه نیز چندی پیش در حاشیه سفر به چین گفت: در روزهای آتی رایزنی‌هایی از جمله با طرف ایرانی انجام خواهد داد که باید منجر به نتیجه‌ای شود. او با بیان اینکه بازگشت به وضعیت عادی تنها زمانی رخ می‌دهد که ایران و ایالات متحده در مورد از سرگیری نحوه اعتمادسازی توافق کنند تصریح کرد: این موضوع را با رییس‌جمهوری امریکا به بحث خواهد گذاشت. مکرون دوشنبه گذشته بار دیگر در یک تماس تلفنی با همتای امریکایی خود در مورد ایران با یکدیگر گفت‌وگو کردند. این دومین گفت‌وگوی دو رییس‌جمهوری در طول یک هفته و با بررسی موضوعات مختلفی از جمله ایران بود.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد فلورانس پارلی در سخنان خود در کنفرانس منامه از انفعال امریکا و «عقب‌نشینی تدریجی» آن در خاورمیانه قویا انتقاد کرد. وی اظهار داشت: ما شاهد عقب‌نشینی تدریجی و عمدی امریکا از مسائل مربوط به منطقه هستیم.

این مقام فرانسوی گفت: منطقه به فراز و فرود مداخله امریکا عادت کرده است اما این‌بار مساله به نظر جدی‌تر می‌رسد. این مقام فرانسوی افزود: عقب‌نشینی امریکا روندی کند و آرام بوده است. او تصدیق کرد گروه ضربت ناو امریکایی تازه وارد منطقه شده است. پارلی از کمرنگ شدن نقش ایالات متحده در منطقه خلیج فارس ابراز تأسف کرد و گفت که امریکا نسبت به خطراتی که این منطقه را تهدید می‌کند، توجه جدی نشان نمی‌دهد.

 

 

ارسال نظر