گازوئیل، آب و برق گران نمی‌شود

۱۳۹۸/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۴۸۸
گازوئیل، آب و برق گران نمی‌شود

    همتی: کنترل کامل بر بازار ارز داریم           

تورم متاثر از بنزین نهایت ۴ درصد است

گروه ایران|

در شرایطی که افکار عمومی ایرانیان و کارشناسان اقتصادی به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش کلیدی هستند که بعد از بنزین، قرعه افزایش قیمت‌ها به نام کدام کالا یا محصول استراتژیک می‌افتد، اما چهره‌های موثر کابینه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کردند که دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش نرخ کالا و خدمات تا پایان سال ندارد؛ بر اساس اعلام رییس دفتر رییس‌جمهوری و تایید سخنگوی دولت این عدم افزایش قیمت شامل کالاهای استراتژیکی چون؛ گازوئیل، آب، برق،گاز  و سایر خدمات دولتی و موسسات مربوط به دولت می‌شود.

ابهام بزرگ دیگری که خبرنگاران با توجه به مطالبات مردم ابعاد و زوایای گوناگون آن را از چهره‌های دولتی جست‌وجو می‌کردند، موضوع اتصال اینترنت بود؛ که در پاسخ به این مطالبات واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور گفت: اگر آرامش همین گونه باشد در آینده خیلی نزدیک اینترنت وصل می‌شود. محمود واعظی درباره طرح حمایت معیشتی، گفت: قطعاً افرادی چون کارگران، کارمندان، زنان سرپرست خانوار، افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی و کسانی که در مناطق محروم زندگی می‌کنند، مشمول این طرح هستند. وی با بیان اینکه قرار است از ۱۸میلیون خانوار یا ۶۰میلیون نفر از مردم حمایت معیشتی شود، افزود: کسانی که فکر می‌کنند مستحق دریافت این حمایت معیشتی هستند، در سامانه‌ای که اعلام خواهیم کرد، این موضوع را مطرح کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.  وی متذکر شد: مردم زنجان، تبریز و بسیاری از دیگر نقاط کشور به شکل خودجوش در راهپیمایی شرکت کردند و نشان دادند که اجازه دخالت به کشورهای دیگر را نمی‌دهند. رییس دفتر رییس‌جمهور در واکنش به سوال «تعادل» مبنی‌بر اینکه وقتی قرار است کل درآمد حاصل از سهمیه‌بندی بنزین به اقشار کم‌درآمد جامعه داده شود، چه عایدی برای دولت دارد؟ تصریح کرد: زمانی که بنزین ارزان بود، مصرف آن بسیار افزایش می‌یافت و ما نمی‌خواستیم به جایی برسیم که مجبور به واردات بنزین شویم، بر این اساس یکی از اهداف ما، مدیریت مصرف سوخت بود. واعظی ادامه داد: همچنین گرانی‌های اخیر باعث شد که اقشار گسترده‌ای در کشور تحت فشار معیشتی قرار گیرند و ما مجبور بودیم از کسانی که سوخت بیشتری مصرف می‌کنند و وضع مالی بهتری دارند، بگیریم و به کسانی که اصلاً بنزین مصرف نمی‌کنند یا کمتر استفاده می‌کنند، یارانه دهیم.  واعظی همچنین در پاسخ به این سوال که قطع دسترسی به اینترنت به تشخیص کدام نهاد بوده است؟، افزود: در شورای امنیت کشور تصمیمات مشخصی برای امنیت کشور اتخاذ شده و در جایی هم مجبور شدند تصمیم قطع دسترسی به اینترنت را بگیرند. وی درباره زمان وصل شدن اینترنت نیز، گفت: ان‌شاءالله اگر آرامش همین گونه باشد در آینده خیلی نزدیک اینترنت وصل می‌شود.

  تورم متاثر از بنزین نهایت ۴ درصد است

مهم‌ترین چهره اقتصادی کابینه که دیروز در جمع خبرنگاران به پرسش‌های مطرح شده پاسخ داد؛ همتی رییس کل بانک مرکزی بود که در خصوص وضعیت بازار پول و سرمایه ایران گفت: بر بازار ارز کنترل کامل داریم و از مردم نیز خواهش کرده‌ام که دارایی‌های خود را در این بازار به کار نگیرند چرا که ریسک بالایی دارد.

همتی در رابطه با پیش‌بینی‌های انجام‌شده در خصوص تاثیر قیمت بنزین در رقم تورم اظهار کرد: یکسری برآوردهایی بر اساس مبنای جدول داده‌ها و ستانده‌ها و تاثیرگذاری بنزین در بخش‌های دیگر انجام دادیم. بر اساس اعلام همکاران من اجرای این طرح به‌طور مستقیم حدود ۲ و نیم درصد و با احتساب تاثیر غیر مستقیم در کل حدود ۴ درصد در طول یک سال آینده در تورم تاثیر خواهد گذاشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این نتایج منطقی است؟ خاطرنشان کرد: این آمار بر اساس محاسبات علمی انجام شده است. رییس کل بانک مرکزی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت بنزین تاثیری در بازار ارز داشته است؟ اعلام کرد: تاثیری نداشته و بازار ارز کنترل شده است‌ من قبلاً نیز اعلام کرده‌ام که بر بازار ارز کنترل کامل داریم و از مردم نیز خواهش کرده‌ام که دارایی‌های خود را در این بازار به کار نگیرند چرا که ریسک بالایی دارد.

همتی در پایان بیان کرد: بانک مرکزی بر بازار مسلط است و از نظر ذخایر اسکناسی و ارزی شرایط ما نسبت به قبل بهتر شده است؛ بنابراین خواهش می‌کنم اجازه دهند همین روال طبیعی را که در بازار ارز داریم و ثباتی که ایجاد شده ادامه پیدا کند و این روند کاهشی تورم که در ماه‌های گذشته داشتیم، در آینده نیز ادامه پیدا کند. امیدوارم با کمک مردم و تلاش‌های همکارانم در دیگر بخش‌های اقتصادی بتوانیم نتایج بهتری را شاهد باشیم.

  پرداخت وام ۵ میلیارد دلاری روسیه به ایران

موضوع موافقت روسیه با وام 5میلیارددلاری به ایران مهم‌ترین موضوعی بود که وزیر نیروی دولت دوازدهم ابعاد و زوایای گوناگون آن را تشریح کرد. ضمن اینکه اردکانیان اعلام کرد که قطعا تا پایان سال98 هیچ افزایش قیمتی در حوزه برق و آب و... شاهد نخواهیم بود.

وزیر نیرو با تشریح جزییات وام 5میلیادرددلاری ایران گفت: وام ۵ میلیارد دلاری روسیه به ایران پرداخت می‌شود تا دو پروژه نیروگاه ۱۴۰۰ واتی هرمزگان و برقی‌کردن راه‌آهن اینچه‌برون - گرمسار انجام شود. رضا اردکانیان درباره سفر هیات اقتصادی به کشور روسیه گفت: من به عنوان مسوول کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با روسیه، فردا با هیاتی از دستگاه‌های مختلف برای عملیاتی کردن دریافت وام ۵ میلیارد دلاری دولتی این کشور به ایران عازم مسکو خواهم شد. وزیر نیرو ادامه داد: این وام در مجلس ما به تصویب رسید و قرار است برای عملیاتی کردن دو پروژه مهم نیروگاه ۱۴۰۰ واتی هرمزگان به ارزش ۱/۲ میلیارد و برقی‌کردن راه‌آهن اینچه‌برون-گرمسار حدود یک میلیارد صرف شود. وی افزود: برخی از قراردادها امضا شده و برای باقی این ۵ میلیارد خوشبختانه پروژه‌های پیشنهادی به تصویب رسید که عبارتند از اضافه کردن ۲ هزار واگن  مترو به سیستم حمل و نقل شهری، تکمیل راه آهن زاهدان - بیرجند، توسعه نیروگاه برق آبی گتوند که قرار است  از ۱۰۰۰ مگاوات به ۱۶۴۰ برسد و بازتوانی نیروگاه رامین اهواز ۱۸۰مگاوات. وزیر نیرو همچنین در پاسخ به «تعادل» در خصوص افزایش قیمت برق و  آب گفت: پس از افزایش قیمت بنزین به هیچ عنوان قیمت آب و برق تا پایان سال گران نخواهد شد. رضا اردکانیان با بیان اینکه آب و برق تا پایان سال گران نخواهد شد، اظهار داشت: وزارت نیرو تابع مقررات و قوانین است به همین دلیل پس از تغییر قیمت بنزین به هیچ عنوان قیمت آب و برق تا پایان سال گران نخواهد شد لذا مردم نگران این موضوع نباشند. وی با بیان اینکه آب و برق فقط ۷درصد در اردیبهشت ماه سال جاری گران شد، افزود: دولت قصد افزایش قیمت آب و برق را در سراسر کشور ندارد.

  تاثیر افزایش قیمت بنزین روی برخی قیمت‌ها

وزیر صمت نیز در پاسخ به پرسش «تعادل» درباره اظهارات اخیر رهبری مبنی بر لزوم حذف قوانین دست و پا گیر در تولید گفت: رهبری بارها درباره فضای کسب و کار صحبت کردند و تذکر دادند در حوزه وزارت صمت امسال یکی از محورهایی که بر آن تاکید داریم بهبود فضای کسب و کار است. تعداد مجوزها، فرآیندها و سامانه باید تکمیل شود و اقداماتی در این حوزه انجام دادیم که رفع موانع شود؛ در گذشته ۷۸ مجوز داشتیم که آن را به ۴۶ رساندیم .

وی در پایان تاکید کرد: بهبود فضای کسب و کار نیازمند یک کار جمعی است و تمامی دستگاه‌ها باید پای کار بیایند؛ این کار کمترین بودجه و منابع را می‌خواهد، زیرا اراده در این میان مهم‌ترین حرف را می‌زند. وزیر صمت تاکید کرد: طبق دستور رییس‌جمهور دولت و دستگاه‌های دولتی به هیچ عنوان تا پایان سال حق گران کردن هیچ کالا و خدماتی را ندارند. رضا رحمانی با اشاره به اقدامات وزارت صمت در زمینه نظارت بر بازار جهت جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در پی افزایش نرخ بنزین اظهار کرد: کمیت و کیفیت بازرسی‌های ما افزایش یافته است و همه امکانات در روزهای اخیر بسیج شده تا در حق مردم اجحاف نشود و موج گرانی که بیشتر ناشی از بار روانی این قضیه است، تحمیل نشود. وی با بیان اینکه «طبق گزارش‌های میدانی که داریم اقدامات ما در این جهت موثر بوده است»، افزود: در برخی کالاها و خدمات مثل حمل و نقل تاثیرات واقعی را هم داریم که بحث جدایی دارد، اما بیشترین تلاش ما این است که به دلیل مباحث روانی به شکل سوءاستفاده‌ای گرانی صورت نگیرد و گرنه در برخی جاها ممکن است این تصمیم درصد پایینی روی برخی قیمت‌ها تاثیرگذار باشد. وزیر صمت خاطرنشان کرد: طبق دستور رییس‌جمهوری، دولت و دستگاه‌های دولتی به هیچ عنوان تا پایان سال حق گران کردن هیچ کالا و خدماتی را ندارند.

رحمانی همچنین درباره تولید خودروهای کم مصرف در شرایط افزایش قیمت بنزین گفت: در این رابطه دو مورد در دست اقدام داشتیم یکی بحث تولید خودروهای الکتریکی و برقی و دیگری هم موتور کم مصرف است که قبل از این طرح هم در دستور بوده و الان ضرورت آن بیشتر شده است.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره علت افزایش قیمت برخی خودروها پس از افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: هیچ افزایش قیمتی از سوی خودروسازها اعمال نشده است؛ این هم مربوط به این چند روز نبوده مثل همیشه که دلالی و برخی اقدامات می‌شد، الان هم بحث همان دلالی است و پیگیری می‌کنیم با عرضه بیشتر اجازه ندهیم افزیش قیمتی در این زمینه داشته باشیم. وزیر صنعت در پاسخ به این پرسش که با افزایش قیمت بنزین برخی از کالاهای اساسی افزایش قیمت پیدا می‌کند، وزارت صمت چه راهکاری دارد؟ خاطرنشان کرد: کنترل کالاهای اساسی بسیار مهم است که این کار اتفاقا در اولویت ما قرار دارد، اولویت بعدی ما نیز این است که با تشدید بازرسی‌ها اجازه ندهیم تورم روانی و انتزاعی افزایش پیدا کند .

  وصل اینترنت در استان‌ها  انجام می‌شود

حسن ختام برنامه‌های دیروز حیاط دولت اما اظهاراتی بود که علی ربیعی در خصوص موضوعات مختلف مطرح کرد. ربیعی در پاسخ به این پرسش «تعادل» که چرا جامعه قبل از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین از این طرح مطلع و توجیه نشده بود، گفت: این انتقاد را شنیدم و تعجب کردم که بحث اقناع را مطرح کردند. این انتقاد می‌تواند دو منظور داشته باشد. یکی اینکه چرا مردم مطلع نشدند که از فلان ساعت بنزین گران می‌شود. عمدتا مردم هم همین را می‌گویند. اما تجربه نشان داد که اگر از دو هفته قبل اعلام می‌شد که چه زمانی بنزین گران می‌شود، به استقبال درگیری می‌رویم. مگر یادمان رفته است که در گذشته چه میزان بنزین به خانه‌ها منتقل شد و چقدر خانه آتش گرفت. افرادی که با تیربار به خیابان آمدند از دو، سه هفته قبل برنامه‌ریزی کرده بودند.از پیش اطلاع ندادن افزایش قیمت بنزین یک تدبیر امنیتی بود. وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه بحث افزایش قیمت بنزین مطرح شد، تصریح کرد: از مدت‌ها قبل درباره یارانه‌های پنهان و سناریوهای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی بحث شده بود. ما کسری بودجه و کسر حمایت‌ اجتماعی داشتیم. برای برطرف کردن این مشکل یا باید مالیات را افزایش می‌دادیم یا پول چاپ می‌کردیم و مردم را فقیرتر می‌کردیم. ما نه می‌توانستیم نفت بفروشیم نه می‌توانیم پول چاپ کنیم. این بحث‌ها پیش از این انجام شده است. سخنگوی دولت درباره اینکه چرا حمایت اجتماعی به خانواده‌های بیش از 5 نفر تعلق نمی‌گیرد، بیان کرد: در این طرح 30 هزار میلیارد تومان بین 60 میلیون نفر توزیع خواهد شد ولی هرچه به خانواده‌های بالای پنج نفر، حمایت بیشتری برسد، باید از سهم یک نفره‌ها کم می‌کردیم.

 سخنگوی دولت با اشاره به برنامه حمایتی دولت گفت: طرح حمایت معیشتی در قوانین بودجه سالانه پایدار خواهد بود و این طرح ادامه خواهد داشت. علی ربیعی در حاشیه جلسه دولت در پاسخ به این پرسش که طرح معیشتی تا چه زمانی ادامه می‌یابد، اظهار کرد: طرح معیشتی «تا» ندارد و این طرح ادامه خواهد یافت. این طرح اکنون قانون برنامه ششم و مصوبه دولت را دارد و برای اجماع عمومی هم مصوبه سران قوا را دارد و در قوانین بودجه سالانه هم پایدار خواهد ماند. وی ادامه داد: هر وقت منابع جدیدتری به دست آوریم، بیشتر کسری طرح حمایت معیشتی را جبران می‌کند. سخنگوی دولت درباره میزان اختصاص بنزین سهمیه‌ای برای خودروهای شخصی خاطرنشان کرد: تعیین 60 لیتر منطق علمی داشته است. 60 لیتر برای روستاها و شهرهای کوچک کفایت می‌کند. من از مردم خواهش می‌کنم چند ماهی صبوری داشته باشند، زیرا با کنترل قیمت‌هایی که ما انجام می‌دهیم اثرات این طرح را متوجه خواهند شد. ربیعی همچنین گفت: قرار نیست به قیمت گازوئیل افزوده شود.

وی ادامه داد: براساس گزارشی که در دولت ارایه شد امروز مساله خاصی در کشور نداشتیم. دیروز در برخی مناطق عده‌ای کوکتل مولوتف تهیه وتوزیع کردند و چنین حملات ایذایی داشتند ولی تجمعی که وجه عمومی داشته باشد، ملاحظه نشده است. سخنگوی دولت درباره مصوبات هیات دولت تصریح کرد: تصمیم دولت این است که تاپایان سال 98 هیچ افزایش خدمات در بخش دولتی نخواهیم داشت و شرکت‌های دولتی اجازه ندارند در خدمات و کالاها افزایش خدمات داشته باشند.

 

 

 

ارسال نظر