چه گروه‌هایی از پول‌شویی نفع می‌برند؟

۱۳۹۸/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۲۳۳
چه گروه‌هایی از پول‌شویی نفع می‌برند؟

گروه ایران |

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان دیروز در شرایطی برای پاسخگویی به پرسش‌های مطرح شده راهی بهارستان شد که بر اساس آمارهای اعلام شده طی 3ماه گذشته بیش از 8بار از سوی طیف خاصی از نمایندگان که در دایره مخالفان برجام قرار می‌گیرند روبه‌روی نمایندگان مجلس ایستاد و به پرسش‌های آنان پاسخ گفت. این‌بار اما ابطحی نماینده خمینی شهر و از اعضای نزدیک به جبهه پایداری با طرح این پرسش که چرا وزیر امور خارجه کشورمان از پولشویی بیش از 30هزار میلیارد تومانی صحبت کرده است و از ظریف خواسته تا اسناد این میزان پولشویی را ارایه کند. ضمن اینکه از ظریف خواست تا توضیح دهد دلیل انفعال در برابر 3 کشور اروپای چیست؟ ظریف در پاسخ به پرسش‌های مطرح شده گفت: روز گذشته شورای امنیت ملی تصمیم گرفت که جلسه خود را امروز ساعت ۱۵ برگزار کند، از هیات رییسه مجلس درخواست کردم که طرح سوال از بنده را عقب انداخته تا سر فرصت جواب دهم که با آن مخالفت شد لذا امروز برای هشتمین بار در طول 3 ماه گذشته برای پاسخ به سوال در صحن مجلس حاضر شده و به جلسه شورای امنیت نرفتم.

وی افزود: بنده مسوول دفاع از جمهوری اسلامی در خارج از کشور هستم و همگان نحوه دفاعم را در تلویزیون یا کلیپ‌های پخش شده دیده‌اند، لذا معلوم است چه کسانی به خاطر منافع داخلی سوال می‌کنند ولی مسائل مربوط به امنیت ملی مهم‌تر از آن است که با بحث‌های جناحی مورد توجه قرار گیرد. وزیر خارجه تاکید کرد: اتهامی که به جمهوری اسلامی می‌بندند آن است که نمی‌خواهد به این کنوانسیون‌ها بپیوندد چون نمی‌خواهد با پولشویی و تروریسم مقابله کند. من در پاسخ گفته‌ام که گروه‌های فشاری هستند که منافع ملی شخصی دارند. این موضوع را به وضوح می‌توانید در دادگاه سلطان سکه و سایر دادگاه‌ها ببینید که چه چیزی درباره پولشویی گفته‌اند. یا اینکه در دادگاه‌های دیگر چه چیزهایی درباره‌ روش‌های پولشویی گفته شده است. البته که دامن نظام جمهوری اسلامی مبرا، پاک، و منزه از این حرف‌هاست. وزیر خارجه ادامه داد: صحبت‌های بنده در اینجا و در جهت صحبت‌هایی است که در خارج از کشور در دفاع از جمهوری اسلامی ایران می‌زنم. منافعی که باعث مخالفت با حرکت مقابله با پولشویی می‌شود منافع دارندگان پول است. و مواردی که هزار هزار میلیارد تومان در حوزه پولشویی توسط باندهای قاچاقچی، باندهای قاچاق ارز و سکه، و باندهایی که امروز در دادگاه‌های جرایم اقتصادی مورد محاکمه قرار می‌گیرند، توسط آنها مطرح شده و علیه آنها در دادگاه حکم صادر می‌شود که یکی از این حکم‌ها هم اعدام بوده است.  ظریف خاطرنشان کرد: کسانی که حرف‌های من از باب حمایت از نظام و مقابله با مفسدان را تبدیل به مخالفت با نظام می‌کنند باید به این سوال پاسخ دهند که چرا حرف‌های مخالف امنیت ملی می‌زنند. ظریف در بخش دوم صحبت‌هایش و بعد از اظهارات ابطحی گفت: بنده در جلسه‌ای در دوحه سخنرانی کردم و گفتم امریکا در دنیا علم مذاکره را در دست گرفته است آن هم کشوری که قانون‌شکن است و باید چهره نفاق‌آلودش برای همه مشخص شود. ما نباید اجازه این کار را بدهیم که ادعا کنند ما آماده مذاکره بی‌قید و شرط با آنها هستیم و اینکه آن قانون‌شکن بخواهد به ما بگوید ایران اهل مذاکره نیست. وزیر خارجه با تاکید بر اینکه ایران اهل مذاکره، گفت‌وگو و صحبت است، افزود: باید صحبت بر اساس مقررات بین‌المللی باشد. آنچه که بنده گفتم کلمه‌ای کمتر از مقام معظم رهبری نبود که فرمودند امریکا باید به برجام برگردد اگر بخواهد مذاکره شود. لذا بنده از خودم صحبت نمی‌کنم. اگر انتقادی دارید انتقاد را به بحث مطرح شده بیان کنید. من مجری سیاست‌های نظام هستم.

وی افزود: آنچه در آن جلسه عرض کردم و هنوز هم می‌گویم آن است که منافع شدیدی در کشور برای جلوگیری از مقابله نظام جمهوری اسلامی با پولشویی وجود دارد. ما به خارجی‌ها کار نداریم. بحث ما مقابله نظام با پولشویی است. این همان چیزی است که مقام معظم رهبری فرمودند: اگر اقدام کنید صدای خیلی‌ها در می‌آید و ایشان فرمودند که اگر در مقابله با فساد اقدام کنید صدای خیلی‌ها درخواهد آمد. این خیلی‌ها چه کسانی هستند. این را برای مردم مشخص کنید که خطاب رهبری چه کسانی هستند. اگر می‌خواهید به صحبت‌ها و صداهای بیگانه توجه کنید ببینید از من نقل می‌کنند یا از آقای حسین شریعتمداری که به بنده حمله کرده بود. ببینید از چه کسی نقل کرده و برای چه کسی جشن گرفته‌اند. آیا برای حرف من بوده که گفته‌ام نظام جمهوری اسلامی حامی تروریسم نیست بلکه گروه‌های فشاری هستند که منافع از پولشویی می‌برند. آنها هزاران میلیارد تومان از پولشویی منفعت می‌برند که اگر نبود نیاز نبود قوه قضاییه و دولت ۶۰ صفحه آیین‌نامه برای مقابله با پولشویی تصویب کنند مگر دو هفته گذشته دولت و قوه قضاییه ۶۰ درصد آیین‌نامه تصویب نکرد پس اگر پولشویی در ایران وجود ندارد و گروه‌های فاسدی پولشویی نمی‌کنند پس سلطان سکه را به چه جرمی اعدام کردند. وی اضافه کرد: چرا صحبتی که در دفاع از جمهوری اسلامی و رد اتهامات بیگانگان و منافقان شده را تبدیل به صحبت علیه نظام کردیم. چرا آقای شریعتمداری آن کار را کرد و کیهان آن مقاله‌ها را نوشت. آن مقاله‌ها اسباب دست روزنامه‌های غربی و نه عرایض بنده شد.  وزیر خارجه درباره برخورد با 1+5 گفت: 6 قطعنامه شورای امنیت کاردستی برخی دوستان بود. همان کاغذپاره‌ها که فقط با توافق 5 عضو دایم شورای امنیت قابل لغو بود و در غیر این‌صورت لغو نمی‌شد. لذا ما نمی‌خواستیم با امریکا مذاکره کنیم. من بعد از سال‌ها زندگی در غرب عاشق و شیفته مذاکره با غربی‌ها نیستم. بیش از هر کسی بنده این فشارها را تحمل کردم.  ظریف در پایان گفت: من از نمایندگان مجلس عذر می‌خواهم که ناگزیرم ساعت ۳ بعد از ظهر در جلسه شورای امنیت شرکت کنم. قرار بود این جلسه شب گذشته تشکیل شود که به امروز موکول شد. در این هنگام ظریف جلسه مجلس را ترک کرد که باعث اعتراضات ابطحی نماینده سوال‌کننده شد که چرا وزیر خارجه طبق آیین‌نامه تا پایان صحبت‌های او در جلسه مجلس حضور نداشت.

 


رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین دی ماه برگزار می‌شود

فرمانده نیروی دریایی ارتش از برگزاری رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه در دی ماه ۹۸ خبر داد و گفت: هیات‌هایی از نیروی دریایی روسیه و چین با حضور در تهران در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری رزمایشی مشترک در دی ماه هستند که این جلوه دیگری از اقتدار ایران است. امیر دریادار «حسین خانزادی» درجریان بازدید از پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی به حضور هیاتی از نیروی دریایی روسیه و چین در تهران اشاره کرد و اظهارداشت: امروز هیات‌هایی از نیروی دریایی روسیه و چین در تهران هستند که به همراه ایران طرح‌ریزی رزمایش مشترک در دست انجام است که امیدواریم در دی ماه این رزمایش برگزار شود. دریادار خانزادی به دستاوردهای نیروی دریایی ایران اشاره کرد و یادآور شد: نیروی دریایی به فناوری دست یافته که پرتاب موشک از عرشه زیر سطحی و از زیر دریا انجام می‌شود که نیروی انسانی و زیردریایی، موشک و کپسول موشک به‌طور کامل بومی و ایرانی هستند. وی همچنین با بیان اینکه قدرت دریایی در گرو قدرت تمدنی است، گفت: تمدن دریایی همان مردمی هستند که کنار دریاها اسکان دارند. او گفت :  بزرگ‌ترین ناو لجستیکی خاورمیانه در اختیار ایران است و با یک بار سوخت‌گیری می‌تواند یک دور، دور کره زمین بزند اما بسیاری گمان نمی‌کردند این اتفاق رخ دهد.

موضوع حقوق بشر یک تهدید نیست، فرصت است

 رییس قوه قضاییه، موضوع حقوق بشر را برای جمهوری اسلامی نه به عنوان یک تهدید بلکه به عنوان فرصتی برای تبیین مبانی دینی حقوق بشر، عملکرد نظام در این عرصه و ادعای علیه مدعیان حقوق بشر دانست و از همه جریان‌های مستقل حقوق بشری خواست که پیگیر محاکمه موسسان و حامیان داعش باشند. به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی در جلسه شورای عالی حقوق بشر افزود: اگر با دقت به کارنامه مدعیان حقوق بشر و عملکرد ایران در این عرصه نگاه شود، می‌توان کیفرخواست بلندی که همه حقوقدانان آزاده دنیا آن را تایید می‌کنند، علیه مدعیان حقوق بشر به ویژه امریکا ارایه کرد. این کیفرخواست باید در یک دادگاه عادلانه بین‌المللی مطرح تا مشخص شود که جنایات در یمن، فلسطین و اقصی نقاط عالم توسط چه کسانی ارتکاب می‌یابد.  آیت‌الله رییسی اظهار کرد: امریکا رسما می‌گوید داعش را ما ساختیم. موسسان و حامیان این جنایات هولناک توسط داعش در منطقه باید محاکمه شوند. چگونه است که خودشان می‌گویند رهبر داعش را کشته‌ایم و خودشان هم خبر تعیین جانشین او را می‌دهند و به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهند کسی بفهمد سرنوشت قضیه چه بوده است.

 

ارسال نظر