احتمال برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران

۱۳۹۸/۰۸/۰۲ - ۰۰:۳۴:۳۱
کد خبر: ۱۵۵۷۱۷
احتمال برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران

گروه ایران|

«اقتصاد و سیاست با چاشنی اف‌ای‌تی‌اف و برجام»؛ مهم‌ترین موضوعاتی بودند که در جریان نشست روز گذشته اعضای کابینه دوازدهم با اهالی رسانه ابعاد و زوایای گوناگون آن مورد بررسی و ارزیابی تحلیلی قرار گرفت. موضوعاتی که طی روزهای گذشته مطرح شدند و ضرورت پاسخگویی در خصوص آنها به‌شدت احساس می‌شد. اما کمتر از 1روز بعد از اظهارات مهم معاون اول رییس‌جمهوری در خصوص دیدگاه سران 3  قوه در خصوص اف‌ای تی اف؛ افراد تاثیرگذار کابینه به میان خبرنگاران آمدند تا رویکرد دولت در خصوص تصویب این لوایح را تشریح کنند.

رییس دفتر رییس‌جمهوری با اشاره به استمرار مذاکره ایران با اروپا در خصوص لزوم اجرای تعهدات برجامی از سوی آنها اظهار کرد: تا الان احتمال برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی از سوی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

محمود واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره آخرین تصمیم‌گیری‌ها در خصوص اجرا یا عدم اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران گفت: اروپایی‌ها و دیگران مرتبا پیغام می‌فرستند و با ما درباره اینکه قبل از اتمام فرصت دو ماهه ایران بتوانیم به یک چارچوب مشترک دست یابیم صحبت می‌کنند.

وی ادامه داد: مذاکرات در حال انجام است و از سویی دیگر آقای رییس‌جمهوری کمیته‌ای برای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی تشکیل داده‌اند. قطعا اگر به یک چارچوب دلخواه نرسیم، در زمان خود برای برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی اقدام می‌کنیم. رییس دفتر رییس‌جمهوری درباره میزان احتمال برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات با توجه به شرایط فعلی، اظهار کرد: تا الان احتمال برداشتن این گام وجود دارد.

خبرنگار تعادل اما از واعظی در خصوص اظهارات معاون اول رییس‌جمهوری درباره تایید لوایح مرتبط با FATFاز سوی مقام معظم رهبری پرسش خود را مطرح کرد که رییس دفتر رییس‌جمهوری در پاسخ به آن تاکید کرد: موضع دولت در این خصوص روشن است. در حال حاضر موضوع عضویت ما در FATF مطرح نیست بلکه آن چه برای ما مهم است 4 لایحه‌ای است که تصویب شده و براساس قوانین خودمان است و مراحل آن نیز طی شده است.

وی خاطرنشان کرد: نظرات مختلفی که قبل از ارسال این 4 لایحه به مجلس ارسال کردیم و همچنین مطالبی که کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی بیان کردند را اعمال کردیم و خوشبختانه این لوایح در مجلس به تصویب رسید.

واعظی افزود: آن چه مدنظر ماست این است که ما خود برای شفاف‌سازی، مبارزه با پولشویی و رفع اتهاماتی که درباره کمک برخی گروه‌ها به ما می‌زند به این لوایح نیاز داریم؛ روی این حساب نظر قاطع دولت این است که این لوایح در راستای منافع ملی و تسهیل روابط بانکی ماست اما متاسفانه برخی آنها را که لوایحی بانکی و اقتصادی هستند، تبدیل به موضوعی سیاسی و جناحی کردند و با آن مخالفت می‌کنند.

وی تاکید کرد: کسانی که با تصویب این لوایح مخالفت می‌کنند، در هر کجا که هستند، با توجه به اینکه دولت و مجلس آنها را تصویب کردند باید مسوولیت مخالفت خود را بپذیرند.رییس دفتر رییس‌جمهوری با اشاره به طرح موضوع لوایح چهارگانه در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ادامه داد: این لوایح دو مرتبه در شورای هماهنگی اقتصادی مطرح شد و مورد بحث قرار گرفت و وزرای مختلف نیز درباره آنها توضیحاتی دادند ما نیز نتیجه این جلسات را تقدیم رهبری کردیم.

واعظی با اشاره به تعیین فرصت 4 ماه برای ایراد در خصوص تصویب لایحه چهارگانه مرتبط با FATF اظهار کرد: با توجه به اینکه در آخرین تصمیماتی که اتخاذ شد، مهلتی 4 ماه به ایران داده شد، اگر در طول این مدت اقدامات لازم را انجام ندهیم دیگر جلسه‌ای برای رسیدگی به موضوع ایران تشکیل نمی‌شود و به صورت اتوماتیک ما در لیست سیاه قرار می‌گیرم و عملا خودمان، خود را در خصوص روابط بانکی‌مان با دنیا تحریم می‌کنیم.

وی تصریح کرد: باید با شفافیت به مردم اعلام کنیم که دولت و مجلس کارهایی که لازم بوده را انجام داده‌اند و همان جا که در این خصوص مانع تراشیده باید سریعا مسوولیت را بپذیرند و به مردم اعلام کنند.

رییس دفتر رییس‌جمهوری در پاسخ به این پرسش که آیا این لوایح به تایید مقام معظم رهبری رسیده است گفت: این لوایح در جلسه سران قوا تصویب شده و گزارش آن جلسات نیز به اطلاع رهبری رسیده است.

واعظی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به پرسشی درباره موضع دولت جمهوری اسلامی ایران در خصوص توافق اخیر روسای جمهور ترکیه و روسیه درباره مناطق شمال سوریه با بیان اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران در این خصوص روشن است خاطرنشان کرد: ما نگرانی‌های امنیتی ترکیه درباره تهدیداتی که از سوی مرزهای خود با سوریه احساس می‌کند را به رسمیت می‌شناسیم و فکر می‌کنیم مسائل باید به گونه‌ای پیش برود که ترکیه نگرانی امنیتی نداشته باشد از طرف دیگر معتقدیم باید تمامیت ارضی سوریه حفظ شود و تصمیماتی که در این خصوص اتخاذ می‌شود به گونه‌ای باشد که باعث تجزیه کشور سوریه با جمعیت فعلی و اقدامات اخیر نشود. وی گفت: به نظر می‌رسد آنچه روز سه‌شنبه از سوی روسای جمهور ترکیه و روسیه توافق شد، گامی در راستای عدم تجزیه سوریه و رفع تهدیدات مرزی ترکیه است. بنابراین اینکه الان دوباره جنگ شروع نمی‌شود و از سوی آقایان پوتین و اردوغان اعلام شده که بنای بر گرفتن خاک سوریه ندارند، مورد استقبال ماست؛ به هر حال در این نشست ذکر شده که ایران نیز برای پایدار ماندن این آتش بس کمک کند.

وی در پاسخ به پرسشی دیگری درباره ابراز ناراحتی اردوغان از بیان برخی اظهارات در داخل ایران در خصوص حمله اخیر ترکیه به مناطق شمالی سوریه و انتظارات او از رییس‌جمهوری ایران در خصوص جلوگیری از بیان این اظهارات خاطرنشان کرد: سخنانی که آقای اردوغان مطرح کرده‌اند در ارتباط با موضع دولت ایران نیست بلکه مربوط به نوع تبلیغات و اظهارنظرهایی است که به صورت پراکنده مطرح می‌شود. آقای اردوغان در سخنرانی دیگری از موضع‌گیری آقای رییس‌جمهوری تشکر کردند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به پرسشی درباره انتشار خبری از سوی یکی از رسانه‌ها مبنی بر صدور بخشنامه‌ای در دولت در خصوص ممنوعیت استفاده از منشی زن برای مدیران مرد با بیان اینکه چنین بخشنامه‌ای را تاکنون ندیده‌ام، اظهار کرد: در جلسه امروز(چهارشنبه) از اعضای کابینه در این خصوص سوال کردم و کسی نیز در این باره چیزی نمی‌دانست؛ اصلا نمی‌دانیم برخی خبرها چگونه تولید می‌شود.رییس دفتر رییس‌جمهوری با بیان اینکه برخی در جاهای اتاق‌های فکری ایجاد کرده‌اند ادامه داد: این اتاق‌های فکر امروز علیه دولت خیلی فعال و مرتبا در حال تولید اخبار مختلف هستند و هر چه به انتخابات نزدیک می‌شویم نیز این نوع خبرسازی‌ها بیشتر می‌شود. وی گفت: من از رسانه‌ها خواهش می‌کنم اگر قصد انتشار مطلبی را دارند، به دنبال منبع آن نیز باشند.

   نپیوستن به لوایح FATF اشراف اطلاعاتی بیگانگان را بیشتر می‌کند

در شرایطی که برخی رسانه‌های مخالف دولت اظهارات دولتمردان در خصوص دیدگاه سران

سه قوه در خصوص اف‌ای‌تی‌اف را بازی رسانه‌ای تفسیر و تحلیل می‌کردند؛ خبرنگار تعادل در جریان گفت‌وگو با سخنگوی دولت موضع دولت در این زمینه را جویا شد که سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش با تاکید بر اینکه نپیوستن به FATF تسلط اطلاعاتی بیگانگان را در کشور بیشتر می‌کند، گفت: سران قوا، بر اجرای لوایح FATF تاکید دارند.ربیعی درباره‌ آخرین اخبار در مورد پذیرفتن سی‌اف‌تی و پالرمو اظهار کرد: سی‌اف‌تی و پالرمو برای ما بسیار مهم است. امروز صبح قبل از جلسه هیات دولت جلسه‌ای در این زمینه تشکیل شد. تحلیل ما این است که اگر ما به لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف برویم تسلط اطلاعاتی بیگانگان بر ما بیشتر می‌شود؛ یعنی بر خلاف تصور آنهایی که معتقدند اگر به FATF بپیوندیم تسلط اطلاعاتی بر ما بیشتر می‌شود.

وی افزود: امروز مطرح شد آنها حتی می‌توانند ردیابی کنند که یک پول از چه طریقی برای تامین مخارج یک زندانی ایرانی در خارج از کشور ارسال می‌شود. ما در دولت معتقدیم نپیوستن به لوایح مربوط به اف‌ای تی اف هم به ما اتهام وارد می‌کند و هم موجب

اشراف اطلاعاتی بیشتر در کشور می‌شود. تحفظ‌های ما نیز هیچ مشکل امنیتی برایمان درست نمی‌کند.

وی با بیان اینکه پیوستن به این لوایح بیشتر به نفع منفعت ملی است و این لوایح نباید رد شود، تصریح کرد: ما نباید بی‌خود بهانه به دیگران بدهیم. اکنون می‌گویم که ما وارد لیست سیاه نشده‌ایم پس باید مقاومت کنیم. همین‌ها بوده‌اند که می‌گفتند مگر امریکا از برجام خارج می‌شود؟ ولی امریکا خارج شد. دولت به مقاومت در برابر فرد زورگویی مثل ترامپ اعتقاد دارد. اما ما معتقدیم مقاومت باید جایی انجام شود که ارزش دارد. دولت در زمینه مقاومت از دیگران پیشتازتر است.

سخنگوی دولت درباره‌ تصویب لوایح FATF در جلسه سران قوا خاطرنشان کرد: این موضوع در دو جلسه سران قوا مطرح شد و اعضا بر اجرای این لوایح تاکید داشتند. مصوبات این جلسات نیز به استحضار رهبری می‌رسد.

ربیعی همچنین با اشاره به ارایه گزارش شهردار تهران در جلسه هیات دولت تصریح کرد: بنا بر این گزارش طرح 4 خط جدید مترو به خطوط مترو اضافه می‌شود. رییس‌جمهور هم تاکید کرد که دولت کمک لازم را برای تکمیل خطوط مترو انجام می‌دهد.

630 واگن جدید هم با رقم 800 میلیون یورو از محل خط اعتباری فاینانس چین خریداری می‌شود. همچنین قرار شد 1600 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تکمیل خطوط 6 و 7 مترو منتشر شود.

   واکنش به مشکلات حوزه صنعت خودرو

آخرین میهمان خبرنگاران در نشست هیات وزیران، رحمانی وزیر صمت بود که در زیر باران بهاری به پرسش‌های صنعتی خبرنگاران پاسخ گفت؛ وزیر صنعت معدن و تجارت به سخنان اخیر رییس کل بانک مرکزی درباره فشل بودن صنعت خودروسازی واکنش نشان داد.

رضا رحمانی در پاسخ به این پرسش که آیا با سخنان رییس کل بانک مرکزی مبنی بر فشل بودن صنعت خودروسازی موافق است یا نه، اظهار کرد: من نمی‌خواهم کلمات را تایید کنم. به هرحال هرکس دوست دارد هر کلمه‌ای را به کار ببرد اما در اینکه صنعت خودروسازی ما مثل صنایع دیگر ما مشکلاتی دارد و در کنار آن توانمندی‌هایی هم دارد شکی نیست.

وی افزود: یکی از کارهایی که پیگیری می‌کنیم ساماندهی صنعت خودروسازی است. من نمی‌توانم و حق هم ندارم که این صنعت را تعطیل کنم و در عین حال باید به فکر ترمیم آن هم باشم. ما این موضوع را جدی گرفتیم و این برنامه که مشتمل بر 11 محور- از جمله ساخت در داخل و اصلاح روابط با قطعه‌سازان از محورهای آن است- تاکنون به خوبی پیش رفته است.

رحمانی ادامه داد: سه مدل پراید در سه دوره زمانی دی ماه امسال، اردیبهشت و تیرماه سال بعد از رده تولید خارج می‌شود که شامل پراید ۱۱۱، ۱۳۱ و ۱۳۲ است. در خانواده پژوه، مدل GLX بنزینی تا آخر سال تولیدش متوقف می‌شود.

وی افزود: حداقل چهار تا پنج مدل خودروهای جدید را در نظر داریم که تولید کنیم و مثلا پژوی ۳۰۱ پس از خروج فرانسوی‌ها دیگر تولید نشده بود اما همه کارهای آن انجام شده و ان‌شاءالله تا آخر سال امیدواریم بتوانیم این مدل‌ها را به خط تولید برسانیم.

وزیر صمت تاکید کرد: ما به دنبال واگذاری خودروسازی هم هستیم و الان کمیته‌ای تشکیل دادیم که این کار تسریع یابد. همچنین املاکی که به تولید ربطی نداشت و مثلا مربوط به داشتن سهام یک شرکت خودروسازی بود را هم اعلام کردیم که باید واگذار شود.

 

 

ارسال نظر