تشکیل پرونده کیفری برای ۱۰۵ مدیر درباره سیل

۱۳۹۸/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۶۴۱
تشکیل پرونده کیفری برای  ۱۰۵ مدیر درباره سیل

 بعد از «زم» کسی دستگیر نشده است؛ به یکدیگر اتهام نزنید

گروه ایران|

دوازدهمین نشست رسانه‌ای سخنگوی دستگاه قضا فرصتی شد تا جزییاتی از مهم‌ترین پرونده‌های حقوقی در اختیار رسانه‌های گروهی قرار بگیرد. از شایعاتی که در خصوص دستگیری عناصر مرتبط با آمدنیوز در برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود تا اخبار آخرین بررسی‌ها در خصوص متخلفان حادثه سیل و از دادگاه‌های متخلفان اقتصادی گرفته تا آخرین برنامه‌های قوه قضاییه برای شفاف‌سازی و... از جمله مهم‌ترین موضوعاتی بودند که اسماعیلی به ابعاد و زوایای گوناگون آن اشاره کرد.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به بررسی‌های قضایی در خصوص متخلفان حادثه سیل اخیر گفت: طبق بررسی‌هایی که توسط سازمان بازرسی کشور و دادستانی‌ها انجام شده ۱۴۰ نفر از مدیران دوره‌های مختلف به هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری معرفی و برای ۱۰۵ نفر از مدیران ذی‌ربط پرونده کیفری تشکیل و تحت تعقیب قرار گرفتند.وی با بیان اینکه در بررسی اولیه ۲۴۵ نفر از مدیران ادوار مختلف در بروز حوادث ناشی از سیل در مظان اتهام قرار و تحت تعقیب قرار گرفتند گفت: امیدوارم در آینده شاهد تکرار حوادث ناشی از سیل و معرفی مدیران به نهادهای ذی‌ربط نباشیم.

 شایعه‌سازی در خصوص رابطان آمدنیوز

 سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسش‌های دامنه‌دار خبرنگاران درخصوص سوءاستفاده برخی افراد و جریانات سیاسی از دستگیری زم و اتهام‌زنی برخی چهره‌ها در این زمینه گفت: تا امروز غیر از خود روح‌الله زم فرد دیگری از بخش‌های مختلف چه در دولت و چه در قوه و چه در نیروهای مسلح بازداشت نشده است و بی‌جهت گمانه زنی نشود. توصیه‌ام این است که انگشت اتهام به سمت یکدیگر روانه نکنید.اسماعیلی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا حکم پرونده زیباحالت منفرد معروف به جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی صادر شده است؟ گفت: در این پرونده حکم بدوی صادر شده و منتهی به محکومیت شده و محکومیت سنگین است.اسماعیلی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه در فضای مجازی ادعاهایی مطرح شده که افرادی از ریاست‌جمهوری و قوه قضاییه با روح‌الله زم و آمدنیوز در ارتباط بودند و دستگیر شدند، آیا این موضوع صحت دارد؟ گفت: اجازه بدهید دستگاه‌های امنیتی و قضایی بررسی دقیق خود را انجام دهند، البته ما اطلاعات ذی‌قیمتی در این حوزه به دست آوردیم، اما بعد از دستگیری زم هیچ دستگیری جدیدی انجام نشده است.وی یادآور شد: قبلا در بخش‌هایی که اطلاع‌رسانی شد و مستند ایستگاه پایانی دروغ پخش شد، افرادی در آن فرایند دستگیر شده بودند و قبل از این قصه رسیدگی و محکوم شدند، اما در برهه اخیر دستگیری جدید نداشتیم.

 بازگشت ارز ناشی از صادرات

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره میزان بازگشت ارزهای اعطایی ناشی از صادرات گفت: انتظار ما بر این است که اعداد و ارقام صحیح و دقیق باشد. وزیر محترم اقتصاد ۴۵ درصد و رییس کل بانک مرکزی ۷۱ درصد اعلام کردند و اینکه کدام درست است را نمی‌دانیم و بررسی دقیق آن بر عهده نهادهای متولی است. گزارش برای ما واصل شده اما خیلی کلی است و این گزارش را هم به وزارت اطلاعات و هم سازمان اطلاعات سپاه دادیم و آنها مشغول بررسی هستند و پیگیر مجدانه برای بازگشت هم ارز ناشی از صادرات و هم رفع تعهدات ارزی ناشی از واردات دارند.

اسماعیلی تصریح کرد: طبق گزارش‌ها به کسی که قبلا به تعهدات ارزی خود عمل نکرده، دوباره ارز تخصیص دادند. گفته‌اند که خیلی از اینها تاریخ ندارد اما این فرد متعهد به رفع تعهد ارزی خود یا ارز ناشی از صادرات است. یعنی ما در خود سامانه‌ها و برنامه‌ریزی‌ها دچار مشکل هستیم و وقتی سراغ چنین فردی می‌رویم می‌گوید هنوز مهلت من پایان نیافته و خود فرد زمانی را اعلام می‌کند و نیازمند انضباط مالی و مقرراتی در این حوزه‌ها هستیم.

وی تاکید کرد: در این حوزه پرونده تشکیل دادیم و عده‌ای تحت تعقیب قرار گرفتند و برخی را الزام به بازگشت ارز ناشی از صادرات قبل از رسیدگی کردیم و ان‌شاءالله تا رفع کامل تعهدات دریافت‌کنندگان تسهیلات و بازگشت ارزهای ناشی از صادرات را پیگیری خواهیم کرد.

 ثبت نام مسوولان در سامانه ثبت دارایی‌ها

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه تعداد از مسوولان در سامانه ثبت اموال و دارایی‌های مسوولان ثبت نام کردند، گفت: در این هفته سامانه توسعه یافته فعال شد و امروز افراد می‌توانند از منزل خود وارد سامانه شوند و با این رویکرد قوه قضاییه بازه زمانی یک ماهه را که پیش‌تر اعلام کرده بود انجام شد و از این هفته که سامانه پیشرفته فعال می‌شود محاسبه می‌شود.سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با دستگیری تعدادی از کارگران هفت تپه که برای جلسه با کمیسیون اجتماعی می‌خواستند بروند اما برگشت داده شدند و گفته شده که پلیس امنیت آنها را دستگیر کرده، گفت: خبر کذب است و متأسفانه یکی از روزنامه‌ها آن را (با عبارت) «سفر نیمه‌تمام کارگران» به تیتر یک بدل کرد.وی در پاسخ به اینکه قوه قضاییه با تبلیغات پیش از موعد انتخابات در شبکه‌های اجتماعی چگونه برخورد می‌کند گفت: دو هفته پیش بر اساس بخشنامه رییس قوه قضاییه دستور تشکیل ستاد پیشگیری و رسیدگی به تخلفات انتخاباتی صادر شد و ستادها فعال شدند و فضای انتخابات را رصد می‌کنند. بدیهی است وظیفه برگزاری انتخابات

برعهده وزارت کشور است و هرگاه آنها رفتارهای خلاف قانون را مشاهده کنند باید به ستادهای تشکیل شده ارجاع دهند.سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که پرونده آقای احمدی‌نژاد در چه مرحله‌ای است و آیا از دستور کار خارج شده است، گفت: این سوال زیاد تکرار شده و پاسخ هم قبلا داده شده است. من دوستان را به سوالات و پاسخ‌های داده شده ارجاع می‌دهم. یک مقداری شما هم زحمت بیفتید و بازگشت داشته باشید ببینید سوال قبلی چه بوده و چه پاسخی داده شده است.

 پرونده حسین فریدون

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره پرونده حسین فریدون و اینکه او قبل از ورود به اوین اعتراضی داشته مبنی بر ادعای شنود دفتر ریاست‌جمهوری و دو نفر دیگر که در پرونده بوده‌اند، گفت: حکم پرونده صادر و در حال اجراست. در فرآیند قضایی داشتن نسبت خانوادگی با اشخاص و مقامات و تشکیلات و احزاب رسمی و قانونی کشور نه امتیاز است و نه مانع برای رسیدگی قضایی.

وی افزود: در این پرونده از حیث دلایل و مدارک از منظر قضات رسیدگی‌کننده به پرونده تا امروز در مراحل مختلف در دادسرا و دادگاه بدوی و تجدیدنظر و اعمال ماده ۴۷۷، حدود ۱۰ نفر قاضی روی آن کار کرده و رای و نظر قضایی دادند. هم دلایل کافی وجود دارد و هم برخی متهمان اقرار دارند و هم مستندات مکتوب در رابطه با اعمال مجرمانه و هم مستندات قانونی وجود دارد و براین اساس رای صادر شده و فارغ از هرگونه شایبه بوده است.وی افزود: این پرونده متهمان متعدد داشته و شاید مردم و به تبع شما نسبت به برخی افراد حساسیت دارید زیرا ما امروز متهم و پرونده و زندانی زیاد داریم ولی مورد سوال شما نیست. عدد متهمان در پرونده بیش از اینهاست و پرونده برخی متهمان در این رابطه در دادسرا مفتوح است و هنوز به دادگاه نیامده است.وی افزود: در این پرونده نسبت به ۷ نفر دادگاه بدوی رای صادر کرد. دادگاه بدوی برای ۲ نفر از این ۷ نفر حکم برائت صادر و ۵ نفر را محکوم کرد. دادگاه تجدیدنظر نیز یک نفر از این ۵ نفر را که دادگاه بدوی محکوم کرده بود حکم برائت برایش صادر کرد و حکم ۴ نفر دیگر را تایید کرد و در این تایید، حکم دو نفر را بدون هیچ گونه تغییری تایید و حکم یک نفر را به صورت کامل تعلیق و حکم فریدون را تقلیل داد.وی یادآور شد: متهمان دیگری در پرونده بودند و کسانی هستند که هنوز محاکمه نشدند و کسانی هم تبرئه و کسانی هم محکوم شدند.

 

 

ارسال نظر