۳۳۱۸ زندانی جرایم غیرعمد آزاد شدند

۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۴۵۷
۳۳۱۸  زندانی جرایم غیرعمد آزاد شدند

مدیرعامل ستاد دیه کشور به تشریح عملکرد ستاد دیه در نیمه نخست سال ۹۸ پرداخت و گفت: اگرچه مساعدت زندانیان مهریه هرگز در اولویت آزادی‌های ستاد دیه قرار نداشته و ندارد اما به دلیل وضعیت بغرنج برخی از این محکومان و طولانی شدن مدت حبس افراد یاد شده نه به‌طور مستقیم بلکه در زمینه تامین پیش قسط اعسار، ستاد دیه به ۸۴۸ زندانی مهریه کمک کرده و ۲۳۹ مددجوی بدهکار نفقه را نیز با لحاظ موقعیت معیشتی اعضای خانواده این زندانیان مورد حمایت قرار داده است. سیداسدالله جولایی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: رقم بدهی تعداد ۳۳۱۸ زندانی تحت حمایت ستاد مردمی دیه رقمی بالغ بر ۸ هزار میلیارد و ۶۰۴ میلیون ریال بود که در فرآیند رسیدگی با برگزاری جلسات متعدد اولیای دم و طلبکاران خصوصی با گذشت ۴۷.۶ درصدی محکوم به، همیار مجموعه آزادی‌های انجام شده بودند. جولایی با بیان اینکه وام‌های بانکی، نجات‌بخش تنها ۴ درصد زندانیان بود، ادامه داد: با وجود تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ارایه مبلغی معادل ۲۰۰ میلیارد تومان، اما به‌دلیل مشکلات بسیاری از خانواده زندانیان در ارایه تضامین مورد قبول بانک‌های عامل تنها ۴ درصد بدهکاران آزاد شده توفیق یافتند از این تسهیلات مقرر استفاده کنند که سهم بانک تجارت با ۳ درصد بیش از دیگر بانک‌هاست. وی با بیان اینکه نقدینگی ارایه شده زندانیان فقط ۲ درصد بود، گفت: در فرآیند رسیدگی بعد از اقدامات کمیته صلح و سازش نوبت به تلاش زندانی یا نزدیکان او برای تامین بخشی از بدهی به قدر وسع آنهاست که در این زمینه در 6 ماهه نخست امسال در تامین اصل بدهی شاهد هستیم تنها ۲.۳ درصد محکومیت ریالی را خود محبوسان تامین داشته‌اند.

     حضور مردم در بحران‌ها

مدیرعامل ستاد دیه کشور با بیان اینکه نهادهای حمایتی تنها یک درصد بدهکاران غیرعمد را یاری داشته‌اند، گفت: با وجود اینکه برخی از زندانیان تحت حمایت ستاد دیه بدهکاران دیات رانندگی هستند، با این وجود برخی نهادها مانند شرکت‌های بیمه‌گر یا صندوق تامین خسارت‌های بدنی تا حدودی طبق قانون موظف به ایفای تعهدات خویش که همانا پرداخت خسارات جانی یا مالی باشد هستند و در این زمینه جمع پرداختی‌ شرکت‌های بیمه برای آزادی بدهکاران ستاد دیه ۱.۴ درصد است. وی با بیان اینکه ۳۹ درصد زندانیان آزاد شده از ارایه اعسار منتفع شده‌اند، گفت: در جریان حبس‌زدایی مددکاران زندان‌ها و کمیته‌های مردمی ستاد دیه در زندان‌ها با معاضدت‌های قضایی و انجام راهنمایی‌های لازم در جهت ارایه دادخواست اعسار تا میزان ۴۰ درصد بدهکاران را در پذیرش اعسار به تقسیط همیاری داشته‌اند. مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به آزادی ۱۳۶ زن زندانی در 6 ماهه نخست سال جاری گفت: 4 درصد آزادی‌های ستاد دیه را در نیمه نخست سال جاری زنانی شامل می‌شوند که اغلب به دلیل بدهی‌های مالی در بند بودند. طبق این آمار از جمع آزادی‌های ۳ هزار و ۳۱۸ نفری زندانیان جرایم غیرعمد ستاد دیه در 6 ماهه نخست امسال تعداد ۱۳۶ خانم از بند رهایی یافته‌اند.

وی افزود: در جمع بدهکاران دیات ناشی از حوادث رانندگی با وجود کاهش ورودی زندان‌ها و تقلیل رانندگان بدهکار دیه در داخل ندامتگاه‌ها اما از جمع آزادی‌های انجام شده در فصل‌های بهار و تابستان ۱۲۲ مورد آزادی‌ها مربوط به این مددجویان است. همچنین در شمار بدهکاران مالی ناشی از صدور چک یا تعهد سفته تا ۱۵ درصد مددجویان به واسطه ضمانت از افراد متواری یا امتناع‌کننده در پرداخت بدهی روانه زندان شده‌اند و مابقی افرادی هستند که با امضای این اوراق تجاری گرفتار حبس شده‌اند که در مجموع تعداد آزادی‌های مرتبط با این محکومان عدد دو هزار و سه زندانی را نشان می‌دهد. مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به استخلاص ۷۲ بدهکار دیات حوادث کارگاهی گفت: مابین زندانیان مورد حمایت ستاد دیه اگرچه بدهکاران دیات فوتی یا جرحی ناشی از حوادث کارگاهی کمترین تعداد را به خود اختصاص داده‌اند؛ اما با افزایش نرخ دیه و به تبع آن سنگین بودن رقم بدهی غالب این افراد که به دلیل تسبیب در قطع نخاع یا معلولیت‌های حادّ متحمل جبران خسارات شده بودند، تسهیلات به مراتب بیشتری را برای آزادی خود از زندان دریافت کرده‌اند. وی با اشاره به حمایت ۱۰۸۷ زندانی بدهکار مهریه و نفقه گفت: اگرچه مساعدت زندانیان مهریه هرگز در اولویت آزادی‌های ستاد دیه قرار نداشته و ندارد اما به دلیل وضعیت بغرنج برخی از این محکومان و طولانی شدن مدت حبس افراد یادشده نه به‌طور مستقیم بلکه در زمینه تامین پیش قسط اعسار، ستاد دیه به ۸۴۸ زندانی مهریه کمک کرده و ۲۳۹ مددجوی بدهکار نفقه را نیز با لحاظ موقعیت معیشتی اعضای خانواده این زندانیان مورد حمایت قرار داده است.

 

ارسال نظر