مدار ثانویه رآکتور اراک راه‌اندازی می‌شود

۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۴۵۶
مدار ثانویه رآکتور اراک راه‌اندازی می‌شود

در شرایطی که بسیاری از تحلیلگران به دنبال برنامه‌های آتی ایران در حوزه دانش هسته‌ای بعد از خروج ترامپ از برجام هستند، ایران به دور از رفتارهای حاشیه‌ساز تلاش می‌کند تا زمینه ارتقای دانش هسته‌ای خود را مبتنی بر حقوقی که در برجام روی آن تاکید شده تداوم بخشد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های مطرح شده در برجام رآکتور اراک است که بر اساس مفاد برجام کشورهای چین و ایالات متحده موظف به روزآوری و سازماندهی آن بودند؛ بعد از خروج ترامپ از برجام اما با جایگزینی امریکا با انگلیس دور تازه‌ای از برنامه‌های توسعه محور در این سایت آغاز شده است.

به گفته دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی مدار ثانویه رآکتور در حال بازطراحی اراک تا ۲ هفته آینده راه‌اندازی می‌شود و تا سال آینده تست‌های سرد و تا سال ۱۴۰۰ رآکتور اراک به صورت کامل راه‌اندازی خواهد شد که اقدامی اقتدارآفرین و کاری جهادی و عملیاتی است. علی‌اصغر زارعان دیروز در آیین افتتاحیه چهل و هشتمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در کرمان افزود: ۱۰۰ درصد فعالیت‌های صنعت هسته‌ای ایران بومی‌سازی شده است و امروز در طراحی و ساخت انواع سانتریفیوژ خودکفا هستیم و از اینکه این تکنولوژی های‌تک و خاص است، خلایی نداریم. وی تاکید کرد: زمانی کشورهای دیگر حاضر نبودند یک سانتریفیوژ به ما داده و تحمل نداشتند یک سانتریفیوژ برای ما بچرخد و این در حالی است که هم‌اکنون هزاران سانتریفیوژ در سایت‌های نظنز و فوردو مشغول به کار است. دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه مهم‌تر از سانتریفیوژ، کیک زرد است تصریح کرد: کیک زرد ماده اولیه و استراتژیکی است و همه دنیا می‌توانند آن را بخرند، اما به جمهوری اسلامی نمی‌فروشند و اکنون تولید این ماده را در اختیار داریم.

وی اظهار داشت: اسکن بخش اعظمی از مساحت کشور انجام شده است و در حال حاضر می‌دانیم چقدر ماده استراتژیک اورانیوم بومی داریم و امسال از ۵۰ تن اورانیوم بومی استفاده خواهیم کرد.

زارعان افزود: سالانه به ۲۷ تن اورانیوم غنی شده برای یک نیروگاه هسته‌ای قدرت نیاز داریم و اکنون به ظرفیت قبل از انقلاب در تولید کیک زرد رسیده‌ایم و باید روز به روز به فعالیت‌های خود ادامه بدهیم.

وی تصریح کرد: ماده اولیه کیک زرد را بومی تولید می‌کنیم و این اقدام در قدرت چانه‌زنی ما در عرصه بین‌المللی خیلی اثرگذار است.

     به‌دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم

دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: دنبال ساخت بمب اتمی و انبار کردن آن نیستیم زیرا فتوای مقام معظم رهبری برای ما ملاک است. ما فناوری آن را داریم و این اقتدار قدرت چانه‌زنی ایران عرصه بین‌المللی را بالا می‌برد.

وی با بیان اینکه در مذاکرات هسته‌ای تلاش کردند کاربری رآکتور اراک را تغییر بدهند اظهار داشت: در کنار رآکتور اراک، تولید آب سنگین نیز فعالیت می‌کند و سالانه ۲۰ تن آب سنگین تولید و به بعضی از کشورها صادر می‌کنیم و کسانی که می‌گفتند ایران بلوف می‌زند، خودشان خریدار آب سنگین ما شده‌اند و تا ظرفیت ۲۵تن برحسب نیاز می‌توانیم آب سنگین تولید کنیم. زارعان با بیان اینکه سایت فوردو یک سایت پدافندی است افزود: امروز یک هزار و ۴۴ سانتریفیوژ در فوردو و پنج هزار و ۶۰سانتریفیوژ در نظنز موجود است.

وی تاکید کرد: اگر در مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی به‌طور ۱۰۰ درصد اعتماد می‌کردیم، اکنون جایگاه ما این نبود و با کار جهادی و بصیرت این فعالیت‌ها اتفاق افتاد و این فعالیت‌ها و اقدامات تمرینی برای بزگشت‌پذیری به قبل از اجرای تعهدات است. دستیار ویژه رییس سازمان انرژی ‌ادامه داد: هر چند ظرفیت غنی‌سازی مدنظر و موردنیاز را انجام می‌دهیم اما در حوزه تحقیق و توسعه نیز کار چند ساله صورت گرفته که چند ماشین را می‌توانیم رونمایی کنیم و سه نسل جدید از ماشین‌های سانتریفیوژ (تک‌ماشین) در روزهای آینده رونمایی خواهد شد. وی با بیان اینکه هدف‌گذاری کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در سازمان انرژی اتمی داریم تصریح کرد: نهادهای نظارتی بیایند و بینند کجا بودیم و به کجا رسیدیم، اما متاسفانه برخی بی‌انصافی کرده و می‌گویند سازمان انرژی اتمی متوقف شده است.

     استفاده‌های پزشکی از دانش هسته‌ای

زارعان با اشاره به مرگ و میر بالا به علت سرطان‌ها در کشور تاکید کرد: نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و کاری نکنیم و پروژه‌ای به نام تترا در زمینه استانداردسازی رادیو دارو را دنبال می‌کنیم. وی گفت: یکی از وظایف سازمان انرژی اتمی تولید رادیو دارو است و در هفته به ۱۹۰ بیمارستان و مرکز درمانی را رادیودارو می‌دهیم که این پروژه ۶۳ میلیون یورو هزینه دارد و به برخی کشورها نیز صادرات انجام می‌دهیم. دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: مرکز درمان قطعی سرطان‌ها را در دست ساخت داریم که نزدیک به ۲۰۰ میلیون یورو هزینه دارد. وی گفت: نیروگاه بوشهر روزانه به اندازه ۶ و نیم میلیون بشکه صرفه‌جویی انرژی در حوزه نفت دارد و هرچه در برق هسته‌ای پیش برویم در ذخایر استراتژیک می‌توانیم صرفه جویی کنیم و برق ماندگار و پایدار داشته باشیم. زارعان تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی در پی عملیاتی کردن چرخه سوخت از اکتشاف و استخراج و سوخت بومی کار کرده است و در زمره ۱۰ کشور اول دنیا در این حوزه قرار داریم و این اقدام منجر به عصبانیت غربی‌ها و حتی کشورهایی شده که با ما ارتباط دوستانه دارند. وی تاکید کرد: براساس حمایت همه دولت‌ها از ابتدا تا امروز و حمایت‌های مقام معظم رهبری صنعت هسته‌ای کشور بومی شده و همه دوره‌ها کمک کرده‌اند که بتوانیم این چرخه را بومی‌سازی کنیم و با یک باد نلرزیم. دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی افزود: اقداماتی انجام داده‌ایم که شانه به شانه کشورهایی مانند امریکا حرکت می‌کند و پژوهشگاه ملی مواد را راه‌اندازی کرده‌ایم که از دستاوردهای صنعت هسته‌ای است. وی تصریح کرد: برای حرکت به سمت فناوری‌های نوین باید ریسک و هزینه کرد و کشور برای اینکه زیر بار سلطه نرود، دارد هزینه می‌کند و باید هزینه استقلال را داد.

 

ارسال نظر