حب‌الحسین‌(ع) نقطه پرگار اجتماع اربعین

۱۳۹۸/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۳۶۶
حب‌الحسین‌(ع) نقطه پرگار اجتماع اربعین

از روز و روزگاری که نخستین زائر اباعبدالله الحسین(ع)، جابر بن عبدالله انصاری در روز اربعین سال61هجری از جایی در مدینه به سمت نقطه‌ای در کربلا رهسپار شد تا به امروز 1380 سال می‌گذرد. 1380 سالی که هر سال عاشقان حسین(ع) در آن نگاه منتظر خود را از اقصی نقاط عالم به کربلا دوخته‌اند تا همراه و همراز حقیقتی شوند که هر آینه فرزندان آدم را به سوی خویشتن می‌خواند. حقیقتی تابناک از مفهومی عمیق که انگار گمشده آدمیان در هر عصر و روزگاری بوده است . حالا دیگر چند سالی می‌شود که رستاخیز بزرگ اربعین با شکل و شمایلی متفاوت در پهنه زمان و مکان ظهور و بروز پیدا می‌کند. راهپیمایی دل‌انگیزی که سال‌ها به دلیل وجود رژیم بعثی عراق با محدودیت‌های خاصی همراه بود؛ اما امروز به نمادی برای اتحاد مسلمانان و عدالت‌خواهان جهان بدل شده است. میلیون‌ها نفر بدون دغدغه خوراک و پوشاک و مسکن و کارو کاسبی و... قدم در راهی می‌گذارند که همه را در نهایت به عمود نهایی و خیمه پایانی که حب الحسین‌(ع) است، می‌رساند. یکی چای به دست زائری می‌دهد، دیگری آماده شستن پاهای خستگان می‌شود، آن یکی نان می‌پزد و دیگری تابلو اسکان رایگان را ساعت‌ها در دست می‌گیرد تا شاید زائری خسته قدم در بستر استراحت بگذارد تا این رهروان راه عشق همچنان عاشقانه به مسیرشان ادامه دهند و عاشقانه خود را به مقصد نهایی که عمود پایانی است، برسانند. این روزها اربعین رستاخیزی بزرگ و واقعه‌ای برای گردهمایی و کنگره باشکوه همه مسلمانان جهان مبدل شده است تا در عراق این سرزمین مأمن عشاق کربلا گرد هم بیایند و ندای یاری از حسین(ع) را سر دهند و فریاد مظلومان را به گوش همه برسانند که «لبیک یا حسین.» امسال نیز همپای سایر عاشقان حسین(ع) از جای جای این کره خاکی، دولتمردان و مسوولان کشورمان نیز راهی سرزمین کربلا شدند تا همراه با زائران حسینی در این آیین شکوهمند انسانی شرکت کنند.

    اربعین به یک رسانه برای انتشار پیام نهضت عاشورا مبدل شده است

معاون اول رییس‌جمهور یکی از چهره‌هایی است که به نمایندگی از دولت و ملت ایران، راهی عراق شد تا هم از مردم و مسوولان عراقی برای میزبانی از میلیون‌ها زائر قدردانی کند و هم همراه راهپیمایان به سمت عمود نخست گام بردارد.  اسحاق جهانگیری که در جمع راهپیمایان اربعین حضور پیدا کرده بود گفت: راهپیمایی اربعین که هر سال باشکوه‌تر از سال قبل برگزار می‌شود به پدیده و تجربه‌ای نوین به یکی از نمادهای جهان اسلام در پیگیری آرمان ظلم ستیزی، آزادی، آزادی خواهی و آزادگی مبدل شده است. جهانگیری دیروز در جریان سفر به عراق و شرکت در گردهمایی بزرگ اربعین، در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت اربعین حسینی، هدف از سفر خود را شرکت در مراسم دینی و مذهبی اربعین، عرض ارادت به ساحت مقدس ائمه اطهار(ع) و اعلام حمایت و همراهی دولت ایران از زائران ایرانی و عاشقان امام‌حسین(ع) عنوان کرد و افزود: میزبانی شایسته از میلیون‌ها زائر امام‌حسین(ع) با وجود همه کمبودها کار بزرگی است و باید از این مهمان نوازی و تدارک امکانات و امنیت تشکر و قدردانی کرد. معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: دولت و مردم عراق میزبانان خوبی هستند و باید از همه موکب‌داران و مردم این کشور که در مسیر نجف به کربلا تمام دارایی خود را خالصانه در اختیار زائرین قرار می‌دهند قدردانی کرد. جهانگیری با مقایسه تعداد زائران و افرادی که در این تجمع عظیم شرکت می‌کنند، خاطرنشان کرد: ظرف ده سال اخیر تعداد ایرانیانی که از مرزهای جمهوری اسلامی وارد عراق شده‌اند از 50 هزار نفر به بیش از 3 میلیون و پانصد هزار نفر اضافه شده است و این روند ادامه خواهد داشت. معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به حضور چشمگیر مردم عراق در پذیرایی از زوار، گفت: مدیریت و رسیدگی به چنین اجتماع بزرگی فراتر از ظرفیت و توان دولت‌هاست و گردهمایی اربعین اتفاقی استثنایی در جهان است. وی با بیان اینکه اربعین امروز به یک رسانه اجتماعی تبدیل شده است گفت: با وجود همه مقاومت‌ها برای شنیده نشدن پیام عاشورا امروز هر زائر به یک رسانه اجتماعی تبدیل شده و منادی پیام ظلم‌ستیزی و آزادی‌خواهی امام حسین(ع) است.

    قدردان مردم، مراجع تقلید و دولت عراق هستیم

اسحاق جهانگیری همچنین در دیدار با «لوی الیاسری» استاندار نجف اشرف، ضمن قدردانی از مراجع بزرگ تقلید نجف و مقامات عراقی در میزبانی از بیش از 3 میلیون زائر، ‌اظهار کرد: میزبانی از این تعداد زائر با توجه به برخی کاستی‌ها در زیرساخت‌ها کار دشواری است و دولت و مردم ایران از مهمانوازی دولت و ملت عراق تشکر می‌کنند. معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به روابط مستحکم دو کشور و دو ملت، بر نقش مراسم معنوی راهپیمایی اربعین در افزایش تفاهم و دوستی ایران و عراق یاد کرد و گفت: حضور میلیون‌ها عاشق امام حسین(ع) از مذاهب و ادیان و کشورهای مختلف در یک مقطع زمانی کوتاه نمایش دوستی، همبستگی و اتحاد دنیای اسلام است. وی با بیان اینکه دولت ایران برای رفع مشکلات و موانع برگزاری بهتر مراسم راهپیمایی اربعین از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد، گفت: ممکن است در مراسمی با این عظمت برخی کاستی‌ها نیز وجود داشته باشد، اما روند خدمت رسانی هر سال بهتر شده که می‌توان با هماهنگی بیشتر آنها را برطرف کرد. استاندار نجف نیز در این دیدار با اشاره به اینکه مردم عراق و شهر نجف افتخار می‌کنند که میزبان زائران امام حسین(ع) به ویژه زائران ایرانی و معاون اول رییس‌جمهور ایران هستند، گفت: اربعین نقش بسزایی در تحکیم روابط دو کشور و دو ملت ایفا کرده و باید برای ارتقای مناسبات فی‌مابین از همه ظرفیت‌ها بهره گرفت. وی افزود: زائران ایرانی در ایام اربعین با رعایت عالی‌ترین مسائل قانونی و انضباطی زیارت خود را انجام دادند که ما از آنها تشکر می‌کنیم.

    مشکلی در حوزه تردد، خدمات و امنیت نداشتیم

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دیروز با حضور در محل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای کشور از مرکز مانیتورینگ راه‌های کشور بازدید کرد. اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز در این مرکز حضور داشت.وزیر کشور که به واسطه مسوولیت‌هایش در برگزاری باشکوه این مراسم حضور فعال هم در ایران و هم در عراق داشت با اشاره به وضعیت زائران می‌گوید: حدود ۶۰درصد از زوار با وسیله شخصی رفتند، بنابراین به محض رسیدن به ماشین‌های‌شان سریع رانندگی نکنند، جا و مکان و خدمات مهیا شده چند ساعتی استراحت کنند. رحمانی‌فضلی با تسلیت ایام اربعین اظهار کرد: با هماهنگی و همدلی و همکاری دستگاه‌های اجرایی، مردم خوب‌مان و زوار توفیقات مهمی در مراسم اربعین امسال داشته‌ایم. بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر زائر نسبت به سال قبل داشته‌ایم، قطعا موانعی بوده که برای رفع موانع اقدام می‌کنیم. وزیر کشور تاکید کرد: هیچ مشکلی در حوزه تردد، خدمات و امنیت نداشته‌ایم. این بدان معنا نیست که کاستی‌ نبوده؛ چرا که ما برای رفع آنها اقدام می‌کنیم.  وی ادامه داد: یکی از نگرانی‌های ما برای برگشت زوار بود که در زمان ازدحام بازگشت بتوانیم هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم. در این بخش با مدیریت، برنامه‌ریزی، تکنولوژی و علم در کنار مسوولیت‌پذیری شاهد روانی جاده‌ها و کم خطر بودن آنها بودیم. وی در ادامه از رانندگان اتوبوس، خلبانان و همه رانندگان جاده‌ای، کارکنان راه و شهرسازی و وزیر راه تشکر کرد. حدود ۶ میلیون و دویست هزار نفر تردد داشته‌ایم؛ این آمار رکوردهای جدیدی است که نشان‌دهنده قدرت و قوت برنامه‌ریزی است. ما وارد کشور دیگری می‌شویم و با قوانین و مقررات آنان مواجهه هستیم، کشور عراق همکاری‌های خیلی خوبی داشت؛ اما زیرساخت‌هایی هم لازم است که با همکاری در آینده آنها را هم حل می‌کنیم. وزیر کشور خطاب به زائرین گفت: توصیه می‌کنم پس از زیارت، زوار سریع بازگردند. حدود ۶۰ درصد از زوار با وسیله شخصی رفتند، بنابراین به محض رسیدن به ماشین‌های‌شان سریع رانندگی نکنند. جا و مکان و خدمات مهیا شده چند ساعتی استراحت کنند. مواکب ایرانی همچنان در عراق خدمت‌رسانی می‌کنند سرکنسول ایران در کربلا گفت: مواکب عراقی تعطیل می‌شوند، اما مواکب ایرانی تا چند روز آینده به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند. میرمسعود حسینیان سرکنسول ایران در کربلا درباره آخرین وضعیت تردد زائران، گفت: از دیشب به موج جمعیتی زائران افزوده شده است؛ خوشبختانه امسال با مشکل خاصی روبه‌رو نبودیم و در کل فشار کاری امسال نسبت به سال قبل بیشتر بود. سرکنسول ایران در کربلا ادامه داد: امسال شاهد سفر بیش از ۳ و نیم میلیون جمعیت از زائران ایرانی به کربلا بودیم، با این وجود مشکل خاصی نداشتیم و اکنون تردد روان است. او گفت: تمامی امکانات از سمت ارتش، پلیس، حشدالشعبی و استانداری کربلا فراهم است و اکنون زائران در حال بازگشت از این سفر معنوی به سمت مرز‌های چهارگانه ایران هستند. از امروز مواکب عراقی تعطیل می‌شوند، اما مواکب ایرانی تا چند روز آینده به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند.

 

 

ارسال نظر