هزینه اداره کشور بالا می‌رود

۱۳۹۸/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۲۷۴
هزینه اداره کشور بالا می‌رود

سرنوشت پالرمو روی میز رییس‌جمهور

در روزی که رییس‌جمهوری برای شرکت در آیین بازگشایی دانشگاه‌ها راهی دانشگاه تهران شده بود؛ نشست هیات دولت در پاستور به ریاست جهانگیری در شرایطی برگزار شد که موضوعاتی چون راهپیمایی اربعین، دستگیری موسس آمدنیوز و بحث لوایح پالرمو و اف‌ای‌تی‌اف از جمله مهم‌ترین مواردی بودند که در تیررس پرسش‌های خبرنگاران از اعضای کابینه قرار داشتند، موضوعاتی که طی هفته گذشته دامنه وسیعی از نظرات مختلف در خصوص آنها ارایه شده بود و ضرورت داشت تا دولتمردان نیز مواضع رسمی دولت در خصوص آنها را ارایه کنند.

از میان حاضران در نشست خبری حیاط دولت؛ اما حضور لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس‌جمهوری و اظهاراتی که او در خصوص معاهده پالرمو ارایه کرد بازتاب‌های وسیعی پیدا کرد. جنیدی با اشاره به این واقعیت که در صورت بازگشت ایران به لیست کشورهای غیرهمکار شرایط نامناسب و سختی در انتظار اقتصاد ایران خواهد بود اعلام کرد که تمام تلاش دولت این است که با کمترین هزینه مشکلات را پشت سر بگذارد. اظهاراتی که به فاصله چند دقیقه از سوی سخنگوی دولت نیز به نوعی دیگر تایید شد تا یک‌بار دیگر موضع شفاف دولت در‌خصوص این لوایح پیش روی رسانه‌های گروهی گسترده شود. ربیعی با تاکید بر این موضوع که رییس‌جمهوری در حال بررسی ابعاد و زوایای گوناگون موضوع پالرمو است، گفت: آقای روحانی به زودی در این زمینه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد.

معاون حقوقی رییس‌جمهور در پاسخ به پرسش تعادل در‌خصوص واکنش رییس‌جمهور به معاهده پالرمو توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: واقعیت آن است که دولت معتقد است خطراتی که پیش روی کشور در بخش‌های اقتصادی، دیپلماسی و... وجود دارد را می‌توان کنترل کرد، در صورتی که همکاری و هماهنگی مناسبی میان بخش‌های مختلف کشور وجود داشته باشد. اگر قانون و منافع ملی را دو رکن اساسی برای اجرای برنامه‌ها در نظر بگیریم، می‌توان کشور را از بزنگاه‌های پیش رو به سلامت و با کمترین هزینه عبور داد مشروط بر اینکه خودمان مشکل تراشی نکنیم. جنیدی در ادامه اظهاراتش در پاسخ به این پرسش که اگر فرض کنیم که ایران این لوایح را تصویب نکند در آن صورت چه شرایطی متوجه اقتصاد، تجارت، بازرگانی و... خواهد بود؟ گفت: اگر به لیست غیر همکار این مجامع بازگردیم هزینه‌ها را بالا‌تر برده‌ایم. این نگرانی‌ها باعث شده تا دولت بخواهد کارشناسی شده و با تفاهم مشکلات را حل کند. معاون حقوقی رییس‌جمهوری در ادامه گفت: من مبنای حقوقی این موضوع را به رییس‌جمهور ارایه دادم؛ نه الان، بلکه یک ماه پیش این موضوع در دولت مطرح شد و من خدمت ایشان مبنای حقوقی‌اش را فرستادم. جنیدی در ارتباط با فضای اقتصادی کشور بعد از رد شدن لایحه پالرمو گفت: اگر در آخر این موضوع مجدد یک دسته اقدامات مقابله‌ای دیگر ایجاد شود و ما مجدد به لیست غیرهمکار برگردیم شرایط سخت می‌شود، البته دولت دست رو دست نمی‌گذارد. می‌خواهد کشور را اداره کند. حتی اگر این معاهده را مجلس رد کند قوه مجریه کشور را یک طوری اداره می‌کند، اما شرایط سخت‌تر خواهد شد، تبادلات مالی و بانکی مشکل‌تر خواهد شد. هزینه تبادلات در این شرایط که منابع مالی دولت محدود شده، بالا می‌رود.

     تلاش برای تصویب لوایح

معاون حقوقی رییس‌جمهوری در ارتباط با تلاش دولت برای تصویب سی‌اف تی گفت: دولت کار خودش را پیگیری می‌کند. اتفاقا در مورد سی‌اف‌تی مجمع باید دولت را کمک کند چون ایرادات شورای نگهبان در میان است اما در مورد پالرمو اختلاف مجلس و شورای نگهبان نبود و نظرات خود مجمع بوده است.

وی با تشریح شرایط کشور بعد از اف‌ای‌تی‌اف گفت: همه مراودات ما که غیرقانونی نمی‌شود، این معاهده اقدامات مالی را خیلی گسترده‌تر می‌کند، حتی معامله‌ای که اشکالی هم نداشته باشد را باید شفاف کرد. از یک منظر با توجه به شرایط تحریم وقتی این نظارت‌ها گسترده، سیستماتیک شود و نظارت‌های بانکی با ناظر مقیم باشد شرایط فعالیت بانکی ما را سخت‌تر می‌کند و در این مورد وقتی می‌خواستیم خودمان را از دادن اطلاعات بیش از حد مصون کنیم، امکانش نبود.

جنیدی با اشاره به آثار تحریم‌های امریکا گفت: از نظر آنان معاملات ما نامشروع است اما خرید و فروش نفت و گاز و صنایع نه فقط در ایران که در همه دنیا مشروع است. همین است که می‌گویم اقدامات ایالات متحده ناقض حقوق بین‌الملل است. در حال حاضر در این شرایط برای مردم و دولت دادن گزارش‌های زیاد هم به مصلحت کشور نیست. نگرانی‌های مجمع و برخی از همکارانمان را هم درک می‌کنیم، اما کشور در یک موقعیت سخت قرار گرفته است. ما نمی‌گوییم تمام مسائل سیاه و سفید است. دولت معتقد است می‌شود خطرات را کنترل کرد. اگر به لیست غیر همکار بازگردیم هزینه‌ها را بالا‌تر برده‌ایم. این نگرانی‌ها باعث شده تا دولت بخواهد کارشناسی شده و با تفاهم مشکلات را حل کند وی در ارتباط با ایراد شورای نگهبان به لایحه پالرمو گفت: در یک چارچوب دو بخش جداگانه داده شده؛ یک بخش به عنوان نظرات شورای نگهبان و یک بخش جداگانه هم ضمیمه و فرستاده شده به عنوان نظر مجمع؛ از سوی دیگر ناظر مجلس فقط شورای نگهبان است. یک مبنای حقوقی وجود دارد. اگر این نکات فقط به صورت ادغام و فقط به صورت اعلام نظر شورای نگهبان بود آن هم به جهت مغایرت با قانون اساسی و مغایرت با شرع، یک معنایی پیدا می‌کرد؛ اما چون مستقل و به عنوان نامه مجمع ضمیمه و فرستاده شده و مواردی که شورای نگهبان گفته تماما توسط مجلس تامین شده، یک مبنای حقوقی ایجاد می‌کند برای اینکه بین این دو موضوع تفکیک شود. اگر مجمع و جای دیگر نظر مشورتی داشته باشد شورای نگهبان باید آن را بررسی کند و تشخیص دهد با قانون اساسی یا شرع مغایرت دارد یا خیر و عینا در نظر خودش باید ارایه کند.

جنیدی افزود: برخلاف سی‌اف‌تی که این طور نبوده و دقیقا نظرات شورای نگهبان تامین نشده در این مورد نظر شورای نگهبان تامین شده و به صورت امر جداگانه عین نامه مجمع مثل نامه مجمع جداگانه فرستاده شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا رییس‌جمهور قصد دارد موضوع مذکور را به هیات عالی حل اختلاف میان قوا ارجاع کند؟ گفت: رییس‌جمهور باید کل فرایند و روند را ببیند و تصمیم بگیرد اما همان‌طور که گفتم مبنای حقوقی وجود دارد.

     ساحت پاک رسانه را باید از «تروریست‌های آبرو» جدا کرد

بعد از معاون حقوقی رییس‌جمهوری نوبت به ربیعی سخنگوی دولت رسید تا مواضع رسمی دولت در خصوص موضوعات مختلف را تشریح کند. سخنگوی دولت درباره‌ آخرین تصمیم دولت برای اجرای لایحه پالرمو گفت: نظر حقوقی دولت این است که با توجه به رفع ایرادات شورای نگهبان توسط مجلس و بررسی مجمع تشخیص مصلحت نظام، رییس‌جمهور تمام روند طی شده در مجلس شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام را ارزیابی کند و تصمیم نهایی را در این زمینه بگیرد. وی درباره‌ آخرین وضعیت تحقیقات درمورد حمله به نفتکش ایرانی نیز خاطرنشان کرد: ‌حدس زده می‌شود یک رژیم و یک دولت در این کار دست داشتند ولی باید اطمینان کافی به دست بیاوریم. این شلیک می‌توانست از روی شناورها هم باشد ولی یک دولت پشت این موضوع است. قطعا اجازه نمی‌دهیم که به ما لطمه بزنند. کشتی باید به ایران برسد تا کارشناسان نظامی آن را بررسی دقیق کنند. ولی حمله‌کننده پاسخ مناسبی دریافت خواهد کرد. سخنگوی دولت در ابتدای اظهاراتش درباره‌ دستگیری روح‌الله زم گفت: موضوع دستگیری این فرد نباید زمینه اتهام زنی جدیدی را فراهم کند که البته در چند روز گذشته برای چند نفر این اقدام رخ داد. ما باید از قضاوت‌های تند پرهیز کنیم و اجازه دهیم اطلاعات سپاه موضوع را دنبال کند. دستگیری این فرد موجب شد که ساحت پاک اصحاب رسانه از وجود کسانی که من آنها را تروریست‌ آبرو می‌نامم، پاک شود. علی ربیعی اظهار کرد: من هیچ اعتقادی ندارم که آمدنیوز یک رسانه بود و باید ساحت پاک رسانه را از این تروریست‌هایی که آبروی مردم را هدف قرار دادند، جدا کرد. وی خاطرنشان کرد: ما برای کسانی که مخالف دولت یا نظام باشند، اما بر اساس اعتقادات خود در رسانه‌ها قلم می‌زنند، احترام قائلیم.

وی ادامه داد: اما این فرد در دامن سرویس‌های اطلاعاتی فعالیت می‌کرد و در اخباری که تهیه می‌کرد یک درصد واقعیت غیر‌قابل‌انکار و 99 درصد دروغ وجود داشت و با این کار آبروی افراد را می‌برد. حالا من کاری به آموزش‌های تروریستی و تهیه کوکتل مولوتوف او ندارم. او اساس کار خود را بر افشاگری دروغ گذاشته بود و بزرگ‌ترین خیانت را به اهالی رسانه و کلماتی مثل دموکراسی، رسانه و آزادی کرد. ما آمدنیوز را حتی یک شبکه اجتماعی آزاد نمی‌دانیم. سخنگوی دولت با بیان اینکه ما برای مخالفان خود که آرمان‌گرایی دارند احترام قائلیم، تصریح کرد: آمدنیوز را نباید در ردیف این رسانه‌ها قرار داد. اقدام آمدنیوز برای فروپاشی ذهنی جامعه بود.

ربیعی تاکید کرد: اما موضوع دستگیری این فرد نباید زمینه اتهام‌زنی جدیدی را فراهم کند که البته در چند روز گذشته برای چند نفر این اقدام رخ داد. ما باید از قضاوت‌های تند پرهیز کنیم و اجازه دهیم اطلاعات سپاه که من از اقدام آنها سپاسگزاری می‌کنم، خودشان با همان صداقتی که کار را دنبال کردند، موضوع را دنبال کنند. باز هم تاکید می‌کنم باید از اتهام زنی و گمانه زنی خودداری شود. دستگیری این فرد موجب شد که ساحت پاک اصحاب رسانه از وجود کسانی که من آنها را تروریست‌ آبرو می‌نامم، پاک شود.

     تشکیل وزارت بازرگانی

ربیعی در پاسخ به این پرسش «تعادل» که موضع دولت در قبال ایراد شورای نگهبان در تشکیل وزارت بازرگانی چیست؟ تصریح کرد: شورای نگهبان از این لایحه ایراد گرفته و آن را رد نکرده است. اما اکنون مجلس تعطیل است. در این زمینه نگرانی نداریم چون شورای نگهبان فقط ایراد گرفته و این ایراد قابل رفع است.

وی در خصوص طرح فرانسه برای احیای برجام خاطرنشان کرد: ما تحت تحریم‌ها هیچ مذاکره‌ای با امریکا نخواهیم داشت و شرایط ما همان شرایط گذشته است. البته با هر طرحی که حقوق ما تضمین کند در هر قالبی که باشد مشکلی نداریم. ما مشکلی نداریم که ژاپن یا کشور دیگری هم اضافه شود. اما باید تضمین شود که نفت خود را آزادانه بفروشیم و پول آن را به کشور وارد کنیم. و تحریم‌ها هم برداشته شود.

     مشکلات لایحه مالیات بر ارزش افزوده به زودی حل می‌شود

وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: در بازار بورس نوسانات در حد فعلی به نظرم باید قابل قبول باشد و الان هم موضوع مدیریت می‌شود تا به یک سطح قابل قبول در بازار بورس برسیم. فرهاد دژپسند در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس گفت: بارها گفته‌ایم که مواردی از مشکلات که نیازمند اصلاح خود قانون است در مجلس در حال بررسی است. در صحن مطرح شده و به خاطر بخشی از مشکلات این موضوع دوباره به کمیسیون اقتصاد مجلس بازگردانده تا مجدداً بررسی شود. وی افزود: در پیگیری‌هایی که من داشتم رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفتند که از هفته بعد این موضوع در دستور جلسات کمیسیون قرار می‌گیرد، اما درباره آن موادی که باید اصلاح شود به تبع آن شیوه نامه‌ها و دستور کار هم باید اصلاح شود که این سیر کمک می‌کند بسیاری از مشکلاتی که الان مطرح است حل شود، پس عزیزان صبر کنند تا این موارد انجام شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره ریزش‌های شاخص بورس و علت آن، اظهار کرد: در بازار بورس نوسانات در حد فعلی به نظرم باید قابل قبول باشد؛ چرا که می‌دانید آن زمانی که بورس داشت رشد پیدا می‌کرد برخی از صاحب نظران دلسوز با من تماس می‌گرفتند و نگرانی خود را اعلام می‌کردند که این رشد خیلی سریع، تند و مستمر دارد رخ می‌دهد که البته آن هم واقعا حباب نبود؛ چرا که ما با عرضه سهام تلاش کردیم که عمق بازار را افزایش دهیم و الان هم موضوع مدیریت می‌شود تا به یک سطح قابل قبول در بازار بورس برسیم.

     برخورد با خائنان باید مستند و دقیق باشد

وزیر کشور گفت: باید با کسانی که با دادن اطلاعات به امنیت ملی خیانت می‌کنند برخورد شود اما برخورد باید مستند و دقیق باشد. عبدالرضا رحمانی فضلی درباره‌ اهمیت دستگیری روح‌الله زم اظهار کرد: این مساله خیلی مهم است و باید از دستگاه‌های اطلاعاتی به ویژه اطلاعات سپاه تشکر کنم. من به عنوان رییس شورای امنیت کشور عرض می‌کنم که دوستان از مدت‌ها قبل روی این موضوع تور اطلاعاتی پهن کرده بوده و سناریوهایی طراحی کرده بودند و موفق شدند. وی ادامه داد: این موضوع باید درسی باشد برای همه دستگاه‌ها و افرادی که به عنوان معاند و مخالف دست به اقداماتی علیه امنیت ملی کشور ما می‌زنند که اقتدار جمهوری اسلامی ایران شاید دیر و زود داشته باشد، ولی سوخت و سوز ندارد. رحمانی‌فضلی درباره آخرین روند اجرای انتخابات مجلس بیان کرد: روند انتخابات متناسب با تقویم انتخاباتی خیلی خوب پیش می‌رود. 25دستگاه در اجرای انتخابات کمک می‌کنند و هماهنگی با این دستگاها وجود دارد. با شورای نگهبان هم برای اجرای انتخابات همکاری مستمر داریم و نظرات خود را خصوص اجرا و نظارت با یکدیگر مرتب تبادل می‌کنیم. وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که آیا تایید صلاحیت فیلترها بازتر خواهد شد، گفت: دعا کنیم که این‌گونه بشود. وزیر کشور درباره آخرین وضعیت زائران اربعین در عراق خاطرنشان کرد: تا الان 35 میلیون وعده غذایی که عمدتا کمک مردمی است را توزیع و 7 میلیون و پانصد هزار نفر را اسکان داده‌ایم. با کمک همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی و مردم، هیچ مشکلی نداریم و اگر همین همکاری ادامه یابد مشکلی به وجود نمی‌آید. هیچ مشکل امنیتی هم نداشته‌ایم البته در مرز خسروی نگرانی وجود داشت ولی دولت عراق و نیروهای نظامی این کشور همکاری خوبی با ما داشتند و مشکلی پیش نیامد.

 

 

ارسال نظر