ایران به کلام طیب پاسخ شایسته می‌دهد

۱۳۹۸/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۰۲۳
ایران به کلام طیب پاسخ شایسته می‌دهد

«عمران‌خان» نخست‌وزیر پاکستان دیروز در شرایطی راهی تهران شد و با مقامات بلندپایه کشورمان دیدار کرد که بر اساس اعلام رسانه‌های پاکستانی، عمران خان قرار است بعد از دیدار با «حسن روحانی» رییس‌جمهور کشورمان راهی ریاض شود تا در روز سه شنبه با پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی در خصوص مسائل مختلف دیدار کند . آیند و روندی که بسیاری از تحلیلگران معتقدند در صورت همراهی عربستان می‌تواند فضای تنش آلود منطقه را وارد دوره‌ای از ثبات و همکاری مشترک کند.بر اساس این دورنمای مشخص است که روحانی اعلام می‌کند ایران آماده است تا درباره دغدغه‌ها و موضوعات منطقه‌ای با طرف‌های دیگر مذاکره، گفت‌وگو و تبادل نظر کند تا امنیت و ثبات منطقه با استفاده از ظرفیت‌های درونی کشورها محقق شوند. رییس‌جمهوری همچنین در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر پاکستان گفت: «در گفت‌وگو با آقای نخست‌وزیر تاکید کردیم که هر گونه حسن‌نیت و کلام طیب پاسخ شایسته و طیبی خواهد داشت.»اظهاراتی که کارشناسان آن را به نوعی پاسخ ایران به درخواست گفت‌وگوهای منطقه‌ای ارزیابی کردند.

در کنار بحث همکاری‌های منطقه‌ای میان ایران و عربستان؛ اقتصاد و تجارت دیگر موضوع مورد علاقه دو کشور است که به عنوان یک ضرورت هم در صحبت‌های روحانی به آن اشاره شد و هم عمران در خصوص آن به اظهارنظر پرداخت. دورنمای 5میلیارد دلاری در حوزه‌هایی چون انرژی، حمل و نقل، ترانزیت، همکاری‌های بندری، توسعه بازارچه‌های مرزی و انتقال فناوری و... از جمله موضوعاتی است که به عنوان یک هدف کوتاه‌مدت روی میز ارزیابی‌های دو کشور قرار دارد  رییس‌جمهوری در دیدار نخست‌وزیر پاکستان با بیان تنش‌هایی ایجاد شده علیه ملت‌های سوریه، عراق، لبنان و به ویژه یمن در سال‌های گذشته‌تأکید کرد: دخالت نظامی و سیاسی در کشورهای منطقه تاکنون نتایج فاجعه‌باری داشته و این رویکرد به نفع هیچ یک از کشورهای منطقه نیست.

به گزارش پاد، روحانی دیروز در دیدار نخست‌وزیر پاکستان و هیات همراه، با تاکید بر اینکه «همه زمینه‌ها برای تحقق تجارت ۵ میلیارد دلاری میان تهران و اسلام‌آباد آماده است»، اظهار داشت: اراده ایران توسعه روابط اقتصادی با همه همسایگان و از جمله پاکستان است و انرژی، حمل و نقل، ترانزیت، همکاری‌های بندری، توسعه بازارچه‌های مرزی و انتقال فناوری می‌تواند به روابط دو کشور شتاب بخشد.

رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود و دخالت بیگانگان بیش از پیش باعث ناامنی می‌شود، گفت: اولین گام برای کاهش تنش در منطقه، آتش‌بس در یمن و پایان حملات علیه مردم مظلوم این کشور است و ایران از هر اقدامی در این زمینه حمایت می‌کند.

روحانی با اشاره به هدف قرار گرفتن نفتکش ایرانی در نزدیکی سواحل عربستان در روز جمعه و اینکه تکرار این حوادث موجب گسترش ناامنی در آبراه‌های منطقه است، گفت: جمهوری اسلامی ایران مستنداتی در این زمینه دارد و تحقیقات تا رسیدن به نتیجه نهایی و اثبات عوامل اصلی این اقدام ادامه دارد.

رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه «تنها رژیمی که از هرگونه تنش و درگیری در منطقه سود می‌برد، رژیم صهیونیستی است»، تصریح کرد: حل مشکلات منطقه به جای دعوت از قدرت‌های فرا منطقه‌ای و رژیم‌هایی که از تنش و جنگ در منطقه نفع می‌برند؛ نیازمند تغییر راهبرد به سمت گفت‌وگوی سیاسی توأم با حسن‌نیت، امنیت‌آفرینی و توسعه مناسبات منطقه‌ای است. روحانی اظهار داشت: معتقدیم تکیه بر تروریست‌ها، صهیونیست‌ها و امریکا حاصلی جز تنش و خسارت برای کشورهای اسلامی و ملت‌های منطقه ندارد و تنها راه ثبات پایدار، امنیت و توسعه در منطقه گفت‌وگو و همکاری درون منطقه‌ای است.  وی همچنین حفظ صلح و ثبات در منطقه و از جمله خلیج‌فارس و تأمین آزادی و امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز را سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران بر شمرد و اظهار داشت: امنیت و صلح پایدار در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز تنها با مشارکت کشورهای این منطقه تأمین می‌شود.

روحانی تاکید کرد: ایران همواره آماده گفت‌وگو و همکاری با همه کشورهای منطقه است.

رییس‌جمهوری با اشاره به تنش‌هایی که طی سال‌های گذشته علیه ملت‌های سوریه، عراق، لبنان و به ویژه یمن ایجاد شده، تأکید کرد: دخالت نظامی و سیاسی در کشورهای منطقه تاکنون نتایج فاجعه‌باری داشته و این رویکرد به نفع هیچ یک از کشورهای منطقه نیست.

روحانی با بیان اینکه امنیت منطقه برای هر دو کشور دوست و برادر مهم است و ایران خود در این زمینه پیشگام بوده و اخیراً نیز طرح «اقدام صلح هرمز» را بر مبنای همکاری جمعی کشورهای منطقه ارایه نموده است، گفت: این ابتکار حوزه‌های مختلف همکاری مانند تأمین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتیرانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع نسبت به کشورهای حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را دربرمی‌گیرد. رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه ملت ایران اشاره کرد و اظهار داشت: رفتار خصمانه، تحریم و فشار حداکثری دولت امریکا علیه ملت ایران مهم‌ترین عامل در تنش روابط میان دو کشور است و این واشنگتن است که با توجه به شکست فشارها علیه ایران، باید تصمیم بگیرد و این راه بی‌نتیجه را خاتمه دهد. روحانی ضمن تشکر از حسن‌نیت و تلاش‌های نخست‌وزیر و دولت پاکستان برای کمک به رفع تنش‌ها در منطقه و استقبال از هر اقدامی در این مسیر تصریح کرد: درخواست امریکا مبنی بر مذاکره بدون پیش شرط، با وجود تحریم‌ها صادقانه نیست؛ بارها گفته‌ایم که در صورت برداشتن تحریم‌ها و در قالب برجام، ایران آماده گفت‌وگو است.

   تنش به نفع کشورهای  خارج از منطقه است

عمران خان نخست‌وزیر پاکستان نیز در این دیدار تاکید کرد که ایران دوست و همسایه پاکستان بوده و همواره در مقاطع سخت و دشوار از پاکستان حمایت کرده است. وی اظهار داشت: پاکستان با توجه به روابط تاریخی و صمیمانه خود با ایران خواهان توسعه روابط دو جانبه در تمام عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است. نخست‌وزیر پاکستان همچنین به برخی اختلافات منطقه‌ای اشاره کرد و اظهار داشت: پاکستان معتقد است می‌توان از طریق گفت‌وگو و مذاکره اختلافات را حل و فصل کرد. هرگونه تنش در منطقه و میان همسایگان به نفع کشورهای ثالث و خارج از منطقه است و اسلام‌آباد علاقه‌مند است در جهت گفت‌وگو، کاهش‌ها و تأمین ثبات و امنیت منطقه از جمله میان عربستان و ایران ایفای نقش کند.

عمران خان گفت: آتش‌بس در یمن می‌تواند آغازی بر فرآیند صلح و تنش‌زدایی در منطقه و گفت‌وگوهای دو جانبه و چند جانبه شود.

وی تصریح کرد: اسلام‌آباد آماده توسعه همکاری‌های تجاری و همچنین تأمین امنیت در مرزهاست و رایزنی مقامات دو کشور در این زمینه ادامه خواهد یافت.

عمران خان همچنین از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات کشمیر تشکر کرد.

 

ارسال نظر