کمک به بهبود وضع معیشتی مردم کمک به دولت است

۱۳۹۸/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۵۷۹
کمک به بهبود وضع معیشتی مردم کمک به دولت است

بخش جاری بودجه از نفت جدا می‌شود

گروه ایران|

در شرایطی که سخنان اخیر رییس‌جمهوری در خصوص افزایش ارزش پول ملی در مقایسه با وضعیت سال گذشته و ارایه برخی آمار اقتصادی دیگر با انتقاد برخی از رسانه‌های منتقد دولت روبرو شده، سخنگوی دولت در پاسخ به خبرنگار «تعادل» در این خصوص ابعاد و زویای گوناگون اظهارات رییس‌جمهوری در این زمینه را تشریح کرد . اعداد و ارقامی که رییس‌جمهوری بر اساس آنها اظهار کرده بود: «بر اساس گزارش بانک مرکزی ارزش پول ملی امروز ۱۰مهرماه نسبت به ۱۰ مهرماه پارسال ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.» و بلافاصله پس از این اظهارات منتقدان با زیر سوال بردن آمارهای ارایه شده تلاش کردند تا از این موضوع در راستای منافع جناحی و سیاسی خود سوءاستفاده کنند.  ربیعی در واکنش به شبهه افکنی برخی افراد و جریانات سیاسی پیرامون سخنان رییس‌جمهوری مبنی بر بهبود وضعیت اقتصادی کشور و کاهش تورم، گفت: ما گفتیم ارزش پول ملی ۴۰ درصد بهبود پیدا کرده است اما در مورد موضوع دیگری کلیپ ساخته می‌شود. بحثی که ما کردیم این بود که امسال نسبت به سال گذشته ارزش و اعتبار پول ملی ۴۰ درصد بهتر شده است و حرف غلطی هم نیست.

به گزارش «تعادل» سخنگوی دولت در ادامه افزود: می‌دانیم مردم زندگی سختی دارند ولی کمک کردن به زندگی مردم، کمک به دولت برای حل مسائل است. رشد شتابان تورم کاهش پیدا کرده و رو به بهبود است البته ما نمی‌خواهیم در این زمینه خودمان را توجیه کرده و فرافکنی کنیم اما بیان اینگونه آمارها سوءتفاهم ایجاد می‌کند.  سخنگوی دولت ادامه داد: دولت در این زمینه مسوولیت‌پذیر وارد شد اما نباید غیرمنصفانه ۵ سال رشد مدام و کنترل تورم در حالی که تحریم بودیم نادیده گرفته شود. تحریم اجازه نداد پول به کشور منتقل شود و بتوانیم آزادانه نفت بفروشیم هرچند که وزارت نفت در این زمینه کارهای خوبی انجام داده است. ربیعی گفت: ما در تحریم با مشکلاتی روبرو شدیم که بر زندگی مردم اثر روانی و اقتصادی گذاشت. اما مهم این بود که به سرعت خودمان را پیدا کردیم و توانستیم ارز را در یک کانال مشخص آورده و با یک نوسان رو به بهبود حرکت کند. شاخص‌های تورم در تولید بهبود پیدا کند و از تندی تورم کاسته شود و در برخی کالاها حتی کاهش قیمت را شاهد بودیم که البته هنوز در زندگی مردم چشمگیر نبوده است.  وی با تاکید براین که در مقابل تحریم‌ها می‌ایستیم، گفت: مردم دچار مشکل هستند و علت آن هم مشخص است و تلاش دولت هم در این زمینه مشخص است.

  بخش جاری بودجه از نفت جدا می‌شود

مطابق معمول هفته‌های گذشته یکی دیگر از پرسش‌های مرسوم در جلسات دولت مربوط به رویکرد است که دولت در خصوص بودجه سال آینده در پیش گرفته است. ربیعی درباره تصمیم دولت در حذف درآمدهای نفتی از بودجه جاری کشور، گفت: بخش جاری بودجه از نفت جدا می‌شود و تمام تلاش ما بر این است که بودجه جاری را از منابعی مانند مالیات و سایر درآمدهای دولت جبران کنیم و بودجه نفت را برای پروژه‌های عمرانی استفاده کنیم.

وی در این زمینه توضیح داد: نمی‌خواهم بگویم دولت دو نوع بودجه خواهد نوشت؛ یکی برای نفت و یکی برای غیرنفت، بلکه یک برنامه بودجه خواهد بود ولی می‌توانید چنین تصویری هم داشته باشید. گرچه تحریم آسیب‌رسان و بد است و علیه ملت عمل می‌کند اما برای سیاست‌گذار برکاتی هم دارد؛ اینکه بتوانیم بودجه جاری را متکی بر منابع داخلی قرار دهیم یکی از اتفاقات خوبی است که در حال رخ دادن است.

سخنگوی دولت درباره برنامه دولت در زمینه یارانه‌ها و به ویژه یارانه‌های پنهان هم گفت: این بحث در ستاد سران سه قوه مطرح شد و باید تصمیمی اتخاذ کنیم که این تصمیم وجوه اقتصادی، اجتماعی، زندگی و رفاه مردم را باهم در نظر داشته باشد. در این زمینه سناریوهای متعددی مطرح بوده و در دستور کار قرار دارد و وقتی به یک نظریه منسجم و قابل تصویب برسد اطلاع‌رسانی و اعلام خواهد شد. وی ادامه داد: به دلیل متغیرها و ذی‌نفعان متعددی که در این تصمیم موثر است هنوز بطور مشخص اتخاذ نشده ولی فکر می‌کنم در مرحله نهایی است. اما آنچه مسلم است و می‌توانم بگویم این است که هرگونه تصمیم درباره یارانه‌ها، یارانه‌های پنهان و به‌ویژه موضوع سوخت، هرگونه تصمیمی که اتخاذ شود افزایش، توان و رفاه دهک‌های پایین جامعه در نظر گرفته خواهد شد؛ یعنی مراقبت از دهک‌ها و طبقه متوسط در این تصمیم‌گیری‌ها قطعاً محفوظ است.

    پرونده تبعه روس درباره ویزا بوده است

از نکات جالب توجه نشست دیروز حضور خبرنگاران رسانه‌های روسی در جلسه بود؛ ربیعی در پاسخ خبرنگاران روس درباره یولیا یوزیک تبعه بازداشت شده روس اظهار داشت: من هم این خبر را شنیدم با مدیران مربوطه صحبت کردم. آنچه من مطلع هستم پرونده مربوط به تخلفات این خانم در زمینه ویزا و سایر تخلفات بوده و به زودی رسیدگی و تعیین تکلیف می‌شود.  وی یادآورشد: اساساً پرونده ایشان پرونده معاونت ضد‌جاسوسی نبوده است. اینکه ایشان خبرنگار، تاجر یا گردشگر بوده نمی‌دانم اما تخلفات در این زمینه و در حوزه ویزا بوده و به سرعت رسیدگی می‌شود.

  فریدون قبل از تشکیل این دولت در مقطع دکتری پذیرفته شده بود

ربیعی درباره مدرک تحصیلی حسین فریدون، اظهار داشت: در خصوص مدرک تحصیلی آقای فریدون مطالعه کردم و دیدم که چند نماینده در این خصوص موضع‌ گرفته بودند. اتفاقا ادعاهایشان را تغییر دادند از این تعداد حداقل ۲ نفر بر سلامت روندی که طی شده است صحه گذاشتند. وی افزود: خودم مدتی قبل به دقت با وزیر علوم و مدیران دانشگاه درباره این موضوع صحبت کردم، آقای فریدون قبل از دولت حسن روحانی به عنوان دانشجوی دکتری در یکی از دانشگاه‌های گیلان پذیرفته شده بود بنابر این پذیرش وی در این دولت نبوده است. فریدون به دانشگاه شهید بهشتی انتقال پیدا می‌کند . وی خاطرنشان کرد: رییس وقت این دانشگاه که الان رییس دانشگاه آزاد است و رییس دانشگاه شهید بهشتی فرد بسیار سختگیری است و جبهه‌گیری سیاسی ندارد. ربیعی با بیان اینکه فریدون قبل از انقلاب هم در زندان‌های شاه اسیر بوده است، افزود: وی بعد پیروزی انقلاب بیش از یک‌سال در منطقه کردستانات اسیر بوده است و تا جایی که اطلاع دارم، وی ۳۰ درصد نیز جانبازی دارد و انتقال وی بنا بر قانون هیچ اشکالی نداشته و انتقالی قانونی بوده است.

وی با بیان اینکه در این ماجرا هیچ شخص یا فردی از سوی دولت دخالتی نداشته است، بیان کرد: فکر می‌کنم برادر رییس‌جمهوری بودن قطعا هیچ مزیتی برای حسین فریدون در این پرونده نداشته است. وی نیز همانند هر شهروند دیگری حق اعتراض دارد و مسیرهای قانونی را باید طی کند. امیدواریم که به این مساله منصفانه رسیدگی شود و در دفاع از هر چیزی که به حقوق مردم مربوط می‌شود هیچ‌کسی مداخله‌ای نمی‌کند که خدای ناکرده دفاع ناحقی بخواهد انجام بدهد. سخنگوی دولت عنوان کرد: استدلال‌های وی نیز باید مانند هر شهروند دیگری شنیده شود و ان شاء‌الله که منصفانه در این مورد قضاوت شود. روی سخن من به برخی از مخالفان دولت و رسانه‌ها است. به هر حال اگر منتقد هم هستید اجازه بدهید دادگاه کار خود را انجام دهد. ایجاد فضای سنگین سیاسی روی دادگاه متاسفانه رویه‌ای است که ما مدتی است که با آن مواجه هستیم.

  همسرم کجا  بود؟

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره ادعای مطرح شده از سوی قاضی صلواتی مبنی بر ارتباط همسرش با یک متهم و نقل و انتقال ۲ میلیارد تومان اظهار داشت: من همسر ندارم. اسم کوچک را نیاوردند؟ حتما فرد دیگری را منظورشان بوده است. شباهت‌های اسمی گاهی اوقات دردسر ایجاد می‌کند. من از قاضی صلواتی درخواست می‌کنم توضیحاتی درباره فرد مدنظرشان بدهند. از طرفی، شوکه هم شدم و با خود گفتم همسرم کجا بود؟ ربیعی درخصوص سرنگ‌های آلوده در روستای چنار محمودی (لردگان از توابع چهارمحال و بختیاری)، گفت: اولا هرگونه استفاده از سرنگ آلوده توسط بهیار وزارت بهداشت را کاملا تکذیب می‌کنم و این ادعا به هیچ‌وجه درست نیست. سخنگوی دولت بیان کرد: ماجرا از این قرار است که فردی به پزشک مراجعه می‌کند و پزشک تشخیص می‌دهد که ایمنی بدن وی پایین آمده است و  وی را به آزمایش‌های بیشتری ارجاع می‌دهد. وظیفه وزارت بهداشت این است که به وظیفه خودش بطور اخلاقی و حرفه‌ای عمل کرده است. بلافاصله با دیدن این علائم شیوع‌شناسی می‌کند که علت این موضوع چیست وی خاطرنشان کرد: ماجرا از وقتی به انحراف رفت که یکی از بهورزان خوب ما بدون هیچ تخصص و سوالی از وی توسط مقام قضایی استان بازداشت شد. من سوال کردم و گفته شد بازداشت وی به دلیل این بوده که ممکن است علیه وی خشونت به خرج داده شود. ولی همه اطلاعات غلط از همین نقطه شروع شد. سخنگوی دولت همچنین از رفتار اقدامات مسوولانه بهیار روستای چنار محمودی قدردانی کرد و گفت: باید این بهیار را تشویق کنیم.

 وی گفت: اکنون ۱۶ تیم در چنار محمودی مستقر هستند و مردم منطقه مطمئن باشند از هیچ سرنگ آلوده‌ای استفاده نشده است، البته در آن منطقه نیز تعدادی- حدود ۲۶ نفر- معتاد هستند که ممکن است از سرنگ آلوده استفاده کرده باشند که در تمام دنیا هم این اتفاق دیده می‌شود.

  میزان اشتغال نسبت به سال گذشته افزایش یافت

ربیعی همچنین درباره آمار اشتغال در تابستان ۹۸ گفت: آماری اعلام شده متکی بر گزارش‌های مرکز آمار ایران است، در بخش‌های صنعتی کاهش داشتیم، اما در بخش‌های خدمات مولد مانند گردشگری و تولید پوشاک رویش داشته‌ایم. شواهد تامین اجتماعی هم آمار را تایید می‌کند، در یک سال گذشته منتهی به تابستان سال ۹۸ آمار در حدود ۸۴۴ هزار نفر اعلام شده، خالص اشتغال ایجاد شده این میزان در روستاها نیز افزایش داشته و همچنین نرخ مشارکت در این دوره افزایش یافته است.

 وی با اشاره به گزارش رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: برای نخستین‌بار آمار بیکاری مزمن قبلی در حال کاهش است؛ با توجه به بیماری بیکاری انتقال یافته از دوران قبل داریم و به همین دلیل افزایش اشتغال ناملموس و کمی پیچیده شده است. بر اساس نیاز ما به پنجره جمعیتی، سالانه بیش از یک میلیون شغل است. این آمار به اعتقاد من و سایر شواهد، درست است. ربیعی به تناسب تحریم‌ها با ریزش نیروی کار اشاره کرد و گفت: تحریم، فرصت‌های اشتغال که در گذشته مورد توجه قرار نمی‌گرفت را برای کشور فراهم کرده است، سیاست کاهش واردات آثار خوبی بر بخش اشتغال گذاشته است. البته بخشی از صنایع دچار مشکل شدند و برخی از صنایع هم بازار داخلی خوبی پیدا کردند و برای عده‌ای از فروشنده‌های کالا نیز آثار مثبت داشته است. آثار تورم برای زندگی مردم سختی ایجاد کرده است که دولت در این زمینه به فکر افزایش قدرت خرید مردم است.  سخنگوی دولت همچنین با اشاره به حوادث سیاسی عراق گفت: ایران همانند همیشه آمادگی خود را برای ایستادن در کنار برادران و خواهران عراقی و هرگونه کمک به آنها اعلام می‌کند و تبلیغات جعلی و مسموم نخواهد توانست دو ملت ایران و عراق را از هم جدا کند.

 

 

 

ارسال نظر