وظیفه وزارت امور خارجه بستن قرارداد و جذب سرمایه نیست

۱۳۹۸/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۴۹۱

هرچند موضوعات مهمی چون تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در خصوص حوادث لردگان، وعده وزیر علوم برای اتصال دانشگاه‌های کوچک به دانشگاه‌های بزرگ، ادامه بررسی جزییات لایحه مالیات بر ارزش افزوده و... در کنداکتور برنامه‌های روز گذشته مجلس قرار داده شده بود، اما حال و هوای دیروز بهارستان تحت تاثیر حضور ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برای پاسخگویی به پرسش‌های علی کرد نماینده خاش، جلال محمود زاده، نماینده مهاباد و محمدعلی پورمختار، نماینده مردم کبودرآهنگ در جلسه علنی مجلس قرار داشت. جلسه‌ای که در آن هم از طرح‌های مهم اقتصادی کشور رونمایی شد و هم ظریف توانست کارت سبز نمایندگان را در خصوص پرسش‌های مطروحه کسب کند و با دست پر مجلس را ترک کند. .

مهم‌ترین بخش از اظهارات ظریف در پاسخ به پرسش پورمختار در خصوص مشارکت دستگاه دیپلماسی در برنامه‌های اقتصادی مطرح شد. وزیر امور خارجه ضمن تاکید بر این نکته که کار وزارت امور خارجه بسترسازی است نه ورود مستقیم به فرآیندهای اقتصادی گفت: در حال حاضر موضوع اقتصاد مهم‌ترین اولویت سیاست خارجی ماست و بر این اساس معاونت اقتصادی را تشکیل دادیم.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان درباره اقدامات این وزارتخانه در جهت بهبود روابط اقتصادی و ارتقای دیپلماسی اقتصادی و همچنین ارتقای جایگاه ایران در صحنه جهانی اظهار داشت: موضوع اقتصاد مهم‌ترین اولویت سیاست خارجی است و ما بر این اساس معاونت دیپلماسی اقتصادی را تشکیل دادیم اما ذکر این نکته حایز اهمیت است که کار ما اقتصادی نیست و ما وظیفه تصدی‌گری را بر عهده نداریم.

وی با اشاره به تشکیل دبیرخانه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی گفت: مدتی است که این دبیرخانه تشکیل شده و وظیفه اصلی این دبیرخانه، هماهنگی کارهای مختلف کشور در دستگاه‌های خارجی است.وزیر امور خارجه تصریح کرد: دبیرخانه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی هر دو هفته یک‌بار با معاونت وزارتخانه‌های دیگر جلسه‌ای تشکیل می‌دهد. همچنین آنان جلساتی را با سفرای ایران در کشورهای مختلف برگزار می‌کنند که آخرین تحولات اقتصادی را ارایه دهند.ظریف با بیان اینکه تاکنون سفرای ما در کشورهای همسایه و همچنین چین و ژاپن در این دبیرخانه حضور یافته‌اند و مباحثی درباره دیپلماسی اقتصادی مطرح شده است، گفت: همچنین ما برای استان‌ها اداره‌ ویژه‌ای را تشکیل داده‌ایم تا امکانات استان‌ها برای جذب سرمایه مورد ارزیابی قرار گیرد که تاکنون در معاونت اقتصادی چند جلسه بین استانداران و سفرا تشکیل شده است.وی با بیان اینکه همچنین یک پایگاه اطلاع‌رسانی در معاونت دیپلماسی تشکیل شده است، افزود: در این پایگاه اطلاع‌رسانی، اطلاعات اقتصادی کشورها در اختیار بخش خصوصی و دولتی قرار می‌گیرد.وزیر امور خارجه ادامه داد: در پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت دیپلماسی، اطلاعات مربوط به بازارها در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد که این امر در ارتقای فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی تأثیر بسزایی دارد. همچنین ما اطلاعات ایران را در اختیار بخش خصوصی خارجی قرار می‌دهیم.ظریف بیان کرد: اقدام دیگری در این مورد انجام شد که به کمک مجلس نهایی شد و هفته گذشته هم رییس‌جمهور در آن جلسه شرکت کرد که این موضوع ورود ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.وی تأکید کرد: وظیفه وزارت امور خارجه بستن قرارداد و جذب سرمایه نیست، صرفاً وظیفه ما تسهیل این اقدامات است و دستگاه‌های ذی‌ربط باید آن را انجام دهند.

 تلاش برای بسترسازی اقتصادی

ظریف بیان کرد: سفرای ما موظف به شناخت سرمایه‌گذاران هستند و باید اطلاعات لازم را در اختیار آنان بگذارند تا سرمایه‌گذاران در ایران حضور یابند و پس از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشورمان، یکسری مقررات داخلی و قوانین وجود دارد که باید رعایت شود و همه می‌دانیم که برای یک سرمایه‌گذاری عادی باید سرمایه‌گذاران چندین ساعت صبر کنند تا مجوز بگیرند و این مسائل دیگر ربطی به وزارت خارجه ندارد.

وزیر امور خارجه گفت: ما هر روز افرادی را جهت سرمایه‌گذاری در کشورمان به دستگاه‌های ذی‌ربط معرفی می‌کنیم اما پس از معرفی، دیگر وظیفه ما نیست که اقدامی انجام دهیم و مداخله ما باعث اخلال در سیستم سایر دستگاه‌ها می‌شود و فسادآور است و وزارت امور خارجه صرفاً وظیفه خودش را انجام می‌دهد.وی ادامه داد: البته در اجرای این وظیفه ما با مشکلات دیگری به ویژه تحریم‌های امریکا مواجه هستیم و زمانی که پیش‌بینی‌هایی توسط دولت در زمینه ارتقای مسائل اقتصادی و روابط اقتصادی کشور انجام شده بود، هنوز تحریم‌های جدید ایالات متحده امریکا وارد نشده بود اما امروز بخش فشار حداکثری امریکا، مانع تحقق بسیاری از اقداماتی شده که ما در برنامه خود داشتیم ولی کماکان در همه این زمینه‌ها تلاش می‌کنیم.ظریف با بیان اینکه وزارت امور خارجه مسوولیت تسهیل را بر عهده دارد نه مسوولیت انعقاد و انجام قرارداد، گفت: اگر موردی است که سفیر ما در این زمینه تعلل کرده، لطفاً به بنده بگویید که قطعاً پیگیری می‌کنم. همچنین اگر مردم ایراد و اشکالی از روش یک فرد در سفارتخانه‌ای از کشورمان داشته باشند، می‌توانند به شکل مستقیم به بنده ایمیل بزنند و بنده تمامی موارد را شخصاً پیگیری می‌کنم تا این موارد به نتیجه برسد.

 جلسه با استان‌ها در خصوص اقتصاد

وزیر امور خارجه با اشاره به جلساتی که وزارت امور خارجه تاکنون با استان‌ها برای بررسی درباره مسائل اقتصادی داشته است، اظهار داشت: سفرای ما در افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، قزاقستان، ارمنستان، آذربایجان و روسیه با استانداران گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد جلساتی را برگزار کرده‌ایم و محوریت تحریم‌ها، تحولات ارزی، مالی، بانکی و حمل و نقل، ترانزیت و انرژی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین برنامه‌ریزی برای سایر کشورهای همسایه یعنی ترکیه، عراق، قطر، عمان و کویت هم در حال انجام است. بعد از صحبت‌های ظریف پورمختار اعلام کرد که از صحبت‌های ظریف قانع شده است.

 دیپلماسی منطقه‌ای

درا دامه این جلسه وزیر خارجه به سوال علی کرد نماینده خاش درباره‌ دلیل نداشتن دیپلماسی پایدار با کشورهای همسایه شرق، و جنوب شرقی ایران پاسخ داد و با تاکید بر اینکه روابط با همسایگان ابر اولویت سیاست خارجی در کنار تسهیل امور اقتصادی است، گفت: روابط ما با پاکستان دچار سردرگمی نیست. در حال حاضر مرز ایران با پاکستان امن‌ترین مرزها برای این کشور است درخواست ما این است که این مرز برای ما هم امن باشد. نماینده خاش هم از پاسخ‌های وزیر خارجه درباره‌ دیپلماسی با کشورهای همسایه شرق و جنوب شرقی ایران قانع شد.ظریف همچنین در پاسخ به سوالات جلال محمود‌زاده نماینده مهاباد درباره سدسازی غیرقانونی ترکیه و حمله ترکیه به عفرین گفت: موضع‌گیری ایران درباره عفرین توسط سخنگوی وزارت خارجه صورت گرفته من هم در ترکیه مخالفتم را اعلام کردم و رییس‌جمهور نیز با این موضوع مخالف بود ما معتقدیم حقوق مردم کرد سوریه باید حفظ شود معتقد به رعایت حقوق همه مردم منطقه و مرزهای بین‌المللی هستیم البته امنیت ترکیه هم باید حفظ شود ولی امنیت از طریق لشگرکشی حفظ نمی‌شود. نماینده مهاباد نیز از توضیحات ظریف درباره دفاع از کردهای سوریه قانع شد.

 

ارسال نظر