طبع جامعه ایرانی اصلاح‌طلبی است

۱۳۹۸/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۰۷۰
طبع جامعه ایرانی اصلاح‌طلبی است

سخنگوی حزب اعتماد ملی می‌گوید: قبل از انتخابات نمی‌توان پیش‌بینی دقیق داشت که کدام جریان در انتخابات پیروز خواهد شد. طبع جامعه ایرانی اصلاح‌طلبی است. زمانی که اصلاح‌طلبان از فیلتر شورای نگهبان به خوبی عبور کنند یقینا با اعلام برنامه‌های خود می‌توانند مردم را دوباره به سمت خود جذب کنند.

اسماعیل گرامی‌مقدم، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، درباره این گفته بسیاری از اصولگرایان از جمله محمدرضا باهنر که حریف قدرتمند انتخاباتی نداریم، به برنا گفت: قبل از انتخابات نمی‌توان پیش‌بینی دقیق داشت که کدام جریان در انتخابات پیروز خواهد شد به‌ویژه اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی یک انتخابات محلی است و ویژگی‌های خاص خود را دارد. آیا اینکه اصولگرایان می‌گویند ما برنده انتخابات هستیم منظور آنها در کلان‌شهرها است یا شهرهای زیر یک میلیون نفر جمعیت یا شهرهای زیر ۵۰۰ هزار نفر. باید این را بگویند که براساس کدام جامعه آماری و نظر سنجی و مربوط به کدام بخش از کشور است که خود را برنده انتخابات می‌دانند.

او افزود: بنابراین اینها سوالاتی است که ابهام دارد و در این ابهام، هیچ فردی نمی‌تواند مدعی برنده شدن در انتخابات باشد و این ادعاها بیشتر در جهت فضاسازی است و جو کاذبی بوده و جریان اصولگرا در توهم به سر می‌برد. بر این باورم که انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی در ماه‌های آینده پس از ثبت‌نام نامزدها و تعیین وضعیت رفتار شورای نگهبان، وضعیت پیروز انتخابات را به خودی خود نشان خواهد داد.

گرامی مقدم ادامه داد: اگر اصولگرایان چشم به این دوخته‌اند که اصلاح‌طلبان توسط شورای نگهبان، رد صلاحیت شوند، می‌توان گفت در این صورت با حذف یک جریان سیاسی، اصولگرایان تندرو با حداقل آرا پیروز انتخابات خواهند شد که در نهایت باعث کاهش مشارکت، خواهد شد. مسوول کاهش مشارکت مردم در انتخابات، دستگاه‌های نظارتی خواهند بود. اما اگر همان‌گونه که آقای کدخدایی گفتند بر اساس قانون عمل کنند و در حقیقت به مسائل کشور به صورت واقع‌بینانه نگاه کنند و اصلاح‌طلبان نیز در انتخابات حضور داشته باشند، آن‌گاه می‌توان گفت این تصور اصولگرایان که خود را پیروز انتخابات آینده می‌دانند، کاملا زیر سوال می‌رود. سخنگوی حزب اعتماد ملی بیان کرد: طبع جامعه ایرانی اصلاح‌طلبی است. زمانی که اصلاح‌طلبان از فیلتر شورای نگهبان به خوبی عبور کنند یقینا با اعلام برنامه‌های خود می‌توانند مردم را دوباره به سمت خود جذب کنند و در این راستا، انتخابات سختی را اصولگرایان در پیش خواهند داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح‌طلبان با بدنه اجتماعی خود به گفت‌وگو خواهند پرداخت که زیباکلام نیز به این موضوع اشاره کرده است، نیز بیان کرد: بنده هم موافق نظر زیباکلام هستم. اصلاح‌طلبان خود را مقصر می‌دانند چراکه مردم را ناامید کرده‌اند. اصلاح‌طلبان باید به مردم یادآوری کنند که همان‌گونه که به آنها گفته شد که پای صندوق‌های رای بیایند، به دنبال تحقق آرمان‌ها و مطالبات آنها هستند. ائتلاف اصلاح‌طلبان بر سر اندیشه‌ها نبوده است بلکه در انتخابات قبلی از مردم خواستیم به ما رای دهند تا کشور بیش از این مورد، تخریب قرار نگیرد و از ورود تندروها به شورای شهر و مجلس جلوگیری شود. در انتخابات قبلی به روحانی رای داده شد، چراکه او دارای اندیشه‌های مسالمت آمیز، صلح‌جویانه و تنش زدایی در منطقه است. بنابراین از این جهت باید به مردم یادآوری شود که در انتخابات حضور گسترده‌ای داشتند و برنامه اصلاح‌طلبان را که روی کار آمدن اعتدالیون و بر سر کار نیامدن اصولگرایان تندرو بود، یاری کردند و در این امر موفق بودند.

وی ادامه داد: اینها باید به مردم گفته شود که اگر لیست امید به مجلس وارد نمی‌شد، معلوم نبود شرایط کشور چگونه بود. در حال حاضر کشور به جای اینکه در شرایط تهدید باشد در یک شرایط بحرانی مثل جنگ به سر می‌برد. اگر فراکسیون امید نبود، در مجلس شاهد قوانین بسیار متحجرانه می‌شدیم و اصولگرایان تندرو قوانینی را بر ضد مطالبات جوانان و بانوان تصویب می‌کردند. حداقل ورود اصلاح‌طلبان و جریان اعتدال در مجلس، باعث جلوگیری از تخریب‌ها شده است. بنابراین با برخی محدودیت‌ها در کشور روبه‌رو هستیم و بنای اصلاح‌طلبان این بود که ساختمانی که وجود دارد را حفظ کنند و در حقیقت با حضور اصلاح‌طلبان در مجلس و شورای شهر، برنامه‌های اصولگرایان تندرو متوقف شود. در زمان حضور اصولگرایان برخی سفارتخانه‌ها مثل انگلیس مورد اشغال واقع شد که این اتفاقات منجر به تیرگی روابط و مشکلاتی در زمینه سیاسی، فرهنگی و حتی ورزشی برای شهروندان ما شد. بنابراین اصلاح‌طلبان با توجه به محدودیت‌هایی که وجود داشت و دارد دستاوردهای بزرگی داشتند. اصلاح‌طلبان باید جسورانه و دلسوزانه، مطالبات مردم را مطرح و با مردم گفت‌وگو کنند.

 

ارسال نظر