ضرورت آشنایی قضات با موضوعات اقتصادی

۱۳۹۸/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۸۹۱

رییس دستگاه قضا با بیان اینکه در دوره تحول، دستگاه قضایی و همه اجزای آن باید در این زمینه نقش‌آفرین باشند، گفت: تحول در دستگاه قضایی بدون تحول در دانشگاه علوم قضایی، در بخش‌های تربیت نیروی انسانی و حوزه‌های آموزش و پژوهش امکان‌پذیر نیست.

حجت‌الاسلام رییسی در ابتدای مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری با بیان اینکه در دوره تحول، دستگاه قضایی و همه اجزای آن باید در این زمینه نقش آفرین باشند، ادامه داد: تحول در دستگاه قضایی بدون تحول در دانشگاه علوم قضایی، در بخش‌های تربیت نیروی انسانی و حوزه‌های آموزش و پژوهش امکان‌پذیر نیست.

اوبا بیان اینکه هرجا پیشرفتی وجود دارد در گرو اعتلای کادر تربیت شده آن مجموعه است، اظهار کرد: حتما تربیت نیروی انسانی در این دوره باید با همه ادوار گذشته متفاوت باشد، ضمن اینکه باید از تجربیات پیشینیان و نکات ارزشمند و تجربیات خوبی که گذشتگان داشته‌اند درس گرفت؛ اما باید طرحی نو در انداخت. حجت‌الاسلام رییسی ادامه داد: این طرح نو باید حتما با اتقان علمی همراه باشد نه حرکت سلیقه‌ای، باید اساتید و فرهیختگان در هسته‌های علمی دور هم جمع شوند و بحث کنند که چه کار انجام دهیم تا دانشگاه علوم قضایی تربیت نیروی انسانی کند و در سه حوزه نخست علم، دوم حرفه‌ای بودن در امر قضا و سوم اخلاق، برتری داشته باشد.

وی افزود: اگر این تفاوت نباشد این سوال مطرح می‌شود که چرا شما بخش تخصصی و نیروی تخصصی را پرورش می‌دهید در حالی که دانشگاه‌های دیگر در حال انجام چنین کاری هستند حتی یک رقابتی هم وجود دارد، زیرا به هرحال دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی کشور همان کاری که دانشگاه علوم قضایی می‌کند را انجام می‌دهند، در واقع مزیت نسبی شما چییست و ما در چه بخشی باید مزیت نسبی داشته باشیم.

آیت‌الله رییسی افزود: ما باید بتوانیم بگوییم که اینجا از جهت علمی سخنی برتر دارد، در حوزه کار و تلاش و حرفه و امر قضا یک جایگاه برتر دارد و نیرو‌های آن حرفه‌ای هستند و وقتی وارد امر قضا می‌شوند پرونده را خیلی خوب و دقیق می‌توانند رسیدگی کنند و حتی در حوزه اخلاق و فضایل اخلاقی نیز جایگاه برتری دارند؛ در بین این افراد، نیرویی که بخواهد دچار مشکل شود کمتر داریم و دلیل آن هم این است که در مقدمات کار، تمام آنچه که باید، فراهم شده است.

  تأکید بر آشنایی قضات با موضوعات میان رشته‌ای

رییس قوه قضاییه با تأکید بر آشنایی قضات با موضوعات میان رشته‌ای گفت: توجه به بحث آی تی موضوع مهمی است که هر دانشجو به میزانی که ضرورت دارد باید در این رابطه آشنایی لازم را داشته باشد. همچنین قضات باید اجمالا به مسائل اقتصادی آشنایی داشته باشند، تشکیل شعب و بخش‌های تخصصی در قوه قضاییه می‌طلبد که در دانشگاه علوم قضایی کار‌های میان رشته‌ای انجام شود.

حجت‌الاسلام رییسی با تأکید بر آشنایی قضات با حقوق و اقتصاد، حقوق و جامعه‌شناسی و روانشناسی گفت: مرحوم محقق در شرایع در آداب القضا آورده که قاضی باید نسبت به شهری که می‌خواهد در آنجا قضاوت کند معرفت داشته باشد و این همان جامعه‌شناسی است که از آن بحث می‌کنیم. همچنین در مورد فردی با یک نوع اتهام یک حکم صادر می‌شود؛ اما نسبت به فرد دیگر علل مشدّده و مخففه را در نظر می‌گیرند. در اینجا میان یک فرد سابقه‌دار و مجرم حرفه‌ای با یک فردی که دچار خطا و اشتباه شده تفاوت وجود دارد؛ لذا نگاه قضات بسیار مهم است و اگر قرار بود فقط قانون باشد این کار را سیستم و دستگاه ماشینی هم می‌توانست انجام دهد و نیازی به شخص نداشت. وی در ادامه افزود: قاضی باید شخصیت متهم را احراز کند و بعد حکم صادر کند، باید کاملا مشخص و احراز شود که فرد با چه انگیزه و اندیشه و سابقه‌ای خطایی را انجام داده است و چه شخصیتی دارد.

رییس قوه قضاییه اظهار کرد: در آیین دادرسی تکلیف شده است که برای شخصیت فرد یک پرونده تشکیل شود که این کار ارزشمندی است و تشخیص اینکه جرم با چه انگیزه‌ای انجام شده اهمیت دارد که سختی کار قاضی نیز در این است و در کنار آن قاضی باید تقوای الهی و نفوذناپذیری داشته باشد و در اینجاست که علم کنار تقوا و اندیشه انقلابی معنا می‌دهد.

حجت‌الاسلام رییسی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در مورد سیاسی بودن دانشگاه، دانشجو، طلبه یا حوزه فرمودند برخی سیاسی بودن را به این معنا می‌دانند که دانشجو یا طلبه عضو یک جریان، حزب و گروه سیاسی باشد، اما سیاسی بودن حتما به این معنا نیست؛ سیاسی بودن به معنای شناخت جامعه، شناخت نیاز‌های جامعه و ایفای نقش برای رفع نیاز‌های جامعه است.

 

ارسال نظر