برخورد با پول‌های انحرافی در انتخابات

۱۳۹۸/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۸۹۰

گروه ایران|

به فاصله 5ماه مانده تا موعد رسمی انتخابات مجلس و در شرایطی که اغلب گروه‌های سیاسی شناسنامه‌دار بر لزوم شفافیت مالی کاندیداها در ایام انتخابات تاکید و بر مقابله با پول‌های نامشروع در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند، سخنگوی شورای نگهبان نیز از عزم جدی این شورا برای رهگیری و مقابله با پول‌های آلوده در فرآیند کلی انتخابات سخن می‌گوید و اعلام می‌کند که چنانچه پول نقش انحرافی در انتخابات داشته باشد شورای نگهبان به سرعت وارد عمل می‌شود و با آن برخورد می‌کند.

کدخدایی همچنین اعلام کرد: اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخاب شده‌اند و بطور مرتب یکشنبه‌ها جلسه داریم و ترکیب هیات‌های استانی نیز تعیین شده و در حال بررسی انتخاب اعضای هیات‌ها در شهرستان‌ها هستیم. عباسعلی کدخدایی دیروز در نشست خبری در مورد ایراد دیگر شورای نگهبان به طرح تسویه بدهی بدهکاران بانکی گفت: در قسمت دوم بند ۱ ماده واحده از آنجایی که مشخص نیست آیا مقصود، انحصار اعتبار در این قراردادها است یا خیر، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد. در خصوص ایراد بند ۷ ماده واحده، با توجه به اینکه اصلاحی به عمل نیامده، ایراد سابق همچنان باقی است. علاوه براین هیات وزیران باید بار مالی این مصوبه را قبول کند تا ایراد اصل ۷۵ این طرح برطرف گردد. سخنگوی شورای نگهبان همچنین از ایراد شورای نگهبان و مجمع تشخیص به طرح ساماندهی بازار خودرو خبر داد..وی در خصوص ایرادات شورای نگهبان به طرح ساماندهی صنعت خودرو گفت: ایراد بند ۱ سابق این شورا نسبت به ماده ۲ مصوبه، با وجود اصلاح به عمل آمده، کماکان به قوت خود باقی است.سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: تعیین زمان ۵ ساله از اولین شماره‌گذاری، در صورتی که با گذشت این زمان نیز، خسارت و تلفات حادثه، قابل انتساب به شرکت سازنده داخلی یا نماینده رسمی شرکت سازنده خارجی یا وارد‌کننده خودرو باشد، خلاف موازین شرع شناخته شد.

  برخورد با نقش انحرافی در انتخابات

اما موضوعی که طی روزها و هفته‌های اخیر باعث به وجود آمدن دامنه وسیعی از دیدگاه‌های متفاوت و متضاد در خصوص انتخابات شده است، موضوع ورود پول‌های کثیف به انتخابات است. کدخدایی درباره ورود پول‌های کثیف در انتخابات گفت: ملاک و میزان برای شورای نگهبان قانون انتخابات است و درباره مساله مذکور محورهای اصلی مفاسد اقتصادی و اخلاقی و همچنین مخالفت با حاکمیت، ملاک ما خواهد بود. سخنگوی شورای نگهبان درباره نقش پول در انتخابات اظهارداشت: همه مسوولان و مردم نگران هستند و ما در این باره نیازمند قانون قوی هستیم اما با وجود این، شورای نگهبان هر جا که تشخیص دهد پول نقش موثری در انتخابات داشته و انحرافاتی را ایجاد کرده است، با خاطیان برخورد می‌کند.وی در پاسخ به سوالی درباره مخالفت نمایندگان مجلس با شفافیت آراء تصریح کرد: شفافیت خوب است اما تشخیص کارشناسانه مصوبات برعهده مجلس شورای اسلامی است و شورای نگهبان صرفا مطابق مصوبات با قانون اساسی و موازین، شرع را بررسی می‌کند.

کدخدایی درباره اصلاح قانون انتخابات افزود: قانون انتخابات ما ناقص و حداقلی است، به‌ویژه آنکه ما درباره تبلیغات و هزینه‌های انتخاباتی نیاز به یک قانون جامع داریم اما هر چه تلاش کردیم هنوز دست ما خالی است و از نمایندگان مجلس می‌خواهیم نسبت به اصلاح قانون انتخابات عمل کنند، چرا که هر چقدر شفافیت در این زمینه بیشتر شود، نگاه‌ها به رویه‌های انتخابات دقیق‌تر می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه سخنان اخیر آیت‌الله جنتی در انتقاد از مجلس دهم و دولت شائبه‌هایی را در اصل بی‌طرفی ایجاد کرده است، گفت: آیت‌الله جنتی در جایگاه رییس مجلس خبرگان رهبری این مطالب را مطرح کرد و وی بحث جوانگرایی را به صورت کلی مطرح کرد و نگاه وی به بخش و گروه خاصی نبود و تصور نمی‌کنم کسی با جوانگرایی مخالف باشد.وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه فعالیت‌های انتخاباتی افراد در فضای مجازی رصد می‌شود، گفت: هر آنچه آشکار است، از سوی شورای نگهبان دیده خواهد شد و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و همانطور که در رسانه‌های مختلف فعالیت‌های انتخاباتی ارزیابی می‌شود، در فضای مجازی هم اینگونه است و ما بررسی می‌کنیم و اگر مغایرتی وجود داشته باشد، برخورد می‌کنیم.

 

ارسال نظر