اخبار

۱۳۹۸/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۷۵۸

تاکید رییس‌جمهوری عراق بر استحکام روابط با ایران

«برهم صالح» رییس‌جمهوری عراق در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، به‌طور ویژه بر زمینه‌های مشترک و استحکام روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، رییس‌جمهوری عراق روز چهارشنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، سیاست‌های بغداد در خصوص مسائل داخلی کشور و نیز تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و از جمله روابط با جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد.

وی گفت: ایران و عراق با عوامل مشترک فرهنگی و دینی بسیار و منافع مشترک و چند جانبه با هم پیوند دارند و ما تاکید داریم روابط خود را با همسایه مان ایران گسترش دهیم.

صالح همچنین با اشاره به پیشرفت روابط عراق با کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس و ترکیه، بر تقویت آن تاکید کرد.

رییس‌جمهوری عراق همچنین طرح انضمام دره رود اردن به خاک رژیم صهیونیستی را نقض آشکار قوانین بین‌المللی دانست.

برهم صالح بار دیگر و این‌بار از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل، طرح پیشنهادی خود و دولت عراق را که نخستین‌بار در سفر به تهران مطرح کرد، مبنی بر تشکیل یک ساختار سیاسی، امنیتی و اقتصادی مشترک میان کشورهای همسایه جهت کمک به امنیت و اقتصاد کشورها و رفع مشکلات مردم را تشریح کرد.

رییس‌جمهوری عراق گفت: وضعیت منطقه خطرناک است و ما خواستار تلاش برای آرام شدن اوضاع و همکاری براساس نقاط مشترک میان کشورها هستیم.

صالح افزود: عراق نمی‌خواهد صحنه تعدی به کشورهای همسایه یا میدان تسویه حساب‌های بین‌المللی و منطقه‌ای باشد بلکه تلاش می‌کند به‌جای آن یک طرف قطب بندی‌ها باشد، پلی باشد برای تفاهم میان برادران و همسایگانش، امری که مصلحت منطقه در آن نهفته است.

وی گفت: برقراری ثبات در عراق برای کل منطقه اهمیت دارد و ما نباید این موضوع را کم اهمیت بشماریم.

صالح گفت: عراقی‌ها تجربه تلخ 40 سال انواع جنگ‌ها و تروریسم و قتل و ویرانی و سلاح شیمیایی را پشت سر گذاشته‌اند و امروز نیز نیازمند همبستگی کشورهای جهان برای غلبه بر تروریسم سازمان یافته هستیم.  رییس‌جمهوری عراق، با اشاره به تداوم مبارزه این کشور با تروریسم، افکار افراطی و همچنین فساد گفت که این دو پدیده دو روی یک سکه هستند و ازبین بردن فساد موجب از بین رفتن تروریسم هم می‌شود. صالح در بخش دیگری از سخنانش خواستار تلاش جدی و کمک به احقاق حق مردم فلسطین شد و همچنین بر ضرورت گفت‌وگوی فراگیر برای حل بحران در یمن تاکید کرد.

وی گفت: هسته‌های تروریسم هنوز فعال هستند و تداوم تنش و درگیری‌ها در منطقه زمینه بازگشت تروریسم را فراهم می‌کند.

رییس‌جمهوری عراق ابراز داشت: منطقه خاورمیانه از درگیری‌ها و جنگ‌های پی در پی رنج می‌برد و همه ما وظیفه داریم بر رهایی از این جنگ ‌ها و ویرانی با یکدیگر متحد شویم.

صالح افزود: درگیری‌ها در سوریه همچنان زمینه ساز ایجاد پناه گاه‌های امن برای تروریست‌هاست و خطری برای منطقه به شمار می‌رود.

وی همچنین ضربه به امنیت خلیج فارس و عربستان سعودی را خطرناک توصیف کرد و گفت: این امر تبعات خطرناکی بر همه کشورها دارد و باید آن را مدیریت کرد چرا که نیاز به جنگ جدیدی در منطقه نیست و موضع ثابت عراق نیز تکیه بر زبان گفت‌وگو به‌جای زبان اشغال و تنش آفرینی است و ما نگران تنش جاری در خلیج فارس هستیم.

وی در بخش پایانی سخنرانی خود همچنین به دو زبان عربی و کردی، پیام تقدیری از خانواده‌های شهدا و قربانیان جنگ با تروریسم در کشورش قرائت کرد.

کوبا: ترامپ به‌دنبال منحرف کردن افکار عمومی

وزیر خارجه کوبا روز چهارشنبه ضمن انتقاد از سخنرانی دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که رییس‌جمهوری امریکا تلاش می‌کند توجه جامعه جهانی و جامعه امریکا را از مشکلات فراوان داخلی‌اش منحرف کند.

به گزارش خبرگزاری پرنسالاتینا، برونو رودریگز خاطرنشان کرد که سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان مملو از تهمت و محتوای بی‌ارزش بود.

رودریگز در گفت‌وگو با شبکه تله سور ونزوئلا خاطرنشان کرد که این سخنرانی مملو از تهدید کشورهای مختلف از جمله کشورهای امریکای جنوبی و سراسر دروغ بود.

وزیر خارجه کوبا افزود: ترامپ سخنران دروغگویی است. اتهاماتی که وی مطرح می‌کند کذب هستند که هیچ‌کس آنها را باور نمی‌کند. رییس‌جمهوری امریکا تلاش می‌کند امریکایی‌ها را از سوسیالیسم بترساند.

رودریگز در ادامه به تلاش برخی قانونگذاران امریکایی برای محاکمه سیاسی ترامپ اشاره کرد که از دیدگاه وی مساله‌ای جدی است.

وزیر خارجه کوبا عنوان کرد: ترامپ با کشورهایی که در برابر فشارهای واشنگتن تسلیم نمی‌شوند و الگوی دموکراسی امریکایی را رد می‌کنند از جمله ایران، کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا، خصومت دارد.

این اظهارات وزیر خارجه کوبا در حالی مطرح شد که دونالد ترامپ طی سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل اتهامات بی‌پایه و اساسی را علیه برخی کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.

 

ارسال نظر