آرامش بازارها، آرامش قبل از توفان نیست

۱۳۹۸/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۷۲۹
آرامش بازارها، آرامش قبل از توفان نیست

سخنگوی دولت مطرح کرد:  برجام با تغییراتی جزئی می‌تواند تداوم داشته باشد

گروه ایران|

در غیاب رییس‌جمهوری اعضای کابینه دوازدهم در سومین روز از پاییز 98 در حیاط پاستور به پرسش‌های مطرح شده از سوی خبرنگاران پاسخ گفتند. پرسش‌هایی که دامنه وسیعی از آنها را موضوع مذاکرات برجامی رییس‌جمهوری در نیویورک از یک طرف و تاثیر آن بر اقتصاد و معیشت ایرانیان تشکیل می‌دادند.

تاکید بر عمل به وظایف برجامی اروپا و طرح‌های حمایتی وزارت اقتصاد از بنگاه‌های اقتصادی بخشی از پرسش‌هایی بود که در جلسه دیروز مطرح شدند؛ ضمن اینکه وزیر ارشاد هم با حضور در حیاط پاستور به حاشیه‌هایی که در خصوص تهیه و تولید سریالی با موضوع شمس تبریزی ایجاد شده بود؛ واکنش نشان داد و موضع دولت در این زمینه را تشریح کرد. اما در غیاب رییس‌جمهوری و رییس دفترش این ربیعی سخنگوی دولت بود که با حضور در میان خبرنگاران با اشاره به اینکه پیغام و پسغام زیادی برای انجام دیدار روحانی وترامپ رسیده است اظهار کرد: ‌ما منافع ملی خود را به خاطر فضای داخلی امریکا هدر نمی‌دهیم.»ربیعی که در حیاط دولت در مورد «تغییرات جزئی در دل برجام» صحبت کرده بود؛ دقایقی بعد از پایان نشست ناچار شد با انتشار بیانیه‌ای توضیحاتی را در خصوص اظهاراتش مطرح کند. دفتر سخنگوی دولت ساعت 16و34دقیقه اعلام کرد که منظور علی ربیعی از طرح پیشنهادی مبنی بر تغییرات جزئی در دل برجام ناظر به تصویب زودتر پروتکل الحاقی در مجلس شورای اسلامی از سوی ایران است که در برجام سال 2023 تعیین شده، به شرط آنکه امریکا هم برجام را به همراه لغو کلیه تحریم‌ها در کنگره به تصویب برساند.

ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر دلیل فشار زیاد بر روحانی برای دیدار با ترامپ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، اظهار کرد: ما با دست پر برای امنیت منطقه در سازمان ملل حضور پیدا کرده‌ایم و ملاقات‌های خوبی هم با سران برخی کشورها داشته‌ایم. من معتقدم ترامپ داشت حربه صلح را می‌دزدید.

وی ادامه داد: پیغام و پسغام خیلی زیادی از سوی کشورهای مختلف حتی کشورهای منطقه و آسیا رسیده است که من نمی‌خواهم نام آنها را ببرم ولی ما حاضر نیستیم به خاطر فضای داخلی امریکا منافع خودمان را هدر دهیم. تا ترامپ در داخل امریکا بگوید هر چه من گفتم عمل شده است. اگر آنها همین امروز تحریم‌ها را متوقف کنند و به شرایط معاهده بازگردند فرصت برای مذاکره در قالب 1+5 فراهم می‌شود و چیزی غیر از این هم اتفاق نمی‌افتد.

وی درباره حمله به دولت به بهانه حضور در مقر سازمان ملل و مذاکره با کشورهای اروپایی اظهار کرد: دیروز دیدم آقایی بحث می‌کرد که برجام مرد و از برجام چه می‌خواهید؟ ما دلمان می‌خواهد حرف‌های همه شنیده شود ولی آنچه ما دنبال می‌کنیم برای امروز و آینده ایران است و نمی‌خواهیم افراد غیرمسوول به ما حمله کرده و ما عقب‌نشینی کنیم باید در برابر نسل‌های آینده پاسخگو باشیم. کاری که ما دنبال می‌کنیم براساس اتفاق نظر داخلی است و اگر آنها به برجام بازگردند ملت ما پیروز شده است و اگر بازنگردند، از قبل تنها‌تر می‌شوند. من از همه رسانه‌ها و کسانی که می‌نویسند و صحبت می‌کنند می‌خواهم که منصفانه صحبت کرده و به کسانی که در خط مقدم ایستاده‌اند، فشار وارد نکنند.

  حاشیه‌های زمین خواری در مکران

خبرنگار تعادل اما از سخنگوی دولت درباره موضوع وقوع زمین‌خواری در سواحل مکران پرسش خود را مطرح کرد که ربیعی در پاسخ به آن خاطرنشان کرد: با وزیر کشاورزی صحبت کردم و مشخص شد اصلا موضوع زمین‌خواری نیست. من علاوه بر رسانه‌ها از مسوولان هم می‌خواهم که التهاب آفرینی نکنند. درباره این فرد باید بگویم زمین به او واگذار نشده، بلکه زمین به او اجاره داده شده است. آن‌طوری که حجتی به من گفت، حدود 100 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و صادرات میگو در حال انجام است و زمین هم به دولت تعلق دارد و اشتغال زیادی هم ایجاد شده است.

ربیعی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر «تعادل» درباره پیگیری‌های دولت برای حل مشکلات کارگران هپکو افزود: شریعتمداری مذاکرات مفصلی داشته و قرار شد برای پرداخت حقوق کارگران بازداشتی اتفاقی رخ ندهد. قرار شد برای واحدهای مساله‌دار، کمیته‌های مشخصی تشکیل شود تا امنیت شغلی کارگران به خطر نیفتد. واگذاری هپکو لغو خواهد شد. به بانک ملی هم دستور داده شده تا مشکلات جاری هپکو را حل کند من امیدوار هستم تا کارگری که برای معیشت خود فریاد می‌زند را در زندان نبینیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره پاسخ دولت به حذف یارانه‌ ثروتمندان و اعتراض‌های انجام شده در این زمینه گفت: اعتراض در برخی استان‌ها وجود نداشته و در برخی استان‌ها اعتراض کمی صورت گرفته ولی اشتباهی در سایت هدفمندی یارانه‌ها رخ داده است که پیامک برای افراد ارسال نشده بود که بلافاصله ارسال شد و بیشتر اعتراض‌ها مربوط به این افراد بود. دقت در بررسی برای حذف یارانه بیشتر شده و خطای کمی انجام شده است. برای بار سوم می‌گویم که یارانه ثروتمندان قطع می‌شود نه یارانه طبقه متوسط. قطع یارانه شامل بیش از 200هزار خانواده نخواهد بود.

  بازار ارز آرامش قبل از توفان نیست

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه اکنون تقریبا همه مبادلات مالی ما با روسیه از طریق پول ملی دو کشور است، گفت: حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مبادلات با ترکیه نیز با پول ملی انجام می‌شود.

عبدالناصر همتی در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره مبادلات بانکی و تجاری ایران با ترکیه و روسیه از طریق پول‌های ملی، اظهار کرد: اکنون با این کشورها با دلار تعامل تجاری نداریم. اگر برخی مواقع نیز از یورو نام می‌بریم، در واقع یورو را به عنوان مبنای تبدیل در نظر گرفته‌ایم تا اگر پول ملی دو کشور افت و خیز داشته باشد، طرف مقابل ضرر نکند.

وی ادامه داد: ما با روسیه با روبل و با ترکیه با لیر در حال مبادله هستیم و این روند به تدریج دلار را از چرخه مبادلات حذف می‌کند. بسیاری از کشورها اکنون تمایل دارند که با پول ملی خود مبادله تجاری کنند تا امریکا بر روند مبادلاتشان نظارت نداشته باشد. اکنون تقریبا همه مبادلات مالی ما با روسیه از طریق پول ملی است، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مبادلات با ترکیه نیز با پول ملی انجام می‌شود و بقیه آن نیز با یورو در حال انجام است.

همتی همچنین درباره تاثیر تحریم مجدد بانک مرکزی توسط دولت امریکا، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی را تحت عنوان یک سرفصل دیگر تحریم کرده‌اند که البته این اقدامات از نظر ما تبلیغاتی است. البته واقعیت این است که مشکلات جدی برای ما از نظر روابط بانکی ایجاد کرده اما ما راه‌های دیگری را برای اجرای کارهای خود یافته‌ایم. ما دنبال دور زدن تحریم نیستیم، اکنون در حال انجام تجارت بدون تحریم هستیم.

رییس کل بانک مرکزی درباره این ادعا اکه ثبات نرخ دلار در هفته‌های اخیر آرامش قبل توفان است، گفت: کنترل کامل بر بازار ارز برقرار است. روند صادرات غیرنفتی ادامه دارد و عرضه مداوم ارز در نیما در حال انجام است. ادعای آرامش قبل از توفان که مطرح شده فقط باعث خالی کردن دل مردم می‌شود. اکنون روند خوبی حاکم شده و در آینده بهتر نیز می‌شود. هدف ما تامین ارز مورد نیاز کالاهای ضروری است.

همتی با بیان اینکه برخی می‌گویند که بانک مرکزی تقاضاهای ارزی را محدود کرده است، افزود: در شرایط جنگ اقتصادی و فشارهای سنگین اقتصادی، دنبال محدود کردن مصرف ارز در بخش‌های غیرضروری بوده‌ایم. اکنون کنترل کامل بر بازار داریم و نگرانی از این بابت نداریم و در آینده این ثبات ادامه می‌یابد.

  کالاهایی که در گمرکات هستند «رسوب» تلقی نمی‌شوند

چهره دیگر اقتصادی که دیروز برای پاسخگویی به پرسش‌ها راهی حیاط دولت شد؛ دژپسندبود؛ وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره وضعیت رسیدگی به کالاهای رسوب شده در گمرکات با تاکید بر اینکه کالاهایی که در گمرکات هستند و اظهارنامه گمرکی ندارند، «رسوب» تلقی نمی‌شوند، خاطرنشان کرد: درباره کالاهایی که اظهارنامه گمرکی برای آنها پر شده باشد، به آن معنا رسوبی در گمرکات وجود ندارد.

فرهاد دژپسند با اشاره به اقدامات این وزارت‌خانه در زمینه حمایت از بنگاه‌های اقتصادی اظهار کرد: مجموعه تلاش‌های این وزارتخانه به این سمت می‌رود که بنگاه‌های اقتصادی از نظر تامین مالی دچار مشکل نشوند؛ در این زمینه وزارت اقتصاد به عنوان رییس مجمع بانک‌ها، مقرر کرده تا همه طرح‌هایی که در آستانه بهره‌برداری قرار دارند، برای اعطای تسهیلات تکمیلی در اولویت قرار گیرند.

وی با تاکید بر اهمیت تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی گفت: در بازار بورس در حال روان‌سازی و تسهیل قوانین و مقررات به گونه‌ای هستیم تا بنگاه‌های بیشتری برای تامین مالی از ظرفیت این بازار استفاده کنند و از این طریق از نظر تامین مالی به بنگاه‌های تولیدی کمک شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت رسیدگی به کالاهای رسوب شده در گمرکات  خاطرنشان کرد: درباره کالاهایی که اظهارنامه گمرکی برای آنها پر شده باشد، به آن معنا رسوبی در گمرکات وجود ندارد.

وی افزود: بحثی که امروز وجوددارد درباره واردکنندگانی است که در مهلت مقرر کار ترخیص کالاهای خود را انجام نداده اند؛ این کالاها شامل حدود یک هزار خودرو می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین درباره کالاهایی که اظهارنامه گمرکی ندارند، گفت: کالاهای گروه چهار که واردات آنها ممنوع بوده، کالاهایی که ثبت سفارشی نشده و همچنین کالاهایی که منشأ ارزی آنها تامین نشده از جمله کالاهایی هستند که همچنان در پایانه‌های باری و گمرکات قرار دارند؛ بنابراین اظهارنامه گمرکی برای آنها پرنشده و بر این اساس کلمه رسوب به آنها اطلاق نمی‌شود.

 

 

 

 

ارسال نظر