روال اداری آزادی نفتکش انگلیسی طی شده است

۱۳۹۸/۰۷/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۵۴۸
روال اداری آزادی نفتکش انگلیسی طی شده است

گروه ایران|

همزمان با سفر رییس‌جمهوری به نیویورک، سخنگوی دولت در نشست هفتگی‌اش با خبرنگاران، برنامه‌های رییس‌جمهوری در این سفر را تشریح کرد؛ سفری که به گفته ربیعی، به دلیل رفتار غیرمحترمانه طرف امریکایی، رییس‌جمهوری تصمیم داشت آن را لغو کند، اما به دلیل استیفای حقوق ملت و منافع کشور در نهایت انجام این سفر در دستور کار قرار گرفت؛ نکته قابل توجه در صحبت‌های ربیعی مربوط به توییتی بود که خبرنگار سی‌ان‌ان در خصوص آمادگی ایران برای استمرار گفت‌وگوها با همه طرف‌ها در صورت بازگشت به برجام منتشر کرده بود؛ ربیعی در این زمینه اعلام کرد همان طور که رییس‌جمهوری و وزیر خارجه کشورمان اعلام کرده‌اند ایران آماده است تا تعهدات خود ذیل برجام را از سر بگیرد، مشروط بر آنکه طرف امریکایی نیز تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را به وضعیت سابق بازگرداند.  ربیعی که با اصرار خبرنگاران مبنی بر طرح شفاف‌تر موضوع و اینکه آیا برنامه‌ای برای ملاقات احتمالی ترامپ و روحانی در نیویورک تدارک دیده شده است؟مواجه شد، گفت: توضیحات لازم را دادم. باز هم تکرار می‌کنم در صورت بازگشت طرف مقابل به تعهدات برجامی، ایران آماده است تا شرایط را به وضعیت مورد توافق بازگرداند.

سخنگوی دولت در ادامه اظهاراتش گفت: کارهای حقوقی و روال اداری آزادی نفتکش انگلیسی انجام شده است اما اطلاعی از زمان آزادی آن ندارم ولی می‌دانم که به زودی این کشتی از توقیف خارج می‌شود.علی ربیعی در نشست خبری خود با اشاره به فرارسیدن هفته دفاع مقدس تاکید کرد: امروز هم دولت در حال دفاع است. دولت دفاع مقدس خود را در دو جبهه دنبال می‌کند. از یک سو دفاع در برابر اقدامات خصمانه امریکا برای کوچک کردن این کشور که با وقاحت آن را بیان می‌کند در دستور کار دولت است و از سمت دیگر دفاع از معیشت و زندگی مردم و کارگران را دولت دنبال می‌کند.

   تردید برای سفر به نیویورک

ربیعی با اشاره به سفر روحانی به نیویورک گفت: روحانی برای سفر به نیویورک تردید داشت و این موضوع را در جلسات مختلف بیان کرد ولی آنچه مسلم است، این است که این سفر برای احقاق حقوق ملت ایران انجام شد. روحانی در این سفر با سران ۱۳ کشور دیدار خواهد کرد. رفتارهای امریکا که برخلاف هنجارهای بین‌المللی بود، این سفر را با مشکلاتی مواجه کرد ولی این سفر صدای ایران را دوباره به گوش جهان خواهد رساند و منافع اقتصادی و سیاسی تهران پیگیری خواهد شد.

سخنگوی دولت همچنین درباره طرح ایران برای صلح در منطقه نیز بیان کرد: هدف اصلی این طرح‌ها حل مشکلات این منطقه، بازگشت ثبات و آرامش برای همه دنیا و منطقه است. جدیت و اصرار ما در حفظ و احترام به امنیت منطقه نشان داده خواهد شد.

   گاهی به شکل غیرمنصفانه‌ای دولت را به القابی نظیر سازشکار محکوم می‌کنند

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش «تعادل» در خصوص وعده رییس‌جمهوری در ایام انتخابات در خصوص حل مشکل تحریم‌های اقتصادی و تداوم الگوی برجام در بخش‌های دیگر و اینکه دولت از چه طریقی قصد دارد این وعده‌ها را محقق کند؟ گفت: واقعیت آن است که آقای رییس‌جمهوری کاملا به وعده‌های خود با ملت وفادار است. البته این ویژگی کشور ماست که افراد و جریانات مختلف در مورد موضوعات اساسی کشور اظهارنظر آزادانه می‌کنند و این تنوع در دیدگاه‌ها خوب است؛ اما گاهی اوقات به شکل غیرمنصفانه‌ای دراین خصوص قضاوت‌هایی صورت می‌گیرد و اظهارنظرهایی می‌شود که با واقعیت فاصله دارد. این افراد و جریانات برای حاشیه‌سازی، دولت را به القابی نظیر سازشکار محکوم می‌کنند.  ربیعی در ادامه افزود: باید توجه داشت که امروز در فضای افکار عمومی بین‌المللی کسی ایران را مقصر نمی‌داند ولی پدیده‌ای مانند ترامپ نه‌تنها برای ایران بلکه برای جهان غیرقابل پیش‌بینی بود ولی امروز ایران همچنان پیگیر برنامه‌های خود است. ربیعی یادآور شد: ایران برای ایجاد صلح در منطقه با طرحی به سازمان ملل می‌رود. برخی کشورهای منطقه تمایل دارند در رابطه با ایران از افراطی‌گری دوری کنند و در آینده فضا برای این اقدام بیشتر فراهم خواهد شد. ربیعی در واکنش به توییت امروز خبرنگار ارشد CNN درباره شرایط مذاکره ایران و امریکا بیان کرد: اگر امریکا آماده متوقف کردن تحریم‌ها و بازگشت به شرایط هسته‌ای باشد، راه برای اقداماتی نظیر گفت‌وگو باز خواهد شد ولی اول باید این اقدامات را انجام خواهد داد.

سخنگوی دولت بیان کرد: هیچ تعارضی در دیدگاه‌های مختلف داخل کشور نیز در این زمینه وجود ندارد و اظهارات ظریف در چارچوب مشخص است.

   ارتقای مدارس دولتی مهم‌ترین برنامه دولت است

سخنگوی دولت درباره خرید و فروش کرسی‌های دانشگاه و ماجرای فردی که بدون کنکور در دانشکده دندان پزشکی حاضر می‌شده نیز بیان کرد: اولا به هیچ شکلی از طریق سازمان سنجش کسی وارد دانشگاه نشده و اتفاقات رخ داده از طریق این سازمان و کنکور نبوده است. این دختر خانم که موضوعش اخیرا مطرح شد، نه لیست نمره داشته و نه امتحان داده و نه هیچ چیز دیگری. موضوع در حقیقت سوءاستفاده شرکت کنکوری برای تبلیغات خودش است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: آنچه که رخ داده با ۵، ۶ دختر دوست بوده در کلاس‌ها می‌نشسته است و به استادان می‌گفته اسم من در لیست نیست و اسم مرا اضافه کنید تا حذف و اضافه اسم می‌آید و از این طریق در دو، سه تا لیست اسم خود را اضافه کرده ولی به هیچ عنوان نه امتحان داده و نه جایی رفته است.

ربیعی گفت: برخی از شرکت‌های کنکور از این موضوع به عنوان یک شو استفاده کردند و حتی در جاهایی از او مصاحبه گرفته و پخش کردند و در حقیقت سوءاستفاده شرکت کنکوری برای تبلیغ خودش بوده که این اتفاق رخ داده است.

   ایران به دنبال جذب  سرمایه‌های خارجی است

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش خبرنگار اسپوتنیک روسیه در خصوص سرمایه‌گذاری ۴۰۰میلیارد دلاری چین در اقتصاد ایران و چگونگی بازگرداندن سود حاصل از آن به چین بیان کرد: ایران خواهان گسترش رابطه با آنهاست ولی ایران به دنبال توافقات استراتژیک بلندمدت ۲۵ ساله با کشورهای مهم جهان است و از هر سرمایه‌گذاری خارجی در کشور حمایت می‌کند ولی امتیاز خاصی برای برخی افراد قائل نیستیم. عدد قطعی و رسمی در این توافقات هنوز وجود ندارد و موضوع در سطح کارشناسی است و آنچه بیان شد، پیش‌بینی از آینده روابط ایران و چین بود. ایران تسلیم جوسازی‌ها نخواهد شد و از تمام کشورهایی که در دوران تحریم کنار ایران است، متشکریم. ربیعی درباره اعتراض کارگران هپکو به عدم پرداخت مطالباتشان نیز اظهار کرد: مشکل امروز هپکو، مشکل تولید آن است چون خریداران کم شده‌اند ضمن اینکه تکنولوژی آن نیز باید نوسازی شود اما مساله دوم نوع خصوصی‌سازی‌هاست. افرادی که مدیریت این نهاد را برعهده گرفتند، نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند بنابراین خصوصی‌سازی صورت گرفته، خصوصی‌سازی ناسالمی نبود ولی افراد نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند هرچند که می‌شد درباره صلاحیت افراد بیشتر بررسی شود. وی افزود: یکی از بانک‌ها مکلف شد حقوق عقب‌مانده کارگران را پرداخت کند بنابراین کنسرسیومی بنابر توصیه روحانی تشکیل شد که می‌تواند تولیداتی داشته باشد که مورد نیاز است. با ورود این کنسرسیوم هم تولید تضمین می‌شود و هم آرامشی در این شرکت ایجاد خواهد شد .

ربیعی بیان کرد: دولت درباره خصوصی‌سازی دقت بسیار زیادی دارد ولی هر خصوصی‌سازی پر از حرف و حدیث است و دقیقا به همین دلیل در جلسه اخیر سران قوا، این موضوع مطرح شد. خصوصی‌سازی و کوچک کردن دولت استراتژی صحیحی است ولی شیوه آن حرف و حدیث‌هایی دارد اما من یقین دارم سازمان خصوصی‌سازی دقت لازم را خواهد داشت.

   ایران با روسیه سوییفت‌ دوطرفه  ایجاد کرده است

ربیعی درباره همکاری‌های ایران و سایر کشورها برای مبادله بدون دلار نیز بیان کرد: ایران با روس‌ها خوب پیش‌رفته است و سوییفت‌های دوطرفه را ایجاد کرده است. ایران می‌تواند نفت بدهد در برابر کالا و هم می‌تواند صادرات در برابر واردات داشته باشد و هم اینکه می‌توانیم مبادلات بدون استفاده از دلار را برنامه‌ریزی کنیم. وی ادامه داد: این سیاست ایران است و شاید در ادامه و بدون تحریم‌ها نیز این سیاست ادامه پیدا کند. ربیعی همچنین درباره حواشی مطرح شده درباره موضوع حذف یارانه‌ها خاطرنشان کرد: موضوع حذف یارانه معطوف به کسانی خواهد شد که پردرآمد هستند و شامل مابقی ایرانیان نخواهد شد.

 

 

ارسال نظر