استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای شناسایی مفاسد

۱۳۹۸/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۳۶۸
استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای شناسایی مفاسد

گروه ایران|

«استفاده از ظرفیت‌های مردمی و تکنولوژی‌های روز برای مقابله با مفاسد اقتصادی»بخشی از مهم‌ترین راهکارهایی است که معاون دستگاه قضا در آیین تکریم و معارفه رییس سازمان بازرسی استفاده از آن را برای مقابله با مفاسد اقتصادی ضروری می‌داند. گزاره‌هایی که ترکیب آنها با هم با توجه به گسترش سامانه‌های ارتباطی در فضای عمومی جامعه می‌تواند فرآیند مقابله با فساد را سرعت بیشتری ببخشد.  در کنار این موارد اژه‌ای با اشاره به این واقعیت که دشمن بعد از ناکامی در عرصه‌های مختلف تصور می‌کند که از طریق مشکلات اقتصادی و معیشتی می‌تواند به نظام آسیب برساند، مفاسد اقتصادی را مهم‌ترین روزنه‌ای دانست که دشمن از طریق آن به‌دنبال ضربه زدن به کشور است. موضوعی که از منظر معاون اول دستگاه قضا مقابله با آن مهم‌ترین راهبرد برای بهبود شاخص‌های اقتصادی و شکست تلاش‌های دشمنان است. به گزارش میزان،  معاون اول قوه قضاییه در این مراسم ضمن تسلیت ایام عزاداری امام حسین(ع) و گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: دشمن به زعم باطل خودش یک راه برایش باقی مانده است که آنچنان فشار اقتصادی را بر مردم زیاد و صبر و توان مردم را لبریز کند تا از ناحیه فشار اقتصادی و فشار بر معیشت مردم، آنها را به ستوه بیاورد تا دست از استقامت و حمایت از نظام و ارزش‌های خود بردارند.

اژه‌ای در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اصل ۱۷۴ قانون اساسی که اساس سازمان بازرسی کل کشور است و مبتنی بر وظایفی است که قانون اساسی به قوه قضاییه داده است، بیان داشت: در این اصل بر وظایف سازمان بازرسی دایر بر نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین تصریح شده است. بر این اساس سازمان بازرسی کل کشور با آن توسعه وسیعی که برای آن پیش‌بینی شده، می‌تواند برای حسن اجرای امور دخالت کند و ماموریت داشته باشد.

 وی ادامه داد: در مهرماه سال ۶۰، اولین قانون در خصوص سازمان بازرسی کل کشور و تشکیلات آن نوشته شد. از آن تاریخ تاکنون، این قانون سه بار اصلاح شده است؛ یک‌بار در سال ۷۵، یک بار در سال ۸۷ و آخرین آن در سال ۹۳.  معاون اول دستگاه قضا بیان داشت: بر این اساس سازمان بازرسی کل کشور اختیارات قابل توجهی پیدا کرده؛ ازجمله در جهت به‌کارگیری نیرو‌های انسانی اختیارات خوبی دارد و به خیلی جا‌ها اجازه نمی‌دهند از بازنشسته‌ها استفاده کنند؛ اما به اینجا اجازه می‌دهند. از لحاظ بودجه‌ای نسبتا در طول سالیان مختلف و همین الان هم شرایطش به نسبت خوب است و از سایر اختیارات خوبی هم برخوردار است.

   نبرد در میدان اقتصاد

محسنی اژه‌ای افزود: امروز، میدان جنگ، میدان اقتصادی است و دشمن به این موضوع اتکا کرده و امید بسته و به زعم خودش هر روز فشار را زیادتر می‌کند و بانک‌های دولتی، خصوصی، بانک مرکزی وهمچنین افراد و شرکت‌ها را تحریم می‌کند و امریکا مستقیما به این کشور و آن کشور فرستاده می‌فرستد و آنها را تحت فشار قرار می‌دهد. این فرستاده سراغ بانک‌ها و اشخاص و شرکت‌ها می‌رود و می‌پرسد چه چیزی از ایران می‌خواهی بخری و چه چیزی می‌خواهی بفروشی.

وی ادامه داد: متاسفانه بعضی از افراد در داخل هم آگاهانه یا ناآگاهانه درهمان خواست دشمن در مسائل معیشت مردم و مسائل اقتصادی عمل می‌کنند و در این شرایط باید ببینیم سازمان بازرسی چه نقشی را می‌تواند ایفا کند؟ معاون اول دستگاه قضا یادآور شد: امروز برای مقابله با این جنگ اقتصادی دشمن به راهکار‌ها و برنامه‌های عملیاتی برای اجرای راهبرد‌ها نیاز داریم. ما نمی‌توانیم در زمان جنگ مثل غیر زمان جنگ عمل کنیم و تصمیم بگیریم و مسائل اداری را اداره کنیم. زمان جنگ است و قانون جنگ باید در موردش اجرا و تصمیم زمان جنگی باید برای آن گرفته شود. اژه‌ای اظهار کرد: امروز یکی از مواردی که سازمان بازرسی کل کشور می‌تواند در آن نقش بزرگی ایفا کند، این است که بتوانیم در این جنگ اقتصادی که دشمن تحمیل کرده، هرچه بیشتر توان تولید داخلی و کیفیت و کمیت را بالاتر ببریم و نه تنها اتکای ما به نفت کم شود، بلکه از شرایطی که دشمن به وجود آورده است، استفاده کرده و در بسیاری از امور خودکفا شویم. وی بیان داشت: باید بررسی شود که چه‌کار کنیم که به تولیدکنندگان در بخش کشاورزی، صنعت و خدمات بیشتر بتوانیم کمک کنیم. امروز باید ببینیم چگونه به مدیرمان یاد دهیم که اگر اشکال و نقصی در قانون هست، ما هم به کمک شما می‌آییم تا متناسب با وضعیت الان تصمیم بگیریم. اگر مدیری راه را بلد نیست، شما که اشراف دارید و اطلاعات دارید و از مسائل مشابه در کل کشور مطلع هستید، باید ببینید چگونه می‌‎توانید این مدیر را راهنمایی کنید تا بهتر بتواند خدمت رسانی کند و اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، دشمن را در این مرحله عقب خواهیم برد.

وی ادامه داد: بخش دوم مبارزه با کسانی است که در این شرایط که دشمن فشار آورده است تا به‌زعم باطل خودش صبر مردم را لبریز کند و به ستوه درآورد، آگاهانه یا ناآگاهانه کمک به دشمن کنند. باید به سرعت و به موقع و قاطع و بدون تبعیض به این موارد رسیدگی کنیم و اگر این کار را انجام ندهیم دشمن موفق می‌شود. چه بسا ممکن است افرادی در داخل باشند و بعضی آگاهانه و بعضی ناآگاهانه برای تکاثر ثروت به اقداماتی دست بزنند که اینجا باید برای شناسایی و رسیدگی با سرعت و قاطعیت و بدون تبعیض برنامه داشته باشیم.

   برخورد پایدار با فساد

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: کافی نیست که فساد را کشف کنیم؛ بلکه بعد از کشف فساد مهم این است که با چه برنامه‌ای و چگونه می‌خواهیم با آن را برخورد کنیم. نکند نحوه برخورد ما خودش زیانی داشته باشد که از آن فساد هم زیانش کمتر نباشد. بعد از اینکه فساد را کشف کردیم یا مفسدان را در مرحله اول شناختیم، مرحله بعد آن این است که فکر کنیم چگونه با فساد و مفسد مبارزه کرد و اگر امروز این قسمت را تدبیر نکنیم چه بسا به تولید داخلی لطمه بزنیم و به سرمایه‌گذاری و فعالان اقتصادی خدشه‌ای وارد کنیم. پس اینجا لازم است بعد از این قضیه چگونگی و به‌موقع بودن را تدبیر کنیم و اگر به موقع وارد نشویم، کار از کار می‌گذرد. محسنی‌اژه‌ای افزود: دی ماه ۹۶ بود که دشمن گفت نمی‌گذارم مردم دهه فجرامسال را جشن بگیرند و بعد گفتند که نمی‌گذاریم از تابستان داغ سال ۹۷ عبور کنند. همزمان با آن چه اتفاقی افتاد؟ ده‌ها شرکت تعاونی غیرمجاز که پول‌های فراوانی از مردم گرفته بودند، یکدفعه با بیش از دو میلیون نفر سپرده گذار دچار مشکل شدند. معاون اول قوه قضاییه افزود: یک کار با استفاده از ساز و کار‌های پیش‌بینی شده در قانون اساسی اتفاق افتاد و به پیشنهاد قوه قضاییه و تصویب شورای سران سه قوه، تامین اعتبار لازم برای تسویه حساب سپرده‌گذاران انجام شد و بیش از ۹۸ درصد از آن مشکل حاد عبور کردیم و البته هنوز کار به‌صورت صددرصد تمام نشده است و اگر ما می‌خواستیم به طریق عادی در این قضیه کار کنیم، شاید شدنی نبود. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای گفت: بازرسی کل کشور بسیار نقش موثری می‌تواند داشته باشد و در فعالیت‌های خود از ساز و کار مردمی استفاده کند. معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: امروز با توجه به این فناوری‌های جدید و با این اختیاراتی که قانون به شما داده است، پیدا کردن بر امور میسر می‌شود؛ لذا از ظرفیت مردمی و این فناوری جدید بیشترین استفاده را برای شناسایی مفاسد انجام دهید.

وی افزود: هر قانونی که نوشته می‌شود یک ذی نفع‌هایی دارد و بهترین کسانی که می‌توانند به ما بگویند که این قانون درست نوشته شده است یا خیر همین ذی‌نفع‌ها هستند. بعد از اینکه مطلع شدیم که آیا جریان امور صحیح دارد انجام می‌شود و قوانین صحیح اجرا می‌شود، باید ببینیم اگر آنجایی که اجرا نمی‌شود علت آن چیست؟ آیا واقعا قانون اشکال دارد یا امکانات کم یا مدیریت ضعیف است. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: ما باید مدیران‌مان را به وظایف‌شان و اختیارات بازرسی کل کشور آگاه کنیم و آنها احساس نکنند که ما در مقابل آنها هستیم؛ بلکه احساس کنند یار و یاور آنها هستیم. یک بخش مربوط به این است که قوانین و مقررات را مرتب به مدیران تفهیم کنیم. اگر شما وقت بگذارید و آموزش دهید و آنها را آشنا کنید، بدانید حتما به نفع شماست. در پایان این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان به عنوان رییس سازمان بازرسی کل کشور معرفی شد.


فساد  هر  اندازه  هم  که کم  باشد، باز هم  زیاد  است

رییس جدید سازمان بازرسی کل کشور می‌گوید: معتقد نیستیم فساد سیستمی است اما فساد هر اندازه هم که کم باشد، بازهم زیاد است و در کشوری که مردم پایه و اساس هستند، فساد قابل تحمل نیست. حسن درویشیان در مراسم معارفه خود گفت: پیشگیری یکی از راهبردهای جدید قوه قضاییه است و چون مدیران و کارکنان دولتی، سرمایه‌های کشور هستند و باید از آنها صیانت کرد، یکی از موارد صیانت، نظارت و پیشگیری است. یکی از اولویت‌های ما در سازمان بازرسی این است که مدیران ما وظیفه شان را در رابطه با نظارت به درستی انجام دهند و موضوع واحدهای نظارتی دستگاه‌های اجرایی بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد ، چراکه طبق قوانین مکلف به ارایه گزارش هستند.

 

 

ارسال نظر