ایران خواهان پرهیز از جنگ است

۱۳۹۸/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۲۸۰
ایران خواهان پرهیز از جنگ است

در دفاع از خاک خود تعلل نخواهیم کرد

گروه ایران|

«خواهان جنگ نیستیم اما در دفاع از خاک خود لحظه‌ای تعلل نخواهیم کرد.» این عبارات را شاید بتوان جان مایه کلامی دانست که وزیرخارجه ایران در فضای ملتهب منطقه با استفاده از آنها تلاش می‌کند تا تصویری از راهبرد ایران در مواجهه با عوامل بیرونی تنش‌زا ارایه کند؛ نوعی راهبرد دفاعی بازدارنده و فعال که به اعتقاد ظریف، ایران از طریق آن و در عین تاکید بر قدرت دفاعی بازدارنده، تلاش می‌کند گزاره‌های اثرگذار بر صلح در منطقه را از طریق گفت‌وگو و مذاکره عینیت بخشد. بر اساس این راهبرد مشخص است که وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با نیک پیتون والش خبرنگار سی‌ان‌ان مستقر در تهران به این نکته تاکید می‌کند که «ایران خواهان امنیت در منطقه است. ایران خواهان ثبات در منطقه است. ایران خواهان جنگ نیست. ایران خواهان پایان یافتن همه جنگ‌هاست.»اما در عین حال تذکر می‌دهد که« اگر حرکت اشتباهی از سوی دشمنان کشورمان رخ دهد؛ ایران آمادگی کافی برای دفاع از مردم و خاکش خواهد داشت و در این صورت منطقه درگیر یک جنگ تمام عیار خواهد شد.» زمانی که والش مجری سی‌ان‌ان این جمله ظریف را عبارت سنگین و سختی خطاب می‌کند؛ ظریف اشاره می‌کند که «بیانیه من در دفاع از کشورم بسیار جدی است.» وزیر امورخارجه کشورمان اما در ادامه تاکید می‌کند: «ایران خواهان پرهیز از جنگ و مایل به مذاکره با رقبای منطقه‌ای خود، یعنی عربستان و امارات متحده عربی است.»

  پاسخ قاطع ایران به هر نوع تجاوز و ماجراجویی

ظهر روز پنجشنبه بود که شبکه خبری«سی‌ان‌ان» گزارش داد که «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با این شبکه هشدار داده است که هرگونه اقدام نظامی امریکا یا عربستان سعودی علیه ایران، به «جنگی تمام‌عیار» منجر می‌شود که به کشته شدن تعداد زیادی از متجاوزان منجر می‌شود. رییس دستگاه دیپلماسی ایران با این حال گفته است: «بیانیه من در دفاع از کشورم بسیار جدی است. این بیانیه‌ای بسیار جدی است که ما نمی‌خواهیم وارد درگیری نظامی شویم.» ظریف با تأکید بر اینکه ایران برای دفاع از خود لحظه‌ای غفلت نمی‌کند، گفته است که اگر امریکا یا عربستان با ایران وارد درگیری نظامی شوند، کشته‌های بسیار زیادی خواهند داشت. وزیر امور خارجه در این مصاحبه به اتهام‌زنی امریکا علیه ایران در موضوع عملیات تلافی‌جویانه یمنی‌ها علیه تأسیسات نفتی عربستان سعودی اشاره کرده و گفته است که تهران در این اقدام نقشی نداشته و اکنون ارتش یمن مسوولیت این عملیات را بر عهده گرفته است. حمد جواد ظریف اظهار کرد: ایران خواهان پرهیز از جنگ و مایل به مذاکره با رقبای منطقه‌ای خود، یعنی عربستان و امارات متحده عربی است اما امکان بازگشت به میز مذاکره با امریکا به وجود نخواهد آمد مگر اینکه واشنگتن به‌طور کامل، آن‌گونه که در توافق هسته‌ای 2015 متعهد شده، تحریم‌ها را بردارد. وی با رد ادعاها مبنی بر نقش ایران در حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان گفت که حوثی‌های یمن ظرفیت‌های نظامی خود را افزایش داده و قادرند عملیات پیچیده‌ای همچون حمله به تاسیسات آرامکو را انجام دهند. من هیچ‌گونه اطمینانی از این موضوع ندارم؛ چراکه ما تنها بیانیه آنها را شنیدیم. من مطلعم که ما این کار را انجام ندادیم و می‌دانم که حوثی‌ها یک بیانیه منتشر و در آن اعلام کردند که حمله را انجام داده‌اند.

  اقدام نظامی علیه ایران به جنگی تمام‌عیار می‌انجامد

رییس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به این سوال که پیامدهای اقدام نظامی امریکا یا سعودی‌ها علیه ایران چه خواهد بود، تاکید کرد: یک جنگ تمام عیار. ظریف تصریح کرد: من یک بیانیه بسیار جدی درباره دفاع از کشور خودمان می‌دهم. من یک بیانیه بسیار جدی مبنی بر این می‌دهم که ما نمی‌خواهیم وارد درگیری نظامی شویم اما برای دفاع از خاک خود لحظه‌ای تامل نمی‌کنیم. هرگونه پاسخ نظامی به حملات اخیر (به عربستان) بر اساس دروغ و نیرنگ منجر به تلفات گسترده‌ای خواهد شد. او همچنین در پاسخ به سوالی درباره مذاکره بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که دولت امریکا سال گذشته به‌طور یک‌جانبه از آن خارج شد و تعهداتش را نقض کرد، اظهار داشت: این، توافقی است که ما با امریکا به آن دست یافتیم. چرا باید دوباره درباره آن مذاکره کنیم؟ چرا ما باید چیز دیگری (توافق) را آغاز کنیم که ممکن است دوباره یک سال و نیم دیگر بی‌اعتبار شود. این مقام ارشد ایران افزود: اگر آنها تحریم‌هایی را که به‌طور غیرقانونی مجددا وضع کردند، بردارند وضعیتی متفاوت خواهد بود. در آن صورت ما گفت‌وگو (با امریکا) را بررسی خواهیم کرد. ظریف تاکید کرد: آنها هرکاری قادر بودند را انجام دادند اما نتوانسته‌اند ما را به زانو دربیاورند. وی درباره استعفای چند ماه پیش خود از سمت وزیر امورخارجه گفت که این اقدام شخصی نبوده و زمانی که به‌طور عمومی به او اطمینان داده شده که هنوز خودش مسوول سیاست خارجی (کشور) است، استعفایش را پس گرفته است. این دیپلمات ایرانی که سال‌های زیادی را در امریکا به عنوان دانشجو و سپس نماینده ایران در سازمان ملل سپری کرده است، گفت که چندان برای امریکا دلتنگ نشده اما مشتاق روزهایی است که سیاست‌گذاری‌ها در آن منطقی باشد.

 

 

 

ارسال نظر