رشد سرمایه و تولید اقتصادی بدون نفت مثبت شد

۱۳۹۸/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۱۹۵

سخنگوی دولت با بیان اینکه در 3 ماهه نخست امسال رشد بخش کشاورزی به مثبت ۶.۵ درصد بوده است، گفت: این مساله از آن جهت بسیار خوب است که در سه ماهه آخر سال گذشته سه واحد منفی بوده و الان با رشد ۹.۵درصدی به ۶.۵ درصد رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، علی ربیعی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس گزارشی که هیات وزیران ارائه کرد، در سه ماهه اول رشد سرمایه و تولید اقتصادی بدون نفت مثبت شده است، رشد بخش کشاورزی مثبت ۶.۵ درصد بوده و این بسیار خوب است زیرا در سه ماهه آخر سال گذشته سه واحد منفی بوده و الان با رشد ۹.۵  درصدی به  ۶.۵ درصد رسیده است. وی افزود: صنعت و معدن هم از رشد منفی خارج شده و اکنون در حالت صفر است، و این که از رشد منفی ۹ واحدی در این حوزه، اکنون به صفر رسیده  این علامت بسیار خوبی در رشد اقتصادی بدون نفت است.

این در حالی است که رییس جمهور نیز روز گذشته با بیان اینکه آمار اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی در سه ماهه اول امسال نشان می‌دهد که در اقتصاد بدون نفت شاهد اولین حرکت رشد مثبت بوده‌ایم، گفت: «این بسیار حائز اهمیت است چرا که سال گذشته رشد منفی داشتیم و دشمنان فکر می‌کردند که امسال این روند منفی ادامه پیدا می‌کند و اینکه امروز شاهدیم در زمینه رشد اقتصادی اولین قدم مثبت را برداشتیم به معنای آن است که مسیر را درست انتخاب کرده‌ایم.» سخنگوی دولت همچنین در حاشیه  جلسه هیات دولت با بیان اینکه یارانه افرادی که در سال درآمد بالای میلیاردی دارند حذف می‌شود گفت: قطع یارانه‌ها شامل طبقات متوسط و پایین نمی‌شود.

علی ربیعی در حاشیه جلسه هیات دولت درباره آخرین تصمیمات برای قطع یارانه ثرونمندان اظهار کرد: یارانه حدود 700 الی 800 هزار نفر که درآمد بالای میلیاردی در سال دارند قطع می‌شود. برای شناسایی این افراد کار دقیقی انجام شده است و مجموعه‌ هزینه‌هایی که دارند و شاخص‌های همچون خودرو، مسکن و هزینه‌های خانوار مدنظر قرار گرفته است. وی ادامه داد: قطع یارانه‌ها قطعا شامل طبقات متوسط و پایین نمی‌شود و عدد 30 میلیون نفر مدنظر ما نیست. اجرای تصمیم مجلس به زمینه‌های اجتماعی نیاز دارد و الان زمینه برای قطع یارانه سه دهک فراهم نیست. سخنگوی دولت با اشاره به اینکه حذف یارانه ثروتمندان از اول مهر اجرایی می‌شود تصریح کرد: من مجددا تاکید می‌کنم طبقات متوسط مطمئن باشند که ما تصمیم غلطی نمی‌گیریم که تاثیر منفی بر درآمد آنها داشته باشد پایگاه اطلاعاتی ایرانیان بسیار دقیق بوده و اطلاعات دقیقی در آن ثبت شده است و با آرامی در این زمینه حرکت کردیم.

  تکذیب نقش ایران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو

«وزیر دفاع نقش ایران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان را رد کرد.»از قبل هم قابل پیش بینی بود که حال و هوای نشست خبری اعضای کابینه بعد از نشست هیات دولت تحت تاثیر ماجرای حمله به تاسیسات نفتی عربستان قرار داشته باشد. موضوعی که بلافاصله پس از وقوع در راس رسانه‌های گروهی نشست و ارزیابی‌های تحلیلی در خصوص آن آغاز شد. از میان وزرایی که دیروز روبه‌روی خبرنگاران ایستادند هم وزیر دفاع برای تحلیل ابعاد نظامی و دفاعی موضوع به میان خبرنگاران آمد؛ هم وزیر نفت دولت دوازدهم در خصوص اثرات این حمله در بازار نفت و چشم‌انداز تولید نفت ایران سخن گفت. امیر حاتمی وزیر دفاع کشورمان با بازخوانی نبرد غیرمنصفانه عربستان با یمنی‌ها طی سالیان اخیر این حمله را یک رفتار طبیعی به سال‌ها تجاوز بوده است؛ موضوعی که هم عقل آن را تایید می‌کند و هم اسناد و مدارک میدانی بیانگر آن است. وزیر دفاع طرح فرضیه دست داشتن ایران در این موضوع را یک دستاویز نخ نما شده امریکایی برای فضاسازی‌های غیر‌واقعی ارزیابی کرد و آن را واجد اهمیت ندانست.  وزیر دفاع دولت دوازدهم در پاسخ به پرسش «تعادل» درباره حملات پهپادی اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی با رد برخی اظهارات درباره نقش داشتن ایران در این عملیات اظهار کرد: فکر می‌کنم موضوع بسیار روشن است و این اتفاق بین دو کشور در حال درگیری با یکدیگر رخ داده است، یک طرف درگیری‌ها که یمنی‌ها هستند به صراحت اعلام کرده‌اند که این کار را انجام داده‌اند. وی با بیان اینکه منطق کار یمنی‌ها روشن است ادامه داد: کشوری که سالیان سال تحت حملات شدیدی بوده و تعداد زیادی تلفات در جنگ و محاصره به مردم آنها وارد شده، دست به چنین کاری زده است. به لحاظ نظامی نیز این موضوع دور از دسترس نیست؛ حدود دو سال قبل یمنی‌ها عملیاتی علیه یک فرودگاه در امارات انجام دادند و طی آن یک موشک با برد 1200 کیلومتر را شلیک کردند؛ هر چند به نظر می‌آمد این شلیک از دقت لازم برخوردار نیست اما اینکه یمنی‌ها بعد از دو سال به دقت بالایی رسیده باشند از لحاظ نظامی قابل قبول است. امیر حاتمی در واکنش به برخی اظهارات در خصوص مشارکت ایران در حمله اخیر به تاسیسات نفتی آرامکو تصریح کرد: اینکه دیگران را از جمله ایران در این خصوص متهم می‌کنند، نیز کاملا موضوع روشن است؛ عربستان و رژیم صهیونیستی کشورهایی هستند که از ابتدا به دنبال کشیدن پای امریکایی‌ها به درگیری‌های منطقه بوده‌اند و آرزوی‌شان همواره این بوده که چنین اتفاقی بیفتد. بر همین اساس تلاش کرده‌اند تا از هر حادثه جنگی که میان دو کشور اتفاق می‌افتد هدف خود را دنبال کنند.

وی خاطرنشان کرد: به نظرم موضوع اتهام زنی به ایران کاملا روشن است و این ادعاها و اتهامات بطور جدی و قطعی رد می‌شود. از طرف دیگر فکر می‌کنم طرح چنین ادعاهایی نیز به جایی نخواهد رسید. چرا که هیچ سندی برای اثبات آنها وجود ندارد و می‌توان هر کسی را بدون ارایه دلیل متهم کرد؛ اقدام عربستان نیز در این چارچوب است.

  حادثه آرامکو آثار کوتاه‌مدتی دارد

خبرنگار تعادل در جریان گفت‌وگو با وزیر نفت نیز با طرح این پرسش که آیا کاهش سطح تولید نفت عربستان فرصت مناسبی را در اختیار ایران برای افزایش سطح تولید خود قرار می‌دهد؟ دیدگاه زنگنه را در این زمینه جویا شد که وزیر نفت در پاسخ به این پرسش‌ها به این نکته اشاره کرد: «که این فرضیه شما در صورتی امکان‌پذیر است که کاهش سطح تولید عربستان بلندمدت باشد اما واقعیت آن است که موضوع آرامکو آثار کوتاه‌مدتی دارد. البته ایران از هر فرصتی برای بهبود وضعیت تولید نفت خود استفاده خواهد کرد.» زنگنه در پاسخ به پرسش دیگر «تعادل» که آیا در این شرایط ما می‌توانیم نفت خود را راحت بفروشیم؟ گفت: ما نفت را می‌فروشیم، ولی نمی‌توانیم راحت بفروشیم. وی درباره تلاش امریکا برای عرضه نفت خود به بازار خاطرنشان کرد: امریکا با تولید نفت از طریق شل دنبال به دست آوردن بازار است و یک دلیل تحریم نفت ما هم همین بوده است. اما آنها نگران عرضه نفت هم هستند که ما در این زمینه همیشه گفته‌ایم از نفت نباید به عنوان سلاح استفاده شود زیرا نفت یک کالای مورد نیاز همه است. وی همچنین در پاسخ به این پرسش «تعادل» که آیا پس از تحریم‌ها روسیه و چین در بازار نفت ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند اظهار کرد: روس‌ها بهتر عمل کرده‌اند ولی چینی‌ها خیلی فعال نیستند.

 

ارسال نظر