دیداری بین روحانی و ترامپ رخ نمی‌دهد

۱۳۹۸/۰۶/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۰۲۲

«گام چهارم ایران در حال طراحی است.» این عباراتی است که سخنگوی وزارت امورخارجه با استفاده از آنها چشم‌انداز آینده ایران در مواجهه با بدعهدی طرف‌های اروپایی را تصویر‌سازی می‌کند. راهبردی که ایران در سالگرد خروج ترامپ از برجام در پیش گرفته و تا به امروز سه گام آن را عملیاتی کرده است. موسوی همچنین در پاسخ به پرسش‌هایی که در خصوص دیدار احتمالی روحانی و ترامپ در نیویورک مطرح می‌شود اعلام کرد: برنامه‌ای برای ملاقات روسای جمهور ایران و امریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در دستور کار نیست.

سید‌عباس موسوی در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی رسانه‌ها مطرح کرده‌اند که احتمالا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل آقایان روحانی و ترامپ دیدار و گفت‌وگو خواهند داشت، تصریح کرد: من چنین موضوعی را تایید نمی‌کنم چنین برنامه‌ای در دستور کار ما نیست و فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی در نیویورک رخ دهد.

وی با بیان اینکه فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی در نیویورک رخ دهد و ما مواضع ایران را اعلام کرده‌ایم، اظهار کرد: آقای رییس‌جمهور نیز در سخنان خود چندی پیش اعلام کردند که ما دیداری برای دیدار، عکس گرفتن، تبلیغات و پروپاگاندا رسانه‌ای انجام نمی‌دهیم. موسوی ادامه داد: دیداری اگر صورت می‌گیرد بایستی همراه با برنامه باشد که منتج به نتایج قابل قبول باشد. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اقدام اخیر کانادا در فروش برخی از اموال ایران در این کشور و واکنش ایران به این موضوع به ارایه توضیحاتی در مورد این مساله پرداخت و اظهار کرد: ما حق خود را در این زمینه محفوظ می‌دانیم که برای باز‌پس‌گیری اموال خود اقدامات و تلاش‌هایی را انجام دهیم . اقدامات حقوقی در این زمینه شروع شده و در آینده در مورد آن اطلاع‌رسانی بیشتری صورت می‌گیرد.

      ماجرای سوییفت روسی

وی همچنین در ارتباط با موضوع سوییفت با روسیه و مطالب منتشر شده در این زمینه گفت: ایران تصمیم گرفته که در انجام مراودات تجاری با کشورهای مستقل که حجم این مراودات بالاست از مکانیزم‌های خاصی با توافق با این کشور استفاده کند و حذف دلار از مبادلات بین دو کشور یکی از این راهکارهاست و اینکه تبادلات مالی با ارزهای ملی دو کشور انجام شود. ما اقدامات ممکن در این زمینه را انجام داده‌ایم و آنچه شما اشاره کردید در راستای همین مکانیزم است که دولت‌های ایران و روسیه تلاش دارند در مورد آن همکاری کنند و در چارچوب آن به فعالیت خود ادامه دهند.سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با بازدید چندی پیش بازرسان آژانس از برخی از دانشگاه‌های ایران و اینکه آیا این بازرسی‌ها در چارچوب برجام بوده گفت: آنچه که شما مورد اشاره قرار دادید مربوط به برجام نبوده و نیست. این بازدیدها داوطلبانه و در راستای اجرای تعهدات داوطلبانه ایران ذیل پروتکل الحاقی بوده است برای ایجاد شفافیت بیشتر و سلب بهانه از مخالفان این موضوع، چند مورد در گذشته رخ داده است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد میزان سرمایه‌گذاری چین در ایران و ارقام بسیار بالایی که در این زمینه در برخی از رسانه‌ها انعکاس پیدا کرده است، گفت: این اعداد و ارقام که گفته می‌شود واقعیت ندارد و گمانه‌زنی است. این اعداد و ارقام دور از ذهن است ولی همان‌طور که گفتم دو کشور بر گسترش تعاملات و همکاری‌ها با یکدیگر تاکید دارند و موضوع سرمایه‌گذاری نیز بخشی از همکاری‌های دو کشور است. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد که برجام دیگر چندان برای اروپایی‌ها از اهمیت برخوردار نیست و آیا ایران ممکن است در برابر این‌گونه رفتارها تصمیم بگیرد که از برجام خارج شود، گفت: برجام یک توافق بین‌المللی بین ایران و 1+5 بوده است و ایران تا زمانی در این توافق خواهد ماند که ببیند در موضوع تعهدات و اجرای آنها موازنه‌ای وجود دارد و اگر احساس کنیم که بودن در برجام دیگر به نفع منافع ملی ما نیست و اجرای تعهدات در این توافق بین‌المللی صرفا یک طرفه باشد دیگر ایران علاقه‌ای به حضور در این توافق نخواهد داشت. وی در عین حال تصریح کرد: به نفع همه ماست که این توافق چند‌جانبه حفظ شود و ایران تلاش دارد این توافق را تا آنجا که ممکن است حفظ کند. موسوی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود نشست سران آستانه با حضور روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه را نشست مهمی دانست و اظهار کرد: ان‌شاء‌الله این نشست دستاورد خوبی برای مردم سوریه، تحقق یک راه‌حل سیاسی برای حل بحران این کشور و بازگشت آرامش کامل در سوریه داشته باشد.

      گام چهارم کاهش تعهدات

موسوی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران گفت: ایران در اجرای گام سوم مصمم است و آن را اجرا می‌کند گام چهارم در حال طراحی است و اگر اروپایی‌ها به تعهدات و حرف‌های خود عمل نکنند این گام نیز طراحی و اجرا می‌شود.سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در عین حال افزود: هنوز اتفاق ویژه‌ای در اجرای تعهدات از سوی اروپایی‌ها انجام نشده تا ما در گام‌های خود بازنگری کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ویزای ظریف برای سفر به نیویورک صادر شده با توجه به تحریمی که امریکا علیه ایشان اعمال کرده است و آیا ویزای صادر شده همچون دفعه پیش برای رفت و آمد وزیر خارجه محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است، اظهار کرد: همان‌طور که اشاره کردم اگر شرایط مهیا شود این سفر انجام می‌شود که شامل مواردی که شما گفتید نیز است. سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با رسانه‌ها در مورد ادعای مقامات امریکایی در موضوع دخالت ایران در حمله به آرامکو اظهار کرد: ما به صراحت گفته‌ایم که از مردم یمن دفاع می‌کنیم ولی اینکه آنها این‌گونه حملات و اقدامات دفاعی را به ایران نسبت دهند در راستای دروغ حداکثری است که مقامات امریکایی علیه ایران دنبال می‌کنند. ما از این حرف‌ها و اقدامات تعجب نمی‌کنیم. برخی از کشورها وابسته هستند و کشورهایی که آنها را نیز می‌دوشند مجبور هستند این‌گونه حرف‌ها را بزنند تا در آنها احساس امنیت ایجاد کنند. وی تأکید کرد: اظهارات مطرح شده از سوی مقامات امریکایی محکوم و غیرقابل پذیرش است و هیچ گونه پایه و اساسی ندارد. سخنگوی وزارت خارجه درباره آخرین روند مذاکرات ایران با کشورهای اروپایی و موضوع خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری که از سوی کشورهای اروپایی پیگیری می‌شود، ‌اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران برای توازن بخشی به حقوق و تعهدات خود در برجام اقداماتی انجام داده است. بعد از اینکه بی‌عملی کشورهای اروپایی را مشاهده کرد آنها در جریان مذاکرات با ایران متعهد شده بودند که اقداماتی انجام دهند که بخشی از این اقدامات راه‌اندازی خط اعتباری با ایران و تسهیل مبادلات بانکی است. در واقع آنها ۱۱ تعهد به ایران داده بودند که این تعهدات را اجرا نکرده‌اند. موسوی با بیان اینکه ما منتظر هستیم که طرف‌های باقی مانده در برجام گام‌های مفید و موثری برای اجرای تعهدات خود بردارند، ادامه داد: رایزنی‌های مورد اشاره ادامه دارد و به ما ارتباطی ندارد که ترامپ با پیشنهاد اروپایی‌ها موافقت کند یا نه چرا که طرف رایزنی‌های ما اروپایی‌ها به‌ویژه فرانسوی‌ها هستند.

 

 

ارسال نظر