امریکا برای تسهیل فروش نفت ایران انعطاف‌ نشان داده است

۱۳۹۸/۰۶/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۹۶۰
امریکا برای تسهیل  فروش نفت ایران انعطاف‌ نشان داده است

گروه ایران|

پس از شکست راهبردهای افراطی ایالات متحده در فشار حداکثری به ایران در راستای به صفر رساندن صادرات نفتی و تحرکاتی که ایران برای بی‌اثر شدن این تحریم‌ها به کار گرفت، برخی اخبار حاکی از آن است که دونالد ترامپ در رابطه با فروش نفت ایران عقب‌نشینی کرده است.

این خبر نخستین‌بار از سوی معاون سیاسی وزیر خارجه مطرح شد؛ عراقچی که با رادیو معارف گفت‌وگو می‌کرد با اشاره به این واقعیت که نتایج مقاومت عمومی و اتحاد استراتژیک ایرانیان در صحنه عمل منجر به عقب‌نشینی آشکار ایالات متحده شده است، گفت: «امریکا برای تسهیل فروش نفت ایران «انعطاف» نشان داده است.»

عراقچی در ادامه تاکید کرد: در جریان اجلاس گروه۷ آقای ماکرون با آقای ترامپ دیدارهایی داشتند و طرف امریکایی برای صدور مجوز در خصوص نفت ایران انعطاف‌هایی نشان داده است.

سیدعباس عراقچی در پاسخ به این پرسش که «طی یک‌سال گذشته پس از اینکه دکترین امریکا تغییر کرد و به سیاست فشار حداکثری رسید، ما هم یک سری راهکارهایی در این زمینه اتخاذ کردیم، راهکارهای ما در مقابله با این فشار حداکثری امریکا چگونه بود؟» گفت: ما در یک‌سال گذشته با سیاست حداکثری امریکا مواجه بودیم که از چند ماه پیش یعنی اواخر سال 97یک بعد جدید به آن اضافه شد و آن سیاست فروش نفت برای ایران بود که اینها عزم خود را جزم کردند تا فروش نفت ایران را به صفر برسانند.

وی افزود: در مجموع در یک‌سال گذشته سیاست خارجی ما یک سیاست بسیار پرکار و فعالی در عرصه‌های مختلف بود برای اینکه در مقابل این سیاست حداکثری، سیاست ایران سیاست مقاومت و بسیج حداکثری امکانات بوده است. ما این را در حوزه سیاست خارجی با بسیج تمامی امکانات سفارتخانه و نمایندگی هایمان در خارج از کشور انجام دادیم که بتوانیم با این سیاست فشار حداکثری مقابله کنیم.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: این مقاومت در چند بعد صورت گرفته است، اول اینکه اجازه ندهیم امریکایی‌ها بتوانند علیه ایران یک بار دیگر اجماع بین‌المللی ایجاد کنند، همان کاری که در قضیه هسته‌ای انجام داده بودند و با برجام این اجماع شکسته شد. البته در یک سال گذشته امریکایی‌ها چند بار خیز برداشتند که پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ببرند هرچند برجام ما را از این شورا خارج کرده بود اما اینها دوباره تلاش کردند تا به بهانه موشکی، یمن و مسائل داخلی و ... ما را به شورای امنیت ببرند که موفق نشدند.

وی افزود: در سال گذشته حرکتی که آنها انجام دادند این بود که سعی کردند این اجماع یا ائتلاف بین‌المللی را در خارج از سازمان ملل تشکیل دهند که نمونه آن کنفرانس ورشو در لهستان بود که با عدم استقبال کشورها موجب شکست امریکا شد.

   مقابله با امنیتی‌سازی پرونده ایران

عراقچی گفت: همچنین تلاش دیگری که کردیم این بود که اجازه ندهیم دوباره از ایران یک پروژه امنیتی برای دنیا تعریف شود، این کاری است که امریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی به دنبال آن هستند.

معاون سیاسی وزارت امورخارجه تصریح کرد: اکنون یک افتراقی میان اروپایی‌ها و امریکا وجود دارد و در حقیقت این امریکا است که در سیاست خود علیه برجام و ایران منزوی شده است.

او گفت: در کنار همه اینها بحث تحریم‌ها نیز وجود دارد، امریکایی‌ها تحریم‌هایی را که به واسطه برجام برداشته شده بود، دوباره اعمال کردند و با فشار به همه کشورها و رایزنی با شرکت‌ها، بانک‌ها و ... خواستند که این تحریم‌ها را به‌شدت اجرا کنند.

وی افزود: در چنین شرایطی یک وظیفه و ماموریت سنگین دیگر وزارت امورخارجه مقابله با تحریم‌ها و باز کردن راه‌های تنفس برای فروش نفت و تامین ارز است که همه نمایندگی‌های ما در این جهت تلاش کردند.

عراقچی تصریح کرد: سیاست خارجی ایران در یک سال گذشته در مقابل فشار و تهاجم حداکثری امریکا موفق بوده به‌طوری‌که آثار شکست فشار حداکثری امریکا خود را نشان داده است.

او ادامه داد: وقتی که اروپایی‌ها از جمله فرانسه اکنون با ابتکار خود، ترامپ را راضی می‌کند، به این معنا است که فشار حداکثری نتوانسته به اهداف خودش برسد و شکاف در آن ایجاد شده و باید بیایند خواسته‌های ایران را تامین کنند چرا که ما گفته‌ایم باید خواسته‌های ایران در برجام بطور مشخص فروش نفت و مسائل بانکی مربوط به آن تامین شود تا ما به اجرای کامل برجام بازگردیم.

عراقچی گفت: ایران در ۱۸ اردیبهشت سال جاری براساس حقوق خود در برجام، تعهدات برجامی را در مقابل بدعهدی امریکا کاهش داد و برای بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، باید خواسته‌های مانند فروش نفت و مسائل بانکی مربوط به آن تامین شود.

   مطالبات ایران از اروپا و امریکا

معاون وزیر خارجه در خصوص مذاکرات اخیر صورت گرفته در اروپا افزود: خواست ما کاملا روشن است و اگر اروپایی‌ها و بقیه اعضای برجام می‌خواهند که ایران به اجرای کامل برجام بازگردد، باید خواسته ما را در زمینه فروش نفت تامین کنند. عراقچی گفت: راهی که ما جلوی پای اروپایی‌ها گذاشته‌ایم، این است که یا با اخذ مجوز از امریکا برای شرکت‌های خودشان از ما نفت بخرند و اگر نمی‌توانند، دولت‌های آنها معادل همان مقدار نفتی که ما باید بفروشیم خطوط اعتباری، اعتبارات صادراتی یا به هرشکلی که خودشان می‌دانند در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دهند چرا که بدون انجام اینها بازگشت ما به اجرای کامل برجام ممکن نخواهد بود.

معاون سیاسی وزارت امورخارجه افزود: با درک این مسائل از سوی آنها، امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه در جریان اجلاس گروه ۷ با دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا دیدارهایی داشتند و طرف امریکایی برای صدور مجوز فروش نفت ایران انعطاف‌هایی نشان داده است که این همان شکافی است که در سیاست فشار حداکثری امریکا ایجاد شده و همان موفقیتی است که سیاست مقاومت حداکثری جمهوری اسلامی ایران دارد به آن می‌رسد.

او در ادامه با بیان اینکه ما مذاکرات سخت و پیچیده‌ای را در پیش خواهیم داشت تا بتوانیم به یک فرمول مشخص برسیم، گفت: از آنجایی که هیچ چاره دیگری در مقابل اروپایی‌ها و دیگر طرف‌های برجام وجود ندارد و ایران با قاطعیت نشان داده است که مسیر کاهش تعهدات را ادامه می‌دهد مگر اینکه به خواسته‌هایش برسد و چون آنها اراده ما را بطور کامل متوجه شده‌اند، فکر می‌کنم که تلاش آنها هم بر این خواهد بود که یک راه‌حل و فرمولی پیدا بشود که ایران هم به بخشی از خواسته‌های خود برسد..

 

ارسال نظر