طرح برجام در نشست جی7

۱۳۹۸/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۵۴۹
طرح برجام در نشست جی7

گروه ایران|

سرانجام بعد از رایزنی‌های فراوان و مذاکرات دامنه‌دار دیروز رسما اعلام شد که هواپیمای حامل ظریف برای حضور در اجلاس گروه جی7 راهی پاریس شده است. خبری که هرچند طی روزهای اخیر در فضای رسانه‌ای و تحلیلی درخصوص آن گمانه زنی شده بود؛ اما با توجه به مشی غیرقابل پیش بینی ترامپ در مواجهه با موضوعات مختلف هیچ تحلیلگری حاضر نبود روی تحقق آن شرط‌بندی کند.  اما بعد از مشخص شدن حضور ظریف در اجلاس جی7 که عصر روز گذشته بعد از مجموعه‌ای از مذاکرات دامنه‌دار و نفس گیر میان «روحانی و ماکرون»، «ظریف و ماکرون» و... محقق شد، رسانه‌های بین‌المللی نیز ترجیح دادند به جای تیترهایی که خبر از شکست و انزوای برجام در فضای بین‌المللی می‌داد از تیترهای امیدوارکننده‌تری چون «احیای برجام»و «بازگشت قطار برجام در ریل توافق» و...استفاده کنند. خبری که سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در قالب پیامی توئیتری ابعاد و زوایای گوناگون آن را تایید کرد تا پروژه احیای برجام بیشتر از هر زمان دیگری به واقعیت نزدیک شود.

     سنگ بنای احیای برجام

تنها 2 روز مانده به آغاز اجلاس گروه جی7 دیدار مهمی در «کاخ الیزه» پاریس بین «محمدجواد ظریف»، وزیر امورخارجه ایران و «امانوئل ماکرون»، رییس‌جمهور فرانسه انجام شد. ملاقاتی که بسیاری از تحلیلگران آن را تلاش برای احیای دوباره برجام تفسیر و چشم‌اندازی روشن از بهبود مناسبات را میان ایران و طرف‌های برجام ارزیابی کردند.ظریف اما پس از پایان تور اروپایی خود به کشورهای اسکاندیناوی در حالی برای حضور در اجلاس جی7 وارد فرانسه شد که از تهران صدایی واحد در خصوص برجام به گوش می‌رسد؛ اینکه در صورت عدم استیفای منافع ایران از برجام؛ برداشتن گام سوم خروج از برجام در دستور کار قرار خواهد گرفت. فرکانس‌های مشخص ایران برای خروج از برجام اما قبل از همه به گوش رهبران اروپایی رسید که برجام را مهم‌ترین دستاورد نظام بین‌الملل در گسترش صلح ارزیابی می‌کنند. بنا بر آخرین خبر در خصوص نشست جی7 و مذاکرات دو طرفه امریکا و فرانسه به نقل از بلومبرگ: «امانوئل ماکرون از ترامپ خواسته که تحریم‌های نفتی ایران را کان لم یکن کند تا فرانسه با جلب نظر ایران بتواند این کشور را مجاب به حفظ برجام کند. »بلومبرگ به نقل از چند مقام سیاسی فرانسه می‌گوید که بحث‌های مقدماتی بین دو رییس‌جمهور در ناهار نشست جی 7 انجام شده است. مقامات فرانسوی قبل از حضور ظریف در اجلاس جی 7اعلام کردند در صورت تایید ترامپ و ایران، بسته پیشنهادی ماکرون در دو مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول ایران اجازه خواهد داشت که نفت خود را بفروشد به شرطی که [در مرحله دوم] اولا در برجام بماند و آن را نقض نکند، به یک راهکار مناسب با اروپا در مورد کاهش تنش‌ها در خلیج‌فارس برسد و در مورد اتفاقات منطقه و اقدامات مناسب بعد از سال 2025 که زمان انقضای برجام است به توافقاتی با کشورهای اروپایی برسد.»

     جزئیات سفر یک روزه ظریف به فرانسه از زبان موسوی

از سوی دیگر سخنگوی وزیر امور خارجه عصر روز یک‌شنبه اعلام کرد که ظریف به منظور بررسی مجدد جزییات بسته پیشنهادی فرانسه به شهر بیاریتز سفر کرده و امشب (یک‌شنبه) دوباره به تهران بازخواهد گشت. سید عباس موسوی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما در خصوص سفر ظریف به شهر محل برگزاری نشست گروه 7 تصریح کرد: آقای ظریف در راستای اجرای تعهدات برجامی اروپا و اعضای 1+4 و همچنین ابتکاری که بین روسای جمهور ایران و فرانسه در جریان است ساعاتی پیش به دعوت وزیر خارجه فرانسه به شهر بیاریتز محل برگزاری اجلاس جی7 رفت تا جزییات این طرح مجدد بررسی شود.وی افزود: آقای ظریف پس از توقف کوتاه در شهر بیاریتز، امشب مجدد به تهران بازمی‌گردد تا در راس هیاتی سیاسی عازم پکن شود.خبرگزاری فرانسه نیز دیروز از فرود یک فروند هواپیمای ایرانی در شهر «بیاریتز» محل برگزاری اجلاس سران گروه هفت خبر داد.سیدعباس موسوی در این خصوص در توییتی نوشته بود: «به دعوت لودریان وزیر امور خارجه فرانسه، دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برای ادامه رایزنی‌ها درخصوص ابتکارات اخیر میان روسای جمهور ایران و فرانسه، وارد شهر بیاریتز محل برگزاری اجلاس سران گروه هفت شد. در این سفر با هیات امریکایی ملاقات یا مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت.» تا زمان تهیه این گزارش، یک منبع در کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه، (الیزه) از آغاز مذاکرات ظریف با همتای فرانسوی خود خبر داده است.

     ماکرون مامور ارسال پیام به ایران شد

سران گروه هفت پس از رایزنی‌های‌شان درباره ایران، رییس‌جمهور فرانسه را مامور کردند که به تهران پیام ارسال کند.به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک منبع در کاخ الیزه (کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه) گفت، سران گروه هفت که این روزها در شهر بیاریتز فرانسه نشست برگزار می‌کنند توافق کردند که امانوئل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه را مامور ارسال پیام به ایران کنند.

این منبع آگاه همچنین گفت که اولویت همچنان برنامه هسته‌ای و کاهش تنش‌ها در خلیج (فارس) است.

به گفته این منبع فرانسوی، ماکرون به عنوان رییس گروه هفت این اختیار را گرفته است که بر اساس آنچه شب گذشته مورد بحث و رایزنی قرار گرفت با مقامات ایران گفت‌وگو و به آنها پیام ارسال کند.ساعاتی پیش منابع دیپلماتیک فرانسوی علاوه‌براین، خبر دادند که رییس‌جمهور فرانسه در دیدار با همتای امریکایی‌اش پیشنهادات خود برای کاهش تنش با ایران را به او ارایه داده و دو طرف درباره ایران رایزنی کرده‌اند.به گفته آنها، رییس‌جمهور ماکرون به ترامپ پیشنهاد داده است که ایران برای یک مدت زمان محدود نفت خود را بفروشد تا ترغیب شود پای میز مذاکره بیاید.

 

ارسال نظر