تایید اقدامات مسئولان سابق بانک مرکزی در مدیریت ارزی کشور

۱۳۹۸/۰۵/۳۰ - ۰۱:۴۱:۱۳
کد خبر: ۱۵۱۱۹۹
تایید اقدامات مسئولان سابق بانک مرکزی در مدیریت ارزی کشور

سخنگوی دولت با حمایت از رییس کل و معاون ارزی سابق بانک مرکزی تصریح کرد: مطمئن هستیم که چه سیف، چه عراقچی هیچ سود و نفع شخصی نداشتند بلکه به نفع بازار و کنترل بازار مداخله کردند.

علی ربیعی در واکنش به مصاحبه احمد عراقچی که مدعی شده بود بانک مرکزی به دستور رییس‌جمهور در بازار ارز مداخله کرده است، گفت: من از زحمات و خدمات دکتر سیف و عراقچی سپاسگزاری می‌کنم. آنها مدیران پاک و سالم ما بوده و هستند. ایشان به شهادت همه، هیچ نفع شخصی در این میان نداشته است. بحث بر سر سیاست‌های تزریق ارز به بازار است. مطالعات ما نشان می‌دهد ۶۰ سال است تزریق ارز از غیر صرافی‌ها در کشور وجود دارد. وی توضیح داد: این سیاستی است که کشورهای همسایه ما هم از آن استفاده می‌کنند. این یک مداخله طبیعی است و مسوولیتش به عهده دولت است. به آن صرافی‌ها هم بانک مرکزی اجازه می‌دهد، بنابراین مجوز دست بانک مرکزی است. دولت از برخورد با فساد حمایت می‌کند. ما مطمئن هستیم که چه سیف چه عراقچی هیچ سود و نفع شخصی نداشتند بلکه به نفع بازار و کنترل بازار مداخله کردند

نشست خبری این هفته سخنگوی دولت در شرایطی آغاز شد که ردپای موضوع تخلفات مدیریتی یکی از خودروسازان اصلی کشور که در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی بازتاب‌های فراوانی پیدا کرده بود به نشست خبری ربیعی هم رسیده بود. به گزارش ایسنا، علی ربیعی روز دوشنبه در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره وضعیت صنعت خودرو گفت: قبلا هم گفته بودیم افزایش قیمت خودرو قانونی نبوده و باید بررسی کنند. مدیرعامل ایران خودرو عوض می‌شوند و آقای علی‌آبادی که در مپنا بودند به ایران‌خودرو می‌روند. مدیرعامل سایپا مشکل خاصی نداشته و ممنوع‌الخروجی‌ شش ماه ایشان بر اساس شکایت مشتری‌ها بود. وی در بخش دیگری از اظهاراتش ادامه داد: موضوع گرانی خودرو بررسی شد. آن گرانی دلیلی نداشت و وزیر صمت تصمیم درست را گرفتند. اشتغال زیادی به خودرو پیوند خورده و بازاری است که تاثیرش زیاد است.  ربیعی در پاسخ به پرسشی مبنی بر طرح‌ها و پروژه‌هایی که قرار است در استان‌های کشور به بهره‌برداری برسد؟ گفت: کتابچه‌ای هست که این پروژه‌ها که بسیار زیاد هست را در آن مکتوب کردیم. داریم به سمت دارا شدن شهرهای کوچک از مکان‌های فرهنگی پیش‌ می‌رویم. عدد پروژه‌های زیرساختی زیاد است و به صورت کتبی عدد آنان را اعلام می‌کنیم. وی سپس با اشاره به اخباری مبنی بر اجاره بندر چابهار گفت: این موضوع اصلا درست نیست. ما قراردادی را با هند بستیم که در راستای توافق نامه چابهار است. این موضوع که در اخبار آمده قرارداد فرعی با هند است. آنها ۱۸۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌خواهند انجام دهند. این کار به منظور واگذاری حاکمیت و کشور نیست. آنچه در صحبت با مسوولان اقتصادی دریافتم این است که این اقدام به سرمایه‌گذاری در این منطقه کمک می‌کند.وی سپس در ارتباط با موضوع حضور زنان در ورزشگاه گفت: الزام فیفا فقط برای ما نیست و برای همه کشورهای عضو فیفا است، بنابراین بر اساس قوانین موجود فیفا این موضوع مطرح شده است. پروژه‌های اجتماعی مسائل خودش را دارد. باید این مساله را با رعایت موازین و فرهنگ حل کنیم. با در نظر گرفتن دغدغه‌های مردم و نهادها، هماهنگی‌ها دارد صورت می‌گیرد تا در دیدارهای ملی زنان حضور داشته باشند. به همین اندازه که دکتر سلطانی فر و همکارانشان تلاش می‌کنند از دغدغه‌ها بکاهند و حضور را فراهم کنند ما هم کمک می‌کنیم تا آرام آرام این زیر ساخت‌ها یک رفتار منطقی را ایجاد کنند.

 پاسخ به اظهارات آیت‌الله یزدی

ربیعی در ارتباط با اظهارت اخیر آیت‌الله یزدی درباره دولت و رییس‌جمهور نیز گفت: این مجادلات دردی را از جامعه دوا نمی‌کند. نظر ایشان یک نظر شخصی است، نظر جامعه مدرسین این نیست. هرگونه لطمه به جامعه روحانیت لطمه به جایگاه مردم است. جامعه روحانیت از اهمیت زیادی برخوردار است. در شرایطی که همه ما باید باهم از مشکلات عبور کنیم این‌گونه مطالب درست نیست. دولت هم بنایی ندارد به این موضوع ورود پیدا کند و آن را یک نقد شخصی می‌دانیم. وی در ارتباط با اظهارات مازیار ابراهیمی از متهمان ترور دانشمندان هسته‌ای که در مستند یکی از رسانه‌های بیگانه اعترافات خود را تکذیب کرده است، توضیح داد: این موضوع به این دولت ارتباطی ندارد، اطلاعات کلی که وجود دارد این است که کار کارشناسی ضدجاسوسی روی موضوع وارد نشده است. همان زمان از ایشان دلجویی شد. بنای دولت این است که این اتفاقات در زیرمجموعه دولت صورت نگیرد. این اتفاق در دولت‌های گذشته بوده است. آنها باید پاسخ‌گو باشند.

ربیعی همچنین در ارتباط با موضوع سازمان میراث فرهنگی نیز گفت: دولت موافق تشکیل وزارتخانه جدید نبوده و نیازی به آن نمی‌بیند. سازمان میراث هم با چابکی خوبی در حال انجام کار است. این کار «تشکیل وزارتخانه جدید» بار مالی برای دولت دارد. سخنگوی دولت همچنین درباره دیدار اعضای کابینه با مقام معظم رهبری به مناسبت هفته گرامی داشت دولت خاطرنشان کرد: روز چهارشنبه اعضای دولت با رهبری دیدار خواهند داشت.

 ادامه ثبات در قیمت ارز

ربیعی درباره ثبات قیمت ارز و بازار متشکل ارزی گفت: آقای همتی در جلسه یک‌شنبه هفته قبل ستاد اقتصادی دولت، بحث بازار متشکل ارزی را مطرح کردند. این بازار مانند بازار بورس خواهد بود که صرافان و بانک‌ها در آن عضو هستند و دولت در آن دخالتی نخواهد داشت.

ربیعی گفت: این بازار به وسیله خود صنف شکل گرفته و هدایت می‌شود و به ما کمک می‌کند تا دوبی، کردستان عراق و هرات تاثیری بر وضعیت بازار ارز ایران نداشته باشند و وضعیت ارز متعادل شود. وقتی این گزارش مطرح شد برخی از ابعاد آن نیازمند تامین بیشتر برخی زیرساخت‌ها است و اینکه آن بازار به مکانی برای جابه‌جا کردن نرخ ارز تبدیل نشود. مقرر شد آقای همتی آرام آرام این مساله را بررسی کند و زیرساخت‌ها فراهم شود.سخنگوی دولت گفت: بنای دولت تشکیل بازار متشکل ارزی است، ما فکر می‌کنیم تشکیل این بازار کمک‌کننده است. وی با بیان اینکه «امسال هم ارز نیمایی را برای کالاها حفظ کردیم» گفت: خیلی‌ها این نقد را به ما داشتند که چرا سخنگوی دولت این موضوع را مطرح کرده است چراکه بخش اعظم این پول اختصاص داده شده است.  ربیعی درخصوص قولی که برای بررسی عملکرد وزارتخانه‌ها در حوزه ارز داده بود، تصریح کرد: ‌وزارت بهداشت و درمان، پنج شرکت متخلف را به ما معرفی کرده است. وزارت جهاد کشاورزی نیز به ویژه در بخش لاستیک این کار را انجام داده است. سخنگوی دولت گفت: اگر ما امسال می‌خواستیم مابقی این ارز را به ارز نیمایی نزدیک کنیم زندگی مردم دچار مشکل می‌شد. با وجود انتقادهایی که وجود داشت ما سعی کردیم این فسادپذیری ارز را در هر وزارتخانه‌ای کاهش دهیم. علاوه بر این آقای همتی هم خودشان یک کمیته خاص در این زمینه تشکیل داده‌اند.

 مذاکره با امریکا بعد از بازگشت به برجام

سخنگوی دولت در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کانالی برای گفت‌وگو با امریکا باز شده است؟ تصریح کرد: تنها کانال ما سفارت سوییس است که رسما اعلام می‌کنیم.  ربیعی با اشاره به تحریم وزیر امور خارجه نیز گفت: آقای دکتر ظریف در چند روز آینده عازم پاریس هستند قطعا این تحریم، تحریم خود امریکا از گفت‌وگو بوده است. ربیعی تاکید کرد: به‌طور روشن ما نظرمان را اعلام کردیم. باید تروریسم اقتصادی پایان بگیرد بعد از پایان تروریسم در شرایط برابر تصمیم لازم را می‌گیریم. آنهایی که از روند مذاکره بیرون رفتند باید اعلام موضع کنند. وی گفت: موضع ما مشخص است؛ تروریسم اقتصادی را‌بردارید ما مثل شرایط گذشته می‌شویم.  وی درباره آخرین وضعیت روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز گفت: علائم خوبی را در برخی از کشورهای منطقه می‌بینیم که آن را به نفع منطقه و مردم می‌دانیم. ربیعی با تاکید بر اینکه برای ما حساب امارات و عربستان از امریکا جدا است، گفت: ما در یک منطقه هستیم و به هر چارچوبی که کشورهای منطقه امنیت را تامین کنند، معتقدیم.

سخنگوی دولت با تاکید ایران برای توافق‌های دوجانبه در زمینه مسائل گمرکی، تجاری و امنیتی با کشورهای منطقه آمادگی داریم، گفت: ایران خود را مسوول اصلی امنیت در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه‌های اسراتژیک می‌داند.

 

ارسال نظر