از خلاف گفتن‌هاتان برگردید

۱۳۹۸/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۱۰۲
از خلاف گفتن‌هاتان برگردید

دیروز بعد از انتشار اظهارات آیت‌الله یزدی در خصوص آیت‌الله آملی لاریجانی در رسانه‌ها، آیت‌الله آملی لاریجانی نیز در نامه‌ای به آیت‌الله یزدی ضمن پاسخ به اظهارات اخیر وی در توضیحاتی به ابهاماتی که اخیرا در خصوص تاسیس حوزه علمیه ولی‌عصر و رویکرد آیت‌الله آملی لاریجانی در خصوص دستگیری یکی از معاونان دستگاه قضایی پاسخ داده است. به گزارش ایسنا، آیت‌الله آملی لاریجانی در این خصوص نوشت: متاسفانه شما خودتان را در جایگاهی می‌بینید که نه تنها مرجع تعیین کنید، بلکه به مراجع بزرگواری که شاید شاگرد آنها هم محسوب نمی‌شوید، امر و نهی کنید و این با رویه‌های حسنه‌ای که در حوزه علمیه برقرار بود، هیچ تناسبی ندارد. در بخشی از این نامه آمده است: چندی است که نمایشی در کشور بر اساس سناریوهای از پیش طراحی شده، علیه اینجانب به‌راه افتاده است. بنا نداشتم با توجه به گرفتاری‌های مختلف مردم و کشور، نسبت به این حرکات، پاسخی دهم .ولکن اکنون احساس می‌کنم بازی‌های صدا و سیما و برخی نهاد‌های دیگر به نقطه‌ای رسیده است که سکوت در مقابل آن جایز نیست و البته در موقع مناسب به تفصیل در مورد ابعاد آن صحبت خواهم کرد.

رییس سابق دستگاه قضا در ادامه توضیح می‌دهد: اولا بنده هیچگاه نگفته‌ام که اگر فلانی را دستگیر کنید نجف می‌روم. این دروغی است که عده‌ای شایع کرده‌اند و دفتر بنده هم رسما آن را تکذیب کرده است، حال شما چه انگیزه‌ای دارید که این دروغ را تکرار می‌کنید؟بنده هیچگاه از هیچ فرد متخلف یا فاسدی حمایت نکرده و نخواهم کرد. اگر معاون اجرایی حوزه ریاست مرتکب جرم یا فسادی شده، تعقیب و رسیدگی عادلانه به جرم او، طبق قاعده و وظیفه دستگاه قضایی است و مسلم است که بنده هم قائل به استثناء در این جهت نیستم.

شما به نحو توهین‌آمیزی گفته‌اید: «شما در قم بودنتان هم خیلی موثر نبود چه رسد که نجف بروید.» آیت‌الله آملی لاریجانی در فراز دیگری از این نامه اینطور می‌نویسد: جناب یزدی، بنده طلبه‌ای بیش نیستم و هیچ‌گاه ادعا نکرده‌ام که وجودم چه در قم و چه در هر جای دیگری، «خیلی موثر» است. گرچه شخصیت‌هایی همچون مقام معظم رهبری و برخی مراجع بزرگوار، بارها و بارها در مورد این فقیرکلماتی به‌کار برده‌اند که از نقل آنها استحیا می‌کنم، چون خود را لایق آنها نمی‌دانم. تاثیر بنده همین است که هست: سالیانی برای عده‌ای در حوزه و دانشگاه تدریس کرده‌ام، آثاری را هم پدید آورده‌ام. میزان تاثیر آن هم در حد خود، یک امر واقعی است، نه با خواست بنده بیشتر می‌شود و نه با توهین و تحقیر شما کمتر. اما شما در عرصه تحقیق و پژوهش‌های علمی چه کرده‌اید؟ شما با آیت‌الله شبیری حفظه‌الله، چه کرده‌اید: با مرجعی که آیتی است در علم و تقوی و اخلاق و متانت و مروت و انصاف و بزرگواری. آخر چرا به خودتان اجازه می‌دهید به همه توهین کنید. هیچ بررسی کرده‌اید که علما و فضلا در قم، به آثار شما و به گفته‌های شما چگونه نگاه می‌کنند؟! چقدر آنها را جدی می‌گیرند؟

گفته‌اید «به اسم مدرسه علمیه، کاخ ساختند ! آیا ارث پدرت بود، از کجا آوردی ساختی.»

واقعا این‌گونه ادبیات تا به‌حال در حوزه‌های علمیه در این سطوح سابقه داشته است؟بنده در همین ساختمان جامعه مدرسین برای نمایندگان طلاب و فضلا به‌طور مبسوط مساله ساختمان مدرسه علمیه ولی‌عصر را توضیح داده‌ام و شما حتماً اجمال آن را شنیده‌اید. یک‌بار هم که در منزل خودتان حضوری توضیح داده بودم، ولی گویی بنای شما بر این است که بر مطالب خلاف واقع‌تان اصرار بورزید و با اینکه برای شما مساله را توضیح داده‌ام و حجت را تمام کرده‌ام، باز همان خلاف واقع‌ها را تکرار می‌کنید.  آیت‌الله آملی لاریجانی در خصوص تاسیس حوزه علمیه ولی‌عصر می‌نویسد: استناد دادن ساختمان مدرسه به اینجانب خلاف واقع است. مدرسه علمیه ولی‌عصر وقف است. واقف آن هم مرحوم والد ما، آیت‌الله العظمی میرزا هاشم آملی قدسره بود (که ان‌شاء‌الله نمی‌فرمایید مگر ارث پدرش بود!) متولی این وقف هم امروز، بنده نیستم. فقط به جهت اینکه امور مدرسه زمین نماند، وکالتی به بنده داده‌اند. زمانی که مدیر مدرسه وضعیت نابسامان ساختمان قبلی مدرسه را مطرح کردند، بنده به جهت اشتغال در قوه قضاییه به ایشان گفتم که اینجانب در ساخت مدرسه هیچ دخالتی نمی‌کنم و این از باب مصالح مختلفی بود که بنای بر رعایت آنها داشتم از جمله همین حرف و حدیث‌ها که جنابعالی گاه و بی‌گاه بیان می‌کنید. ایشان بعد از مدتی گفت یکی از آشنایان ما که مساجد و ساختمان‌های مشابهی ساخته است، حاضر است ساختمان مدرسه را به‌عهده بگیرد و بانیانی هم برای این کار بیابد. بنده هم گفتم به شرط آنکه هیچ ارتباطی به اینجانب پیدا نکند، مانعی ندارد. حالا جناب آقای یزدی بفرمایید استناد ساخت این مدرسه به بنده چیست؟ می‌فرمایید «از کجا آوردی ساختی» آقای عزیز اول استناد ساخت مدرسه به بنده را ثابت کن، بعد بپرس از کجا آوردی.

ثانیا مساجد و مدارس علمیه همیشه بانیانی دارد که مساعدت می‌کنند، چه اتفاق خاصی در این مورد افتاده است که آن همه مدارس علمیه از پاسخگویی به این سوال مستثنی هستند و این مدرسه باید پاسخگو باشد .

 

 

ارسال نظر