تلاش برای حفظ و تقویت امنیت منطقه خلیج فارس

۱۳۹۸/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۶۷۴

همزمان با افزایش تحرکات دیپلماتیک در منطقه رییس‌جمهوری کشورمان نیز در جریان تماس‌های تلفنی با رهبران کشورهای ترکیه، پاکستان و قطر و ضمن تبریک عید قربان از آنها خواست تا در راستای افزایش همکاری‌های دو جانبه گام بردارند. پیگیری امور مربوط به مسلمانان در کشمیر و بررسی راهکارهای ارتقای سطح روابط از جمله مهم‌ترین موضوعاتی بودند که در جریان گفت‌وگوی روحانی و عمران خان مورد ارزیابی قرار گرفت.  روحانی دیروز در جریان گفت‌وگو با عمران خان گفت: ایران از هند و پاکستان می‌خواهد تا با حفظ خویشتنداری، از ناامنی و کشته شدن مردم بی‌گناه در کشمیر جلوگیری کنند. به گزارش پاد، روحانی دیروز در تماس تلفنی «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان با وی، با تبریک عید سعید قربان به دولت و ملت مسلمان پاکستان، گفت: ایران و پاکستان همواره دو کشور دوست، همسایه و برادر یکدیگر بوده و خواهند بود. رییس‌جمهور با اشاره به اینکه امنیت منطقه، به‌ویژه در شبه قاره هند برای ایران حائز اهمیت است، تاکید کرد: ایران از هیچ تلاشی در راستای پایداری صلح و امنیت در منطقه و احقاق حقوق ملت‌های مسلمان دریغ نخواهد کرد. وی افزود: ایران به دنبال گسترش مناسبات و همکاری‌ها با کشورهای همسایه به ویژه پاکستان در زمینه‌های گوناگون از جمله توسعه بازارچه‌های مشترک مرزی است. روحانی اظهار داشت: امروز ایران به خاطر تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه امریکا در شرایط ویژه‌ای قرار دارد اما در عین حال برای تامین امنیت پایدار کشتیرانی در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان و توسعه روابط تجاری و اقتصادی با همسایگان تلاش می‌کند. رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: ایران همواره

در راستای جلوگیری از تنش و ناآرامی در منطقه تلاش کرده و معتقدیم مردم مسلمان کشمیر باید از منافع و حقوق قانونی خود استفاده کرده و بتوانند با آرامش زندگی کنند. روحانی با اشاره به اینکه ایران از هند و پاکستان می‌خواهد تا با حفظ خویشتنداری، از ناامنی و کشته شدن مردم بی‌گناه در کشمیر جلوگیری کنند، گفت: موضوع کشمیر هرگز راه‌حل نظامی نداشته و باید از طریق دیپلماتیک به دنبال حل و فصل مسائل باشیم. عمران خان نیز در این تماس تلفنی با تبریک عید سعید قربان به دولت و ملت ایران، روابط ایران و پاکستان را دوستانه و برادرانه دانست و بر ضرورت تلاش

در راستای توسعه همه‌جانبه مناسبات تهران- اسلام‌آباد تاکید کرد. نخست وزیر پاکستان با تشریح تحولات و وقایع اخیر در کشمیر، گفت: متاسفانه امروز در منطقه کشمیر شاهد وقایع ناراحت‌کننده‌ و برخلاف قوانین بین‌المللی علیه مردم بی‌گناه هستیم. وی با بیان اینکه پاکستان نسبت به کشتار مردم بی‌گناه در کشمیر و افزایش تنش‌ها در منطقه احساس نگرانی دارد، افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مهم در منطقه و جهان اسلام می‌تواند در راستای حل و فصل مساله کشمیر نقش‌آفرینی مثبتی داشته باشد..

  اقدامات کشورهای فرامنطقه‌ای، مشکلات منطقه را پیچیده‌تر می‌کند

رییس‌جمهوری ایران، روابط تهران- دوحه را دوستانه، برادرانه و رو به توسعه خواند و تاکید کرد که روابط دو کشور دوست، در همه عرصه‌ها از جمله سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باید بیش از پیش توسعه و تحکیم یابد. روحانی دیروز در تماس تلفنی «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، با تبریک متقابل عید سعید قربان به دولت و ملت قطر و همه مسلمانان جهان، اظهارداشت: ایران برای حفظ و تقویت امنیت منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان اهمیت زیادی قائل است و همه تلاش خود را در این راستا به‌کار گرفته و معتقد است که حفظ این امنیت، توسعه و منافع مردم منطقه را تضمین می‌کند. رییس‌جمهور هدف اقدامات برخی کشورهای فرامنطقه‌ای از جمله امریکا در منطقه خلیج فارس را القای ناامنی در منطقه به جهانیان دانست و تاکید کرد که این اقدامات، مشکلات منطقه را پیچیده‌تر و خطرناک‌تر می‌کند. روحانی با تاکید بر اینکه ثبات و امنیت خلیج فارس با همکاری و همراهی کشورهای ساحلی و در قالب ترتیبات امنیتی مشترک قابل تحقق است، اظهارداشت: تجربه تاریخی این واقعیت را به همگان نشان داده که مداخله خارجی‌ها، تنها موجب افزایش تنش و پیچیده‌تر کردن شرایط منطقه شده است. رییس‌جمهور با بیان اینکه ایران علاقه‌مند به تداوم رایزنی‌ها با کشورهای دوست برای تقویت صلح و ثبات و توسعه منطقه است، گفت: تهران معتقد است که کاهش تنش‌ها در منطقه به نفع همه است و امیدواریم امریکایی‌ها دریابند مسیری که انتخاب کرده‌اند نادرست است، این مسیر برنده‌ای نخواهد داشت و باید رفتار خود را اصلاح کنند. «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» نیز در این تماس تلفنی با تبریک عید سعید قربان به رییس‌جمهور، دولت و ملت ایران، تاکید کرد که قطر از گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها استقبال می‌کند. امیر قطر کاهش تنش‌ها در منطقه خلیج‌فارس را به نفع منطقه و جهان دانست و با اشاره به نقش مهم ایران در منطقه گفت: دوحه از هیچ تلاشی برای کاستن از این تنش‌ها دریغ نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: امنیت منطقه باید توسط کشورهای ساحلی تامین شود و مواضع قطر در این عرصه کاملا روشن است و ما خواهان همکاری با ایران در جهت تقویت روابط دوجانبه و امنیت منطقه هستیم.

  تاکید روسای جمهور ایران و ترکیه بر توسعه همکاری‌های دو کشور

بعد از گفت‌وگو با عمران خان و تاکید بر ضرورت هماهنگی بیشتر کشورهای اسلامی، روسای جمهوری ایران و ترکیه نیز دیروز بر گسترش روابط تهران- آنکارا در همه عرصه‌های مورد علاقه تاکید کردند. روحانی در تماس تلفنی «رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهور ترکیه با تبریک متقابل عید سعید قربان به دولت و ملت ترکیه و همه مسلمانان جهان، اظهارداشت: ایران برای توسعه روابط با ترکیه به عنوان یک کشور دوست و برادر، کاملا آماده است. رییس‌جمهور همچنین تسریع در اجرای توافقات میان دو کشور را ضروری دانست. رییس‌جمهور ترکیه نیز در این تماس تلفنی با تبریک عید سعید قربان به رییس‌جمهور، دولت و ملت ایران، اظهارداشت: آنکارا آماده است روابط خود را با تهران در همه زمینه‌ها بیش از پیش تقویت کند.  رجب طیب اردوغان ابراز امیدواری کرد که عید سعید قربان عامل بیداری و اتحاد جهان اسلام و تقویت وحدت و برادری میان کشورهای اسلامی شود.

 

 

ارسال نظر