مدیران خوشفکر راه‌هایی برای مقابله با تحریم‌ها باز کردند

۱۳۹۸/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۴۹۵
مدیران خوشفکر راه‌هایی برای مقابله با تحریم‌ها باز کردند

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش می‌تواند زن باشد

در شرایطی که امریکا با استفاده از تمام ابزارهای اقتصادی، سیاسی، نظامی و...تلاش می‌کند تا در مسیر فعالیت‌های اقتصادی کشورمان سنگ اندازی کند؛ معاون اول رییس‌جمهوری معتقد است که این تلاش‌هابا شکست مواجه شده است. جهانگیری در ادامه می‌گوید: امریکا گمان می‌کرد با تحریم و فشار روی منابع ارزی دولت می‌تواند مانع توسعه کشور و انباشت مشکلات شود اما مدیران توانمند و خوشفکر ایران راه‌های مختلفی را برای مقابله با تحریم‌ها و انجام فعالیت‌‌های اقتصادی باز کردند.  جهانگیری همچنین در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران در خصوص گزینه پیشنهادی دولت دوازدهم برای آموزش و پرورش اعلام کرد که گزینه مورد نظر حداکثر طی 2هفته آینده معرفی می‌شود و در ادامه تاکید کرد که «وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش می‌تواند زن باشد.»

جهانگیری که در سفر به خراسان رضوی، علاوه بر افتتاح و بازدید از چند طرح صنعتی و اقتصادی در همایش تجلیل از کارآفرینان برتر کمیته امداد و نیز جلسه اقتصاد مقاومتی شرکت کرده بود با اشاره به این واقعیت که اقتصاد کشور نیازمند حضور فعالانه بخش خصوصی است، اعلام کرد که دولت با تمام توان تلاش می‌کند تا زمینه پویایی بخش خصوصی در اقتصاد را فراهم کند.  دیروز همچنین خط دو قطار شهری مشهد با حضور معاون اول رییس‌جمهور مورد بهره‌برداری قرار گرفت و فرمان آغاز عملیات اجرایی خط چهار قطار شهری مشهد نیز صادر شد.  

جهانگیری در جریان افتتاح این طرح گفت: توسعه خطوط ریلی در دستور کار اصلی دولت است و سیاست‌گذاری کرده‌ایم تمام مراکز استان‌ها به خطوط ریل متصل شوند. معاون اول رییس‌جمهوری در مراسم بهره‌برداری از ایستگاه پایانی خط دوم و کلنگ‌زنی خط چهارم قطار شهری مشهد افزود: خطوط ریلی مطمئن، ارزان‌ترین و ایمن‌ترین سامانه‌های حمل و نقل شمرده می‌شوند لذا با وجود محدودیت اعتباری دولت تلاش کرده‌ اعتبارات این قسمت را کم نکند تا فناوری‌های جدید در این حوزه وارد کشور شود.

وی ادامه داد: هم اینک در ۹ کلان‌شهر مترو و خطوط قطار شهری به عنوان دستورالعمل قطعی دولت در دستور کار است. ۳۱۸ کیلومتر خطوط مترو و قطار شهری در پنج کلان‌شهر با ظرفیت حمل و نقل سالانه ۸۰۰ میلیون مسافر در حال فعالیت هستند. ۷۰ کیلومتر خطوط مترو نیز در دست احداث است. همچنین ۱۳ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای کمک به خطوط مترو فروخته شده و هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از ردیف های بودجه در این خصوص به کلان‌شهرها اختصاص یافته است.  وی گفت: قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان نیز که قطار آن ۳۰۰ کیلومتر سرعت دارد در حال احداث است. این طرح دست کم پنج میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و هم اینک در مرحله نخست با دو و نیم میلیارد دلار در حال اجراست. همچنین اجرای قطار برقی تهران- مشهد در تفاهم‌نامه‌ای با رییس‌جمهور چین به امضا رسیده اما به دلیل تحریم‌ها فعلا با کندی روبه رو شده که باید به سرعت برطرف شود.  معاون اول رییس‌جمهور افزود: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در نامه‌‌ای به رییس‌جمهوری اعلام کرد ۱۰۰ طرح مهم را می‌تواند تا پایان دولت دوازدهم تکمیل کند که هر کدام از آنها در بخش‌های مختلف کشور راهگشاست.

   اشتباه راهبردی امریکا

جهانگیری در ادامه همچنین اظهارداشت: امریکا گمان می‌کرد با تحریم و فشار روی منابع ارزی دولت می‌تواند مانع توسعه کشور و انباشت مشکلات شود اما مدیران توانمند و خوش فکر ایران راه‌های مختلفی را برای مقابله با تحریم‌ها و انجام فعالیت‌‌های اقتصادی باز کردند.  جهانگیری ادامه داد: از مهم‌ترین مسائل کلان‌شهرها حمل و نقل، ترافیک و مسائل زیست محیطی است. همه اینها به هم متصل هستند و باید در مورد آنها به موقع تصمیم‌گیری کنیم. تجربه موفق بشر در کلان‌شهرها برای حل مساله ترافیک، گسترش حمل و نقل عمومی و توسعه خطوط مترو و قطار شهری است. ما شاید سال‌ها از این مورد عقب هستیم و به میزانی که باید کار نکردیم. اما مشهد به لحاظ مختلف می‌تواند نمادی از آثار مدیریت جمهوری اسلامی در کلان‌شهرها باشد. این شهر از هر نظر می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد که چه آسیب‌هایی در مدیریت کشور وجود دارد و چه راهکارهایی را باید در مدیریت شهری دنبال کنیم.

     وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش می‌تواند زن باشد

معاون اول رییس‌جمهور گفت که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش می‌تواند زن باشد، البته بستگی به تصمیم رییس‌جمهور دارد. اسحاق جهانگیری در حاشیه افتتاح ایستگاه قطار شهری شهید کاوه مشهد در رابطه با زمان اعلام گزینه نهایی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: گزینه نهایی وزارت آموزش‌و پرورش تا دو هفته آینده مشخص می‌شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد با وجود مطالبات موجود برای معرفی وزیر زن، وزیر پیشنهادی این وزارت زن باشد، گفت: وزیر پیشنهادی نهایی می‌تواند زن باشد البته بستگی به تصمیم رییس‌جمهور دارد و اینکه ایشان کسی را برای معرفی در این رابطه در نظر دارد یا خیر.

   همکاری دولت و آستان قدس رضوی  

با قدرت ادامه می‌یابد

قبل از افتتاح پروژه‌های اقتصادی اما معاون اول رییس‌جمهور در دیدار با تولیت آستان قدس رضوی بر همکاری و هماهنگی دولت با آستان قدس رضوی به منظور توسعه استان خراسان رضوی و خدمت به زائران و مجاوران امام رضا (ع) تأکید کرد. اسحاق جهانگیری در دیدار باحجت‌الاسلام مروی با اشاره به شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور گفت: امروز دشمنان ایران از تحقق رویاهای خود مبنی بر سقوط نظام جمهوری اسلامی مأیوس شده‌اند.

معاون اول رییس‌جمهور تأکید کرد: منطق و سیاست ما در روابط بین‌المللی، گفت‌وگو و احترام و منافع متقابل است و بر این اساس ایران زیر بار زور و فشارهای نادرست نخواهد رفت. جهانگیری با اشاره به مشکلات موجود در استان خراسان رضوی مبنی بر بیکاری و آسیب‌های ناشی از حاشیه نشینی، ضمن تأکید بر ریشه یابی دقیق مشکلات، ابراز امیدواری کرد، مسوولان استان با کمک همه نهادها بتوانند به تدریج دغدغه‌ها را برطرف کنند. دولت در کنار مدیریت آستان قدس است و این هماهنگی و همکاری با قدرت‌تر از گذشته ادامه خواهد داشت.

حجت‌الاسلام مروی نیز در این دیدار با بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود پیرامون مسائل روز استان، ضرورت خدمت رسانی به مردم را یادآور شد.

تولیت آستان قدس عملکرد دولت در همکاری با این نهاد را مطلوب دانست و بر هماهنگی بیشتر به منظور رفع دغدغه‌های مردم تأکید کرد.

 

 

ارسال نظر