امنیت در برابر امنیت، تنگه در برابر تنگه؛ صلح در برابر صلح

۱۳۹۸/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۳۱۹
امنیت در برابر امنیت، تنگه در برابر تنگه؛ صلح در برابر صلح

پاسخ به تماس تلفنی اوباما به توافق ژنو سرعت داد

رییس‌جمهور روز سه شنبه در دیدار وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت امور خارجه در واکنش به توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق گفت: شما که می‌گویید می‌خواهیم ناوچه به خلیج فارس بیاوریم، چرا زمانی که نیروهای سپاه پاسداران از هلی‌کوپتر وارد کشتی می‌شدند فقط از ناوچه نگاه کردید و جلو نیامدید. پس ادعای نابجا نکنید؛ امنیت در برابر امنیت، تنگه در برابر تنگه. نمی‌شود تنگه هرمز برای شما آزاد باشد اما تنگه جبل الطارق را برای ما ببندید.

به گزارش ایرنا، حسن روحانی با اشاره به سفر خود به مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۹۲ تصریح کرد: اگر در نیویورک وزیر امور خارجه ما با وزیر امور خارجه امریکا دیدار نکرده بود و من به تلفن اوباما جواب نمی‌دادم، این کار با سختی و کندی انجام می‌شد.   اینکه در کمتر از ۱۰۰ روز با 6 قدرت بزرگ به توافق موقت ژنو برسیم در برخی از مواقع دشوار بود. ساعت ۵ صبح برای پذیرش نهایی این توافق صحبت می‌کردیم که گرفته شد و عمل شد، آسان نبود. این یک توافق بزرگ بود.

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه قبل از آن (توافق ژنو) 8 سال مذاکره شده بود و در 8 سال پیشرفتی حاصل نشد، خاطرنشان کرد: فرض کنید ناگهان در ۱۰۰ روز پیشرفت عظیمی انجام شد. تحمل این مساله از سوی برخی‌ها سخت بود. همه ما در یک نوع رقابت و حسادتی قرار داریم. وقتی یک دولت و افرادی ادعا کنند مساله‌ای قابل حل نیست و میز مذاکره‌ای که هشت سال وجود داشت، فایده ندارد. من نمی‌گویم تقصیر این طرف بود یا آن طرف. طبیعی است که از این مساله حرف‌ و حدیث درمی‌آید.

روحانی با تاکید بر اهمیت برجام برای ایران و جهان گفت: اینکه می‌گویم برجام از بین رفتنی نیست، اینجاهایش را می‌گویم.ما ایران هراسی را از بین بردیم، این ادعا که ایرانیان اهل منطق نیستند از بین رفت، اینکه ما قادر نیستیم با کشورهای بزرگ دنیا با مذاکره به نتیجه برسیم را از بین بردیم، اینکه PMD را به عنوان یک طوق لعنتی به پای ما بسته بودند و خیلی‌ها می‌گفتند این طوق را نمی‌شود از بین برد، ما از بین بردیم. این موارد از جمله پیروزی‌های دایمی برجام است. حتی اگر تمام ۱+۴ از برجام خارج بشوند این افتخارات دایمی است و از بین نخواهد رفت.

رییس دولت دوازدهم با اشاره به اینکه بعد از توافق ژنو وارد مذاکرت گسترده‌تر شدیم و در نهایت به توافق نهایی رسیدیم افزود: این توافق نهایی هم برای دشمنان ایران خیلی سخت بود. اسراییلی‌ها بعد از توافق هسته‌ای ما، چه در زمان توافق و چه در زمان اجرایش، شب‌های طولانی خوابشان نبرد. نمی‌خواستن این توافق انجام شود. آنقدر اسراییلی‌ها به کشورهای مختلف سفر کردند تا مانع به سرانجام رسیدن این توافق شوند. صهیونیست‌ها همواره با این توافق مخالف بودند، ارتجاع هم همین نظر را دارد، تندروهای امریکا هم این نظر را دارند. این مثلث شوم از ابتدا هم با هم بودند، الان هم با هم هستند. روحانی گفت: ما شکست نخوردیم و همه قبول دارند که ما پیروز شدیم. ولی در عین حال ممکن است کسی بگوید که این پیروزی حداکثری و صددرصدی نبوده است که به اعتقاد من شدنی نیست که حتی اگر با یک کشور دوست راجع به یک موضوع اختلافی مذاکره انجام گیرد بتوان به موفقیت حداکثری و صددرصد رسید. خیلی بتوان موفق بود ۹۰ درصد. وی یادآورشد: در سال ۹۶ از یک طرف امریکایی‌ها به دنبال این بودند که به برجام ضربه بزنند و از یک طرفی شک داشتند و نمی‌دانستند که اگر این کار را انجام بدهند چقدر تاثیر خواهد داشت. یک حادثه‌ای در داخل رخ داد و آنها هم یک تفسیر غلط کردند و به تصمیم رسیدند.  رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: دی ۹۶، یک عده‌ای یک اغتشاش خیابانی را طراحی کردند.اینکه چه کسانی و با چه هدفی این کار را انجام دادند را در فرصت دیگری خواهم گفت. امریکایی‌ها به دام افتادند و فکر کردند نظام ایران سست شده و به جایی رسیده که یک هل دیگر بدهیم تمام است.این یک هل دیگر باعث شد که آقای ترامپ گول خورد و اطرافیان وی نیز که جنگ طلب تندی هستند او را اغفال کردند. روحانی اضافه کرد: ترامپ تصمیم گرفت که از برجام خارج شود ابتدا می‌خواست اروپایی‌ها را نیز وادار کند که آنها نیز از برجام خارج شوند ولی آنها زیربار نرفتند. رییس دولت تدبیر و امید با طرح این سوال که اگر امریکا یک خطا و اشتباه استراتژیک انجام داده آیا ما باید جواب بدهیم؟ گفت: خیلی خوشمزه است.دولت امریکا بسیاری از توافقات را زیرپا گذاشته است اما برخی دلیل خروج امریکا را تقصیر ما می‌دانند. اینکه امریکا با ژاپن، اتحادیه اروپا، چین و.... مشکل دارد و به نخست‌وزیر سابق انگلیس توهین می‌کند، نشان می‌دهد او تقصیر دارد.

وی به تحریم رهبری و وزیر امور خارجه از سوی امریکا اشاره کرد و یادآور شد: آنها گفتند حاضریم بی‌قید و شرط مذاکره کنیم ولی چند روز بعد مقام معظم رهبری را تحریم کردند. ما که نمی‌خواهیم با شما مذاکره کنیم و شایستگی مذاکره را ندارید ولی اگر بخواهیم به فرض مذاکره هم بکنیم، چه کسی باید تصمیم‌گیری نهایی کند؟ شما که قانون ما را بلدید و می‌دانید بدون تصمیم و نظر ایشان، نمی‌توانیم یک امر مهم را پیش ببریم.  رییس‌جمهور اضافه کرد: باز هم گفتید که می‌خواهیم مذاکره کنیم ولی وزیر امور خارجه ایران را تحریم کردید. چگونه می‌خواهید مذاکره کنید؟ شما با چه کسی می‌خواهید مذاکره کنید؟ یا سیاستی در امریکا در کار نیست یا آنها متلون المزاج هستند و هر روز یک تصمیم را می‌گیرند.

روحانی با تاکید بر اینکه ایران اهل گفت‌وگو و مذاکره است، عنوان کرد: اگر امریکا مذاکره می‌خواهد، باید قبل از هر کار کل تحریم را بردارد تا جانی علیه حقوق انسان‌ها نباشد. ما نمی‌توانیم با جانی صحبت کنیم. اعمال امریکا، کار تروریستی است و ترویسم اقتصادی را انجام می‌دهد پس اگر می‌خواهید راه مذاکره فراهم شود، راهش توبه است. البته ملت ما تواب الرحیم است ولی به شرط آنکه توبه واقعی کنید. رییس‌جمهوری اسلامی ایران در ادامه   به سخنان سال گذشته خود اشاره کرد و گفت: من پارسال در جمع شما و سفرا گفتم صلح با ایران مادر همه صلح‌هاست، جنگ با ایران هم مادر همه جنگ‌هاست. شما اگر امنیت می‌خواهید و سربازان شما در منطقه امنیت می‌خواهند، امنیت در قبال امنیت خواهد بود. شما نمی‌توانید امنیت ما را خدشه‌دار کنید و انتظار امنیت برای خود داشته باشید. همانطور که صلح در برابر صلح است و نفت هم در برابر نفت.

وی افزود: امروز فهمیدید ما قدرتمند هستیم و قادر هستیم حرفی را که می‌زنیم عمل کنیم و چنین کاری هم که انجام می‌دهید، کار اشتباه و ناصحیحی است. فهمیدید که پهپاد مدرن شما با موشک ساخت ایران که توسط وزارت دفاع دولت یازدهم و دوازدهم ما ساخته شده است و سپاه پاسداران غیور هم این موشک را با دقت و مهارت شلیک کرده است. روحانی خاطرنشان کرد: خود شما گفتید ایران ما را بی‌حیثیت کرده است، این نتیجه عملکرد خود شماست، ما که نمی‌خواستیم. آن رفیق شما هم رفت کشتی ما را در جبل الطارق غارت کرد. خیلی وقت بود کشتی‌های انگلیس در خلیج فارس قوانین و اخطارهای ما را رعایت نمی‌کردند. اما چون در زمان صلح بودیم، از خیلی خطاها صرف نظر می‌کردیم، ولی حالا که شما رفتار غیردوستانه نشان می‌دهید، ما هم در اجرای قانون تعارف نخواهیم داشت.

روحانی تاکید کرد: در هنگام توقیف کشتی انگلیسی ناوچه شما در کنار کشتی بود، اما چرا کاری نکرد؟ وقتی هلی‌کوپترهای ما روی کشتی شما قرار گرفت چرا ناوچه شما که آنجا بود کاری برای نجات کشتی متخلف انجام نداد؟ نمی‌شود تنگه هرمز برای شما آزاد باشد اما تنگه جبل‌الطارق را برای ما ببندید.

رییس شورای امنیت ملی افزود: ما در طول این 15 ماه به حول قوه الهی بعد از یک فشار شدید که بر مردم وارد آمد، با کمک همین مردم و حضور و تلاش همگان، امروز مقداری از فشارهای روی دوش مردم کاسته شده است. آمار و ارقام این واقعیت را به ما می‌گوید. در سال گذشته صنعت ما طی همه ماه‌ها و سه ماهه‌ها که کنترل شده است، رشد منفی بود. اما در دوماه ابتدایی امسال شاهد رشد مثبت در حوزه صنعت هستیم که خیلی معنای مهمی دارد. رییس‌جمهوری با اشاره به وجود فشار و سختی در زندگی مردم گفت: ما از این فشار عبور خواهیم کرد، تردید نداشته باشید که در نهایت و دیر یا زود در این نبرد پیروز می‌شویم و در این مسیر حقی که انتخاب کردیم خداوند هم حامی ما خواهد بود.


سردار سلیمانی در دیدار با وزیر امور خارجه  :  تحریم  ظریف  جنون‌آمیز  و‌ نشانه  شکست  قطعی کاخ سفید  است

فرمانده سپاه قدس، اقدام امریکا در خصوص وزیر امور خارجه کشورمان را جنون آمیز و‌ نشانه شکست قطعی کاخ سفید دانست. سردار قاسم سلیمانی دیروز طبق روال برنامه هفتگی شان با آقای ظریف - با لباس رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در محل وزارت امور خارجه حاضر و با وی دیدار کرد. سردار سلیمانی در این دیدار ضمن خداقوت به ظریف، اقدام امریکا در خصوص وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را جنون آمیز و‌نشانه شکست قطعی کاخ سفید دانست. او در ادامه خطاب به وزیر امور خارجه افزود: این اقدام امریکا ثابت کرد که جنابعالی به عنوان مسوول سیاست خارجی کشور، تاثیری عمیق بر افکار عمومی و به ویژه مردم امریکا نسبت به جهالت رهبران این کشور دارید. سردار سلیمانی دفاع از منافع ملی و صداقت در بیان را از خصوصیات ویژه آقای ظریف دانسته و افزود: به شما تبریک می‌گویم که به‌دلیل انتساب به رهبر معظم، حکیم و فرزانه عالم اسلام و جهان، مورد غضب و دشمنی امریکا قرار گرفته‌اید.

 

 

ارسال نظر