ممکن است در هفته‌های آینده به نتایج مثبتی در مذاکرات برسیم

۱۳۹۸/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۹۶۲
ممکن است در هفته‌های آینده به نتایج مثبتی در مذاکرات برسیم

گروه ایران |

در روزهایی که موضوع تحریم وزیر امور خارجه کشورمان توسط ایالات متحده در راس اخبار قرار گرفته و گروه‌ها و طیف‌های مختلف سیاسی در داخل و خارج کشور در خصوص آن به اظهارنظر می‌پردازند؛ رییس‌جمهوری کشورمان از امکان رسیدن به نتایج مطلوب مذاکراتی طی هفته آینده سخن می‌گوید و اعلام می‌کند چنانچه این مذاکرات به نتیجه مورد نظر ختم شود ایران آماده است که فرآیند کاهش تعهدات را به نقطه قبلی بازگرداند؛ روحانی همچنین در خصوص روی دیگر سکه مذاکرات نیز اظهارنظر می‌کند و می‌گوید: چنانچه ماحصل نهایی مذاکرات مورد توجه ایران قرار نگیرد؛ ایران آماده است تا گام سوم کاهش تعهدات را آغاز کند. رییس‌جمهوری در تشریح رویکردهای مذاکراتی دولت با بیان اینکه با برخی از کشورها در حال مذاکره هستیم و آنها پیشنهاداتی ارایه کردند که متوازن نمی‌دانیم، لذا آن پیشنهادات را نپذیرفتیم، گفت: ممکن است در هفته‌های آینده به نتیجه قابل قبول دست پیدا کنیم و اگر به نتیجه‌ای نرسیم مرحله بعدی کاهش تعهدات را انجام خواهیم داد. روحانی که عصر پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی صحبت می‌کرد با بیان اینکه مصاف سختی را پیش رو داریم، اما حتماً از این مصاف پیروز خارج خواهیم شد، اظهار داشت: بدون تردید با روحیه وحدت، همدلی و ایستادگی می‌توانیم مشکلات را پشت سر گذاشته و در مسیر توسعه و پیشرفت روزافزون و رفاه بیشتر مردم گام‌برداریم.

روحانی اظهار داشت: از آغاز دولت یازدهم شعار ما این بود که ایرانی‌ها و مردم ایران تنها در دفاع مقدس پیروز میدان نیستند، بلکه در سایر زمینه‌ها هم چنانچه وارد شوند، می‌توانند پیروز میدان شوند. رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: در آن دوران صراحتاً اعلام کردم که دیپلمات‌های ما قادرند مشکلات پیچیده و بزرگ سیاسی را حل و فصل کنند و انسان‌های شایسته‌ای داریم که می‌توانند در برابر کشورهای بزرگ سخن گفته و با منطق، حق ملت ایران را به کرسی بنشانند.

روحانی با اشاره به آغاز روند مذاکرات هسته‌ای کشورمان اظهار داشت: در مرحله اول آغاز مذاکره درباره مسائل هسته‌ای و در یک مقطعی از مقام معظم رهبری درخواست کردم که همه اختیارات در این زمینه را به بنده واگذار کند و ایشان آن را پذیرفتند و توانستیم در ظرف کمتر از صد روز در مذاکرات ژنو به پیروزی بزرگ رسیده و توافق موقت ژنو حاصل شد. در این توافق همه قدرت‌های بزرگ، توان هسته‌ای کشورمان را قبول کرده و اعلام کردند که همه مسائل باید از طریق مذاکره حل و فصل شود. بر اساس این توافق و از آن تاریخ هر ماه حدود 700 میلیون دلار از دارایی‌های کشورمان آزاد می‌شد.

روحانی خاطرنشان کرد: در روند آغاز توافقات نهایی نیز به مقام معظم رهبری پیشنهاد کردم که در این موضوع همه اختیارات را به بنده واگذار کند، اما ایشان فرمودند که این را به مصلحت شما نمی‌دانم و مسوولیت سنگینی است و چه بسا عده‌ای در گوشه و کنار وجود داشته باشند که نسبت به آن ایراد و اشکال داشته باشند، لذا بگذارید تا کلیت نظام نسبت به این موضوع تصمیم بگیرد. روحانی تصریح کرد: با گذشت زمان اینکه رهنمودها، نصیحت‌ها و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب حساب‌شده، دقیق و در چارچوب منافع و وحدت ملی بوده، بیشتر روشن شده است و ما توافقی را قبول کردیم که آن را مجلس، شورای عالی امنیت ملی، شورای نگهبان و رهبری قبول کردند، یعنی همه نظام آن را پذیرفته است. رییس‌جمهور اضافه کرد: در شورای عالی امنیت ملی، طی 7 جلسه فوق‌العاده تمام جزییات توافق مورد بحث و بررسی قرار گرفت، لذا لازم بود که در این کار تاریخی همه مردم و نمایندگان مجلس بار مسوولیت را بر دوش بگیرند.

   امضای برجام تصمیم نظام است

روحانی با اشاره به اینکه برجام در 23 تیرماه سال 94 به امضا رسیده و در دی‌ماه همان سال، اجرایی و عملیاتی شد، اظهار داشت: بعد از اجرایی شدن برجام شاهد تحول بزرگی در عرصه‌های مختلف به ویژه در سطح جهانی از لحاظ سیاسی بودیم و به واسطه آن مشخص شد همه ادعاهایی که علیه ملت ایران مبنی بر اینکه به قوانین و مقررات بین‌المللی اهمیتی نمی‌دهد، اتهاماتی دروغ و ناروا است. رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: پس از برجام شرایط جهان کاملا نسبت به ایران تغییر کرد و بسیاری از کشورها و شرکت‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری وارد ایران شدند و توافقات بزرگی نیز انجام گرفت. نیروگاهی که در هریس به افتتاح رسید از تکنولوژی کلاس اف برخوردار بود که وارد شدن آن از جمله آثار و برکات برجام است. رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: آنهایی که با ایران ضدیت دارند، به ویژه صهیونیست‌ها، عربستان سعودی و تندروهای امریکا نتوانستند برجام را تحمل کنند و مخالفت خود را با آن به صراحت اعلام می‌کنند و اذعان دارند که این توافق صد در صد به نفع ایران است. روحانی گفت: ایران تنها کشوری در دنیا است که شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه 2231 اعلام کرده که حق غنی‌سازی دارد. رییس‌جمهور اظهار داشت: طبق توافق برجام اگر این توافق تا سال آینده باقی بماند، تمام تحریم تسلیحاتی ایران براساس آن برداشته می‌شود و می‌توانیم هر سلاحی که نیاز داریم را خریداری یا به فروش برسانیم و البته مقدمات این کار را هم آماده کرده‌ایم. روحانی با اشاره به اینکه برجام امروز هم از لحاظ سیاسی، حقوقی و حتی اقتصادی بسیار حایز اهمیت است، گفت: براساس توافق برجام در چند سال آینده محدودیت‌های دو منظوره نیز برداشته می‌شود، اما در عین حال با خروج غیرقانونی امریکا از برجام فشار زیادی بر کشورمان وارد شده است چرا که امریکایی‌ها کاری کردند که ریسک سرمایه‌گذاری برای شرکت‌ها بالا باشد و از آنجایی که دنیای تجارت زیاد ریسک‌پذیر نیست لذا فعالیت‌ و سرمایه‌گذاری خارجی در ایران نیز محدود شده است.

   آمادگی برای عبور از چالش‌ها

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: وقتی مشاهده کردیم که کشورهای دیگر آمادگی ندارند ریسک‌های بالا را برای سرمایه‌گذاری در ایران بپذیرند طبیعتاً چند راه پیش رو داشتیم. یکی از آنها این بود که مذاکره کرده و به توافق برسیم و براساس آن با کشورهای مختلف مکاتبه کردیم و آنها قول‌ها و وعده‌هایی دادند، اما در مقام عمل ناتوان بودند لذا در چنین شرایطی اقداماتی را آغاز کردیم و به دنیا گفتیم که اگر نتوانیم از فواید این توافق استفاده کنیم، ما هم تعهدات خود را قدم به قدم کاهش می‌دهیم. روحانی گفت: کاهش تعهدات برای این است که دنیا بداند دست ما هم بسته نیست و اگر آنها به تعهدات خود عمل نکنند راهکارهای فراوانی پیش روی ما قرار دارد و می‌توانیم از اقتصاد و کشور خودمان دفاع کنیم.

رییس‌جمهور افزود: تاکنون کاهش تعهدات در دو مرحله انجام شده و در هر مرحله دو تعهد را کنار گذاشتیم، البته همزمان مشغول مذاکره و گفت‌وگو هستیم، اما در عین حال بر مبنای اینکه به نتیجه نمی‌رسیم، عملکردها و برنامه‌های مدیریتی خود را پیش می‌بریم و بودجه و قیمت دلار بر این مبنا تنظیم می‌شود. روحانی افزود: می‌توانیم قیمت دلار را پایین‌تر بیاوریم، اما بر مبنای احتیاط نسبت به آینده است که گام برمی‌داریم. روحانی با بیان اینکه دولت امسال در حد توان تلاش کرده حقوق کارکنان و کارگران را افزایش دهد، گفت: کاملاً آگاه هستیم که فشار اصلی در جامعه بر دوش کسانی است که از درآمد ثابت برخوردار هستند، لذا در حد توان تلاش کردیم که حقوق کارکنان و کارگران را افزایش دهیم تا مردم بتوانند مشکلات را پشت سر بگذارند.

   افزایش همدلی‌ها در سال انتخابات

رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه با روحیه وحدت و همدلی می‌توان از مشکلات عبور کرد، گفت: امسال سال انتخابات است و از همه احزاب، گروه‌ها و جناح‌ها می‌خواهم که منافع ملی، اخلاق و عدالت را بر هر چیز دیگری مقدم بدانند، چرا که ما تابع پیامبری هستیم که هر روز پرچم جدیدی از مقاومت، ایستادگی، اخلاق و نشاط را به اهتزاز در می‌آورد. روحانی در ادامه با عذرخواهی از تأخیر ایجاد شده در تکمیل راه‌آهن تهران - تبریز گفت: در این زمینه حق با مردم است، البته روزی که وعده دادیم، بر مبنای شرایط آن روز بود که تحریم و فشارهای اخیر وجود نداشت، اما در عین حال با وجود همه سختی‌ها مردم تبریز اطمینان داشته باشند که سال آینده حتماً راه‌آهن به تبریز خواهد رسید. ضمن اینکه از مردم به خاطر اینکه نتوانستیم با سرعتی که دلمان می‌خواست به وعده‌ها عمل کنیم، عذرخواهی می‌کنم. رییس‌جمهور تحریم را فرصتی برای اتحاد و همدلی و تقویت اخلاق در جامعه دانست و گفت: فرصتی که تحریم ایجاد کرده تنها برای اقتصاد و فناوری نیست، بلکه در اخلاق، اتحاد و برادری فرصتی ایجاد شده تا در کنار هم از مشکلات عبور کنیم.

 

 

ارسال نظر