پس‌لرزه‌های سریال گاندو

۱۳۹۸/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۷۰۴
پس‌لرزه‌های سریال گاندو

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان با بیان اینکه ما منتظر انجام اقدامات عملی و ملموس از سوی اروپایی‌ها جهت اجرای تعهدات‌شان در برجام هستیم، خاطرنشان کرد: اگر همین روال کنونی از سوی اروپایی‌ها ادامه داشته باشد ایران قطعا گام سوم خود را در راستای کاهش تعهدات برجامی‌اش محکم‌تر از گام اول و دوم برخواهد داشت. به گزارش ایسنا، سیدعباس موسوی در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به رفت و آمدهای دیپلماتیکی که در چند وقت اخیر در کشور وجود داشته است، خاطرنشان کرد: ما هفته پر ترافیکی را پشت سر گذاشته‌ایم و این روند دیپلماتیک ادامه خواهد داشت. ما از نظر دیپلماسی در شرایط خاص و تعیین‌کننده‌ای قرار داریم. آقای ظریف سفری به نیویورک داشتند و پس از شرکت در نشستی در سازمان ملل به امریکای لاتین رفتند و سپس به سنگال سفر داشتند. در این سفرها گفت‌وگوها و رایزنی‌های خوبی صورت گرفت و نقاط عطفی را در این سفرها شاهد بودیم. این سفرها پربار و موفقیت آمیز بود و به اهداف تعیین شده خود دست پیدا کرد. سخنگوی وزارت خارجه به سفر وزیر خارجه عمان و نخست‌وزیر عراق به تهران اشاره کرد و افزود: این سفرها بر اساس روابط خوبی که ما با کشورهای منطقه داریم انجام شد. در این سفرها در مورد مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی و گفت‌وگو شد. این دیپلمات کشورمان در پاسخ به این سوال که برخی از کشورهای فرامنطقه‌ای مباحثی را در مورد تشکیل ائتلاف نظامی در خلیج فارس مطرح و برخی دیگر از کشورها نیز برای پیوستن به این‌گونه ائتلاف‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: ما به کشورهای فرامنطقه‌ای توصیه می‌کنیم که به چنین ائتلاف‌هایی نپیوندند این ائتلاف‌ها بر اساس ابهامات و توهمات است . وی تاکید کرد: ثبات منطقه را کشورهای منطقه بلدند تامین کنند و ایران نیز خود را موظف به تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز می‌داند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود نفتکشی که حامل نفت ایران بوده و در منطقه جبل‌الطارق توقیف شده یک نفتکش روسی بوده و آیا ایران از طریق این کشور برای آزادسازی این نفتکش که حامل نفت ایران است اقدامات و پیگیری‌هایی انجام داده است یا نه، گفت: بعد از اینکه این اتفاق افتاد ما هیچ ظرفیتی را از دست ندادیم. از تمام ظرفیت‌های حقوقی و دیپلماتیک خود در این ارتباط استفاده کردیم و کشور مورد اشاره شما نیز جزو رایزنی‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه ما اسناد لازم را ارایه داده‌ایم تاکید کرد: اقدامی که انگلیسی‌ها در این زمینه انجام داده‌اند یک کار غیرقانونی بوده است، یک تصمیم بد سیاسی است و ما امیدواریم که آنها هر چه زودتر از این تصمیم برگردند و این نفتکش را آزاد کنند. سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با اظهارات نمایندگی عربستان در سازمان ملل مبنی بر اهمیت انجام گفت‌وگو بین ایران و عربستان اظهار کرد: ما اظهارات ایشان را سیگنال مثبت می‌دانیم. ایران بارها خواستار حل مشکلات منطقه از طریق گفت‌وگو و رایزنی بین کشورهای منطقه بوده است و اعلام کرده که بدون پیش شرط حاضر به انجام گفت‌وگو و رایزنی است. ما از هر تلاشی برای نزدیکی هر چه بیشتر کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی با آغوش باز استقبال می‌کنیم؛ چرا که معتقدیم این کشورها دارای منافع، مصالح مشترک و همچنین دشمنان مشترک هستند . موسوی همچنین در این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای پمپئو در چند هفته اخیر اعلام آمادگی کرده‌ که با تلویزیون ایران مصاحبه کند و گفته که حاضر است به ایران سفر کند و از دیگر سو دیروز نیز اعلام کرد که ایران با سفر وی به تهران موافقت نکرده است اظهار کرد: آنچه که امریکایی‌ها در این زمینه مطرح می‌کنند جالب است. اقدام آنها یک اقدام تدافعی در برابر اقدامات تهاجمی ایران است. اقدامی در برابر گفت‌وگوهایی که آقای ظریف با افکار عمومی امریکا انجام می‌دهد. ما این اقدام آنها را تدافعی و منفعلانه می‌دانیم. موسوی ادامه داد: ما در اینگونه اظهارنظرهای آنها چیز جدیدی نمی‌بینیم مثل موضوع مذاکره که آنها مطرح می‌کنند و ما یقین داریم که آنها دنبال توافقی جدی نیستند. اکنون این صحبت‌ها نیز از روی انفعال است. سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: تا آنجایی که می‌دانیم تاکنون چندین خبرنگار ایرانی از ایشان و دیگر مقامات امریکایی درخواست مصاحبه کرده‌اند که این درخواست‌ها رد شده است. وی ادامه داد: طی مدت اخیر امریکایی‌ها تلاش کرده‌اند که از خود چهره‌ای نشان دهند که به دنبال گفت‌وگو و توافق و ایران یک چهره جنجالی است که به دنبال گفت‌وگو نیست و خراب‌کننده گفت‌وگو است. ما بارها گفته‌ایم که گفت‌وگو زمانی انجام می‌شود که بتوان از آن به نتایج عینی و ملموس دست پیدا کرد و طرفین به واقع به نتایج آن و تعهداتی که می‌دهند پایبند باشند. وی ادامه داد: اگر واقعا آنها دنبال گفت‌وگو هستند آنچه مطرح شد محوری است که می‌توان در مورد آن صحبت کرد و قابل دسترسی است ولی همان‌طور که پیش‌بینی می‌کردیم این طرح با مخالفت امریکایی‌ها روبه‌رو شد؛ چرا که آنها دنبال گفت‌وگویی که منجر به نتایج ملموس شود نیستند.

   سفر عراقچی به فرانسه

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی در مورد سفر اخیر سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه به فرانسه جهت تحویل پیام رییس‌جمهور به مکرون و محورهای این پیام اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید فرانسوی‌ها در راستای اجرای تعهدات خود در برجام و بعد از تحولات اخیر در منطقه رفت و آمدهایی را به ایران داشتند، چنان‌که در این مدت دو بار مشاور دیپلماتیک رییس‌جمهور فرانسه به تهران سفر کرد و با مقامات ایرانی گفت‌وگو داشت. آنها طرح‌هایی را ارایه کردند که به نظر ما در آنها چیز جدیدی نبود و قابل توجه نیز نبود. وی ادامه داد: با توجه به اینکه ایران معتقد است که نباید پنجره دیپلماسی بسته شود طرح‌های پیشنهادی را بررسی کرد و خود نیز طرحی را تهیه و جمع‌بندی کرد که این طرح توسط آقای عراقچی به عنوان نماینده رییس‌جمهور به آقای مکرون رییس‌جمهور فرانسه نیز ارایه شد و آنها نیز در حال بررسی این طرح هستند.

موسوی تصریح کرد: فرانسوی‌ها بر موضوع کاهش تنش در منطقه تاکید دارند. ما نیز به دنبال این موضوع هستیم و به پیشنهاداتی که در این زمینه مطرح می‌شود نگاه مثبتی داریم. ایران آماده است که نظرات مثبت دیگران را در این ارتباط بشنود و آنها را مورد بررسی قرار دهد. سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در ارتباط با توقیف نفتکش حامل نفت ایران از سوی انگلیسی‌ها موضوعی مطرح شد یا نه؟ گفت: یکی از موضوعاتی که از سوی ایران در جلسه کمیسیون مشترک برجام مطرح شد بحث نفتکش مورد اشاره بود. ما توقیف این نفتکش را که حامل نفت ایران بوده است را نقض برجام می‌دانیم. آنها در برابر این موضوع استدلال‌های خود را مطرح کرده‌اند. ایران نیز مواضع خود را مبنی بر غیرقانونی بودن چنین امری تکرار کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر دیدار اخیر سفیر انگلیس با ذوالنوری رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس و مباحث مطرح شده در این دیدار گفت: این موضوع را از مجلس و از خود آقای ذوالنوری پیگیری کنید. سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد نامه ظریف به مقام معظم رهبری در ارتباط با سریال گاندو و تصویری که در این سریال از وزیر امور خارجه و وزارت خارجه ترسیم شده است، گفت: صدا و سیما زیرنظر مقام معظم رهبری است و اگر گلایه و شکواییه‌ای وجود دارد باید خدمت ایشان گفته شود. به جای اینکه به دیگران گفته شود وی ادامه داد: طبق برداشتی که از این سریال می‌شد در آن از وزارت خارجه و شخص وزیر خارجه چهره‌ای منفعل، بی‌عمل و واداده ارایه می‌شد و این موضوع مطرح بود که اگر چنین چیزی هست و چنین برداشتی وجود دارد بودن چنین وزیری در جایگاه وزارت خارجه به عنوان یک کشور قدرتمند در منطقه جایز نیست و به لحاظ شرعی و قانونی باید کسی باشد که همزمان مصلحت و عزت کشور را سرلوحه کار خود قرار دهد و از اقتدار لازم در مجامع بین‌المللی برخوردار باشد تا زبان گویای ملت نیز باشد و اگر چنین چیزی نیست، ایشان ببینند چه باید کرد و آیا ترسیم درست است و ماندن آقای ظریف جایز است که مقام معظم رهبری نیز التفاتاتی داشتند و گفتند مطلقا راضی نیستند که به مجموعه وزارت خارجه و ایشان اهانتی صورت بگیرد. سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با نشست روز گذشته کمیسیون مشترک برجام اظهار کرد: در جریان این نشست برخی از توافقات جزئی انجام شد که از جمله آن برگزاری کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران امور خارجه است. این یک گام رو به جلوست. وی با تاکید بر اینکه اروپایی‌ها باید از فرصت باقیمانده تا پایان زمان‌بندی گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران استفاده کنند و به تعهدات خود عمل کنند گفت: ما نمی‌توانیم روی حرف اروپا حساب باز کنیم. ما منتظر انجام اقدامات عملی و ملموس از سوی آنها هستیم و آنها باید اقدامی عملی انجام دهند. وی با اشاره به تعهدات اروپایی‌ها در مورد برجام ادامه داد: اجرای اینستکس مقدمه‌ای برای اجرای تعهدات از سوی اروپایی‌هاست و اگر آنها به تعهدات‌شان عمل نکنند و توافق‌های صورت گرفته به نتایج ملموسی نینجامد چنانکه ایران راضی شود تا پس از پایان مهلت اجرای گام دوم گام سوم را آغاز خواهیم کرد.

 

ارسال نظر