با متخلفان ارزی مانند قاچاقچی برخورد می‌شود

۱۳۹۸/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۶۱۲
با متخلفان ارزی مانند قاچاقچی برخورد می‌شود

  هیچ ارزی گم نشده است         

  مکان‌های غیرقانونی تولید ارز دیجیتال جمع‌آوری می‌شود

گروه ایران|

«اگر کسی حتی یک دلار تخصیصی را وارد نکرده باشد مانند قاچاقچی با او برخورد می‌شود.»این عباراتی است که سخنگوی دولت با استفاده از آنها تلاش می‌کند تا راهبرد دولت در خصوص بازگشت ارزهای صادراتی را برای خبرنگاران تشریح کند. راهبردی که مبتنی بر آن، دولت تلاش می‌کند تا از طریق بازگشت ارزهای صادراتی و تزریق طبیعی آنها به بازار، اقتصاد ایران را در برابر نوسانات خارجی و نارسایی‌های داخلی مصون سازد و روند کاهشی قیمت دلار را بر همین اساس استمرار بخشد.  سخنگوی دولت اما در ابتدای جلسه خود درباره شرکت‌ها و افرادی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند، به تشکیل یک کمیته ویژه در این زمینه اشاره کرد و گفت: این کمیته فرآیندی که تک تک افراد و شرکت‌هایی که ارز دریافت کرده‌اند را بررسی خواهد کرد و اگر کوتاهی در کار انجام شده باشد را به مقام‌های قضایی ارجاع می‌دهد تا با آنها برخورد شود و تصمیم گرفته شده است که مانند قاچاقچیان با این افراد برخورد شود. بنابراین هیچ ارزی در کشور گم نشده و در آینده هم نخواهد شد.

ربیعی همچنین به جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و واردات زیورآلات به کشور اشاره کرد و گفت: واردات زیور آلات به کشور بسیار زیاد است و به صورت قاچاق هم وارد می‌شود، تصمیم گرفته شد برای واردات طلا و نقره تسهیلاتی ایجاد کنیم و ارزش افزوده‌ای که به خصوص در شهرهای مذهبی صورت می‌گیرد در همین جا انجام شود.

به گزارش «تعادل» علی ربیعی، سخنگوی دولت، در نشست خبری خود با یادی از شهدای مرصاد و با بیان این جمله که شرایط امروز کشور با دورانی که عملیات مرصاد انجام شد شباهت دارد، گفت: درنشست مجاهدین خلق شعار از مهران تا تهران  مطرح شد، آنها باور داشتند ‌جامعه ایران نهاد مدنی قوی ندارد و رژیم تنها است و مردم به آنها خواهند پیوست.  شبیه این تحلیل را هم‌اکنون در فتنه‌انگیزان اقتصادی به نوعی دیگر مشاهده می‌کنیم. امریکا گمان‌ می‌کند با فشار تحریم‌ها مردم علیه حاکمیت خود خواهند شورید. متاسفانه هر دو تحلیل غلط بود. امروز هم همین مساله وجود دارد.این روزها بسیار به مرصاد شباهت دارد و پشت تخریب چهره‌های نظام سازمان منافقین هستند. سخنگوی دولت درباره سفر وزیر خارجه عمان به ایران گفت: ما از اینکه کشورهایی بخواهند خیرخواهانه دیدگاه‌های خود را با ما در خصوص مسائل منطقه‌ای مطرح کنند، استقبال می‌کنیم ولی این قبیل سفرها به منزله میانجی‌گری نیست.وی با تاکید بر اینکه توقیف نفتکش از سوی ما مبنای حقوقی دارد، گفت: توقیف نفتکش ما بر مبنای حقوقی بوده است چرا که این نفتکش مرتکب نقض قوانین بین‌المللی شده بود، ولی انگلیس باید نفتکش ما را که بی‌دلیل توقیف کرده، هر چه زودتر آزاد کند.ربیعی خاطرنشان کرد: قطعا ما بر اساس حُسن نیت عمل خواهیم کرد. پیش از این هم گفتیم مقصد نفتکش ایران، سوریه نبوده است و اینکه آنها از ما خواستند تضمین کنیم که مقصد سوریه نخواهد بود، آنها چنین اجازه‌ای ندارند.سخنگوی دولت ادامه داد: اینکه شنیدیم آنها قصد اعزام ناوگان اروپایی به خلیج فارس دارند طبعا پیام خصمانه‌ای را دارد، تحریک‌کننده است و موجب افزایش تنش‌ها خواهد شد. ایران معتقد است تامین امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه صورت بگیرد و ما بزرگ‌ترین تامین‌کننده امنیت کشتیرانی در خلیج فارس هستیم.

    بحث ساماندهی بازارهای ارزی

ربیعی در ادامه در خصوص تشکیل وزارت بازرگانی گفت: ما از تشکیل این وزارتخانه استقبال می‌کنیم، این خواست دولت است و امیدواریم مجلس شرایط را درک کند.ربیعی با اشاره به ساماندهی بازار صادرات و واردات کشور و با تاکید به عزم دولت برای برخورد با متخلفان اقتصادی افزود: بحث ساماندهی بازارهای ارزی و صادراتی در جلسه سران قوا مطرح شد و دولت با اختیاری که داشت بخشی از آن را انجام داد. ما مطلع بودیم جنس‌هایی وارد می‌شد اما انبار می‌شدند تا با جهش ارز وارد بازار شوند. ما این کار را برای سامان‌دهی بازار لازم می‌دانیم. می‌خواهیم بازار واردات و صادرات سرو سامان بگیرد که فشاری روی کشاورزان ما قرار نگیرد.

    افزایش سهم مسکن از تسهیلات بانکی

ربیعی در ادامه به برنامه دولت در حوزه مسکن اشاره کرد و گفت: ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ برای اقشار متوسط رو به پایین از برنامه‌های دولت است. به پیشنهاد شهردار تهران، وزارت کشور مامور شده تا در کلان‌شهرها ساخت مسکن اجاره‌ای با متراژ کم را در دستور کار قرار دهد.سخنگوی دولت همچنین به جلسه با مدیران بخش مسکن کشور اشاره کرد و افزود: در این جلسه تصمیم گرفته شد سهم مسکن از تسهیلات بانکی از ۱۳ درصد به ۲۰ درصد افزایش پیدا کند. رییس کل بانک مرکزی هم موظف شد این سهم را در شورای عالی پول و اعتبار پیگیری کند و به تصویب برساند.

ربیعی ادامه داد: در این جلسه پیشنهاد شهردار تهران (پیروز حناچی) بود که بر این اساس وزارت کشور مامور و مکلف شد با شهرداری‌ها در شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها مذاکره کند تا آنها ساخت مسکن اجاره‌ای با متراژ کم را برای زندگی افراد برنامه‌ریزی کند که این وظیفه به وزیر کشور محول شد. همچنین قرار شد استانداران مشکلات تعاونی‌های مسکن و انبوه‌سازان مسکن را رفع کنند و مشکلات حقوقی واحدهای مسکن مهر ساخته شده در سال‌های اخیر را نیز پیگیری کنند.  سخنگوی دولت بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی، طرح مسکن برای کارکنان دولت را در دستور کار قرار داده است؛ و درخواست شد در این زمینه مطالعات بیشتری انجام شود.ربیعی گفت: پیشنهاد اول در طرح مسکن کارکنان این است که در این صندوق‌ها ۵ سال پول دریافت کنند و مسکن را ۲۰ ساله به اقساط واگذار کنند. همچنین بحث مکان‌یابی زمین‌های این مسکن‌ها مطرح شد و قرار شده کمیته‌ای با حضور وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، نیرو و نفت و وزارت کشور و شهرداری‌ها و بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات تشکیل شود که تصمیمات آن اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی اضافه کرد: تصمیم گرفته شده است ۵۰۰ هزار مسکن مهر تکمیل شود که بخشی از آن در پردیس قرار دارد که مسکن بیشتر اصحاب رسانه در این منطقه واقع شده است. ربیعی افزود: بنیاد مسکن سالانه مسکن ۷۰ هزار مسکن می‌سازد که قرار شد با حمایت‌های تسهیلاتی که از آن صورت می‌گیرد ظرف دو سال ۴۰۰ هزار مسکن یعنی سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی را هم تکمیل کند که رییس بنیاد مسکن برنامه خود  را  ارایه کردند. سخنگوی دولت افزود: وزیر راه و شهر‌سازی (محمد اسلامی) نیز متعهد شد۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا دو سال آینده برای اقشار متوسط به پایین با الگوی مصرف برای اقشار متوسط به پایین دنبال کنند. ضمن اینکه برای بازسازی و تعمیر مسکن سیل‌زدگان زمانبندی مشخص شد و قرار شد طبق آن کار به پایان برسد.

    مکان‌های غیرقانونی تولید ارز دیجیتال جمع‌آوری می‌شود

سخنگوی هیات دولت با اشاره به بررسی موضوع ارزهای دیجیتالی در جلسه دولت گفت: دولت تصمیم گرفت که مکان‌های غیرقانونی تولید ارز دیجیتالی جمع‌آوری شده و شهرک‌هایی پیش‌بینی شود تا افرادی که تمایل دارند، در این شهرک‌ها با گاز، نیروگاه ایجاد کنند و با برق تولیدی خود ارز تولید کنند.ربیعی با تاکید بر اینکه در شهرک‌ها نرخ گاز یارانه‌ای نخواهد بود، گفت: نباید خود را از ارز دیجیتال محروم کنیم، اما این ارز باید سامان یافته و نظام‌مند شود و در این زمینه چند دستگاه باید به نتیجه برسند.

 

 

ارسال نظر