تکذیب حضور دوتابعیتی‌ها در دولت

۱۳۹۸/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۳۶۴
تکذیب حضور دوتابعیتی‌ها در دولت

همتی: با همکاری کمیسیون اقتصادی مجلس طرح بدهکاران بانکی به سرانجام رسید

گروه  ایران|

جلسه دیروز رییس‌جمهوری و اعضای کابینه دیروز در شرایطی در پاستور برگزار شد که موضوع انتشار لیستی از دوتابعیتی‌ها از سوی نماینده اصولگرای مجلس که در آن به‌طور مستقیم به نام رییس‌جمهوری و برخی از اعضای کابینه اشاره شده بود؛ حال و هوای پرسش‌ها را به سمت و سوی پاسخگویی به این ابهامات پیش برده بود. انتشار لیستی که هم نمکی وزیر بهداشت کابینه دوازدهم آن را تکذیب کرد و هم رییس دفتر رییس‌جمهوری اساس آن را زیر سوال برد و اهداف منتشرکنندگان یک چنین لیستی را نه در راستای منافع ملی کشور بلکه در مسیر فضاسازی‌های سیاسی و جناحی ارزیابی کرد.  یکی دیگر از حاشیه‌های نشست روز گذشته حیاط دولت نیز مربوط به حضور ناگهانی همتی، رییس کل بانک مرکزی بود که از تصمیم‌سازی‌های پولی ومالی کشور دفاع و با اشاره به روند کاهشی قیمت دلار اعلام کرد خوشبختانه برنامه‌ریزی‌های اجرایی در این زمینه نتایج مطلوبی را به دنبال داشته است که این برنامه‌ها با مساعدت دستگاه‌های مسوول و مردم در ادامه نیز دنبال خواهد شد تا در نهایت بازار پول و سرمایه ایران در مسیر قیمت واقعی و نهایی تثبیت شوند. همتی با اشاره به اینکه مصوبه دیروز مجلس دهم در مورد بدهکاران بانکی با تلاش کمیسیون اقتصادی مجلس به نتایج مطلوبی رسیده است، اظهار کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس نظرهای ما در این طرح را لحاظ کرد امیدوارم با تصویب این طرح کمک خوبی برای پرداخت بدهی معوق بدهکاران زیر دو میلیارد تومان باشد.چهره خبرساز دیگری که اظهاراتش در حیاط دولت بازتاب‌های وسیعی در رسانه‌های گروهی پیدا کرد؛ انصاری رییس سازمان اداری و استخدامی کشور بود که اعلام کرد بر خلاف برخی اظهارات تاکنون هیچ اطلاعاتی از قوه قضاییه، صدا و سیما و... در سامانه حقوق و دستمزد بارگذاری نشده است. نهادهایی که از منظر انصاری باید وضعیت دریافتی خود و کارکنانشان را در سامانه ویژه حقوق و دستمزدها ثبت کنند؛ اقدامی که تا به امروز انجام نشده است.

 نمی‌دانیم کسانی‌که لیست دوتابعیتی‌ها را منتشر کرده‌اند از کجا آمده‌اند

چراغ اول اظهارنظرهای اعضای کابینه درباره انتشار لیست دوتابعیتی‌ها در مجلس را واعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری روشن کرد زمانی که در پاسخ به پرسش تعادل درباره انتشار لیستی از دوتابعیتی‌ها توسط کریمی قدوسی نماینده مجلس در رسانه‌ها با استقبال از این اقدام اظهار کرد: ایشان دو، سه سالی بود که می‌گفت لیستی از افراد دوتابعیتی در اختیار دارد و ما از اینکه ایشان بالاخره این لیست منتشر را کردند خوشحال شدیم.

وی ادامه داد: جلوی هر کدام از اسامی این لیست عبارت‌هایی از جمله «احتمالا»، «براساس شواهد» و «براساس قرائن» نوشته شده است که اینها به آن معناست که هر کسی براساس احتمالا شواهد و قرائن می‌تواند راجع به هر موجودی در هر جای دنیا هر مطلبی را مطرح کند که در نهایت معلوم می‌شود که حرف این آقایان هیچ‌کدام پایه و اساس ندارد.رییس دفتر رییس‌جمهوری ادامه داد: از طرف دیگر به نظر می‌رسد که افرادی این حرف‌ها را مطرح می‌کنند که ما نمی‌دانیم ریشه خودشان چیست و از کجا آمده‌اند.واعظی خاطرنشان کرد: در لیست منتشر شده اسامی افرادی از بخش خصوصی با یکسری افراد معمولی قرار دارد که هیچ ارتباطی به دولت ندارند. همچنین اسامی یکی، ‌دو نفر از اعضای دولت در این لیست مطرح شده که در این باره باید بگویم اعضای دولت ما پاک هستند و ما هیچ دو تابعیتی در دولت نداریم و مطالبی که در این باره مطرح شده کاملا کذب است.وی گفت: به نظر می‌رسد اگر مردم هم لیست منتشر شده را ببینند، کاملا می‌فهمند که بقیه حرف‌های این افراد نیز هیچ پایه و اساسی ندارد.

 بررسی بدهی دانه‌درشت‌ها در بانک مرکزی

رییس بانک مرکزی اعلام کرد: تکلیف بدهی چند هزار میلیارد دانه‌درشت‌ها در کمیته فرادستگاهی بانک مرکزی در حال بررسی است.عبدالناصر همتی با اشاره به اینکه مصوبه دیروز مجلس دهم در مورد بدهکاران بانکی با هماهنگی بانک مرکزی تهیه شده است، اظهار کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس نظرهای ما در این طرح را لحاظ کرد امیدوارم با تصویب این طرح کمک خوبی برای پرداخت بدهی معوق بدهکاران زیر دو میلیارد تومان باشد.وی در ادامه گفت: اما لیست بدهکاران عمده فرق می‌کند. هفت- هشت نفر تا 10 نفر دانه درشت هستند که رقم بدهی آنها چند هزار میلیاردی است که توسط کمیته فرادستگاهی بانک مرکزی بدهی این افراد در حال بررسی است. دیروز هم در جلسه مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح شد و معاون اول رییس‌جمهور دستور دادند که گزارشی از آنها تهیه شود.رییس بانک مرکزی همچنین درباره آخرین خبر از تشکیل بازار متشکل ارزی تصریح کرد: تشکیل این بازار در حال نهایی است و در آینده‌ نزدیک ایجاد می‌شود. ما تا مطمئن نشویم بازار خوب کار می‌کند و به شفاف‌سازی کمک می‌کند آن را راه نمی‌اندازیم. در حال حاضر تست گرم آن شروع شده است.رییس بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش «تعادل» که چرا با توجه به کاهش قیمت ارز قیمت اجناس کاهش نیافته است، خاطرنشان کرد: ارز در یک شرایط باثباتی قرار دارد و امیدوارم این روند ادامه یابد اما چسبندگی در قیمت کالاها وجود دارد و باید صبر کنیم تا قیمت کالاها به تدریج کاهش یابد و مقاومت‌هایی هم در این زمینه وجود دارد. این ادعا هم درست نیست چون ارز نیمایی کمی بالا رفته است، قیمت کالاها پایین نمی‌آید، زیرا متاسفانه حتی کسانی که از نیما ارز گرفته بودند قیمت محصولات خود را با قیمت آزاد عرضه کردند. به هرحال من معتقدم که قیمت‌ها باید پایین بیاید.

 راه مقابله با گران فروشی مسکن نخریدن است

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کسی در خرید مسکن عجله نکند، گفت: نخریدن چاره مقابله با گران فروشی مسکن است.محمد اسلامی درباره وضعیت قیمت مسکن اظهار کرد: چاره مقابله با گران فروشی مسکن نخریدن آن است. رشد قیمت مسکن حباب‌گونه بوده و منطقی پشت آن نیست و راه مقابله با آن این است که کسی در خرید مسکن عجله نکند.وی ادامه داد: در ماه گذشته شاهد بودیم که رشد بادکنکی قیمت مسکن متوقف شد. برای دولت، جامعه هدف در این زمینه اهمیت دارد که برای تهیه مسکن نیازمند کمک دولت است. برنامه ما هم به‌طور جدی شروع شده است و رسانه‌ها می‌توانند از این برنامه‌ها گزارش هفتگی تهیه کنند. غیر از تکمیل حدود ۵۵ هزار مسکن مهر، ساخت مسکن نیز شروع شده است.اسلامی اضافه کرد: قیمت مسکن در تهران افت کرده است و شاهد تأثیر آن در شهرستان‌ها نیز هستیم. البته قیمت مسکن تابع عرضه و تقاضا نیست و سوداگران نیز در این بازار حضور دارند. از سویی پروانه‌های صادر شده در سال‌های گذشته برای ۱۵۰ متر به بالاتر بوده ولی بیشتر معاملات در مورد مسکن‌های زیر ۱۰۰ متر است یعنی نیاز بازار به مسکن زیر ۱۰۰ متر است.وزیر راه در پایان گفت: در آستانه عید غدیر ساخت ۱۵۰ هزار واحد جدید را آغاز می‌کنیم تا نهضت خانه‌سازی در کشور فراگیر شود.

 تصمیم‌سازی در مورد بیت‌کوین

در روزهایی که بازار اظهارنظرها درباره بیت کوین حسابی داغ شده، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز اعلام کرد که هنوز در هیات وزیران در خصوص امکان قانونی شدن بیت کوین در کشور به نتیجه نرسیده‌ایم.محمدجواد آذری‌جهرمی درباره هوشمند‌سازی مدارس در پاسخ به این سوال که شما درحالی از هوشمندسازی صحبت می‌کنید که همچنان برخی مدارس ما کپری هستند خاطرنشان کرد: طبق توافق‌نامه‌ای که با وزارت آموزش و پرورش امضا کردیم، سه لایه برای هوشمندسازی درنظر گرفتیم که شامل ارتباطات مدارس، خدمات لازم برای خدمات هوشمندسازی و تجهیز مدارس است.آذری‌جهرمی با بیان اینکه مسوولیت‌های همه دستگاه‌ها در این حوزه مشخص شده؛ بخش خصوصی هم در این حوزه همکاری خواهد کرد، اظهار کرد: ارتباط تمامی مدارس ولو همان مدارس کپری را تا پایان سال برقرار می‌کنیم؛ این مساله می‌تواند برای نظام آموزشی متحول‌کننده باشد؛ البته بحث تجهیز مدارس هم صحبت درستی است اما نمی‌توانیم در این حوزه تا تجهیز مدارس دست روی دست بگذاریم.

 


استمهال ۳ ساله تسهیلات کشاورزان خسارت‌دیده، شش ماه  دیگر تمدید شد

هیات وزیران با اصلاح مصوبه پیشین خود و به منظور تسریع در بازتوانی معیشتی خسارت دیدگان و همچنین بهره‌مندی خسارت‌دیدگان سیل فروردین ماه سال جاری، با تمدید سررسید اقساط تسهیلات کشاورزان خسارت‌دیده از حوادث غیرمترقبه تا پایان شهریور ۱۳۹۸ موافقت کرد.

در جلسه هیات دولت که به ریاست روحانی رییس‌جمهور برگزار شد، بانک‌های عامل موظف شدند ضمن بخشودگی سود، کارمزد و جرایم تسهیلات دریافتی خسارت دیدگان بخش کشاورزی که در سال زراعی ۱۳۹۷ – ۱۳۹۶ دچار حوادث غیرمترقبه شده‌اند و سررسید بدهی آنها از تاریخ ۱ مهر ۱۳۹۶ تا

۳۱ شهریور ۱۳۹۷ است، اصل تسهیلات دریافتی را در صورت درخواست متقاضی تا حداکثر سه سال امهال نمایند.همچنین، به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت جهاد کشاورزی ۲۰ هزار میلیارد ریال دیگر به بار مالی ناشی از بخشودگی سود، کارمزد و جرایم تسهیلات تصویب‌نامه مذکور افزوده شد.

 

ارسال نظر