یارانه نان حذف نمی‌شود

۱۳۹۸/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۵۴۸
یارانه نان حذف نمی‌شود

«مالیات بر درآمد فعالیت‌های اختلال‌زا» در دستور کار دولت

«اقتصاد و معیشت با چاشنی اصلاح ساختار بودجه در کنار کاهش تعهدات برجامی و...» مهم‌ترین موضوعاتی بودند که در نشست روز گذشته سخنگوی دولت با خبرنگاران ابعاد گوناگون آن تشریح شد. ربیعی اما در پاسخ به پرسش‌هایی که با موضوع اصلاح ساختار بودجه و احتمال حذف برخی ردیف‌های مرتبط با معیشت طبقات کمتر برخوردار مطرح می‌شدند هدف از اصلاح ساختار بودجه را نه فشار بیشتر به دهک‌های پایین جامعه، بلکه بهبود شاخص‌های معیشتی برای این دهک‌ها ارزیابی کرد و گفت: به نظرم باید درک درستی از موضوع اصلاح ساختار بودجه داشت؛ اصلاح ساختار بودجه در جهت بهبود معیشت مردم به ویژه برای دهک‌های پایین جامعه، روان‌سازی اقتصاد کشور و رهانیدن اقتصاد از نوسانات تدارک دیده و هرگز به معنای رویکرد انقباضی در مواجهه با اقتصاد و معیشت نیست.  خبرنگار «تعادل» از سخنگوی دولت در خصوص برخی نگرانی‌ها درباره ظهور و بروز برخی مفاسد اقتصادی درفرآیند فروش نفت کشور و تکرار تجربیاتی از نوع بابک زنجانی پرسش خود را مطرح کرد که ربیعی در پاسخ گفت: «دولت دغدغه‌های کارشناسان و اهالی رسانه را در این زمینه درک می‌کند؛ با اطمینان به مردم می‌گویم که امکان اینکه برخی بخواهند از شرایط تحریم سوءاستفاده کنند، دیگر وجود ندارد»

علی ربیعی افزود: یکی از بحث‌های مهمی که در اصلاح ساختار بودجه دنبال می‌شود و در جلسه شنبه سران سه قوه دنبال شد اصلاح ساختار نظام مالیاتی و نظام تامین اجتماعی بود که در نظام مالیاتی باید از افرادی که برخوردار هستند بتوانیم دریافت‌های بسزایی داشته باشیم و به افرادی که نیازمند هستند در نظام تامین اجتماعی خدمات عمومی بیشتری را ارایه کنیم. وی افزود: برای ذی‌نفعان بهزیستی و مددجویان امسال افزایش ۱۰۰۰ میلیاردی داشتیم و به ۲,۷۰۰ میلیارد تومان رسید و احتساب فرد دیگر با ضریب خانواده محاسبه می‌شود. وی اضافه کرد: در جلسه دولت همچنان رسیدگی به مشکلات سیل‌زدگان بررسی شد و ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت برای جبران خسارات و بازسازی زیرساخت‌های آسیب‌دیده ناشی از سیل را برای وزارتخانه‌های جهاد، صمت و سازمان بنادر و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اختصاص دادیم. ربیعی در پاسخ به پرسش درباره نوسانات بازار و شرایط اقتصادی کشور افزود: تحریم‌ها شرایطی را ایجاد کرده که بعضاً اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار داده است، اما بیشتر نوسانات ارزی و تورم، ناشی از جنگ روانی امریکا بوده است. سخنگوی دولت اظهار داشت: تحریم‌های فعلی امریکا علیه ایران با دوره‌های قبلی آن به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست، ناامنی‌های روانی جامعه ما ناشی از جنگ روانی طرف مقابل بوده است.

وی تصریح کرد: امروز علائم خوبی را در اقتصاد کشور می‌بینیم، تورم ماهیانه کاهش پیدا کرده و ثبات نسبی در بازار ارز به وجود آمده است. همه با هم باید به ایجاد فضای آرام و امنیت روانی داخلی کمک کنند تا ثبات در بازارها ایجاد شود. ربیعی گفت: علاوه بر پایین‌آمدن نرخ تورم، نرخ رشد تولید صنعتی و کشاورزی ما در دو ماه اخیر بهبود پیدا کرده است. ۱۸ ماه سختی داشتیم ولی ۲۴ ماه رو به بهبودی را خواهیم داشت.

    سوءاستفاده از شرایط تحریم ممنوع است

سخنگوی دولت در پاسخ به «تعادل» درباره تجربیات ناخوشایند کشورمان از تجربه‌های قبلی تحریم در بروز و ظهور چهره‌هایی چون زنجانی گفت: درست است که امریکایی‌ها تجارب تحریم‌های قبلی را داشتند که ما را تحریم کنند اما ما هم تجارب تحریم دور قبل را در عدم شکل‌گیری باندهایی که بخواهند از پول مردم جیب خودشان را پر کنند تدابیر بسیاری اندیشیده‌ایم.

ربیعی افزود: به خصوص این اتفاقات در حوزه نفت رخ می‌داد و من اطلاعات دقیق دارم با همکاری‌هایی که بین دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی و وزارت نفت صورت می‌گیرد، قطعاً شرایطی که بتوانند مانند گذشته از تحریم سوءاستفاده کنند، دیگر به وجود نخواهد آمد و تمام تلاش آقای زنگنه هم در این جهت دنبال می‌شود.

سخنگوی دولت با اشاره به پرونده قضایی نجفی- شهردار اسبق تهران- و اینکه گفته می‌شود برخی از سوی دولت در روند پرونده دخالت‌هایی دارد، گفت: ما به تفکیک قوا و اینکه دولت در هیچ امر قضایی نباید دخالت کند معتقدیم؛ و در موضوع آقای نجفی هم از طرف دولت هیچ‌گونه اعمال نظر و دخالتی صورت نگرفته است؛ در اینجا حقوق انسان‌ها مطرح است و باید بگذاریم دستگاه عدالت و قضا کار خودش را انجام دهد. ربیعی همچنین درباره توقف نفتکش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق گفت: اقدامات حقوقی لازم را برای نفتکش توقیف شده ایرانی توسط نیروهای نظامی انگلیس پیگیری می‌کنیم؛ اساساً دادگاه جبل الطارق و اقداماتی که صورت می‌گیرد تحت تأثیر سیاست‌های دولت انگلیس بوده و واقعی نیست و خوشبختانه خود دادگاه نیز اسناد محکمی را نتوانست  به دست بیاورد و خدمه کشتی را آزاد کرده‌اند. سخنگوی دولت افزود: البته از شواهد امر و مجموعه اقدامات حقوقی جمهوری اسلامی ایران که به عمل آورده است و همچنین اظهارات اخیرانگلیسی‌ها می‌توان پیش‌بینی کرد که آنها منصرف خواهند شد چون مقصد این کشتی جایی نیست که انگلیسی‌ها اعلام کرده‌اند.

    اصلاح ساختار بودجه برای بهبود معیشت مردم است

ربیعی همچنین درباره اهداف اصلی اصلاح ساختار بودجه کشور گفت: اصلاح ساختار بودجه یک هدف اولیه و اهداف فوری و دراز مدت دارد؛ هدف فوری آن است که اقتصاد کشور را از نوسانات قیمت نفت دور نگه داریم و اما هدف درازمدت آن برای آینده ایران و ثبات اقتصاد ایران است. سخنگوی دولت افزود: ما برای برخی از تصمیم‌گیری‌های مهم به اصلاحات نیاز داریم، همواره یکی از مشکلات ما در تصمیمات مهم عدم اجماع بوده است، اما اکنون وقتی یک اجماع در تمام ارکان، در سران سه قوه مطرح می‌شود و رهبر معظم انقلاب نیز آن را تأیید می‌کنند به ما کمک می‌کند آن اجماع در تصمیم‌گیری را دنبال کنیم. ربیعی تاکید کرد: اصلاح ساختار بودجه به نفع مردم و در جهت بهبود معیشت مردم به‌ویژه برای دهک‌های پایین جامعه و روان‌سازی اقتصاد کشور و رهانیدن اقتصاد از نوسانات (اقتصادی) خواهد بود. سخنگوی دولت بیان کرد: منظور از اصلاح ساختار بودجه، تنگ‌تر کردن بودجه نیست، یک زمان این مفهوم برای اقتصاد مقاومتی نیز مطرح بود، اما مفهوم اقتصاد مقاومتی افزایش تاب‌آوری اقتصادی است. .ربیعی گفت: لایحه «مالیات بر درآمد فعالیت‌های اختلال‌زا» را در دستور کار داریم، پیش‌نویس این لایحه در هفته جاری از کمیسیون اقتصادی دولت به هیات دولت ارسال و سعی می‌شود با اهرم مالیات و گرایش به این فعالیت‌ها به حداقل برسد. سخنگوی دولت بیان کرد: حرکت پول‌های سرگردان که نتیجه سال‌ها افزایش نقدینگی بوده است می‌تواند بخشی از اقتصاد کشور را دچار مشکل کند. این لایحه می‌تواند مانع اینگونه فعالیت‌ها شود و حرکت پول در اقتصاد و بازار را منطقی کند که به نفع همه است. این لایحه در هفته‌های آینده در دستور کار دولت قرار می‌گیرد.

وی در ادامه درباره اصلاحات صورت گرفته در ساختار اقتصادی و تاثیر آن برای سوخت نیز گفت: ۴ ماه است که کمیته‌های کارشناسی در این زمینه و موضوع سوخت فعالیت می‌کنند که متشکل از مرکز پژوهش‌های مجلس، نمایندگان قوه قضاییه و سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی، صمت، جهادکشاورزی و بانک مرکزی است. ربیعی گفت: موضوع سوخت جزیی از یک کل است. طرح اصلاح ساختاری بودجه شامل ۴ محور اساسی چون درآمدزایی پایدار، هزینه‌کرد کارا، ارتقای ثبات، توسعه و عدالت و اصلاحات نهادی و نظام بودجه‌ریزی را در جلسه روز گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی به تصویب رساندیم. سخنگوی دولت افزود: موضوع سوخت به درآمدزایی پایدار بر می‌گردد یکی از برنامه‌ها، اصلاح یارانه‌های پنهان سوخت و انرژی است و برنامه دوم یکپارچه‌سازی نظام مالیاتی و تامین اجتماعی است. هرکدام از این محورها ۳ یا ۴ برنامه دارند.

وی ادامه داد: در اصلاح ساختار نظام بانکی قبلاً پیش‌بینی نشده بود که در جلسه روز گذشته این اصلاحات پیشنهاد شد. همچنین اصلاح سیاست‌های حمایتی را داریم که دهک‌های پایین چگونه بیشتر برخوردار شوند و نوعی مبارزه با فقرزدایی هم در این برنامه‌ها قرار گرفته است.

    یارانه نان حذف نمی‌شود

سخنگوی دولت درباره اینکه اظهارات وزیر اقتصاد در خصوص طراحی بسته حمایتی و ارایه آن به دولت، خاطرنشان کرد: ۸ هزار و ۴۰۰ میلیون تومان برای سیاست‌های اجتماعی پیش‌بینی کردیم که این بودجه برای اقشار خاص مانند زنان سرپرست خانوار و مددجویان در نظر گرفته شده است. طبق آخرین آماری که دارم ۱۱ میلیون نفر مشمول دریافت این بسته‌های ۳۰۰ هزار تومانی بودند که در ماه مبارک رمضان داده شد. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه حذف سه دهک از دریافت یارانه‌ها از چه زمانی اجرایی خواهد شد، گفت: در خبرها آمده بود یارانه نان حذف شده است، که این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و یارانه نان حذف نخواهد شد، آنچه اتفاق افتاد برای آردهای صنعتی بود. ربیعی ادامه داد: درخصوص حذف سه دهک از دریافت یارانه‌ها باید بگویم به‌طور سنتی هر اندازه مقدور باشد انجام می‌دهیم. درسال‌های ۹۴و ۹۵ پنج میلیون نفر از سه دهک حذف کردیم، برنامه جدیدی نیست و همان قبلی است.

 

 

 

ارسال نظر