توسعه اقتصادی باید در پرتو حفظ محیط زیست باشد

۱۳۹۸/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۴۶۰
توسعه اقتصادی باید در پرتو حفظ محیط زیست باشد

توضیحات در مورد پرونده متهمان جاسوسی از مراکز نظامی در پوشش فعالیت‌های زیست‌محیطی

گروه ایران|

رییس دستگاه قضا معتقد است: امروز محیط زیست انسان‌ها، جانوران و موجودات مختلف در این عالم باید حفظ شود و لازمه زندگی کردن بشر و زنده بودن طبیعت حفظ محیط زیست است.  به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، آیت‌الله رییسی در «نشست هم‌اندیشی با فعالان محیط زیست با موضوع احقاق حقوق عامه در حوزه محیط زیست» با اشاره به اسناد بالادستی و اصل پنجاهم قانون اساسی که بر حفاظت از محیط زیست تاکید دارد، ادامه داد: ضرورت توسعه یافتگی کشور را همگان احساس می‌کنیم. امروز کشور ما باید توسعه اقتصادی پیدا کند؛ اما هرگونه توسعه فرع بر حفظ محیط زیست است. وی گفت: احداث هر سد، پالایشگاه و کارخانه بزرگ و کوچک و هر کارگاه فرعِ برآن است که باید محیط زیست حفظ شود؛ یعنی اگر بر اساس مطالعات معلوم شود که اینجا محیط زیست به خطر می‌افتد، این کارخانه، موسسه تولیدی و بنگاه را نباید آنجا احداث کرد و باید جای دیگری برای آن انتخاب کرد که محیط زیست در مخاطره قرار نگیرد. رییس قوه قضاییه در ادامه عنوان کرد: امروز حفظ محیط زیست از مهم‌ترین معروف‌هاست و این هم وظیفه همگان است و وظیفه همه آحاد مردم است که به عنوان یکی از معروف‌ها باید محیط زیست را حفظ کرد. وی افزود: حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری دراین کشور یک مساله بسیار مهم است. اگر افراد ببینند امروز تخریب‌گران، محیط زیست را تهدید می‌کنند، کسانی که وابسته به قدرتند یا وابسته به ثروت هستند و با اتکا بر قدرت و وابستگی شان به یک سازمان قدرتمند و یک شخص قدرتمند کار‌های ضد محیط زیست می‌کنند، ما چطور انجام این کار را برای یک فرد عادی ممنوع بدانیم؟ حتما از یک سازمان، دستگاه و موسسه به هیچ عنوان چنین رفتاری پسندیده نیست و نه تنها پسندیده نیست، بلکه واقعا باید در مقابل آن ایستاد.

حجت‌الاسلام رییسی با بیان اینکه حفظ محیط‌زیست یک اصل اساسی است و سایر موارد از جمله الزامات توسعه‌ای در فرع این اصل قرار دارند، گفت: گاهی مشاهده می‌شود که برای یک پروژه اقتصادی محیط زیست را تخریب می‌کنند و این امر باعث وارد آمدن خسارت‌های جبران‌ناپذیر به آب و جنگل و خاک و سایر مولفه‌های محیط زیستی می‌شود.

     ضرورت‌های محیط زیستی

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: اگر برای تغییر در محیط زیست یک سری استثناها و ضرورت‌هایی وجود دارد، این استثناها و ضرورت‌ها را باید قانونگذار تعیین کند. اگر در منطقه‌ای نیاز ضروری به تغییر بخشی از محیط زیست وجود دارد، تشخیص این امر نباید در اختیار یک بخشدار یا فرماندار یا شورای شهر یا شورای ده مرتبط با آن منطقه باشد؛ بلکه تصمیم‌گیری در این رابطه باید در یک جمع علمی و تخصصی که در جایگاه‌های مسوولیت و مسوولیت‌پذیری هستند، باشد. وی تصریح کرد: گاهی شاهد تغییراتی در محیط زیست به واسطه برخی مجوزها هستیم که خود آن مجوزها نیز محل تردید هستند. یعنی مرکزی که آن مجوز را برای ایجاد تغییر در محیط زیست صادر کرده، اصلا در جایگاه صدور چنین مجوزی نبوده است. حجت‌الاسلام رییسی با اشاره به تاکیدات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری پیرامون مقوله حفظ محیط زیست گفت: مقام معظم رهبری در سال 92 به صورت مستوفی و کامل بیاناتی را در خصوص حفظ محیط زیست ایراد فرمودند و این امر را وظیفه همگان دانستند. آیت‌الله رییسی با اشاره به ساخت زراد‌خانه‌ها توسط قدرت‌های استکباری و آسیبی که از این ناحیه به محیط زیست انسان‌ها وارد می‌شود، گفت: مستکبرین عالم و در راس آنها غربی‌ها به واسطه منافع شخصی و گروهی و با سلاح‌هایشان، محیط زیست مردم دنیا را به خطر انداختند و به دریا‌ها و جانوران دریایی آسیب می‌رسانند. این امر ناشی از روحیه استکباری و خودخواهی آنهاست. وی گفت: ما هم معتقدیم که باید بافت‌های فرسوده را تعمیر کرد؛ اما نه به قیمت از بین بردن فرهنگ یک منطقه. متاسفانه در شهر مشهد مقدس این اتفاق افتاده است و بدون توجه به فضای حرم مطهر، بلند‌مرتبه‌سازی‌هایی صورت گرفته؛ به نحوی که حرم مطهر به حاشیه رفته است که این امر بسیار خطرناک است و همواره دغدغه مردم مشهد و همه مسلمانان عالم و ارادتمندان به حضرت امام رضا(ع) بوده است. آیت‌الله رییسی افزود: برخی بلندمرتبه‌سازی‌ها در مشهد مقدس باعث شده که حرم مطهر حتی از خیابان‌های اطراف دیده نشود. پیش از آن حتی از مناطق اطراف مشهد و قبل از ورود به این شهر مقدس نیز، زائران می‌توانستند گنبد مطهر را ببینند؛ اما الان از مناطق نزدیک هم نمی‌توانند گنبد را رویت کنند.

     سرانجام پرونده متهمان محیط زیستی

پرونده متهمان جاسوسی از مراکز نظامی در پوشش فعالیت‌های زیست محیطی یکی از مطالبات حاضرین در جلسه بود که رییس قوه قضاییه در این رابطه گفت: شما می‌گویید این پرونده در مورد کسانی که در حوزه محیط زیست فعال بودند، مطرح شده است و می‌گویید که این افراد را در سازمان، دانشکده و موسسه می‌شناختید؛ اما شناخت شما در همین حوزه است. بگذارید سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که مسوولیت امنیتی دارند و این کار در حوزه تخصصی آنهاست، در این رابطه اظهارنظر کنند؛ لذا شما داوری نکنید و بگذارید داوری را قاضی انجام دهد. وی ادامه داد: شما بر اساس شناخت‌تان می‌گویید تا روزی که فلان فرد با ما هم دانشکده، همخانه و همکار بود، خطایی از وی ندیدیم؛ اما بهتر است در این رابطه داوری نهایی را به عهده دستگاه قضایی بگذارید.. حجت‌الاسلام رییسی با تاکید بر اینکه بررسی اسناد و مدارک بر عهده دادگاه است، گفت: شما ممکن است ظاهر افراد را ببینید؛ اما ممکن است زوایا و لایه دیگری از زندگی فرد باشد که از دید شما مخفی مانده باشد؛ لذا اجازه دهید افراد متخصص و امنیتی‌ها موضوع را بررسی کنند. من هم در این رابطه نظری ندارم و در این قضیه باید کار را بر عهده دادگاه گذاشت. ما منتظر می‌مانیم شما هم تا نظر دادگاه منتظر بمانید. حجت‌الاسلام رییسی در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان داشت: در نظام سیاست بین‌الملل، همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جزو اصول کاری سیاست ماست؛ اما در عین حال در رابطه با حفاظت از محیط زیست به قدر کافی اسناد، قوانین و دستورالعمل داریم که باید عملیاتی و اجرایی شود. حجت‌الاسلام رییسی با اشاره به ظرفیت قوه قضاییه در پیگیری موضوع محیط زیست افزود: دستگاه قضایی در بخش‌های نظارتی (سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری) و با حضور در سازمان‌های تصمیم ساز و تصمیم‌گیر موضوع محیط زیست را دنبال می‌کند. همکارانمان در سراسر کشور باید موضوع قوانین محیط زیست را به صورت جدی دنبال کنند و سازمان‌های مربوطه با همه ظرفیت و قدرت این موضوع را دنبال کنند .

 

 

ارسال نظر