قُضات، روش نرم را بر نوع سخت مقدم بدانند

۱۳۹۸/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۲۱۱
قُضات، روش نرم را بر نوع سخت مقدم بدانند

نشست مشترک رییس دادگستری استان تهران و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز در شرایطی برگزار شد که در این نشست بر ضرورت استفاده از روش‌های نرم و اقناعی به جای روش‌های سخت و سلبی در برخورد با اهالی رسانه و فرهنگ تاکید کردند. در این نشست جمعی از مدیران حاضر درجلسه به بیان مطالب و مشکلات مربوط به حوزه‌های مسوولیتی خود پرداختند که پس از انجام مباحث کارشناسی لازم، راهکارهای مناسب برای افزایش تعامل میان دادگستری کل تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه و در پایان بر ادامه برگزاری چنین جلساتی تاکید شد. ضمن اینکه در این نشست مشترک اعلام شد که به زودی حوزه شورای حل اختلاف ویژه فرهنگ و رسانه افتتاح می‌شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مناسبات ایجاد شده بین دستگاه قضا و این وزارتخانه، ابراز امیدواری کرد تا قضات در موارد مربوط به تخلفات حوزه فرهنگ، هنر و رسانه، روش نرم را بر روش سخت مقدم بدانند.

سیدعباس صالحی دیروز در دیدار با «غلامحسین اسماعیلی» سخنگوی دستگاه قضا و رییس کل دادگستری استان تهران با تبریک دهه کرامت و قدردانی از میزبانی این نهاد، افزود: براین باوریم چنین جلساتی می‌تواند موجب تقویت همفکری و سطح تعاملات شود زیرا همگان در بخش‌های مختلف جزو نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رویم و مردم، ما را در غیر تقسیم بندی‌های موجود و به صورت یک جا ارزیابی می‌کنند. وی تاکید کرد: در زمانی که از سوی دشمنان اسلام شرایط کشوربه‌شدت حساس است، افزایش سطح تعاملات در حوزه‌های مختلف ضرورت دارد. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در عین حال یادآورشد: در حال حاضر میزان حجم تولیدات فرهنگی ارتقا یافته و سطح کیفی آنها نیز به تدریج بهبود می‌یابد و سعی ما این است که از بعد نظارتی مطابق با مقررات رفتار کنیم و تشکیل شورای حل اختلاف ویژه فرهنگ و رسانه می‌تواند گام بلندی در مسیر تعامل هر چه بهتر قوه قضاییه به شمار آید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصریح کرد: البته ما منکر تخلفات نیستیم ولی اگر خود وزارتخانه در مسیر برخورد و تماس با تخلفات قراربگیرد با هزینه کمتری موضوع خاتمه خواهد یافت زیرا شناخت‌های درون سازمانی، توانمندی‌های بهتری برای حل معضلات

در پی خواهد داشت.

   احضار مدیران وزارت فرهنگ با تعاملات قبلی انجام شود

صالحی ادامه داد: مقوله دیگر احضار مدیران ارشد و میانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مراجع قضایی است که این امر با تعاملات قبلی باید انجام شود تا جایگاه اقتدار و موقعیت یک مدیر در نظام مورد خدشه قرار نگیرد.

وی افزود: ظرفیت‌ها و حوزه‌های تعاملی گسترده‌ای از قبیل پیشگیری از وقوع جرم، ارتقای سطح سواد رسانه‌ای، عفاف و حجاب و… داریم که می‌تواند منشأ اقدامات مشترک در آینده باشد زیرا همه دلسوزان نظام به قوه قضاییه مقتدر و معتمد، اعتماد راسخ دارند.

   نقص در اطلاع‌رسانی

براساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ادامه این نشست غلامحسین اسماعیلی نیز با تبریک دهه کرامت گفت: به دلیل جایگاه ویژه سخنگویی قوه قضاییه، لازم است تعامل بیشتری با اصحاب رسانه و مبادی ذی‌ربط در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برقرار شود زیرا امروز متاسفانه از طریق قاب رسانه‌ای تصویر خوبی از قوه قضاییه به جامعه ارایه نمی‌شود.

رییس کل دادگستری استان تهران، تصریح کرد: البته بخشی از این نگاه به واسطه وجود نقص در اطلاع‌رسانی قوه قضاییه و بخش دیگری مربوط به اصحاب رسانه در شقوق مختلف آن است و چنانچه تعامل سازنده‌ای از طریق این نشست‌های مشترک ایجاد شود، می‌توان تصویر ارایه شده را اصلاح کرد؛ مانند شبهاتی که از طریق رسانه‌ها در روزهای اخیر درباره ماده ٤٧ آیین‌نامه نحوه اجرای حدود، قصاص و... مطرح شده که واقعیت ندارد و صرفا ناشی از برداشت‌های مربوط به حکم شرعی بوده و ناشی از قرارداد میان بیمه گذار و بیمه‌گر شکل می‌گیرد. سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: اما در رسانه‌ها به نحو دیگری مطرح می‌شود و در این خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اصلاح امور گام‌هایی مثبت می‌تواند بردارد. ضمن اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسوولان عالی قوه قضاییه بر همکاری سایر رسانه‌ها با این قوه برای ارایه تصویری مناسب و هنرمندانه از اقدامات صورت گرفته تاکید فرمودند. اسماعیلی درادامه تاکید کرد: به همکاران قضایی تذکر داده شده که در حوزه فرهنگ و رسانه تا آنجا که ممکن است مراتب و موضوعات مدیریت شود که صرفا برخورد قضایی صورت نپذیرد و به نحوی این موضوع منجر به اباحه‌گری نشود. بنابراین استمرار این نشست‌ها می‌تواند در رسیدن به اهدافی که به آنها اشاره شد موثر و نقش‌آفرین باشد.

 

ارسال نظر