900 پرونده در دیوان لاهه در مورد شکایت ایران از امریکا در حال بررسی است

۱۳۹۸/۰۴/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۸۹۶
900 پرونده در دیوان لاهه در مورد شکایت ایران از امریکا در حال بررسی است

گروه ایران|

واکنش مجلس دهم به فشار ایالات متحده و افزودن بر دامنه تحریم‌های اقتصادی چیست و آیا کاهش تعهدات ایران ذیل برجام به معنای نقض برجام توسط کشورمان است؟ این پرسشی است که این روزها هم در محافل کارشناسی و هم در گفت‌وگوهای مردم در کوچه و بازار و شبکه‌های اجتماعی به تناوب مطرح می‌شود. در پاسخ به این پرسش عضو هیات رییسه مجلس دهم می‌گوید: برای مقابله با تحریم‌های امریکایی‌ها علیه ملت ایران ۱۳ طرح تدوین شده که امیدواریم با این طرح‌ها بتوانیم مقابله به مثل داشته باشیم.

احمد امیرآبادی‌فراهانی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته قم با اشاره به سفر خود به‌منظور شرکت در دادگاه لاهه اظهار داشت: در دادگاه لاهه داوری بین ایران و امریکا در زمینه موضوعاتی صورت گرفت که در این سفر علاوه بر حضور در دادگاه دیدارهایی با مسوولان و ملاقات‌هایی نیز با ایرانیان مقیم کشور هلند داشتیم. وی با بیان اینکه در دیوان داوری لاهه بیش از ۹۰۰ پرونده مربوط به شکایت ایران علیه امریکا در جریان است، گفت: برخی از خریدهای نظامی قبل از انقلاب اسلامی از امریکا مهم‌ترین پرونده‌ای بوده که در دیوان لاهه در حال بررسی است. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در موضوع سرقت از مرکز حقوقی ایران در دادگاه لاهه مشخص شد که مدارک و اسنادی به سرقت نرفته و صرفاً مقداری از دارایی‌های ایران سرقت شده است. وی بیان داشت: موضوعات دیگری از جمله پناهندگی به رییس گروهک الاهوازیه و فردی به نام کشمیری از تروریست‌های جنایتکار و عدم پایبندی به برجام و سکوت هلند در برابر امریکا در این سفر با مسوولان هلندی در میان گذاشته شد. امیرآبادی فراهانی بیان داشت: برای صدور ویزای این سفر آنها قصد داشتند تا انگشت‌نگاری صورت دهند که من برخلاف برخی از نمایندگان از انجام این کار ممانعت کردم که در نهایت ویزا برای ما صادر شد.

     مذاکره برای انتقال خط لوله گاز ایران

به پاکستان

وی همچنین با اشاره به سفر خود به عنوان رییس گروه دوستی ایران و پاکستان به کشور پاکستان بیان داشت: روابط تجاری ما با کشور پاکستان در سطح پایینی قرار دارد که باید به منظور افزایش تبادلات اقتصادی برنامه‌ریزی‌های داشته باشیم. نماینده مردم قم در خانه ملت با بیان اینکه در این سفر با نمایندگان مجلس سنا و مجلس ملی برای انتقال خط لوله گاز ایران به این کشور مذاکراتی صورت گرفت، افزود: رایزنی‌هایی انجام شد تا همکاری‌های اقتصادی در شرایط تحریم با پاکستان افزایش یابد و با سفر اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت به پاکستان کمیته تهاتر و واردات و صادرات کالا فعال شده است. وی ادامه داد: برنامه‌ریزی شده تا در سال‌های بعدی مبادلات تجاری ایران با پاکستان به بیش از ۶ میلیارد دلار افزایش یابد. امیرآبادی فراهانی همچنین عنوان کرد: در راستای مقابله با تحریم‌های امریکایی‌ها علیه ملت ایران ۱۳ طرح تدوین شده که امیدواریم با این طرح‌ها بتوانیم مقابله به مثل داشته باشیم.وی در خصوص طرح اعاده اموال نامشروع مسوولان نیز گفت: ملت حق دارد تا از نمایندگان خود و همچنین از مسوولان کشور بپرسد که در گذشته چه دارایی‌هایی داشته و امروز پس از مسوولیت چه میزان دارایی دارد. عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی افزود: هفته گذشته برخی از نمایندگان پیشنهاداتی داشتند که بخشی از طرح اعاده اموال نامشروع مسوولان مسکوت بماند که خوشبختانه به تصویب نرسید.

     عبور ذخیره اورانیوم از سقف ۳۰۰ کیلوگرم نقض برجام نیست

در همین خصوص عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش تعهدات کشور و عبور ذخیره اورانیوم به بالای 300درصد به معنای نقض برجام است؟ با بیان اینکه عبور ایران از ذخیره‌سازی اورانیوم غنی شده از سقف ۳۰۰ کیلوگرم به معنای نقض برجام نیست، می‌گوید: اروپایی‌ها باید زمان خروج‌امریکا از برجام و کارشکنی‌های مکرر این کشور در قبال برجام ابراز نگرانی می‌کردند نه الان که جمهوری اسلامی برای حفظ این توافق اقدام به کاهش تعهدات خود کرده است. علی نجفی‌خوشرودی در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: کاهش تعهدات برجامی از جمله عبور ذخیره اورانیوم غنی شده از سقف ۳۰۰ کیلوگرم در چارچوب مفاد برجام است؛ طبق برجام این حق به ایران داده شده که چنانچه هر کدام از طرف‌های برجام به تعهدات خود عمل نکنند، بنابر روالی که در برجام پیش بینی شده طرف دیگر هم می‌تواند از تعهدات خود بکاهد. وی ادامه داد: طرف‌های مقابل برجام باید تلاش کنند روح برجام و منافع ناشی از این توافق برای همه طرف‌ها حفظ شود و جمهوری اسلامی ایران نیز از این منافع برخوردار شود. نماینده مردم بابل در مجلس دهم با بیان اینکه ما از راه‌اندازی «اینستکس» استقبال می‌کنیم، افزود: اینستکس سازوکارهای ویژه‌ای است که می‌تواند انتفاع اقتصادی ایران از برجام را تضمین کند، اما این سازوکار نباید فقط یک پوسته و ظاهر باشد بلکه باید سازوکارهای اقتصادی و مالی را برای تسهیل تجارت و فعالیت‌های اقتصادی ایران خارج از حوزه دلار تضمین و تأمین کند. نجفی‌خوشرودی تصریح کرد: ما بارها به طرف‌های اروپایی گفته‌ایم که در رابطه با تعهدات برجامی باید اقدامات عملی آنها را مشاهده کنیم؛ ما همچنان منتظر هستیم که این سازوکار در عمل نیز به توسعه فعالیت‌های اقتصادی و تسهیل تجارت در روابط مالی و بانکی ایران با کشورهای مختلف کمک کند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در خصوص اظهارات و ادعاهایی که برخی کشورها با تبلیغات و فضاسازی درباره کاهش تعهدات برجامی ایران را نقض برجام قلمداد می‌کنند، گفت: اروپایی‌ها و کسانی که به هر عنوانی نسبت به کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران واکنش نشان می‌دهند، باید زمان خروج امریکا از برجام و نقض این توافق از سوی کاخ سفید، موضع‌گیری می‌کردند. وی در عین حال افزود: ایران بارها تاکید کرده و هشدار داده و حتی در عمل نیز صبورانه برخورد کرده است، اما اگر قرار باشد منافع ما تأمین نشود و بخواهیم به‌طور یکجانبه تعهدات را تقبل کنیم، این روند مورد نظر ایران نیست و نمی‌تواند پایدار باشد. این نماینده مجلس تصریح کرد: ما طبق روالی که در برجام پیش بینی شده با نظر به اصول و چارچوب‌های حقوق بین‌المللی، به تصمیم به کاهش تعهدات برجامی گرفته‌ایم و این به معنای نقض برجام نیست. به دنبال یک سال خویشتنداری ایران در قبال نقض عهدها و کارشکنی‌های امریکا و بی‌عملی شرکای برجام شورای عالی امنیت ملی ایران در سالروز خروج‌امریکا از برجام طی بیانیه‌ای از برنامه ایران برای کاهش تعهدات برجامی در چهارچوب این توافق خبر داد. بر این اساس جمهوری اسلامی ایران دیگر الزامی به سقف پیش بینی شده در زمینه آب سنگین و اورانیوم غنی شده نخواهد داشت. این در حالی است که در اوایل هفته جاری جمهوری اسلامی ایران از سقف ۳۰۰ کیلو اورانیوم ۶۷/‌۳‬ درصد عبور کرد. طبق برنامه پیش‌بینی شده قرار است ۱۶ تیرماه و با پایان مهلت ۶۰ روزه گام دوم کاهش تعهدات ایران برداشته شود.

 

ارسال نظر